REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa transakcji kartą płatniczą

Sławomir Łuniewski
Sławomir Łuniewski

REKLAMA

REKLAMA

Punkty akceptujące płatności kartą płatniczą mają prawo odmówić przyjęcia takiej zapłaty w szczególnych przypadkach, zazwyczaj opisanych w umowach między nimi a akceptantami.

REKLAMA

Odmowa transakcji kartą płatniczą dotyczy najczęściej przypadków gdy karta płatnicza straciła ważność, upłynął okres na jaki została wydana. Można również nie przyjąć zapłaty kartą, jeżeli podpis na karcie nie zgadza się z podpisem złożonym podczas transakcji na dokumencie obciążeniowym. Także jeżeli podczas przyjmowania płatności kartą, pojawią się uzasadnione wątpliwości co do tożsamości użytkownika karty, przedsiębiorca może zażądać okazania mu dokumentu stwierdzającego tożsamość tej osoby. Żądanie tego rodzaju nie powinno mieć miejsca, gdy przedsiębiorca nie ma żadnych tego typu podejrzeń, nie może więc być to standardowa procedura.

REKLAMA

Odmowa okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość (przede wszystkim dowodu osobistego lub paszportu) uprawnia akceptanta do odmowy przyjęcia zapłaty. Tak samo dzieje się w razie stwierdzenia (np. poprzez porównanie imienia i nazwiska na karcie i okazanym mu dokumencie), że danym elektronicznym instrumentem posługuje się osoba nieuprawniona. Taką osobą jest nie tylko osoba, która nielegalnie weszła w posiadanie karty (np. złodziej), ale także każda inna, której dane identyfikacyjne nie są tożsame z danymi umieszczonymi na karcie.

Poza wyżej wymienionymi przypadkami powody braku akceptacji transakcji kartą płatniczą mogą być związane z odmową banku, który kartę wydał. Posiadacz karty przyczyny takiej odmowy może poznać tylko i wyłącznie kontaktując się z bankiem – wystawcą karty. Centrum rozliczeniowe nie ma prawa podać przyczyny odmowy płatności kartą, nawet jeśli ją zna a zna ją na pewno. Posiadacz karty nie jest klientem dla takiego centrum, klientem jest punkt, w którym dokonywana jest transakcja.

Na każdej karcie jest podany numer telefonu do działu obsługi klienta banku. Pod tym numerem klient powinien poznać przyczyny odmowytransakcji.

Przyczyną odnowy płatności kartą może być brak akceptacji transakcji w systemie spowodowany np. problemem z komunikacją, błędem systemowym, uszkodzonym terminalem, lub zwyczajnym brakiem prądu. W takich przypadkach informacja taka może być zaznaczona na paragonie (np. komunikat: odmowa błąd komunikacji).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA