REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto zaciągać kredyt na święta?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto zaciągać kredyt na święta?
Czy warto zaciągać kredyt na święta?

REKLAMA

REKLAMA

Okres świąteczny to głównie czas wzmożonych zakupów i poszukiwania wymarzonych prezentów dla najbliższych. Zakupy bywają często nieprzemyślane, powodujące zwiększone wydatki, na które nie zawsze można sobie pozwolić. Takie sytuacje doprowadzają do konieczności zaciągnięcia kredytu bądź pożyczki na święta, powodując utratę płynności finansowej. Czy naprawdę warto zaciągać kredyt na święta?

Myśląc o kredycie na święta warto przeanalizować, czy na pewno nas na niego stać, chociażby dlatego, aby nie wejść w Nowy Rok już na minusie i nie borykać się z konsekwencjami utraty płynności finansowej przez cały kolejny rok. Należy dokładnie przeanalizować swoje możliwości finansowe, tym bardziej, że okres świąteczny oznacza zwiększone wydatki, które nie zawsze są przemyślane i przede wszystkim konieczne, choć sklepy kuszą okazjami. Eksperci z BIG InfoMonitor dadzą kilka ważnych wskazówek jak nadmiernie się nie zadłużać i jak podejść racjonalnie do wydatków świątecznych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

- Problem nadmiernego zadłużenia jest charakterystyczny dla okresu świątecznego. Zachęcające reklamy, nowe produkty, potrzeba zakupienia prezentów - to czynniki często motywujące do chęci posiadania towarów, na które w danej chwili nie zawsze nas stać. Wówczas jedyną szansą na ich zakup staje się zaciągnięcie kredytu lub pożyczki pozabankowej, których spłata z powodu ilości lub zbyt dużej wartości staje się obciążeniem dla budżetu domowego – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. - Nasza sytuacja finansowa może nie zawsze być tak dobra jak dziś. I choć zaciąganie kredytów jest czymś normalnym, należy robić to rozsądnie, po wcześniejszej ocenie możliwości spłaty długu w wyznaczonym czasie – podkreśla.

Jak wynika z najnowszego Raportu InfoDług, średnie zaległe zadłużenie klienta podwyższonego ryzyka w Polsce wynosi 17 471 zł. Jak nałożymy na to przeciętną najniższą krajową pensję, jaką miał do rozdysponowania statystyczny Polak w roku ubiegłym, a wynosiła ona 1 299 PLN, to może się okazać, że znacząco przeceniliśmy swoje możliwości budżetowe. Ważne jest więc, aby przed skorzystaniem z pożyczki lub kredytu gotówkowego odpowiednio ocenić swoje możliwości spłaty zaciągniętego zobowiązania, bo to, co nam zostanie po odjęciu środków niezbędnych do życia nie wystarczy już na spłatę wszystkich zaciągniętych zobowiązań. Najnowsze badania pokazują, że w tym roku 22 proc. Polaków świąteczne prezenty kupi na kredyt, a średnia wysokość pożyczki jaką przeznaczy na upominki wyniesie 510 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy wiesz jak zaplanować wydatki na święta?

REKLAMA

- Częstym problemem jest także zaciąganie zbyt dużej liczby zobowiązań na niewielkie kwoty. Najwięcej niesolidnych dłużników, bo blisko 67 proc. jest w gronie osób, których zaległości to kwoty poniżej 5 tysięcy złotych. Zakładając, że przy zwiększonym wysiłku i dyscyplinie finansowej uregulowanie ich nie powinno stanowić problemu, to ta teoria może się nie sprawdzić w praktyce, jeśli nie będziemy racjonalnie podchodzić do swoich wydatków tym bardziej na święta. Pamiętajmy również, że dochodzą do tego jeszcze inne zobowiązania takie jak faktury za telefon, internet, TV, opłaty za czynsz itp. – zaznacza Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor. - I niestety, często decydują się na nie osoby, które nie zawsze potrafią ocenić możliwości przyszłej spłaty rat kredytu czy pożyczki. Dobrze jest rozważyć, która z najbardziej popularnych  ofert bankowych i pozabankowych jest odpowiednia do planowanego zakupu. Bierzmy też pod uwagę ilość zaciągniętych zobowiązań. To często powoduje, że mamy trudności z pamiętaniem o wszystkich kredytach i ich terminowej spłacie – dodaje.

Jak pokazują ostatnie badania firmy doradczej Deloitte, średni budżet jaki wyda na święta statystyczna polska rodzina to 1 158 zł ( o 13 proc. więcej niż w zeszłym roku), z czego największa część zostanie przeznaczona na prezenty. W Polsce wydamy na nie więcej niż na jedzenie. Choć Polacy patrzą bardziej optymistycznie w przyszłość i deklarują, że postarają się nie kupować prezentów pod wpływem impulsu, w tym 31 proc. respondentów skoncentruje się na praktycznych podarunkach, a 26 proc. zakłada, że będzie robić zakupy w tańszych sklepach. Często w praktyce okazuje się, że jednak świąteczny impuls zdominował nasze deklaracje. Bo rozsądek i serce nie zawsze idą w parze.

Zobacz: Jak sprawdzić wiarygodność e – sklepu przed świętami?

Źródło: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA