REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega usługa wealth management?

Subskrybuj nas na Youtube
wykres wzrost
wykres wzrost

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem przyświecającym działaniom instytucji zarządzających Wealth management jest długoterminowe utrzymanie wartości zarządzanego majątku, jego bezpieczne pomnażanie oraz najkorzystniejsze z punktu widzenia finansowego przekazanie go spadkobiercom.

Usługa wealth management skupia się na czterech głównych elementach:

REKLAMA

REKLAMA

  • zarządzanie inwestycjami i doradztwo finansowe (investment management and financial consulting),
  • optymalizacja podatkowa (accounting/tax services),
  • planowanie spadkowe (heritage planning),
  • usługi dodatkowe (serwis concierge).

Zarządzanie majątkiem oraz związane z tym doradztwo finansowe musi być zgodne z oczekiwaniami i preferencjami klienta, dopasowane ściśle do jego potrzeb, choć niekoniecznie skłonności do ryzyka. Jak bowiem się podkreśla, majątek, a szczególnie jego finansowa część, nie powinien być przedmiotem spekulacji. Ta ma bowiem charakter krótkoterminowy, obarczona jest wysokim lub bardzo wysokim ryzykiem inwestycyjnym i może doprowadzić do wysokich ujemnych stóp zwrotu, co z kolei może przyczynić się do utraty znacznej wartości majątku i tym samym statusu osoby zamożnej lub bogatej. Takiej sytuacji doradcy wealth management za wszelką cenę chcą uniknąć – nawet gdy klient ma ciągotki do ryzykownych zagrywek, starają się odwieść go od takich inwestycji lub przynajmniej ograniczyć zaangażowanie w ryzykowne instrumenty do np. 10-20% wartości portfela inwestycyjnego.

Każdy klient wealth management posiada swojego opiekuna-doradcę (personal wealth manager). W celu całościowej i profesjonalnej obsługi klienta jego aktywa dzielone są na finansowe i niefinansowe, a następnie przekazywane do zarządzania specjalnie powołanym do tego zespołom doradców. Część finansowa aktywów, w zależności od ich struktury, jest podzielona i skierowana do następujących zespołów osób:

  • planujący majątek (wealth planners, wealth strategists), którzy doradzają klientowi w sprawach pomnażania majątku krotko- i długoterminowego i proponują grupy instrumentów lub produktów jakimi dany klient powinien się zainteresować (np. instrumenty giełdowe, fundusze inwestycyjne, inwestycje nowoczesne itd.);
  • maklerzy giełdowi (investment brokers), którzy kierują bezpośrednimi inwestycjami klientów na rynku kapitałowym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym);
  • zarządzający inwestycjami i doradcy inwestycyjni (investment managers and advisors), zajmujący się głównie tworzeniem portfeli indywidualnych oraz inwestowaniem pośrednim w funduszach inwestycyjnych (tradycyjnych oraz nowoczesnych).

Częścią niefinansową aktywów zajmują się osoby lub zespoły doradców, które specjalizują się w tego rodzaju aktywach i mają kontakt z danym rynkiem. Na przykład nieruchomościami klientów zajmą się osoby związane z rynkiem nieruchomości, dobrami luksusowymi zajmą się zaś osoby mające kontakty i odznaczające się znajomością rynku jachtów, samolotów, starych samochodów itd.

REKLAMA

Przeczytaj również: Jakie są prognozy, dotyczące koniunktury gospodarczej w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym elementem wealth management jest optymalizacja podatkowa (accounting/tax sermces). Tworzenie konstrukcji inwestycyjnych optymalnych pod względem podatkowym oznacza:

  • korzystanie z produktów lub rozwiązań niepodlegających opodatkowaniu,
  • osiąganie korzyści z odraczania płacenia podatku (tax deferral),
  • minimalizowanie wydatków z tytułu podatku od zysków kapitałowych, podatku majątkowego czy podatku od spadku i darowizn.

Trzecie zadanie wealth management to zabezpieczenie kapitału klienta dla następnych pokoleń. Chodzi tu o zabezpieczenie zgromadzonego majątku oparte na systemie spadkowym poprzez transfer międzypokoleniowy. Planowanie to ma na celu ograniczenie konieczności zapłacenia podatku od spadków i darowizn (np. w Wielkiej Brytanii dla osób zamożnych może wynosić do 40% wartości spadku, w USA aż do 45%), a także zabezpieczenie dla następnych pokoleń posiadanego majątku. Dodatkowo podkreśla się tu również potrzebę zabezpieczenia finan¬sowego członków rodziny. Ważne jest, by wszelkie działania w tym zakresie były utrzymywane w największej tajemnicy.

Ciekawym rozwiązaniem w przypadku unikania podatków związanych ze spadkiem jest tworzenie prywatnych fundacji rodzinnych, które pozwalają na płynne przejście nie tyle samych aktywów, co płynących z nich dochodów, na przyszłe pokolenia fundatora. Rozwiązanie takie oferują Antyle Holender¬skie, czy Księstwo Liechtenstein oraz Austria. Podobną funkcję do prywatnych fundacji rodzinnych pełnią w państwach anglosaskich trusty rodzinne, które działają na zasadzie funduszy powierniczych. Stanowią masę majątkową, która nie ma właściciela, ale okreś¬lonych beneficjentów, na rzecz których trust może dokonywać okresowych wy¬płat.

Polecamy serwis Inwestycje

Ostatnim elementem wealth management są tzw. serwisy concierge czyli spełnianie różnorodnych życzeń klientów związanych z ich stylem życia z zachowaniem przy tym dbałości o najwyższy poziom ich satysfakcji. Concierge obejmuje realizację wszelkiego rodzaju zleceń klientów, od wynajmu domu na wakacje, poprzez znalezienie elitarnej szkoły dla dzieci, po zamówienie miejsca na kortach tenisowych w sławnych lub modnych klubach towarzyskich czy zamówienie biletów do opery, na koncert gwiazdy czy finałowy mecz koszykówki NBA. Bardzo często w przypadku ważnych wydarzeń kulturalnych lub sportowych firmy wealth management (podobnie zresztą jak banki inwestycyjne) same kupują określoną ilość biletów z najlepszymi miejscami, aby następnie spełnić oczekiwania klientów lub po prostu im je wręczyć, jako drobny upominek potwierdzający bliską współpracę i oddanie firmy dla klienta.

Fragment pochodzi z książki „Private asset & Wealth management” Katarzyny Gabryelczyk (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA