REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trendy w budownictwie krajów Unii Europejskiej

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Budownictwo w Unii Europejskiej.
Budownictwo w Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku nieruchomości w Unii Europejskiej największe zyski czerpane są z wynajmu pomieszczeń, a tylko 10% stanowią zyski ze sprzedaży. Unijny rynek nieruchomości stale się rozwija, a wartość dodana tego rynku (wzrost wartości finansowej) w tym roku to 220 000 mln euro. Nowe inwestycje stanowią obecnie 140 000 mln euro.

Budownictwo w Unii Europejskiej

REKLAMA

Największe zyski w budownictwie odnotowano w Niemczech: 29,7%, Wielkiej Brytanii 14,8% oraz Francji 14,5%.  Indeks produkcji budowlanej w 2010 spadł o 13%, ale kolejne lata przyniosły już lekką poprawę, głównie dla krajów będących liderami w branży budowlanej. Dalsze prognozy nie zwiastują jednak nic optymistycznego. Obecnie firmy opierają sprzedaż o zapasy produktów, a wydatki na nowe projekty i inwestycje są w tym momencie znacznie ograniczone. Rok 2011-2012 jest okresem przemian wewnętrznych dla firm oraz wprowadzania nowych strategii i planów działania.

REKLAMA

Sektor publiczny w UE rocznie wydaje na obsługę nieruchomości 19% środków, na nowe inwestycje przeznacza jedynie 4% środków. Wysokie wydatki ponoszone są z tytułu wynajmu pomieszczeń i urządzeń. Koszty te są wysokie, lecz w porównaniu do dochodów z danej powierzchni zyski są znaczne i pozwalają na okresowe modernizacje i remonty. Inwestycje w wynajęte pomieszczenia są znaczne, jest to około 84% inwestycji w sektorze publicznym.

Wysokie koszty obsługi budynków publicznych szacuje się w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Hiszpanii i Włoszech. Wysokie koszty najmu pomieszczeń dla administracji ponoszone są w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Hiszpania i Niderlandy również ponoszą wysokie koszty obsługi budynków administracyjnych.

REKLAMA

Od kilku lat w całej Unii wprowadzane są nowe rozwiązania budowlane, mające na celu oszczędzanie energii, obniżenie kosztów utrzymania (termomodernizacja – wymiana drzwi i okien oraz ocieplanie) i wzrost potencjalnego zysku (tworzenie sal konferencyjnych). Dla sektora publicznego przyczyną remontów i modernizacji jest przede wszystkim oszczędność kosztów użytkowania budynków oraz funkcje reprezentacyjne.

W latach 2010 – 2012 w Unii Europejskiej zauważa się wzrost zamówień budowlanych. Tendencja ta ma się utrzymać, jednak przez kolejne lata poziom ten będzie niski i niewystarczający dla rozwoju i modernizacji firm na szeroką skalę.  Zahamowanie produkcji oraz niski poziom zamówień w przemyśle przekłada się na całą gospodarkę. Przed 2009 przemysł był znacznym odbiorcą dla rynku budowlanego. Obecnie główną rolę odgrywają projekty budowlane „built to suit” (wykonanie na zamówienie, nie na sprzedaż czy wynajem). W okresie 2010/2012 nowe inwestycje budowlane oraz modernizacje w przemyśle są oparte o fundusze unijne. Na koleje lata przewiduje się dofinansowania dla energooszczędności oraz ochrony środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W okresie 2010/2012 szacuje się wzrost zainteresowania nowymi zamówieniami w UE (zamówienia wewnętrzne i handel zagraniczny). Firmy ograniczyły już wydatki na nowe inwestycje, jednak szukają nowych rozwiązań i współpracowników. Współpraca i konkurencja w Unii jest motywem rozwoju i zmian na wszystkich rynkach.   

Według danych wzrost wydatków na środki trwałe to około 2,7% w strefie euro oraz 0,5% w całej Unii. Szesnaście krajów odnotowuje obecnie wzrost zapotrzebowania na towary trwałe, największy wzrost można zauważyć na Litwie, Bułgarii oraz we Francji. Najtrudniejsza sytuacja jest obecnie na Węgrzech, Danii oraz w Grecji.

Zobacz: Wynajem mieszkań coraz bardziej opłacalny

Budownictwo w Polsce

Najwyższe nakłady na budownictwo odnotowano w Polsce Centralnej: około 25% rynku tych inwestycji, Region Południowy rocznie wydaje 1,6 mld zł (21% udział w rynku), w Rejonie Północno – Zachodnim wartość nakładów ocenia się na 1,5 mld zł, czyli udział w rynku to około 19%. Sektor przetwórstwa przemysłowego jest ważnym klientem dla branży budowlanej, najwyższe nakłady z tego tytułu ma Rejon Północny i Południowy, w wysokości 9,6 mld zł oraz 8,0 mld zł rocznie.

Działalność usługowa jest wyceniana obecnie na 100,6 mld zł rocznie w zakresie wydatków na nieruchomości. Najważniejszymi sektorami dla produkcji budowlanej jest transport i gospodarka magazynowa. Zgodnie z danymi ten sektor będzie rozwijał się najszybciej i stanie się głównym odbiorcą produktów budowlanych. Nakłady na transport i gospodarkę magazynową to 37,4 mld zł, obsługa rynku nieruchomości w kraju to 28,5 mld zł rocznie. Branża transportowa dynamicznie rozwija się przede wszystkim na obszarze centralnej Polski oraz Rejonu Południowego.

Wydatki na powierzchnie handlową i utrzymanie ich w całym kraju są wysokie. W Rejonie Centralnym nakłady na ten cel to 5,79 mld zł, w Rejonie Południowym 4,24 mld zł. We wschodniej części kraju wielkość wydatków ocenia się na 2,3 mld zł, Północno Zachodni obszar to 2,84 mld zł, Południowo Zachodni 2,2 mld zł a obszar północny 2,4 mld zł.

Od dłuższego czasu można zauważyć widoczny wzrost wydatków na zakup i modernizacje istniejących lokali i pomieszczeń. Najwyższe zapotrzebowanie utrzymuje sektor przemysłowy, głównie przetwórstwo. Wysokie wydatki na powierzchnie użytkową tego typu ponosi sektor handlowy i obsługa rynku nieruchomości.  Najwyższe nakłady odnotował sektor obsługi rynku nieruchomości (25,2% rynku) oraz przemysł (24,3%).

W sektorze przemysłu najwyższe koszty na nowe budynku ponosi sektor przetwórczy (11,3 mld zł), gospodarka energetyczna i gospodarka wodna. Wydatki na czystą energię oraz ochronę środowiska to około 6,7% i 5,4% rynku inwestycji w nieruchomości w kraju (kwota 13,7 mld zł). Wydatki na nowe budynki znacznie wzrosły w przypadku sektora transportowego i magazynowego. W ciągu roku wzrost szacuje się na 16,6% rynku, czyli około 18,7 mld zł. W branży handlowej rocznie wydaje się 9,8 mld zł (8,7% rynku).

Zobacz serwis: Inwestycje

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA