REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?
Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Najistotniejszym elementem na etapie rozliczania projektu jest prawidłowa dokumentacja. Stopień trudności w rozliczaniu kosztów przedsięwzięcia uzależniony bywa zarówno od sposobu opisu jak i przedstawienia naszego projektu we wniosku o dofinansowanie. Jak zatem prawidłowo rozliczyć projekt B+R?

W przypadku nieodpowiedniego uzasadnienia poniesionych kosztów na etapie ubiegania się o dotację instytucja wdrażająca ma prawo nie uznać owych wydatków, co doprowadzi do zmniejszenia kwoty dotacji o jaką ubiega się beneficjent. Należy bezwzględnie przestrzegać zasady udokumentowania wszystkich poniesionych przez jednostkę kosztów, również niekwalifikowalnych, stanowiących integralną część projektu.

REKLAMA

Jak rozliczyć wynagrodzenie i amortyzację?

Podstawę do rozliczenia wynagrodzeń stanowi lista płac zawierająca dane osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu. Oprócz wysokości wynagrodzenia wnioskodawca zobowiązany jest do opisania rodzaju, a także czasu na jaki pracownik został zatrudniony do przedsięwzięcia. W tym celu należy wypełnić kartę przedstawiającą procent etatu wynikającego z wkładu pracy. Ponadto istnieje obowiązek udokumentowania pozapłacowych kosztów pracy

Przeczytaj również: Unijne fundusze na współpracę pomiędzy przedsiębiorcami a sferą B+R

REKLAMA

W przypadku rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne koniecznym jest przedstawienie kopii deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, a także imiennych raportów o należnych składkach i świadczeniach ZUS RCX.  Ważne, by do wniosku o płatność dołączyć dowody potwierdzające zapłatę wynagrodzenia w postaci wyciągów bankowych lub potwierdzeń dokonania przelewu. Z kolei w przypadku kosztów pozapłacowych należy dołączyć dokumentację potwierdzającą składki ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Rozliczania amortyzacji i kosztów aparatury dokonuje się na podstawie tabel amortyzacyjnych. Amortyzacja zarówno sprzętu, jak i aparatury jest kosztem kwalifikowalnym tylko w zakresie i przez okres używania ich w trakcie projektu. Gdy amortyzowany środek został zakupiony w trakcie realizowania projektu należy do wniosku o płatność dołączyć fakturę zakupu sprzętu, dowody płatności oraz dokument OT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabycie lub wytworzenie środka trwałego

By wykazać w projekcie koszty nabycia środka trwałego należy do wniosku o płatność dołączyć poświadczone ze zgodnością z oryginałem kopie faktur, dowody płatności, dokumenty OT, protokoły odbioru. W przypadku gdy środek trwały był używany w ramach etapu badawczego i w ramach wdrożenia wówczas za kwalifikowalne należy uznać odpisy amortyzacyjne. Natomiast w rozliczeniu etapu wdrażania za koszty kwalifikowalne uznaje się cenę nabycia urządzenia pomniejszoną o wartość odpisów amortyzacyjnych. Warto dodać, iż każdy koszt powinien być wykazany oddzielnie.

W trakcie rozliczania kosztów wytworzenia środka należy zwrócić uwagę na zakaz podwójnego finansowania kosztów. Oznacza to zakaz refundacji danego wydatku podwójnie ze środków publicznych - krajowych lub wspólnotowych.

Polecamy ABC funduszy unijnych

Firma decydując się na wytworzenie danego środka trwałego powinna wybrać ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie, jako że jest to przedmiot najczęstszych kontroli instytucji wdrażających.

Natalia Kacprzak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA