REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki i polityka kredytowania dla MSP

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
polityka kredytowania
polityka kredytowania
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2014 szacuje się znaczną poprawę w zakresie udzielanych kredytów dla przedsiębiorstw, szczególnie krótkoterminowych. Wyższy wzrost szacuje się w sektorze MSP. W sektorze dużych przedsiębiorstw spadło zainteresowanie banków udzielaniem kredytów. Trudny okres 2011-2013 wywołał wiele zmian w sektorze kredytowym i bankowym. Banki znacznie ograniczyły liczbę i wartość udzielanych kredytów. Spadek w okresie 2011-2013 to około 9,5% dla MSP oraz 4,9% dla dużych przedsiębiorstwa. Banki nadal planują i wprowadzają zmiany polityki kredytowej. Zmiany wynikają ze zmian na rynku przedsiębiorstw.

REKLAMA

W okresie 2010-2011 banki częściej udzielały kredytów dużym przedsiębiorstwom, szczególnie krótkoterminowych (wzrost o 8,5% rocznie). Okres 2011-2013 był okresem spadku ilości udzielanych kredytów, średnio o 21,3% na rok.  Trudne warunki utrzymywały się dla sektora MSP.

REKLAMA

W ostatnich latach znacznie spadła marża dla kredytów o wysokim ryzyku, ograniczono wartość wymaganych zabezpieczeń. Wzrosły poza odsetkowe koszty kredytów oraz maksymalna kwota udzielanych kredytów.  Wzrosła marża dla kredytów oraz maksymalny okres  i okresy kredytowania. Trudny okres dla banków i firm – znacznych zmian polityki kredytowej skończył się w 2013. Kolejne lata ocenia się na ograniczenie zmian i stabilizacje. Lata 2010-2012 był okresem rozwoju i wzrostu rynku kredytowego dla firm. Po recesji z 2009-2010 firmy szeroko wprowadzały zmiany w zakresie technologii, IT, innowacji oraz produktów, marketingu i handlu. Znaczne zaangażowanie banków wywołało spadki na rynku kredytowym w 2013 oraz stabilizacje zainteresowania w 2014.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Dla sektora bankowego najważniejszymi czynnikami zmian  i wprowadzania nowej polityki jest sytuacja kapitałowa banków oraz ryzyko branży. W ostatnich latach czynniki te obniżyły zaangażowanie banków w akcje kredytowe, średnio o 17,4% rocznie. Lata 2009-2010 były okresem recesji wynikającym z wysokiego ryzyka sektora bankowego. Okres 2011-2013 to czas wzrostu wynikający z nowej polityki banków – zmian w zakresie ryzyka, ilości udzielanych kredytów oraz marży i kosztów.

Dla wielu banków ważnym czynnikiem dla budowy działalności kredytowej jest ryzyko oraz warunki gospodarcze, warunki gospodarowania. W Polsce niezbędna jest również ocena rynku konkurencji oraz presja konkurencyjna. Jako ważne czynniki zmian wymienia się również: warunki popytowe, ilość kredytów zagrożonych, sytuacja najważniejszych kredytobiorców. Wzrasta znaczenie polityki oraz decyzji NBP w zakresie polityki kredytowania, finansów banków i polityki zabezpieczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oskładkowanie umów śmieciowych wstrzyma zatrudnianie nowych pracowników

Zmiany kredytowe wynikają ze zmian popytowych. W ostatnich latach przedsiębiorstwa najczęściej szukają kredytów na inwestycje i środki trwałe oraz kapitał obrotowy. Firmy szukają środków na fuzje i przejęcia dla rozbudowy, zmian działalności, zakresu działania, rynku odbiorców.  Wiele firm poszukuje środków finansowych, szczególnie kredytów dla ograniczenia, rozliczenia i restrukturyzacji długu. 

Szacunki i prognozy dla rynku kredytowego wskazują na wzrost zainteresowania kredytami. Zmiany dotyczą kredytów długookresowych dla dużych przedsiębiorstw oraz krótkoterminowych dla MSP. Znaczne spadki ocenia się dla MSP (długoterminowe kredyty). Na niskim poziomie szacuje się kredytowanie krótkoterminowe dużych przedsiębiorstw.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA