REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmiany w VAT wpłyną na rynek mieszkaniowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

Od początku nowego roku wzrosną ceny mieszkań. Wartość mieszkania może skoczyć w górę od kilku do kilkuset tysięcy złotych, ale deweloperzy zapewniają, że nie będzie to mieć większego wpływu na rynek nieruchomości. Prognozy te zdaje się potwierdzać fakt, że jak dotąd sprzedaż mieszkań nie wzrosła gwałtownie.

Od początku przyszłego roku VAT na lokale mieszkalne zostanie podwyższony z dwóch tytułów. Obecnie stosowana stawka 7% na mieszkania zostanie podwyższona do 8%, ale rząd nie wyklucza podwyżek o kolejny punkt procentowy w lipcu przyszłego roku i ponownie za rok. Docelowo stawka VAT mogłaby wzrosnąć z obecnych 7% nawet do 10%. Ponadto fiskus będzie stosował podstawową stawkę podatku wobec każdego metra od powierzchni ponad 150 m kw. Oznacza to, że po 1 stycznia 2011 roku nastąpi wzrost obecnego poziomu z 7% do 23%. Zmiany te dotyczą jedynie rynku pierwotnego, jak jednak wpłyną one na ceny płacone przez nabywców od nowego roku?

REKLAMA

REKLAMA

Ceny od kilku do kilkuset tysięcy wyższe

W przypadku wzrostu stawki VAT o 1 pp. małe mieszkania zdrożeją nieznacznie. Za lokal, którego obecna cena brutto plasuje się na poziomie 300 tys. zł, za półtora miesiąca trzeba będzie zapłacić 2,8 tys. zł więcej. Gorzej sytuacja przedstawia się w przypadku mieszkań o powierzchni ponad 150 m kw., które zazwyczaj mieszczą się w projektach o wysokim standardzie. Według danych Home Broker ich średnia cena w ofercie deweloperów, w największych miastach Polski, wynosi obecnie 11 153 zł. Gdyby mieszkanie miało powierzchnię 200 m kw., od stycznia jego cena brutto wzrosłaby z 2 231 tys. zł do 2 330 tys. zł, czyli o 99 tys. zł. W przypadku lokalu 250-metrowego podwyżka byłaby dużo większa – z 2 788 tys. zł do 2 971 tys. zł, czyli o 183 tys. zł. Im większy apartament i wyższa cena metra kwadratowego, tym większy zakres podwyżek. Porównując oferty konkretnych mieszkań nie trudno zauważyć, że ceny mogą wzrosnąć od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Należy jednak podkreślić, że na rynku pierwotnym mieszkania o powierzchni powyżej 150 m kw. stanowią jedynie około 2% oferty. Co prawda zmiana VAT będzie odczuwalna w przypadku dużych lokali, ale w znikomy sposób wpłynie na obraz całego rynku mieszkaniowego.

Podwyżki nie powodują paniki

REKLAMA

Warto pamiętać, że zarówno podwyżki małych, jak i dużych mieszkań można ominąć. Wystarczy kupić mieszkanie oddane do użytkowania przed końcem roku. Jak pokazuje obecna sytuacja na rynku, podwyżki nie oddziałują na wyobraźnię nabywców, nie nastąpił bowiem skokowy wzrost sprzedaży lokali. Wiązać to należy z relatywnie niewielką skalą wzrostu cen od 1 stycznia, w przypadku mieszkań o powierzchni do 150 m kw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Czy zakup taniego mieszkania jest korzystny

Wzrost podatku VAT a promocje

Praktyka doradców Home Broker pokazuje, że niewielu deweloperów zwraca uwagę na planowaną przez rząd zmianę podatków. W skali całego kraju można jednak znaleźć firmy, które zareagowały na zmiany w swoich materiałach reklamowych. Przykładem mogą być Agrobex i Acciona Nieruchomości. Firmy te starają się przyciągnąć nabywców przed nowym rokiem, aby mogli oni skorzystać z obecnie obowiązujących stawek podatku od towarów i usług.

Cena brutto niezależna od stawki VAT

Są też firmy, które w umowie przedwstępnej mogą zagwarantować nabywcom stałą cenę brutto lokalu. Oznacza to, że niezależnie od obowiązującej w danym momencie stawki VAT kupujący zapłaci z góry ustaloną cenę. Takimi deweloperami są Archicom z Wrocławia i Ekolan z Trójmiasta. Obie firmy zapewniają, że nabywcy mogą liczyć u nich na zagwarantowaną cenę brutto lokali. Tomasz Sujak, Dyrektor ds. handlowych spółki Archicom, zwraca też uwagę na inny aspekt zakupu. Według niego zdarzają się nabywcy, którzy zamiast kierować się lokalizacją, otoczeniem, funkcjonalnością czy naświetlaniem mieszkania, wypatrują promocji, upustów i obniżek, które pozwolą zaoszczędzić parę groszy, co w efekcie wcale nie musi przekładać się na oszczędzanie w przyszłości.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Stawka VAT istotnym argumentem w trakcie negocjacji

Deweloperzy przyznają, że podwyżka VAT jest popularnym elementem rozmów z klientami. Tłumaczą oni swoim klientom, jaki wpływ zmiany podatkowe będą wywierać na rynek mieszkaniowy od przyszłego roku. VAT stał się elementem negocjacji zakupowych. Należy o tym pamiętać, podczas rozmów z deweloperami. Wielu z nich jest skłonnych udzielić kilkuprocentowych rabatów na sprzedawane lokale. Zniwelowanie zmiany stawki VAT powinno być łatwą do wynegocjowania częścią umowy.

Rynek nieruchomości odporny na zmiany

Politycznie nośny temat podwyżek VAT nie powinien w znaczący sposób wpłynąć na obecną sytuację na rynku nieruchomości. Wprowadzenie stawki podstawowej 23% na mieszkania o powierzchni ponad 150 m kw. spowoduje duży wzrost ich cen, ale dotyczy bardzo małej części rynku nieruchomości. Natomiast podniesienie stawek o 1 pp. na małe mieszkania może spowodować jedynie niewielki wzrost cen ofertowych. - VAT jest jednym z wielu elementów składowych ceny, ale ostatecznie o cenach decyduje rynek, zainteresowanie klientów i ich możliwości nabywcze – pointuje Julia Łaszkiewicz, pełnomocnik zarządu firmy EKOLAN.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA