REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?

Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?
Jak rozliczyć projekt badawczo-rozwojowy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Najistotniejszym elementem na etapie rozliczania projektu jest prawidłowa dokumentacja. Stopień trudności w rozliczaniu kosztów przedsięwzięcia uzależniony bywa zarówno od sposobu opisu jak i przedstawienia naszego projektu we wniosku o dofinansowanie. Jak zatem prawidłowo rozliczyć projekt B+R?

W przypadku nieodpowiedniego uzasadnienia poniesionych kosztów na etapie ubiegania się o dotację instytucja wdrażająca ma prawo nie uznać owych wydatków, co doprowadzi do zmniejszenia kwoty dotacji o jaką ubiega się beneficjent. Należy bezwzględnie przestrzegać zasady udokumentowania wszystkich poniesionych przez jednostkę kosztów, również niekwalifikowalnych, stanowiących integralną część projektu.

REKLAMA

Jak rozliczyć wynagrodzenie i amortyzację?

Podstawę do rozliczenia wynagrodzeń stanowi lista płac zawierająca dane osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu. Oprócz wysokości wynagrodzenia wnioskodawca zobowiązany jest do opisania rodzaju, a także czasu na jaki pracownik został zatrudniony do przedsięwzięcia. W tym celu należy wypełnić kartę przedstawiającą procent etatu wynikającego z wkładu pracy. Ponadto istnieje obowiązek udokumentowania pozapłacowych kosztów pracy

Przeczytaj również: Unijne fundusze na współpracę pomiędzy przedsiębiorcami a sferą B+R

REKLAMA

W przypadku rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne koniecznym jest przedstawienie kopii deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, a także imiennych raportów o należnych składkach i świadczeniach ZUS RCX.  Ważne, by do wniosku o płatność dołączyć dowody potwierdzające zapłatę wynagrodzenia w postaci wyciągów bankowych lub potwierdzeń dokonania przelewu. Z kolei w przypadku kosztów pozapłacowych należy dołączyć dokumentację potwierdzającą składki ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Rozliczania amortyzacji i kosztów aparatury dokonuje się na podstawie tabel amortyzacyjnych. Amortyzacja zarówno sprzętu, jak i aparatury jest kosztem kwalifikowalnym tylko w zakresie i przez okres używania ich w trakcie projektu. Gdy amortyzowany środek został zakupiony w trakcie realizowania projektu należy do wniosku o płatność dołączyć fakturę zakupu sprzętu, dowody płatności oraz dokument OT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabycie lub wytworzenie środka trwałego

By wykazać w projekcie koszty nabycia środka trwałego należy do wniosku o płatność dołączyć poświadczone ze zgodnością z oryginałem kopie faktur, dowody płatności, dokumenty OT, protokoły odbioru. W przypadku gdy środek trwały był używany w ramach etapu badawczego i w ramach wdrożenia wówczas za kwalifikowalne należy uznać odpisy amortyzacyjne. Natomiast w rozliczeniu etapu wdrażania za koszty kwalifikowalne uznaje się cenę nabycia urządzenia pomniejszoną o wartość odpisów amortyzacyjnych. Warto dodać, iż każdy koszt powinien być wykazany oddzielnie.

W trakcie rozliczania kosztów wytworzenia środka należy zwrócić uwagę na zakaz podwójnego finansowania kosztów. Oznacza to zakaz refundacji danego wydatku podwójnie ze środków publicznych - krajowych lub wspólnotowych.

Polecamy ABC funduszy unijnych

Firma decydując się na wytworzenie danego środka trwałego powinna wybrać ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie, jako że jest to przedmiot najczęstszych kontroli instytucji wdrażających.

Natalia Kacprzak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA