REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy boją się kredytów mieszkaniowych

Emmerson Nieruchomości
Emmerson Twój Partner w Nieruchomościach.
Czy Polacy boją się kredytów mieszkaniowych /Fot. Fotolia
Czy Polacy boją się kredytów mieszkaniowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze 3 kwartały bieżącego roku to naprawdę dobry czas dla rynku kredytów mieszkaniowych. Polacy biorą coraz więcej kredytów.

Optymistyczne wyniki

Jak wynika z raportu AMRON-SARFiN w III kwartale bieżącego roku udzielonych zostało ponad 52 tys. kredytów mieszkaniowych. Na przestrzeni wszystkich trzech kwartałów obecnego roku zawartych zostało łącznie blisko 161 tys. umów kredytowych. Warto zaznaczyć, że ostatnio więcej zobowiązań kredytowych zostało zawartych w tym samym okresie w latach 2010 oraz 2011. W szczytowych latach 2007 i 2008 liczba sprzedanych przez banki kredytów mieszkaniowych w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy zatrzymała się na poziomie odpowiednio 246,5 tys. oraz 228 tys. Te rekordy jednak zapewne pozostaną z nami na dłużej. Nie zanosi się bowiem na to, aby akcja kredytowa miała szybko sięgnąć podobnych rozmiarów. Łukasz Żurowski, ekspert rynku nieruchomości i współwłaściciel Fides Estate przypomina, że „te rezultaty zostały osiągnięte 10 lat temu w trakcie szczytu prosperity, na fali ogólnego optymizmu po wstąpieniu Polski do europejskiej wspólnoty. Gospodarka rozwijała się wówczas w zawrotnym tempie, kapitał napływał do naszego kraju nie tylko w formie środków unijnych, ale także od prywatnych inwestorów. Co więcej, Polacy nie mieli wówczas jeszcze złych doświadczeń z kredytami hipotecznymi, przez co bardziej odważnie zaciągali zobowiązania, także te w obcych walutach”.

REKLAMA

Zobacz: Nieruchomości

Liczba nowo udzielonych kredytów mieszkaniowych

Rok

I kw.

II kw.

III kw.

IV kw.

2007

71 579

88 372

86 577

67 755

2008

62 748

82 333

82 952

58 728

2009

37 941

45 576

52 884

52 791

2010

48 319

63 972

61 150

56 920

2011

57 578

62 197

59 571

51 813

2012

48 723

49 620

50 691

47 523

2013

41 599

44 079

45 773

45 414

2014

41 942

45 499

43 653

42 993

2015

42 169

46 504

43 945

48 707

2016

44 735

49 118

42 635

41 921

2017

50 238

49 827

45 824

44 745

2018

55 156

53 686

52 051

-

Kwartał z najwyższą liczbą podpisanych umów kredytowych

I kw. 2007

II kw. 2007

III kw. 2007

IV kw. 2007

Opracowanie własne na podstawie danych Raportów AMRON-SARFiN.

50 mld do przeskoczenia?

Wartość wszystkich umów kredytowych przyznanych w okresie od lipca do września obecnego roku wyniosła 13,6 mld zł. Był to wynik nieco słabszy od tego z drugiego kwartału. Taki rezultat nie powinien być jednak traktowany jako powód do zmartwień. Tym bardziej, że suma kredytów udzielonych w III kwartale wyraźnie przekroczyła tę z I kwartału. Ponadto należy zaznaczyć, że wartość wszystkich kredytów za okres od stycznia do września pierwszy raz od 10 lat przekroczyła barierę 40 mld zł. Wcześniej taka sytuacja miała miejsce tylko w latach 2007 (43,2 mld zł) i 2008 (45,3 mld zł). „Wynik za cały 2018 roku z dużym prawdopodobieństwem powinien przekroczyć barierę 50 mld zł. Wszystko wskazuje jednak na to, że rezultat z historycznie najlepszego 2008 roku – 57,1 mld zł – nadal pozostanie niezagrożony” – zaznacza Łukasz Żurowski z Fides Estate.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość nowoudzielonych kredytów mieszkaniowych

Rok

I kw.

II kw.

III kw.

IV kw.

2007

12 038

15 924

15 234

12 666

2008

12 089

16 369

16 803

11 867

2009

7 609

9 376

10 945

10 804

2010

9 809

13 523

13 091

12 237

2011

12 252

13 395

12 774

10 789

2012

10 200

10 044

10 021

8 843

2013

8 017

9 160

9 531

9 767

2014

8 854

9 577

9 232

9 161

2015

8 978

10 058

9 704

10 580

2016

9 433

10 607

9 676

9 780

2017

11 010

11 686

10 950

10 928

2018

12 915

13 741

13 571

-

Kwartał z największą wartością nowych kredytów

I kw. 2018

II kw. 2008

III kw. 2008

IV kw. 2007

Opracowanie własne na podstawie danych Raportów AMRON-SARFiN.

Bolesna lekcja

Przedstawione wyniki oznaczają, że Polacy coraz chętniej zaciągają kredyty mieszkaniowe. Nie zawsze jednak tak było. Notowane przez kilka lat dane dotyczące zawieranych umów kredytowych wskazywały, że w pewnym momencie Polacy przestali ufać bankom i zaczęli odwracać się od kredytów mieszkaniowych. Widać to zwłaszcza w statystykach z lat 2009 i 2013 - 2014. Dużą rolę w tym względzie odegrała zwłaszcza lekcja dotycząca kredytów w walutach obcych. – „Spora grupa osób, którzy zaciągnęli kredyty we franku szwajcarskim w latach 2006 – 2008 do dzisiaj musi mierzyć się z konsekwencjami tego wyboru. Osoby te na początku spłacały wyraźnie niższe raty niż bardziej ostrożni kredytobiorcy wybierający złotówki. Z czasem jednak wraz ze zmianami kursu walutowego sytuacja się odwróciła. Los wielu frankowiczów, którzy zostali zmuszeni do spłaty nieraz wielokrotności zaciągniętego zobowiązania nadal jest nie do pozazdroszczenia” – tłumaczy Kamil Zabrocki, prezes Beaver Peak Resort&Gallery.

Wartość (lewa oś) oraz liczba (prawa oś) nowoudzielonych kredytów mieszkaniowych

Opracowanie własne na podstawie danych Raportów AMRON-SARFiN.

Młodsi już tego nie pamiętają

Dzisiejsi kredytobiorcy jednak nie pamiętają tamtych czasów. Spora część z nich to osoby urodzone w połowie lat 80. lub młodsze, które w latach 2006-2010 były nieraz jeszcze nastolatkami. Wchodzący na rynek pracy przedstawiciele kolejnych, coraz to młodszych roczników chętniej sięgają więc po finansowanie z banku. Nie mają bowiem związanych z nim złych wspomnień. Pewną rolę w zwiększeniu zaufania do banków i rosnącą skłonność do zaciągania kredytów mieszkaniowych odegrało również dostosowanie przepisów oraz zmiany zachodzące w samych instytucjach finansowych. Można tutaj wymienić przede wszystkim „stopniowo wprowadzane poszczególne rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego oraz zasady dobrych praktyk implementowane w bankach, które mają ograniczyć pokusę hazardu moralnego” – podaje Kamil Zabrocki z Beaver Peak Resort&Gallery.

Jarosław Krawczyk Otodom

Jarosław Skoczeń Emmerson Realty

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA