REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trendy w budownictwie krajów Unii Europejskiej

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Budownictwo w Unii Europejskiej.
Budownictwo w Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku nieruchomości w Unii Europejskiej największe zyski czerpane są z wynajmu pomieszczeń, a tylko 10% stanowią zyski ze sprzedaży. Unijny rynek nieruchomości stale się rozwija, a wartość dodana tego rynku (wzrost wartości finansowej) w tym roku to 220 000 mln euro. Nowe inwestycje stanowią obecnie 140 000 mln euro.

Budownictwo w Unii Europejskiej

REKLAMA

Największe zyski w budownictwie odnotowano w Niemczech: 29,7%, Wielkiej Brytanii 14,8% oraz Francji 14,5%.  Indeks produkcji budowlanej w 2010 spadł o 13%, ale kolejne lata przyniosły już lekką poprawę, głównie dla krajów będących liderami w branży budowlanej. Dalsze prognozy nie zwiastują jednak nic optymistycznego. Obecnie firmy opierają sprzedaż o zapasy produktów, a wydatki na nowe projekty i inwestycje są w tym momencie znacznie ograniczone. Rok 2011-2012 jest okresem przemian wewnętrznych dla firm oraz wprowadzania nowych strategii i planów działania.

REKLAMA

Sektor publiczny w UE rocznie wydaje na obsługę nieruchomości 19% środków, na nowe inwestycje przeznacza jedynie 4% środków. Wysokie wydatki ponoszone są z tytułu wynajmu pomieszczeń i urządzeń. Koszty te są wysokie, lecz w porównaniu do dochodów z danej powierzchni zyski są znaczne i pozwalają na okresowe modernizacje i remonty. Inwestycje w wynajęte pomieszczenia są znaczne, jest to około 84% inwestycji w sektorze publicznym.

Wysokie koszty obsługi budynków publicznych szacuje się w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Hiszpanii i Włoszech. Wysokie koszty najmu pomieszczeń dla administracji ponoszone są w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Hiszpania i Niderlandy również ponoszą wysokie koszty obsługi budynków administracyjnych.

REKLAMA

Od kilku lat w całej Unii wprowadzane są nowe rozwiązania budowlane, mające na celu oszczędzanie energii, obniżenie kosztów utrzymania (termomodernizacja – wymiana drzwi i okien oraz ocieplanie) i wzrost potencjalnego zysku (tworzenie sal konferencyjnych). Dla sektora publicznego przyczyną remontów i modernizacji jest przede wszystkim oszczędność kosztów użytkowania budynków oraz funkcje reprezentacyjne.

W latach 2010 – 2012 w Unii Europejskiej zauważa się wzrost zamówień budowlanych. Tendencja ta ma się utrzymać, jednak przez kolejne lata poziom ten będzie niski i niewystarczający dla rozwoju i modernizacji firm na szeroką skalę.  Zahamowanie produkcji oraz niski poziom zamówień w przemyśle przekłada się na całą gospodarkę. Przed 2009 przemysł był znacznym odbiorcą dla rynku budowlanego. Obecnie główną rolę odgrywają projekty budowlane „built to suit” (wykonanie na zamówienie, nie na sprzedaż czy wynajem). W okresie 2010/2012 nowe inwestycje budowlane oraz modernizacje w przemyśle są oparte o fundusze unijne. Na koleje lata przewiduje się dofinansowania dla energooszczędności oraz ochrony środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W okresie 2010/2012 szacuje się wzrost zainteresowania nowymi zamówieniami w UE (zamówienia wewnętrzne i handel zagraniczny). Firmy ograniczyły już wydatki na nowe inwestycje, jednak szukają nowych rozwiązań i współpracowników. Współpraca i konkurencja w Unii jest motywem rozwoju i zmian na wszystkich rynkach.   

Według danych wzrost wydatków na środki trwałe to około 2,7% w strefie euro oraz 0,5% w całej Unii. Szesnaście krajów odnotowuje obecnie wzrost zapotrzebowania na towary trwałe, największy wzrost można zauważyć na Litwie, Bułgarii oraz we Francji. Najtrudniejsza sytuacja jest obecnie na Węgrzech, Danii oraz w Grecji.

Zobacz: Wynajem mieszkań coraz bardziej opłacalny

Budownictwo w Polsce

Najwyższe nakłady na budownictwo odnotowano w Polsce Centralnej: około 25% rynku tych inwestycji, Region Południowy rocznie wydaje 1,6 mld zł (21% udział w rynku), w Rejonie Północno – Zachodnim wartość nakładów ocenia się na 1,5 mld zł, czyli udział w rynku to około 19%. Sektor przetwórstwa przemysłowego jest ważnym klientem dla branży budowlanej, najwyższe nakłady z tego tytułu ma Rejon Północny i Południowy, w wysokości 9,6 mld zł oraz 8,0 mld zł rocznie.

Działalność usługowa jest wyceniana obecnie na 100,6 mld zł rocznie w zakresie wydatków na nieruchomości. Najważniejszymi sektorami dla produkcji budowlanej jest transport i gospodarka magazynowa. Zgodnie z danymi ten sektor będzie rozwijał się najszybciej i stanie się głównym odbiorcą produktów budowlanych. Nakłady na transport i gospodarkę magazynową to 37,4 mld zł, obsługa rynku nieruchomości w kraju to 28,5 mld zł rocznie. Branża transportowa dynamicznie rozwija się przede wszystkim na obszarze centralnej Polski oraz Rejonu Południowego.

Wydatki na powierzchnie handlową i utrzymanie ich w całym kraju są wysokie. W Rejonie Centralnym nakłady na ten cel to 5,79 mld zł, w Rejonie Południowym 4,24 mld zł. We wschodniej części kraju wielkość wydatków ocenia się na 2,3 mld zł, Północno Zachodni obszar to 2,84 mld zł, Południowo Zachodni 2,2 mld zł a obszar północny 2,4 mld zł.

Od dłuższego czasu można zauważyć widoczny wzrost wydatków na zakup i modernizacje istniejących lokali i pomieszczeń. Najwyższe zapotrzebowanie utrzymuje sektor przemysłowy, głównie przetwórstwo. Wysokie wydatki na powierzchnie użytkową tego typu ponosi sektor handlowy i obsługa rynku nieruchomości.  Najwyższe nakłady odnotował sektor obsługi rynku nieruchomości (25,2% rynku) oraz przemysł (24,3%).

W sektorze przemysłu najwyższe koszty na nowe budynku ponosi sektor przetwórczy (11,3 mld zł), gospodarka energetyczna i gospodarka wodna. Wydatki na czystą energię oraz ochronę środowiska to około 6,7% i 5,4% rynku inwestycji w nieruchomości w kraju (kwota 13,7 mld zł). Wydatki na nowe budynki znacznie wzrosły w przypadku sektora transportowego i magazynowego. W ciągu roku wzrost szacuje się na 16,6% rynku, czyli około 18,7 mld zł. W branży handlowej rocznie wydaje się 9,8 mld zł (8,7% rynku).

Zobacz serwis: Inwestycje

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA