REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Subskrybuj nas na Youtube
pieniądze Fot. Fotolia
pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z rynku globalnego. Koszty kwalifikujące są tak dobrane, by nawet rozpoczynające eksport firmy były w stanie konkurować na rynkach zagranicznych.

Paszport do eksportu - szansa dla małych i średnich firm

Globalizacja jest zjawiskiem powszechnym i zakorzenionym we wszystkich naszych sferach życia. Proces rozwoju globalizacji jest najbardziej fundamentalnym procesem zmian dokonującym się w gospodarce wolnego rynku. Rozwój technologii i ciągły wzrost potrzeb umacnia oraz napędza to zjawisko. Współczesna organizacja, bez względu na wielkość, musi nadążyć za potrzebami rynku,  a więc również działać w sposób możliwie najbardziej efektywny.

REKLAMA

REKLAMA

Wejście na nowe rynki zbytu pozwala pozyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż i zyski. Niemniej jednak otwarcie się na eksport niesie za sobą także koszty, związane z logistyką czy promocją. Niejednokrotnie koszty te są barierą wejścia na rynki zagraniczne, szczególnie dla przedsiębiorstw z sektora MŚP. Dzięki dotacji unijnej można znacznie obniżyć ten koszt i skuteczniej konkurować na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” ma stymulować polskie mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa do korzystania z możliwości uczestnictwa w rynku globalnym. Dodatkowo, co zostanie przedstawione poniżej, koszty kwalifikujące się do wsparcia w ramach tego projektu są tak dobrane, by przedsiębiorca nie mający dużego doświadczenia w eksporcie, bądź nawet dopiero zaczynający eksportować produkty, mógł wejść na nowy rynek z narzędziami pozwalającymi mu skutecznie na nim konkurować .

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu"

W ramach Działania 6.1 POIG „Paszport do eksportu” inwestorzy mogą starać się o bezzwrotne wsparcie z funduszy unijnych. Działanie to skierowane jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku osób fizycznych posiadających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.) Z działania „Paszport do eksportu” beneficjent może skorzystać tylko raz, a okres realizacji projektu nie może przekraczać 24 miesięcy. Przejrzyste reguły konkursu i widoczna jego celowość sprawiają, że cieszy się on ogromną popularnością. W latach 2009 – 2011 aż 3039 przedsiębiorstw skorzystało z możliwości rozwoju eksportu dzięki tej dotacji. Dotychczasowe podpisane umowy opiewają na kwotę dofinansowania równą  969 710 451 PLN.

Najbliższy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach „Paszportu do eksportu” będzie miał miejsce od  29.10.2012 do 16.11.2012. Alokacja przeznaczona na nabór wynosi 108 000 000 PLN, co zwiększa możliwość uzyskania dotacji.

REKLAMA

Działanie 6.1 "Paszport do eksportu" pozwoli przedsiębiorstwom na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży towarów i usług, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych. Aby firma mogła skorzystać z dofinansowania musi spełniać poniższe kryteria:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. firma należy do sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i jej siedziba znajduje się na terenie Polski;
  2. udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy, w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, nie może przekroczyć 30%. Za eksport należy również uznać sprzedaż na rynkach Unii Europejskiej;
  3. obrót firmy nie może przekraczać  50 mln EUR.;
  4. firma prowadzi działalność w dowolnym sektorze gospodarki za wyjątkiem: rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa oraz górnictwa węgla;
  5. firma posiada Plan Rozwoju Eksportu, sporządzony nie wcześniej niż 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Plan Rozwoju Eksportu jest dokumentem, który ma pomóc  przedsiębiorcy w szybkim i sprawnym wejściu na nowy rynek.  W sposób kompleksowy określa on  strategię eksportową do realizacji w kolejnych dwóch latach. PRE jest szeroką i kompleksową analizą rynku docelowego, pokazuje możliwości jakie niesie za sobą wejście na nowe rynki zbytu, pozwala dostosować swój produkt do danego rynku docelowego oraz uniknąć niepotrzebnych kosztów. Co najistotniejsze dokument ten jest sporządzany przez wyspecjalizowane w tym firmy doradcze, a koszt współpracy z taką firmą jest dla beneficjenta kosztem kwalifikowanym i dotowanym aż w 80%. Plan Rozwoju Eksportu wskazuje i uzasadnia co najmniej dwa punkty z następujących działań (w tym co najmniej jeden  ze wskazanych w pkt. c-f):

  1. udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
  2. organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
  3. wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
  4. uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
  5. doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć  eksportowych i działalności eksportowej;
  6. doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

Na powyższe działania maksymalne dofinansowanie wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, nie większe niż 200 000,00 PLN. W związku z powyższym, wnioskodawca może realizować projekt o maksymalnym poziomie wydatków kwalifikowanych nie przekraczającym kwoty 400 000,00 PLN.

Polecamy: Działanie 8.2 - Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B - II runda naboru wniosków

Reasumując należy podkreślić, iż działanie skierowane jest do przedsiębiorców chcących zaistnieć na rynkach zagranicznych. „Paszport do eksportu” zmusza i zobowiązuje do kompleksowego i skrupulatnego działania, dając w zamian narzędzia i fundusze, które mogą zapewnić sukces na nowym rynku.

Marta Gaj, Marta Zemła

Dział Doradztwa SmartConsulting

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA