REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Subskrybuj nas na Youtube
pieniądze Fot. Fotolia
pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z rynku globalnego. Koszty kwalifikujące są tak dobrane, by nawet rozpoczynające eksport firmy były w stanie konkurować na rynkach zagranicznych.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

REKLAMA

Globalizacja jest zjawiskiem powszechnym i zakorzenionym we wszystkich naszych sferach życia. Proces rozwoju globalizacji jest najbardziej fundamentalnym procesem zmian dokonującym się w gospodarce wolnego rynku. Rozwój technologii i ciągły wzrost potrzeb umacnia oraz napędza to zjawisko. Współczesna organizacja, bez względu na wielkość, musi nadążyć za potrzebami rynku,  a więc również działać w sposób możliwie najbardziej efektywny.

REKLAMA

Wejście na nowe rynki zbytu pozwala pozyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż i zyski. Niemniej jednak otwarcie się na eksport niesie za sobą także koszty, związane z logistyką czy promocją. Niejednokrotnie koszty te są barierą wejścia na rynki zagraniczne, szczególnie dla przedsiębiorstw z sektora MŚP. Dzięki dotacji unijnej można znacznie obniżyć ten koszt i skuteczniej konkurować na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z możliwości uczestnictwa w rynku globalnym. Dodatkowo, co zostanie przedstawione poniżej, koszty kwalifikujące się do wsparcia w ramach tego projektu są tak dobrane, by przedsiębiorca nie mający dużego doświadczenia w eksporcie, bądź nawet dopiero zaczynający eksportować produkty, mógł wejść na nowy rynek z narzędziami pozwalającymi mu skutecznie na nim konkurować .

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu"

REKLAMA

W ramach Działania 6.1 POIG „Paszport do eksportu” inwestorzy mogą starać się o bezzwrotne wsparcie z funduszy unijnych. Działanie to skierowane jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku osób fizycznych posiadających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.) Z działania „Paszport do eksportu” beneficjent może skorzystać tylko raz, a okres realizacji projektu nie może przekraczać 24 miesięcy. Przejrzyste reguły konkursu i widoczna jego celowość sprawiają, że cieszy się on ogromną popularnością. W latach 2009 – 2011 aż 3039 przedsiębiorstw skorzystało z możliwości rozwoju eksportu dzięki tej dotacji. Dotychczasowe podpisane umowy opiewają na kwotę dofinansowania równą  969 710 451 PLN.

Najbliższy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach „Paszportu do eksportu” będzie miał miejsce od  29.10.2012 do 16.11.2012. Alokacja przeznaczona na nabór wynosi 108 000 000 PLN, co zwiększa możliwość uzyskania dotacji.

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu" pozwoli przedsiębiorstwom na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży towarów i usług, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych. Aby firma mogła skorzystać z dofinansowania musi spełniać poniższe kryteria:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. firma należy do sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i jej siedziba znajduje się na terenie Polski;
  2. udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy, w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, nie może przekroczyć 30%. Za eksport należy również uznać sprzedaż na rynkach Unii Europejskiej;
  3. obrót firmy nie może przekraczać  50 mln EUR.;
  4. firma prowadzi działalność w dowolnym sektorze gospodarki za wyjątkiem: rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa oraz górnictwa węgla;
  5. firma posiada Plan Rozwoju Eksportu, sporządzony nie wcześniej niż 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Plan Rozwoju Eksportu jest dokumentem, który ma pomóc  przedsiębiorcy w szybkim i sprawnym wejściu na nowy rynek.  W sposób kompleksowy określa on  strategię eksportową do realizacji w kolejnych dwóch latach. PRE jest szeroką i kompleksową analizą rynku docelowego, pokazuje możliwości jakie niesie za sobą wejście na nowe rynki zbytu, pozwala dostosować swój produkt do danego rynku docelowego oraz uniknąć niepotrzebnych kosztów. Co najistotniejsze dokument ten jest sporządzany przez wyspecjalizowane w tym firmy doradcze, a koszt współpracy z taką firmą jest dla beneficjenta kosztem kwalifikowanym i dotowanym aż w 80%. Plan Rozwoju Eksportu wskazuje i uzasadnia co najmniej dwa punkty z następujących działań (w tym co najmniej jeden  ze wskazanych w pkt. c-f):

  1. udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
  2. organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
  3. wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
  4. uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
  5. doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć  eksportowych i działalności eksportowej;
  6. doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

Na powyższe działania maksymalne dofinansowanie wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, nie większe niż 200 000,00 PLN. W związku z powyższym, wnioskodawca może realizować projekt o maksymalnym poziomie wydatków kwalifikowanych nie przekraczającym kwoty 400 000,00 PLN.

Polecamy: Działanie 8.2 - Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B - II runda naboru wniosków

Reasumując należy podkreślić, iż działanie skierowane jest do przedsiębiorców chcących zaistnieć na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” zmusza i zobowiązuje do kompleksowego i skrupulatnego działania, dając w zamian narzędzia i fundusze, które mogą zapewnić sukces na nowym rynku.

Marta Gaj, Marta Zemła

Dział Doradztwa SmartConsulting

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA