REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kwalifikować wydatki związane z przygotowaniem projektów w województwie łódzkim?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki związane z przygotowaniem projektów w województwie łódzkim
Wydatki związane z przygotowaniem projektów w województwie łódzkim

REKLAMA

REKLAMA

Na potrzeby skutecznego aplikowania o środki unijne wymagane jest przedłożenie niezbędnej dokumentacji projektowej. Czy koszty związane z jej przygotowaniem mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowany i zostać zrefundowane na podstawie wniosków o płatność?

Na etapie składania wniosków o dofinansowanie od wnioskodawców projektów unijnych wymaga się przedłożenia szeregu dokumentów, stwierdzających m.in. wykonalność techniczną i finansową projektu, jego oddziaływanie na środowisko itd. Koszty ich przygotowania mogą niejednokrotnie stanowić znaczny wydatek, zwłaszcza dla najmniejszych przedsiębiorców. Jednakże koszty poniesione na przygotowanie takich dokumentów wcale nie muszą być w całości pokrywane ze środków własnych przedsiębiorców. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 (RPO WŁ) istnieje możliwość zwrotu poniesionych na ten cel kosztów, pod warunkiem zachowania określonych zasad.

REKLAMA

Kwalifikowalność wydatków w ramach RPO WŁ

Katalog oraz kategorie wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych w ramach RPO WŁ szczegółowo określają następujące dokumenty:

  • „Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013”,

Powyższy dokument jest zamieszczony na stronie internetowej www.rpo.lodzkie.pl oraz www.cop.lodzkie.p.

  • „Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013”

Powyższy dokument jest zamieszczony na stronie internetowej www.mrr.gov.pl.

Przeczytaj również: Jakie wydatki są kwalifikowalne w konkursie dla najmniejszych firm w województwie łódzkim?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikowalność wydatków na przygotowanie projektu

REKLAMA

W ramach RPO WŁ istnieje możliwość kwalifikowania wydatków związanych z przygotowaniem projektu, z zastrzeżeniem, że będą one kwalifikowane wyłącznie do wysokości 3,5% wydatków kwalifikowanych projektu. Koszty poniesione powyżej tej wartości będą uznane za niekwalifikowane i nie będą podlegać refundacji ze środków wspólnotowych.

Jeżeli wartość wszystkich wydatków kwalifikowanych planowanych do poniesienia w ramach realizacji projektu unijnego wynosi 200 tys. zł, to maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych dla kategorii związanej z przygotowaniem projektu może wynieść nie więcej niż 7 tys. zł.

Po drugie wydatki na zakup usług dotyczących opracowania dokumentacji związanej z przygotowaniem projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne, pod warunkiem, że taka dokumentacja jest wymagana przez prawo krajowe bądź wspólnotowe albo przez Instytucję Zarządzającą RPO WŁ (Urząd Marszałkowski w Łodzi). Dotyczy to w szczególności wydatków na:

  • przeprowadzenie prac studialnych, ekspertyz, prac geodezyjnych; badania geologiczne i archeologiczne,
  • przygotowanie dokumentacji projektowej m.in.: koncepcji budowlanej, projektu budowlanego wraz z kosztami /wydatkami poniesionymi w związku z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektu architektonicznego i wykonawczego, studium wykonalności / biznes planu, dokumentacji dotyczacej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000, programu funkcjonalno - użytkowego, kosztorysu ofertowego, inwestorskiego, map lub szkiców lokalnych sytuujących projekt, innej niezbędnej dokumentacji technicznej lub finansowej.

Polecamy serwis ABC funduszy unijnych

Ponadto, do wydatków kwalifikowanych w ramach przygotowania projektu mogą być także uznane wydatki na uzyskanie wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń (innych niż pozwolenia na budowę) oraz innych dokumentów, niezbędnych do realizacji inwestycji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA