REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Subskrybuj nas na Youtube
pieniądze Fot. Fotolia
pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z rynku globalnego. Koszty kwalifikujące są tak dobrane, by nawet rozpoczynające eksport firmy były w stanie konkurować na rynkach zagranicznych.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Globalizacja jest zjawiskiem powszechnym i zakorzenionym we wszystkich naszych sferach życia. Proces rozwoju globalizacji jest najbardziej fundamentalnym procesem zmian dokonującym się w gospodarce wolnego rynku. Rozwój technologii i ciągły wzrost potrzeb umacnia oraz napędza to zjawisko. Współczesna organizacja, bez względu na wielkość, musi nadążyć za potrzebami rynku,  a więc również działać w sposób możliwie najbardziej efektywny.

REKLAMA

REKLAMA

Wejście na nowe rynki zbytu pozwala pozyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż i zyski. Niemniej jednak otwarcie się na eksport niesie za sobą także koszty, związane z logistyką czy promocją. Niejednokrotnie koszty te są barierą wejścia na rynki zagraniczne, szczególnie dla przedsiębiorstw z sektora MŚP. Dzięki dotacji unijnej można znacznie obniżyć ten koszt i skuteczniej konkurować na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z możliwości uczestnictwa w rynku globalnym. Dodatkowo, co zostanie przedstawione poniżej, koszty kwalifikujące się do wsparcia w ramach tego projektu są tak dobrane, by przedsiębiorca nie mający dużego doświadczenia w eksporcie, bądź nawet dopiero zaczynający eksportować produkty, mógł wejść na nowy rynek z narzędziami pozwalającymi mu skutecznie na nim konkurować .

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu"

W ramach Działania 6.1 POIG „Paszport do eksportu” inwestorzy mogą starać się o bezzwrotne wsparcie z funduszy unijnych. Działanie to skierowane jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku osób fizycznych posiadających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.) Z działania „Paszport do eksportu” beneficjent może skorzystać tylko raz, a okres realizacji projektu nie może przekraczać 24 miesięcy. Przejrzyste reguły konkursu i widoczna jego celowość sprawiają, że cieszy się on ogromną popularnością. W latach 2009 – 2011 aż 3039 przedsiębiorstw skorzystało z możliwości rozwoju eksportu dzięki tej dotacji. Dotychczasowe podpisane umowy opiewają na kwotę dofinansowania równą  969 710 451 PLN.

Najbliższy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach „Paszportu do eksportu” będzie miał miejsce od  29.10.2012 do 16.11.2012. Alokacja przeznaczona na nabór wynosi 108 000 000 PLN, co zwiększa możliwość uzyskania dotacji.

REKLAMA

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu" pozwoli przedsiębiorstwom na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży towarów i usług, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych. Aby firma mogła skorzystać z dofinansowania musi spełniać poniższe kryteria:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. firma należy do sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i jej siedziba znajduje się na terenie Polski;
  2. udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy, w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, nie może przekroczyć 30%. Za eksport należy również uznać sprzedaż na rynkach Unii Europejskiej;
  3. obrót firmy nie może przekraczać  50 mln EUR.;
  4. firma prowadzi działalność w dowolnym sektorze gospodarki za wyjątkiem: rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa oraz górnictwa węgla;
  5. firma posiada Plan Rozwoju Eksportu, sporządzony nie wcześniej niż 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Plan Rozwoju Eksportu jest dokumentem, który ma pomóc  przedsiębiorcy w szybkim i sprawnym wejściu na nowy rynek.  W sposób kompleksowy określa on  strategię eksportową do realizacji w kolejnych dwóch latach. PRE jest szeroką i kompleksową analizą rynku docelowego, pokazuje możliwości jakie niesie za sobą wejście na nowe rynki zbytu, pozwala dostosować swój produkt do danego rynku docelowego oraz uniknąć niepotrzebnych kosztów. Co najistotniejsze dokument ten jest sporządzany przez wyspecjalizowane w tym firmy doradcze, a koszt współpracy z taką firmą jest dla beneficjenta kosztem kwalifikowanym i dotowanym aż w 80%. Plan Rozwoju Eksportu wskazuje i uzasadnia co najmniej dwa punkty z następujących działań (w tym co najmniej jeden  ze wskazanych w pkt. c-f):

  1. udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
  2. organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
  3. wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
  4. uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
  5. doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć  eksportowych i działalności eksportowej;
  6. doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

Na powyższe działania maksymalne dofinansowanie wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, nie większe niż 200 000,00 PLN. W związku z powyższym, wnioskodawca może realizować projekt o maksymalnym poziomie wydatków kwalifikowanych nie przekraczającym kwoty 400 000,00 PLN.

Polecamy: Działanie 8.2 - Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B - II runda naboru wniosków

Reasumując należy podkreślić, iż działanie skierowane jest do przedsiębiorców chcących zaistnieć na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” zmusza i zobowiązuje do kompleksowego i skrupulatnego działania, dając w zamian narzędzia i fundusze, które mogą zapewnić sukces na nowym rynku.

Marta Gaj, Marta Zemła

Dział Doradztwa SmartConsulting

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA