REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

pieniądze Fot. Fotolia
pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z rynku globalnego. Koszty kwalifikujące są tak dobrane, by nawet rozpoczynające eksport firmy były w stanie konkurować na rynkach zagranicznych.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

REKLAMA

Globalizacja jest zjawiskiem powszechnym i zakorzenionym we wszystkich naszych sferach życia. Proces rozwoju globalizacji jest najbardziej fundamentalnym procesem zmian dokonującym się w gospodarce wolnego rynku. Rozwój technologii i ciągły wzrost potrzeb umacnia oraz napędza to zjawisko. Współczesna organizacja, bez względu na wielkość, musi nadążyć za potrzebami rynku,  a więc również działać w sposób możliwie najbardziej efektywny.

REKLAMA

Wejście na nowe rynki zbytu pozwala pozyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż i zyski. Niemniej jednak otwarcie się na eksport niesie za sobą także koszty, związane z logistyką czy promocją. Niejednokrotnie koszty te są barierą wejścia na rynki zagraniczne, szczególnie dla przedsiębiorstw z sektora MŚP. Dzięki dotacji unijnej można znacznie obniżyć ten koszt i skuteczniej konkurować na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z możliwości uczestnictwa w rynku globalnym. Dodatkowo, co zostanie przedstawione poniżej, koszty kwalifikujące się do wsparcia w ramach tego projektu są tak dobrane, by przedsiębiorca nie mający dużego doświadczenia w eksporcie, bądź nawet dopiero zaczynający eksportować produkty, mógł wejść na nowy rynek z narzędziami pozwalającymi mu skutecznie na nim konkurować .

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu"

REKLAMA

W ramach Działania 6.1 POIG „Paszport do eksportu” inwestorzy mogą starać się o bezzwrotne wsparcie z funduszy unijnych. Działanie to skierowane jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku osób fizycznych posiadających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.) Z działania „Paszport do eksportu” beneficjent może skorzystać tylko raz, a okres realizacji projektu nie może przekraczać 24 miesięcy. Przejrzyste reguły konkursu i widoczna jego celowość sprawiają, że cieszy się on ogromną popularnością. W latach 2009 – 2011 aż 3039 przedsiębiorstw skorzystało z możliwości rozwoju eksportu dzięki tej dotacji. Dotychczasowe podpisane umowy opiewają na kwotę dofinansowania równą  969 710 451 PLN.

Najbliższy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach „Paszportu do eksportu” będzie miał miejsce od  29.10.2012 do 16.11.2012. Alokacja przeznaczona na nabór wynosi 108 000 000 PLN, co zwiększa możliwość uzyskania dotacji.

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu" pozwoli przedsiębiorstwom na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży towarów i usług, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych. Aby firma mogła skorzystać z dofinansowania musi spełniać poniższe kryteria:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. firma należy do sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i jej siedziba znajduje się na terenie Polski;
  2. udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy, w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, nie może przekroczyć 30%. Za eksport należy również uznać sprzedaż na rynkach Unii Europejskiej;
  3. obrót firmy nie może przekraczać  50 mln EUR.;
  4. firma prowadzi działalność w dowolnym sektorze gospodarki za wyjątkiem: rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa oraz górnictwa węgla;
  5. firma posiada Plan Rozwoju Eksportu, sporządzony nie wcześniej niż 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Plan Rozwoju Eksportu jest dokumentem, który ma pomóc  przedsiębiorcy w szybkim i sprawnym wejściu na nowy rynek.  W sposób kompleksowy określa on  strategię eksportową do realizacji w kolejnych dwóch latach. PRE jest szeroką i kompleksową analizą rynku docelowego, pokazuje możliwości jakie niesie za sobą wejście na nowe rynki zbytu, pozwala dostosować swój produkt do danego rynku docelowego oraz uniknąć niepotrzebnych kosztów. Co najistotniejsze dokument ten jest sporządzany przez wyspecjalizowane w tym firmy doradcze, a koszt współpracy z taką firmą jest dla beneficjenta kosztem kwalifikowanym i dotowanym aż w 80%. Plan Rozwoju Eksportu wskazuje i uzasadnia co najmniej dwa punkty z następujących działań (w tym co najmniej jeden  ze wskazanych w pkt. c-f):

  1. udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
  2. organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
  3. wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
  4. uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
  5. doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć  eksportowych i działalności eksportowej;
  6. doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

Na powyższe działania maksymalne dofinansowanie wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, nie większe niż 200 000,00 PLN. W związku z powyższym, wnioskodawca może realizować projekt o maksymalnym poziomie wydatków kwalifikowanych nie przekraczającym kwoty 400 000,00 PLN.

Polecamy: Działanie 8.2 - Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B - II runda naboru wniosków

Reasumując należy podkreślić, iż działanie skierowane jest do przedsiębiorców chcących zaistnieć na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” zmusza i zobowiązuje do kompleksowego i skrupulatnego działania, dając w zamian narzędzia i fundusze, które mogą zapewnić sukces na nowym rynku.

Marta Gaj, Marta Zemła

Dział Doradztwa SmartConsulting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA