Kategorie

Na czym polega usługa wealth management?

wykres wzrost
Głównym celem przyświecającym działaniom instytucji zarządzających Wealth management jest długoterminowe utrzymanie wartości zarządzanego majątku, jego bezpieczne pomnażanie oraz najkorzystniejsze z punktu widzenia finansowego przekazanie go spadkobiercom.

Usługa wealth management skupia się na czterech głównych elementach:

  • zarządzanie inwestycjami i doradztwo finansowe (investment management and financial consulting),
  • optymalizacja podatkowa (accounting/tax services),
  • planowanie spadkowe (heritage planning),
  • usługi dodatkowe (serwis concierge).
Reklama

Zarządzanie majątkiem oraz związane z tym doradztwo finansowe musi być zgodne z oczekiwaniami i preferencjami klienta, dopasowane ściśle do jego potrzeb, choć niekoniecznie skłonności do ryzyka. Jak bowiem się podkreśla, majątek, a szczególnie jego finansowa część, nie powinien być przedmiotem spekulacji. Ta ma bowiem charakter krótkoterminowy, obarczona jest wysokim lub bardzo wysokim ryzykiem inwestycyjnym i może doprowadzić do wysokich ujemnych stóp zwrotu, co z kolei może przyczynić się do utraty znacznej wartości majątku i tym samym statusu osoby zamożnej lub bogatej. Takiej sytuacji doradcy wealth management za wszelką cenę chcą uniknąć – nawet gdy klient ma ciągotki do ryzykownych zagrywek, starają się odwieść go od takich inwestycji lub przynajmniej ograniczyć zaangażowanie w ryzykowne instrumenty do np. 10-20% wartości portfela inwestycyjnego.

Każdy klient wealth management posiada swojego opiekuna-doradcę (personal wealth manager). W celu całościowej i profesjonalnej obsługi klienta jego aktywa dzielone są na finansowe i niefinansowe, a następnie przekazywane do zarządzania specjalnie powołanym do tego zespołom doradców. Część finansowa aktywów, w zależności od ich struktury, jest podzielona i skierowana do następujących zespołów osób:

  • planujący majątek (wealth planners, wealth strategists), którzy doradzają klientowi w sprawach pomnażania majątku krotko- i długoterminowego i proponują grupy instrumentów lub produktów jakimi dany klient powinien się zainteresować (np. instrumenty giełdowe, fundusze inwestycyjne, inwestycje nowoczesne itd.);
  • maklerzy giełdowi (investment brokers), którzy kierują bezpośrednimi inwestycjami klientów na rynku kapitałowym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym);
  • zarządzający inwestycjami i doradcy inwestycyjni (investment managers and advisors), zajmujący się głównie tworzeniem portfeli indywidualnych oraz inwestowaniem pośrednim w funduszach inwestycyjnych (tradycyjnych oraz nowoczesnych).

Częścią niefinansową aktywów zajmują się osoby lub zespoły doradców, które specjalizują się w tego rodzaju aktywach i mają kontakt z danym rynkiem. Na przykład nieruchomościami klientów zajmą się osoby związane z rynkiem nieruchomości, dobrami luksusowymi zajmą się zaś osoby mające kontakty i odznaczające się znajomością rynku jachtów, samolotów, starych samochodów itd.

Przeczytaj również: Jakie są prognozy, dotyczące koniunktury gospodarczej w Polsce?

Kolejnym elementem wealth management jest optymalizacja podatkowa (accounting/tax sermces). Tworzenie konstrukcji inwestycyjnych optymalnych pod względem podatkowym oznacza:

  • korzystanie z produktów lub rozwiązań niepodlegających opodatkowaniu,
  • osiąganie korzyści z odraczania płacenia podatku (tax deferral),
  • minimalizowanie wydatków z tytułu podatku od zysków kapitałowych, podatku majątkowego czy podatku od spadku i darowizn.
Reklama

Trzecie zadanie wealth management to zabezpieczenie kapitału klienta dla następnych pokoleń. Chodzi tu o zabezpieczenie zgromadzonego majątku oparte na systemie spadkowym poprzez transfer międzypokoleniowy. Planowanie to ma na celu ograniczenie konieczności zapłacenia podatku od spadków i darowizn (np. w Wielkiej Brytanii dla osób zamożnych może wynosić do 40% wartości spadku, w USA aż do 45%), a także zabezpieczenie dla następnych pokoleń posiadanego majątku. Dodatkowo podkreśla się tu również potrzebę zabezpieczenia finan¬sowego członków rodziny. Ważne jest, by wszelkie działania w tym zakresie były utrzymywane w największej tajemnicy.

Ciekawym rozwiązaniem w przypadku unikania podatków związanych ze spadkiem jest tworzenie prywatnych fundacji rodzinnych, które pozwalają na płynne przejście nie tyle samych aktywów, co płynących z nich dochodów, na przyszłe pokolenia fundatora. Rozwiązanie takie oferują Antyle Holender¬skie, czy Księstwo Liechtenstein oraz Austria. Podobną funkcję do prywatnych fundacji rodzinnych pełnią w państwach anglosaskich trusty rodzinne, które działają na zasadzie funduszy powierniczych. Stanowią masę majątkową, która nie ma właściciela, ale okreś¬lonych beneficjentów, na rzecz których trust może dokonywać okresowych wy¬płat.

Polecamy serwis Inwestycje

Ostatnim elementem wealth management są tzw. serwisy concierge czyli spełnianie różnorodnych życzeń klientów związanych z ich stylem życia z zachowaniem przy tym dbałości o najwyższy poziom ich satysfakcji. Concierge obejmuje realizację wszelkiego rodzaju zleceń klientów, od wynajmu domu na wakacje, poprzez znalezienie elitarnej szkoły dla dzieci, po zamówienie miejsca na kortach tenisowych w sławnych lub modnych klubach towarzyskich czy zamówienie biletów do opery, na koncert gwiazdy czy finałowy mecz koszykówki NBA. Bardzo często w przypadku ważnych wydarzeń kulturalnych lub sportowych firmy wealth management (podobnie zresztą jak banki inwestycyjne) same kupują określoną ilość biletów z najlepszymi miejscami, aby następnie spełnić oczekiwania klientów lub po prostu im je wręczyć, jako drobny upominek potwierdzający bliską współpracę i oddanie firmy dla klienta.

Fragment pochodzi z książki „Private asset & Wealth management” Katarzyny Gabryelczyk (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!