REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę kupując mieszkanie?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
 Art&Design Studio Projektowe Kinga Śliwa www.kingasliwa.pl
Art&Design Studio Projektowe Kinga Śliwa www.kingasliwa.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kupując mieszkanie, nabywcy przede wszystkim zwracają uwagę na to, czy lokal wyposażony jest w piwnicę i posiada przedpokój. Wiele osób szczególnie ceni sobie mieszkania w budynkach z windą oraz własne miejsca parkingowe. Połowa klientów nie kupi lokalu na parterze ani na ostatnim piętrze.

Liczba pokoi, cena, powierzchnia i lokalizacja mieszkania to cztery fundamentalne wymagania, stawiane przez nabywców. W obliczu dużej podaży lokali nabywcy zaczynają też zwracać uwagę na dodatkowe aspekty, takie jak możliwość korzystania z piwnicy, miejsca postojowego i windy czy funkcjonalny układ mieszkania. Pytanie brzmi, jak duża część kupujących zwraca uwagę na poszczególne kryteria oraz jaka jest hierarchia tych elementów.

REKLAMA

Mieszkanie musi mieć piwnicę i przedpokój

Spośród badanych kategorii nabywcy największą wagę przywiązują do możliwości korzystania z piwnicy lub komórki lokatorskiej. Wiązać to należy z faktem, że kupowane przez Polaków mieszkania są relatywnie niewielkie. Kupującym zależy na posiadaniu dodatkowej powierzchni do przechowywania rzeczy, które nie mieszczą sie w domu. Dodatkowa przestrzeń jest tańsza niż powierzchnia mieszkania. W Hiszpanii, Belgii czy Irlandii trzyosobowa rodzina ma do dyspozycji nieruchomość mieszkalną o ponad 5 pokojach. Dla porównania, w polskich mieszkaniach jest o połowę mniej miejsca. Dlatego też blisko 74% kupujących chciałoby mieć piwnicę lub komórkę lokatorską.

Dowiedz się także: Jak zmiany w VAT wpłyną na rynek mieszkaniowy?

Jedynie o 1 pp. niżej plasuje się wydzielony funkcjonalnie przedpokój. Jest to pomieszczenie, które występuje praktycznie w każdym lokalu z cegły lub wielkiej płyty. Jedynie w najnowszych projektach zanika klasyczna metoda wyodrębniania niezależnego przedpokoju na rzecz niewielkiego hallu, którego głównym zadaniem jest pomieszczenie szafy wnękowej. Ponadto długi i wąski przedpokój może być uznany za mankament lokalu. - Zdarza się więc, że deweloperzy nie każą sobie za nie płacić nieatrakcyjne korytarze. Przykładem takiego dewelopera jest Mega Invest z Gdyni. – mówi Krzysztof Mosa, doradca Home Broker w Gdyni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważna jest winda i miejsce postojowe

Kolejnym elementem, na który zwracają uwagę kupujący, jest wyposażenie budynku w windę. Zgodnie z prawem wszystkie nowe bloki, które mają przynajmniej cztery piętra, powinny być w nią wyposażone. Potrzeba posiadania windy jest oczywiście większa w wyższych budynkach. Ponadto wydaje się ona koniecznością, gdy w podziemiach bloku znajduje się garaż. Winda wyprzedza swoją popularnością nawet miejsce postojowe, przynależne do lokalu. Jest to czynnik, na który zwraca uwagę przeciętnie 63% kupujących. Tak duży odsetek można łączyć z faktem, że parkowanie samochodu staje się coraz trudniejsze, szczególnie w centrum. Co ciekawe, spośród osób, którym zależy na posiadaniu miejsca postojowego, aż 59% chciałoby mieć garaż podziemny. Dzięki temu można uniknąć odśnieżania samochodu zimą, a także łatwiej jest transportować zakupy windą, wprost na zamieszkiwane piętro.

Polecamy serwis: Kredyty

Nie każdy Polak docenia oddzielną kuchnię

Spośród pięciu badanych kryteriów na ostatnim miejscu uplasowała się wydzielona funkcjonalnie kuchnia. 57% nabywców chciałoby mieć właśnie tak zaplanowany lokal. Jeszcze kilka lat temu odsetek ten byłby mniejszy, ale w wyniku zmieniającej się mody dochodzi na tym tle do zmian. Obecnie wielu kupujących stara się wybrać takie mieszkanie, w którym kuchnia znajduje się w osobnym pomieszczeniu lub przynajmniej oddzielenie jej nie nastręczy nadmiernych problemów. Taki układ funkcjonalny jest pożądany przez osoby o wrażliwym powonieniu, które często korzystają z kuchni.

Parter i ostatnie piętro dopuszcza połowa kupujących

Mieszkania usytuowane na skrajnych piętrach są relatywnie mało popularne. Trudniej jest więc znaleźć na nie amatora. 26% nabywców kupiłoby na lokal na najwyższym piętrze. Niewiele mniejszy odsetek kupujących zgodziłoby się mieszkać na parterze – na taką propozycję przystałoby 22% klientów. Mieszkańcy ostatnich pięter latem narażeni są na wyższe temperatury, za to mogą cieszyć się ładniejszym widokiem z okna. Natomiast głównym problemem w przypadku parteru jest mniejsze bezpieczeństwo. Niedogodność tę może zrekompensować niższa cena lokalu, często również możliwość korzystania z przydomowego ogródka. Należy jednak podkreślić, że większość – bo aż 52% kupujących – nie rozważyłaby nawet zakupu mieszkania, gdyby było ono zlokalizowane na parterze lub najwyższym piętrze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA