REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?
Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Najistotniejszym elementem na etapie rozliczania projektu jest prawidłowa dokumentacja. Stopień trudności w rozliczaniu kosztów przedsięwzięcia uzależniony bywa zarówno od sposobu opisu jak i przedstawienia naszego projektu we wniosku o dofinansowanie. Jak zatem prawidłowo rozliczyć projekt B+R?

W przypadku nieodpowiedniego uzasadnienia poniesionych kosztów na etapie ubiegania się o dotację instytucja wdrażająca ma prawo nie uznać owych wydatków, co doprowadzi do zmniejszenia kwoty dotacji o jaką ubiega się beneficjent. Należy bezwzględnie przestrzegać zasady udokumentowania wszystkich poniesionych przez jednostkę kosztów, również niekwalifikowalnych, stanowiących integralną część projektu.

REKLAMA

Jak rozliczyć wynagrodzenie i amortyzację?

Podstawę do rozliczenia wynagrodzeń stanowi lista płac zawierająca dane osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu. Oprócz wysokości wynagrodzenia wnioskodawca zobowiązany jest do opisania rodzaju, a także czasu na jaki pracownik został zatrudniony do przedsięwzięcia. W tym celu należy wypełnić kartę przedstawiającą procent etatu wynikającego z wkładu pracy. Ponadto istnieje obowiązek udokumentowania pozapłacowych kosztów pracy

Przeczytaj również: Unijne fundusze na współpracę pomiędzy przedsiębiorcami a sferą B+R

REKLAMA

W przypadku rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne koniecznym jest przedstawienie kopii deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, a także imiennych raportów o należnych składkach i świadczeniach ZUS RCX.  Ważne, by do wniosku o płatność dołączyć dowody potwierdzające zapłatę wynagrodzenia w postaci wyciągów bankowych lub potwierdzeń dokonania przelewu. Z kolei w przypadku kosztów pozapłacowych należy dołączyć dokumentację potwierdzającą składki ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Rozliczania amortyzacji i kosztów aparatury dokonuje się na podstawie tabel amortyzacyjnych. Amortyzacja zarówno sprzętu, jak i aparatury jest kosztem kwalifikowalnym tylko w zakresie i przez okres używania ich w trakcie projektu. Gdy amortyzowany środek został zakupiony w trakcie realizowania projektu należy do wniosku o płatność dołączyć fakturę zakupu sprzętu, dowody płatności oraz dokument OT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabycie lub wytworzenie środka trwałego

By wykazać w projekcie koszty nabycia środka trwałego należy do wniosku o płatność dołączyć poświadczone ze zgodnością z oryginałem kopie faktur, dowody płatności, dokumenty OT, protokoły odbioru. W przypadku gdy środek trwały był używany w ramach etapu badawczego i w ramach wdrożenia wówczas za kwalifikowalne należy uznać odpisy amortyzacyjne. Natomiast w rozliczeniu etapu wdrażania za koszty kwalifikowalne uznaje się cenę nabycia urządzenia pomniejszoną o wartość odpisów amortyzacyjnych. Warto dodać, iż każdy koszt powinien być wykazany oddzielnie.

W trakcie rozliczania kosztów wytworzenia środka należy zwrócić uwagę na zakaz podwójnego finansowania kosztów. Oznacza to zakaz refundacji danego wydatku podwójnie ze środków publicznych - krajowych lub wspólnotowych.

Polecamy ABC funduszy unijnych

Firma decydując się na wytworzenie danego środka trwałego powinna wybrać ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie, jako że jest to przedmiot najczęstszych kontroli instytucji wdrażających.

Natalia Kacprzak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA