REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę kupując mieszkanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
 Art&Design Studio Projektowe Kinga Śliwa www.kingasliwa.pl
Art&Design Studio Projektowe Kinga Śliwa www.kingasliwa.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kupując mieszkanie, nabywcy przede wszystkim zwracają uwagę na to, czy lokal wyposażony jest w piwnicę i posiada przedpokój. Wiele osób szczególnie ceni sobie mieszkania w budynkach z windą oraz własne miejsca parkingowe. Połowa klientów nie kupi lokalu na parterze ani na ostatnim piętrze.

Liczba pokoi, cena, powierzchnia i lokalizacja mieszkania to cztery fundamentalne wymagania, stawiane przez nabywców. W obliczu dużej podaży lokali nabywcy zaczynają też zwracać uwagę na dodatkowe aspekty, takie jak możliwość korzystania z piwnicy, miejsca postojowego i windy czy funkcjonalny układ mieszkania. Pytanie brzmi, jak duża część kupujących zwraca uwagę na poszczególne kryteria oraz jaka jest hierarchia tych elementów.

REKLAMA

Mieszkanie musi mieć piwnicę i przedpokój

Spośród badanych kategorii nabywcy największą wagę przywiązują do możliwości korzystania z piwnicy lub komórki lokatorskiej. Wiązać to należy z faktem, że kupowane przez Polaków mieszkania są relatywnie niewielkie. Kupującym zależy na posiadaniu dodatkowej powierzchni do przechowywania rzeczy, które nie mieszczą sie w domu. Dodatkowa przestrzeń jest tańsza niż powierzchnia mieszkania. W Hiszpanii, Belgii czy Irlandii trzyosobowa rodzina ma do dyspozycji nieruchomość mieszkalną o ponad 5 pokojach. Dla porównania, w polskich mieszkaniach jest o połowę mniej miejsca. Dlatego też blisko 74% kupujących chciałoby mieć piwnicę lub komórkę lokatorską.

Dowiedz się także: Jak zmiany w VAT wpłyną na rynek mieszkaniowy?

Jedynie o 1 pp. niżej plasuje się wydzielony funkcjonalnie przedpokój. Jest to pomieszczenie, które występuje praktycznie w każdym lokalu z cegły lub wielkiej płyty. Jedynie w najnowszych projektach zanika klasyczna metoda wyodrębniania niezależnego przedpokoju na rzecz niewielkiego hallu, którego głównym zadaniem jest pomieszczenie szafy wnękowej. Ponadto długi i wąski przedpokój może być uznany za mankament lokalu. - Zdarza się więc, że deweloperzy nie każą sobie za nie płacić nieatrakcyjne korytarze. Przykładem takiego dewelopera jest Mega Invest z Gdyni. – mówi Krzysztof Mosa, doradca Home Broker w Gdyni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważna jest winda i miejsce postojowe

Kolejnym elementem, na który zwracają uwagę kupujący, jest wyposażenie budynku w windę. Zgodnie z prawem wszystkie nowe bloki, które mają przynajmniej cztery piętra, powinny być w nią wyposażone. Potrzeba posiadania windy jest oczywiście większa w wyższych budynkach. Ponadto wydaje się ona koniecznością, gdy w podziemiach bloku znajduje się garaż. Winda wyprzedza swoją popularnością nawet miejsce postojowe, przynależne do lokalu. Jest to czynnik, na który zwraca uwagę przeciętnie 63% kupujących. Tak duży odsetek można łączyć z faktem, że parkowanie samochodu staje się coraz trudniejsze, szczególnie w centrum. Co ciekawe, spośród osób, którym zależy na posiadaniu miejsca postojowego, aż 59% chciałoby mieć garaż podziemny. Dzięki temu można uniknąć odśnieżania samochodu zimą, a także łatwiej jest transportować zakupy windą, wprost na zamieszkiwane piętro.

Polecamy serwis: Kredyty

Nie każdy Polak docenia oddzielną kuchnię

Spośród pięciu badanych kryteriów na ostatnim miejscu uplasowała się wydzielona funkcjonalnie kuchnia. 57% nabywców chciałoby mieć właśnie tak zaplanowany lokal. Jeszcze kilka lat temu odsetek ten byłby mniejszy, ale w wyniku zmieniającej się mody dochodzi na tym tle do zmian. Obecnie wielu kupujących stara się wybrać takie mieszkanie, w którym kuchnia znajduje się w osobnym pomieszczeniu lub przynajmniej oddzielenie jej nie nastręczy nadmiernych problemów. Taki układ funkcjonalny jest pożądany przez osoby o wrażliwym powonieniu, które często korzystają z kuchni.

Parter i ostatnie piętro dopuszcza połowa kupujących

Mieszkania usytuowane na skrajnych piętrach są relatywnie mało popularne. Trudniej jest więc znaleźć na nie amatora. 26% nabywców kupiłoby na lokal na najwyższym piętrze. Niewiele mniejszy odsetek kupujących zgodziłoby się mieszkać na parterze – na taką propozycję przystałoby 22% klientów. Mieszkańcy ostatnich pięter latem narażeni są na wyższe temperatury, za to mogą cieszyć się ładniejszym widokiem z okna. Natomiast głównym problemem w przypadku parteru jest mniejsze bezpieczeństwo. Niedogodność tę może zrekompensować niższa cena lokalu, często również możliwość korzystania z przydomowego ogródka. Należy jednak podkreślić, że większość – bo aż 52% kupujących – nie rozważyłaby nawet zakupu mieszkania, gdyby było ono zlokalizowane na parterze lub najwyższym piętrze.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA