REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na gospodarkę magazynową

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
gospodarka magazynowa
gospodarka magazynowa

REKLAMA

REKLAMA

Centra logistyczne i magazynowe to około 44% rynku powierzchni użytkowej. Wartość produkcji budowlanej w tym sektorze w ciągu roku to 5 850,0 zł za m/m. W przypadku centrów na obszarach miasta, zapotrzebowanie jest wysokie (dostęp do rynków zbytu i sieci handlowych, logistycznych czy biznesowych), ale często kwota za wynajem jest zbyt wysoka.

Duże firmy, sieci i przedsiębiorstwa międzynarodowe wynajmują takie powierzchnie, aby zapewnić szybki i tańszy transport. To zjawisko jest charakterystyczne w przepadku dużych aglomeracji tj. Warszawa, Trójmiasto czy Kraków. Rozbudowana sieć sklepów na takich obszarach wymaga szybkich i terminowych dostaw, przy zachowaniu niskich kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele produktów nie opłaca się transportować na duże odległości, przy dużej częstotliwości dostaw lepszym rozwiązaniem są magazyny w pobliżu miasta.  Nowe powierzchnie magazynowe w roku 2008 to 510 tys. m/m, rok później nastąpił znaczny spadek do 250 tys. m/m. Powodem była niestabilna sytuacja pieniądza oraz problemy rozliczeniowe w firmach.

Od początku kryzysu najmocniejsze ograniczenia dotyczyły wprowadzanych  i nowych inwestycji. Wiele zostało wycofanych, wiele restrukturyzowano. Firmy budowlane i deweloperskie musiały ponownie ocenić możliwości rynku, ceny, ryzyko i zyski. Firmy produkcyjne i usługowe zmieniły znacznie politykę wobec inwestycji (szczególnie bardzo kosztownych inwestycji budowlanych), środki zostały przesunięte na inwestycje odtworzeniowe, na modernizacje istniejących budynków.

Zobacz: W Polsce jest za mało mieszkań

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po recesji w 2009 firmy oceniły ograniczenia inwestycji jako zbyt wysokie, co od dwóch lat przekłada się na wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynową i biurową, przekłada się na tworzenie centrów logistycznych i usługowych. Każda nowa inwestycje musi być poparta rachunkiem ryzyka, zysku kosztów. W przypadku korzystania ze środków unijnych lub państwowych trzeba odpowiednio przygotować inwestycję. W przypadku kredytowania bankowego warunki inwestycji również są bardziej restrykcyjne.

Ważne w przypadku inwestycji magazynowych są usługi outsourcingu i offschoring dla firm poprzez centra logistyczne. Obsługa magazynów i dostaw ma być oparta na niezależnych firmach. Takie centra mają oferować usługi firmom polskim i zagranicznym. Obsługa magazynowa w Polsce ma wspierać handel na wschód i południe firm międzynarodowych i zagranicznych. Wiele firm europejskich inwestuje w takie rozwiązanie, prognozuje się wzrost zapotrzebowania na powierzchnia magazynowe.

Oceniając wielkość powierzchni nie wynajętej jest to około 8%  magazynów, wzrost tej wartości utrzymuje się od 2008. Najważniejsze kryterium dla powierzchni magazynowej to dostępność do usług logistycznych i magazynowych, koszty transportu oraz jakość obiektu i cena.

Zobacz: Możliwa odwilż na rynku kredytów hipotecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA