REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny mieszkań używanych nieznacznie spadły

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2010 roku ceny ofertowe mieszkań na rynku wtórnym były nieznacznie wyższe niż obecnie, tj. w lipcu. Największe obniżki zanotowano w Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Jest to efekt presji na ceny, którą wywiera rynek pierwotny.

Ceny ofertowe mieszkań na rynku wtórnym w największych miastach Polski obniżyły się przeciętnie o 1,1% w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2010 r. – wskazują dane Home Broker. Największy spadek miał miejsce w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu. W Warszawie, Gdyni czy Poznaniu zmiany były kosmetyczne.

REKLAMA

Zmiana cen ofertowych na rynku wtórnym

Miasto

Cena ofertowa na rynku wtórnym

Różnica

Początek roku

Lipiec

Gdańsk

6 580 zł

6 509 zł

-1,1%

Gdynia

6 986 zł

7 005 zł

0,3%

Katowice

4 535 zł

4 356 zł

-4,0%

Kraków

8 204 zł

7 905 zł

-3,6%

Łódź

4 615 zł

4 557 zł

-1,3%

Poznań

6 246 zł

6 213 zł

-0,5%

Szczecin

4 955 zł

4 922 zł

-0,7%

Warszawa

9 361 zł

9 394 zł

0,3%

Wrocław

7 287 zł

7 102 zł

-2,5%

Presję na poziom cen na rynku wtórnym wywierają wysoki udział w podaży mieszkań o niższym standardzie (np. wielka płyta), a także atrakcyjne oferty na rynku pierwotnym. Koszt zakupu mieszkania w wielkiej płycie jest średnio o ok. 15% niższy od pozostałej oferty. Z kolei średnia cena na rynku pierwotnym jest przeciętnie o 500 zł niższa niż w nowym budownictwie na rynku wtórnym (budynki oddane po 2000 r.). Przykładowo, w Krakowie udział wielkiej płyty wzrósł z 14% w styczniu do 17% w lipcu.

Zobacz także: Tanie mieszkanie

Wydłużenie procesu sprzedaży

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po stronie zjawisk negatywnych na rynku wtórnym można też wymienić ponowne wydłużenie procesu sprzedaży. Dla mieszkań, w przypadku których w czerwcu podpisano umowę sprzedaży, sprzedaż zajęła średnio 126 dni licząc od momentu wprowadzenia oferty. Jest to konsekwencja znacznego wydłużenia etapu od wprowadzenia oferty do podpisania umowy przedwstępnej. To z kolei, poza zjawiskami jednorazowymi, jak żałoba narodowa w kwietniu, wynika z dużego niedopasowania oczekiwań kupujących i sprzedających. Pierwszy liczą na dalszy spadek lub stabilizację, a drudzy – na wzrost cen.

Więcej transakcji

Czynnikami sprzyjającymi wzrostowi są z kolei poprawa koniunktury gospodarczej, stale rosnącą dostępności kredytów (wraz ze spadkiem kosztu kredytowania) oraz wzrost liczby transakcji, obserwowany także w lipcu mimo sezonu wakacyjnego. Stosunkowo nowym czynnikiem jest wzrost zainteresowania większymi mieszkaniami, obserwowany w pierwszych miastach (Wrocław, Warszawa).

Polecamy: Kredyty i pożyczki hipoteczne

W kolejnych miesiącach stabilizacja

W największych miastach Polski w nadchodzących 12 miesiącach, Home Broker spodziewa się przeciętny wzrost cen na poziomie 2,8%. Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że centralna projekcja inflacji NBP mówi o wartości tego wskaźnika na poziomie 2,5% w II kwartale 2011 roku. Realizacja obu prognoz oznaczałaby realną stabilizację cen.

Prognoza zmiany średniej ceny mieszkań w największych miastach Polski

Miesiąc

Oczekiwana zmiana średniej ceny w najbliższych 12 miesiącach

10-sty

5,80%

10-lut

5,20%

10-mar

5,10%

10-kwi

4,40%

10-maj

3,60%

10-cze

3,20%

10-lip

2,80%

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA