REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki i polityka kredytowania dla MSP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
polityka kredytowania
polityka kredytowania
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2014 szacuje się znaczną poprawę w zakresie udzielanych kredytów dla przedsiębiorstw, szczególnie krótkoterminowych. Wyższy wzrost szacuje się w sektorze MSP. W sektorze dużych przedsiębiorstw spadło zainteresowanie banków udzielaniem kredytów. Trudny okres 2011-2013 wywołał wiele zmian w sektorze kredytowym i bankowym. Banki znacznie ograniczyły liczbę i wartość udzielanych kredytów. Spadek w okresie 2011-2013 to około 9,5% dla MSP oraz 4,9% dla dużych przedsiębiorstwa. Banki nadal planują i wprowadzają zmiany polityki kredytowej. Zmiany wynikają ze zmian na rynku przedsiębiorstw.

REKLAMA

W okresie 2010-2011 banki częściej udzielały kredytów dużym przedsiębiorstwom, szczególnie krótkoterminowych (wzrost o 8,5% rocznie). Okres 2011-2013 był okresem spadku ilości udzielanych kredytów, średnio o 21,3% na rok.  Trudne warunki utrzymywały się dla sektora MSP.

REKLAMA

W ostatnich latach znacznie spadła marża dla kredytów o wysokim ryzyku, ograniczono wartość wymaganych zabezpieczeń. Wzrosły poza odsetkowe koszty kredytów oraz maksymalna kwota udzielanych kredytów.  Wzrosła marża dla kredytów oraz maksymalny okres  i okresy kredytowania. Trudny okres dla banków i firm – znacznych zmian polityki kredytowej skończył się w 2013. Kolejne lata ocenia się na ograniczenie zmian i stabilizacje. Lata 2010-2012 był okresem rozwoju i wzrostu rynku kredytowego dla firm. Po recesji z 2009-2010 firmy szeroko wprowadzały zmiany w zakresie technologii, IT, innowacji oraz produktów, marketingu i handlu. Znaczne zaangażowanie banków wywołało spadki na rynku kredytowym w 2013 oraz stabilizacje zainteresowania w 2014.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Dla sektora bankowego najważniejszymi czynnikami zmian  i wprowadzania nowej polityki jest sytuacja kapitałowa banków oraz ryzyko branży. W ostatnich latach czynniki te obniżyły zaangażowanie banków w akcje kredytowe, średnio o 17,4% rocznie. Lata 2009-2010 były okresem recesji wynikającym z wysokiego ryzyka sektora bankowego. Okres 2011-2013 to czas wzrostu wynikający z nowej polityki banków – zmian w zakresie ryzyka, ilości udzielanych kredytów oraz marży i kosztów.

Dla wielu banków ważnym czynnikiem dla budowy działalności kredytowej jest ryzyko oraz warunki gospodarcze, warunki gospodarowania. W Polsce niezbędna jest również ocena rynku konkurencji oraz presja konkurencyjna. Jako ważne czynniki zmian wymienia się również: warunki popytowe, ilość kredytów zagrożonych, sytuacja najważniejszych kredytobiorców. Wzrasta znaczenie polityki oraz decyzji NBP w zakresie polityki kredytowania, finansów banków i polityki zabezpieczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oskładkowanie umów śmieciowych wstrzyma zatrudnianie nowych pracowników

Zmiany kredytowe wynikają ze zmian popytowych. W ostatnich latach przedsiębiorstwa najczęściej szukają kredytów na inwestycje i środki trwałe oraz kapitał obrotowy. Firmy szukają środków na fuzje i przejęcia dla rozbudowy, zmian działalności, zakresu działania, rynku odbiorców.  Wiele firm poszukuje środków finansowych, szczególnie kredytów dla ograniczenia, rozliczenia i restrukturyzacji długu. 

Szacunki i prognozy dla rynku kredytowego wskazują na wzrost zainteresowania kredytami. Zmiany dotyczą kredytów długookresowych dla dużych przedsiębiorstw oraz krótkoterminowych dla MSP. Znaczne spadki ocenia się dla MSP (długoterminowe kredyty). Na niskim poziomie szacuje się kredytowanie krótkoterminowe dużych przedsiębiorstw.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

Handel detaliczny: zmiany w przepisach 2025 i 2026 r.

Co zmieni się w handlu detalicznym w 2025 i 2026 roku? Jakie przepisy zaczynają obowiązywać? System kaucyjny startuje 1 października 2025 r., ale w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2026 r. Co z recyklingiem opakowań i dyrektywą Omnibus?

Boom na zielone inwestycje. Wodór nowym priorytetem dla funduszy i inwestorów

W obliczu rosnącej potrzeby transformacji energetycznej oraz dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wodór coraz częściej staje się priorytetem dla decydentów politycznych i inwestorów. Boom na zielone inwestycje.

REKLAMA

Jak eksperymenty przeprowadzane w kosmosie mogą wpłynąć na naszą codzienność [WYWIAD]

O misji IGNIS, o tym, jak kosmos łączy się z biznesem i jak eksperymenty kosmiczne wpływają na naszą codzienność rozmawiamy z Kingą Gruszecką, CGI Space LEad.

Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

REKLAMA

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

REKLAMA