REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znalezienie mieszkania do wynajęcia trwa 13 dni

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś studentem i nie udało Ci się znaleźć jeszcze mieszkania do wynajęcia? Nie będziemy Cię oszukiwać - możesz mieć duży problem, aby zdążyć przed 1 października. Z analiz wynika, że znalezienie lokum zajmuje średnio dwa tygodnie.

Niecałe 13 dni, trwa obecnie - w najgorętszym sezonie na rynku najmu - znalezienie mieszkania do wynajęcia w największych miastach uniwersyteckich. W drugim kwartale było to średnio 14 dni. Więcej czasu zajmuje znalezienie chętnych do wynajęcia w przypadku drugiej strony rynku, czyli właścicieli mieszkań. Dane dla trzeciego kwartału mówią średnio o 19 dniach wobec 36 w drugim.

REKLAMA

Rynek najmu jest dużo bardziej płynny od rynku kupna-sprzedaży mieszkań. Znalezienie nabywcy na mieszkanie, według danych za trzeci kwartał, trwa średnio 118 dni, z czego 77 przypada na okres od wprowadzenia oferty do sprzedaży do podpisania umowy przedwstępnej. Pozostałe 41 dni to w uproszczeniu czas potrzebny na zdobycie finansowania, czyli zaciągnięcie kredytu czy upłynnienie innych aktywów.

Najem w pośpiechu

Wyraźne skrócenie średniego czasu potrzebnego do zawarcia umowy najmu przez właścicieli mieszkań w trzecim kwartale to w głównej mierze efekt wysokiego popytu ze strony studentów. Dosyć duża rozbieżność pomiędzy tymi danymi a liczbą dni potrzebnych na znalezienie mieszkania przez potencjalnych najemców wskazuje jednak na nierównowagę rynku. Studenci poszukują przede wszystkim mieszkań atrakcyjnych cenowo, położonych blisko uczelni lub blisko centrum. Z doświadczeń doradców Home Broker wynika, że takie rozchodzą się jak świeże bułeczki. Tymczasem oferta mieszkań dostępnych na rynku jest dużo bardziej rozproszona.

Zobacz także: Rynek nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrost popytu ze strony studentów może powodować chwilowy wzrost cen najmu, chociaż generalnie tendencja jest spadkowa. Stawki są obecnie, w zależności od miasta od kilku do nawet ponad 10% niższe niż przed rokiem.

Czas potrzebny na zawarcie umowy najmu i sprzedaży nieruchomości

Okres

Liczba dni od wprowadzenia oferty do podpisania umowy

najmu - osoby szukające mieszkania

najmu - osoby posiadające mieszkania

Sprzedaży (umowa ostateczna)

II kwartał 2010

14,0

36,3

103,8

III kwartał 2010*

12,7

18,7

117,9

*dane wstępne

Mniej formalności, łatwiej dobić targu

Duża płynność rynku najmu w stosunku do rynku kupna-sprzedaży wynika z kilku czynników. Po pierwsze zawarcie umowy najmu jest dużo prostsze i nie wiąże się z tyloma formalnościami, co zakup własnego M. W przypadku najmu nie występują chociażby umowy przedwstępne. Umowy najmu nie zawiera się ponadto w formie notarialnej, którą najczęściej zastępuje znacznie mniej wymagająca zwykła forma pisemna. Bardzo często podpisuje się ją od razu, czyli w dniu, w którym najemca ogląda nieruchomość. Zdarzają się nawet takie sytuacje, że jeszcze tego samego dnia podpisywany jest protokół zdawczo-odbiorczy, przekazywane są klucze i wpłacana kaucja wraz z należnością za pierwszy czynsz. Poza tym, wynajęcie mieszkania nie wiąże się z koniecznością przejścia przez czasochłonną procedurę uzyskania kredytu.

Mniejsze konsekwencje podjętej decyzji

REKLAMA

Do tego dochodzą czynniki o charakterze psychologicznym. Zakup mieszkania jest zwykle decyzją na lata. Kupujący dużo dłużej zastanawiają się zanim wybiorą właściwy lokal. Jest to zwykle poprzedzone oglądaniem wielu nieruchomości, badaniem okolicy a także sytuacji prawnej i finansowej mieszkania (wizyta w spółdzielni, rozmowa z sąsiadami, oglądanie nieruchomości o różnych porach dniach, itp.). W przypadku najmu konsekwencje błędnej decyzji są znacznie mniejsze. Najwyżej trzeba będzie się przemęczyć przez kilka miesięcy.

Co ciekawe jednak, zarówno najemcy, jak i nabywcy zwracają uwagę na bardzo podobne czynniki rozpoczynając poszukiwanie lokalu. Dla obu grup najważniejsza jest liczba pokoi, cena i lokalizacja. Różne jest natomiast podejście do powierzchni mieszkania. Dwukrotnie mniej najemców niż kupujących zwraca uwagę na metraż lokalu. Z doświadczeń doradców Home Broker wynika ponadto, że blisko czterech na pięciu najemców jest zainteresowanych jedynie ofertami mieszkań już umeblowanych.

Odsetek klientów zwracających uwagę na daną cechę na rynku najmu i kupna-sprzedaży

Kategoria

Najem

Zakup

Liczba pokoi

86,5%

92,7%

Cena

82,4%

80,5%

Lokalizacja

59,4%

62,5%

Powierzchnia

36,0%

77,4%

Wiek budynku

2,1%

7,2%

Winda

1,8%

1,6%

Piętro

1,7%

8,7%

Wysokość budynku

0,6%

3,0%

Wynajmujemy w centrum, kupujemy na obrzeżach

Najemcy, inaczej niż nabywcy, często wybierają lokalizacje bardziej prestiżowe z dobrą komunikacją i blisko centrum, czyli po prostu relatywnie drogie. Na przykład w Krakowie co piąty najemca chciałby wynająć lokal na Starym Mieście. Popyt zgłaszany przez nabywców jest natomiast w przypadku tej dzielnicy blisko trzykrotnie mniejszy. Podobnie jest w Warszawie, gdzie co ósmy najemca i tylko co 14 nabywca chciałby mieszkać na terenie Śródmieścia. Przeciwna sytuacja ma miejsce na obrzeżach miast. Kuszą one nabywców mieszkań znacznie mniejszymi cenami lokali, dzięki czemu pozwalają zmieścić się w zakładanym budżecie.

Przeczytaj również: Gdzie wolimy wynająć, a gdzie kupić mieszkanie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA