REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kredyt hipoteczno-budowlany – co należy przedstawić w banku?

Michał  Wójtowicz
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakup domu na rynku wtórnym, jest niewiele bardziej skomplikowany niż zakupu lokalu mieszkalnego. Kredytowanie budowy domu wymaga jednak znacznie więcej zaangażowania z powodu licznych wizyt w Urzędzie Miejskim, czy Urzędzie Gminy.

Pierwszym dokumentem jakim należy złożyć, jako załącznik wniosku kredytowego, jest potwierdzenie własności działki na której stanąć ma dom. Najczęściej jest to akt przeniesienia własności (zakup lub darowizna). Jeżeli przed rozpoczęciem budowy wnioskodawca zamierza zakupić działkę, musi przedstawić dodatkowe dokumenty. 

REKLAMA

Aby zakupić działkę należy posiadać dokumenty takie jak przy zakupie domu na rynku wtórnym oraz:

  • wypis z aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z informacją o przeznaczeniu terenu pod zabudowę mieszkaniową, lub
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu potwierdzającą możliwość realizacji na działce budowy nieruchomości.

Nieodłącznym dokumentem jaki jest podstawą wszystkich kredytów hipotecznych jest aktualny odpis z Księgi Wieczystej. Pomimo, że jest to dokument dostępny poprzez stronę internetową Ministerstwa Sprawiedliwości, wciąż należy go przedstawiać w formie papierowej.

Dowiedz się Jakie tajemnice zawierają Księgi Wieczyste?

REKLAMA

W Urzędzie Miejskim lub Gminy, do uzyskania są dwa dokumenty. Pierwszy to wypis i wyrys z rejestru gruntów. W wyjątkowych sytuacjach, wyrys może zostać zastąpiony mapką ewidencyjną. Drugą rzeczą, po jaką należy udać się do urzędu, jest pozwolenie na budowę. Samo uzyskanie tego pozwolenia wiąże się z mozolnym procesem urzędniczym. Aby wniosek kredytowy został szybko i w komplecie złożony, należy więc pomyśleć o wizycie w urzędzie przynajmniej sześć tygodni wcześniej. Sporadycznie, niektóre banki mogą wymagać udokumentowania dostępu do drogi publicznej danej działki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy na zakupionej działce rozpoczęła się już budowa, należy pamiętać o przeniesieniu pozwolenia na budowę na nowego właściciela. Jeśli poprzedni właściciel posiadał pozwolenie na budowę, lecz nie rozpoczął inwestycji, decyzję można przenieść jedynie w przypadku, gdy nie zostaną dokonane zmiany projektu domu. W przeciwnym wypadku należy starać się o nowe pozwolenie.
Pomimo, że projekt budowlany jest ściśle powiązany z wnioskiem o pozwolenie na budowę, należy przedstawić go w banku również wraz z wnioskiem kredytowym.

Prawo budowlane zobowiązuje wykonawcę do założenia dziennika budowy przed rozpoczęciem prac. Wnioskodawca w banku składa jedynie pierwszą stronę tego dokumentu, która zawiera informację o tym jaki organ wydał dziennik oraz kto pełni funkcje kierownika robót. Gdy kredyt uruchamiany jest w transzach, każdorazowo, przed wypłatą kolejnej, należy przedłożyć kolejne, uzupełnione strony dziennika.

Jeżeli inwestor zdecydował się na zlecenie wykonania budowy generalnemu wykonawcy bank wymaga przedstawienia umów z nim zawartych. Dodatkowo, każdy harmonogram prac czy kosztorys budowy musi w takim wypadku być podpisany przez osobę wskazaną przez wykonawcę. W przypadku gdy budowa przeprowadzana jest metodą gospodarczą, zazwyczaj wszystkie dokumenty podpisuje wnioskodawca.

Polecamy serwis Tanie mieszkanie

REKLAMA

Nieodłącznie, wniosek kredytowy musi zawierać wycenę działki ze wskazaniem wartości na chwilę obecną oraz po zakończeniu inwestycji. Dokument taki – operat szacunkowy – sporządza na zlecenie banku lub wnioskodawcy rzeczoznawca majątkowy. Bardzo często banki posiadają własne listy akceptowanych rzeczoznawców, więc należy wcześniej sprawdzić czy osoba która została wybrana jest na niej obecna.

W praktyce, budowa domu ze środków pochodzących z kredytu, jest jedną z bardziej skomplikowanych spraw kredytowych. Bardzo często zdarza się, że od uzyskania pozwolenia na budowę, do momentu wbicia przysłowiowej pierwszej łopaty, upływa sporo czasu. Sprawa ta wymaga sporej cierpliwości i warto przy niej wspomóc się radą doradcy kredytowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA