REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Subskrybuj nas na Youtube
pieniądze Fot. Fotolia
pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z rynku globalnego. Koszty kwalifikujące są tak dobrane, by nawet rozpoczynające eksport firmy były w stanie konkurować na rynkach zagranicznych.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Globalizacja jest zjawiskiem powszechnym i zakorzenionym we wszystkich naszych sferach życia. Proces rozwoju globalizacji jest najbardziej fundamentalnym procesem zmian dokonującym się w gospodarce wolnego rynku. Rozwój technologii i ciągły wzrost potrzeb umacnia oraz napędza to zjawisko. Współczesna organizacja, bez względu na wielkość, musi nadążyć za potrzebami rynku,  a więc również działać w sposób możliwie najbardziej efektywny.

REKLAMA

Wejście na nowe rynki zbytu pozwala pozyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż i zyski. Niemniej jednak otwarcie się na eksport niesie za sobą także koszty, związane z logistyką czy promocją. Niejednokrotnie koszty te są barierą wejścia na rynki zagraniczne, szczególnie dla przedsiębiorstw z sektora MŚP. Dzięki dotacji unijnej można znacznie obniżyć ten koszt i skuteczniej konkurować na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z możliwości uczestnictwa w rynku globalnym. Dodatkowo, co zostanie przedstawione poniżej, koszty kwalifikujące się do wsparcia w ramach tego projektu są tak dobrane, by przedsiębiorca nie mający dużego doświadczenia w eksporcie, bądź nawet dopiero zaczynający eksportować produkty, mógł wejść na nowy rynek z narzędziami pozwalającymi mu skutecznie na nim konkurować .

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu"

REKLAMA

W ramach Działania 6.1 POIG „Paszport do eksportu” inwestorzy mogą starać się o bezzwrotne wsparcie z funduszy unijnych. Działanie to skierowane jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku osób fizycznych posiadających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.) Z działania „Paszport do eksportu” beneficjent może skorzystać tylko raz, a okres realizacji projektu nie może przekraczać 24 miesięcy. Przejrzyste reguły konkursu i widoczna jego celowość sprawiają, że cieszy się on ogromną popularnością. W latach 2009 – 2011 aż 3039 przedsiębiorstw skorzystało z możliwości rozwoju eksportu dzięki tej dotacji. Dotychczasowe podpisane umowy opiewają na kwotę dofinansowania równą  969 710 451 PLN.

Najbliższy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach „Paszportu do eksportu” będzie miał miejsce od  29.10.2012 do 16.11.2012. Alokacja przeznaczona na nabór wynosi 108 000 000 PLN, co zwiększa możliwość uzyskania dotacji.

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu" pozwoli przedsiębiorstwom na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży towarów i usług, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych. Aby firma mogła skorzystać z dofinansowania musi spełniać poniższe kryteria:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. firma należy do sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i jej siedziba znajduje się na terenie Polski;
  2. udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy, w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, nie może przekroczyć 30%. Za eksport należy również uznać sprzedaż na rynkach Unii Europejskiej;
  3. obrót firmy nie może przekraczać  50 mln EUR.;
  4. firma prowadzi działalność w dowolnym sektorze gospodarki za wyjątkiem: rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa oraz górnictwa węgla;
  5. firma posiada Plan Rozwoju Eksportu, sporządzony nie wcześniej niż 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Plan Rozwoju Eksportu jest dokumentem, który ma pomóc  przedsiębiorcy w szybkim i sprawnym wejściu na nowy rynek.  W sposób kompleksowy określa on  strategię eksportową do realizacji w kolejnych dwóch latach. PRE jest szeroką i kompleksową analizą rynku docelowego, pokazuje możliwości jakie niesie za sobą wejście na nowe rynki zbytu, pozwala dostosować swój produkt do danego rynku docelowego oraz uniknąć niepotrzebnych kosztów. Co najistotniejsze dokument ten jest sporządzany przez wyspecjalizowane w tym firmy doradcze, a koszt współpracy z taką firmą jest dla beneficjenta kosztem kwalifikowanym i dotowanym aż w 80%. Plan Rozwoju Eksportu wskazuje i uzasadnia co najmniej dwa punkty z następujących działań (w tym co najmniej jeden  ze wskazanych w pkt. c-f):

  1. udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
  2. organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
  3. wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
  4. uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
  5. doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć  eksportowych i działalności eksportowej;
  6. doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

Na powyższe działania maksymalne dofinansowanie wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, nie większe niż 200 000,00 PLN. W związku z powyższym, wnioskodawca może realizować projekt o maksymalnym poziomie wydatków kwalifikowanych nie przekraczającym kwoty 400 000,00 PLN.

Polecamy: Działanie 8.2 - Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B - II runda naboru wniosków

Reasumując należy podkreślić, iż działanie skierowane jest do przedsiębiorców chcących zaistnieć na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” zmusza i zobowiązuje do kompleksowego i skrupulatnego działania, dając w zamian narzędzia i fundusze, które mogą zapewnić sukces na nowym rynku.

Marta Gaj, Marta Zemła

Dział Doradztwa SmartConsulting

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA