REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadzono we wniosku o dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1 - część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1
Dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w tym roku wprowadziła istotne zmiany we wnioskach o dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1. Pierwsza część artykułu opisała kilka z nich - teraz kolej na pozostałe.

Zmiany w szczegółowym opisie projektu

W punkcie E-usługa jako cel projektu na poziomie produktu należy szczegółowo przedstawić e-usługę poprzez odniesienie się do następujących podpunktów:

REKLAMA

  • Geneza pomysłu, innowacyjność projektu, podstawowy opis planowanych e-usług – tu należy opisać, jak doszło do powstania pomysłu na e-usługę, kto jest autorem pomysłu i jaki jest udział tej osoby w realizacji projektu. Trzeba także przedstawić ogólną koncepcję e-usługi i jej świadczenia. Oprócz uzasadnienia innowacyjności e-usługi, o czym była mowa powyżej, należy określić jej główną funkcjonalność, czyli specyficzne zadanie, jakie wykonuje. Konieczne jest również przedstawienie założeń co do nazw handlowych poszczególnych e-usług i serwisu WWW, a także podanie adresu serwisu WWW, jeśli wnioskodawca już go posiada. Ponadto w punkcie tym trzeba określić, w jaki sposób projekt przyczynia się do realizacji celów strategicznych działania 8.1 PO IG.
  • Sposób świadczenia e-usług – opis funkcjonalny serwisu – w tym miejscu wnioskodawca musi tak scharakteryzować planowaną do wdrożenia e-usługę, aby było możliwe jednoznaczne stwierdzenie, że będzie ona spełniała wszystkie kryteria e-usługi. W tym celu niezbędne jest przedstawienie opisu specyfikacji funkcjonalnej planowanego serwisu, czyli schematu świadczenia e-usługi (np. opis przebiegu rejestracji w serwisie, zamówienia usługi, realizacji usługi, pobranie należności za wykonaną e-usługę itp.).
  • Projekt ma na celu przygotowanie, wdrożenie i świadczenie zaawansowanych e-usług o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym – w przypadku gdy projekt będzie miał na celu przygotowanie e-usługi o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym, należy przedstawić cechy każdej z planowanych do wdrożenia e-usług stanowiącej o ich przewadze względem podobnych usług istniejących na rynku. Trzeba ponadto określić wynikające z nich korzyści, posługując się parametrami mierzalnymi (wartościami liczbowymi wraz z jednostkami, które następnie wpisuje się w punkcie 20, w podpunkcie Wskaźniki produktu).

Modyfikacje wprowadzone w punkcie model biznesowy i analiza rynku.

  • Analiza SWOT – w tym podpunkcie należy dokonać analizy e-usługi z uwzględnieniem jej mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń związanych z planowaną do wdrożenia e-usługą. Każda z części analizy SWOT powinna wskazywać co najmniej trzy elementy. Ponadto analiza powinna dawać odpowiedzi na pytania: czy wskazane mocne strony pozwalają na wykorzystanie szans i zniwelowanie wpływu zagrożeń, czy wskazane słabe strony ogranicza możliwość wykorzystania szans i spotęgują ryzyko związane z wymienionymi zagrożeniami.
  • Zarys strategii marketingowej, analiza popytu na e-usługę oraz polityka cenowa firmy – tu należy opisać planowaną kampanię marketingową z uwzględnieniem perspektywy produktu, ceny i rodzaju dystrybucji. Kampania powinna zostać przedstawiona w powiązaniu z planowanymi przez wnioskodawcę celami dotyczącymi popytu. Należy określić, jak e-usługa będzie wpisywała się w zidentyfikowane potrzeby odbiorców, a także jaka będzie polityka cenowa firmy w zakresie planowanej e-usługi. Zarówno strategia marketingowa, jak i strategia cenowa muszą wynikać z analizy rynku oraz potrzeb grupy docelowej i umożliwiać realizację zakładanych celów finansowych.
  • Kalkulacja przychodów projektu w czasie ( w poszczególnych etapach i okresie trwałości, w podziale na źródła), rentowność, okres zwrotu – tu należy przedstawić kalkulację przychodów opartą na analizie popytu, przyjętą strategię cenową i model biznesowy. Konieczne jest obliczenie przychodów dla każdego z etapów oddzielnie i dla poszczególnych lat okresu jego trwałości. W ramach każdego przedziału czasowego trzeba ponadto dokonać rozbicia przychodów pomiędzy poszczególne, zidentyfikowane w ramach modelu biznesowego, źródła przychodów. Dla okresu trwałości projektu należy przedstawić analizę rentowności z uwzględnieniem wszystkich źródeł przychodów oraz z pominięciem przychodów innych niż te związane ze świadczeniem e-usługi.

Przeczytaj także: Jak otrzymać dofinansowanie na e-usługę

Przygotowanie do realizacji projektu został wzbogacony o następujące podpunkty:

  • Zasoby wiedzy, identyfikacja i preferencje odnośnie technologii informatycznych — należy określić, za pomocą jakich narzędzi informatycznych będzie możliwe zrealizowanie projektu, jakie technologie informatyczne wnioskodawca uważa za najbardziej adekwatne i dlaczego. Wnioskodawca powinien przedstawić także wariantowe technologie informatyczne możliwe do wykorzystania podczas wdrażania e-usługi.
  • Zasoby materialne dla realizacji projektu — stan obecny, analiza potrzeb — w tej części należy opisać aktualnie posiadane zasoby materialne, które będą wykorzystywane podczas realizacji projektu, oraz określić, jakie dodatkowo zasoby materialne będą niezbędne i które z nich zostaną zakupione ze środków projektu. Wybór trzeba szczegółowo uzasadnić.
  • Zasoby osobowe dla realizacji projektu — stan obecny i analiza potrzeb — należy opisać obecne zasoby kadrowe wnioskodawcy, które będą brały udział w realizacji projektu, przedstawić szczegółowo kompetencje, w tym wykształcenie, osób, które będą realizowały projekt, a także zakres zadań, jakie będzie wykonywała każda z nich, wraz z wymiarem czasu pracy w projekcie. Analogicznie należy opisać, jacy pracownicy zostaną zatrudnieni w trakcie realizacji projektu, jakie będą ich obowiązki, formy zatrudnienia i stopień zaangażowania etatowego w realizację projektu.
  • Zapotrzebowanie w zakresie usług obcych — w tym podpunkcie należy opisać planowane do zakupienia usługi obce i zakres prac, jaki będzie wykonany przy pomocy zleceniobiorców zewnętrznych. Konieczne jest uzasadnienie, dlaczego wnioskodawca nie jest w stanie wykonać określonych prac przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych.
  • Metodologia i uzasadnienie oszacowania wysokości poszczególnych wydatków — w odniesieniu do kwalifikowanych wydatków w ramach projektu należy podać wiarygodny sposób oszacowania danego wydatku, który będzie odpowiadał cenom rynkowym.
  • Świadczenie planowanych e-usług w aspekcie prawnym i etycznym — wnioskodawca zobowiązany jest do zbadania zgodności projektu z prawem obowiązującym w Polsce i innych krajach, w których przewiduje się świadczenie e-usługi. W przypadku działalności reglamentowanej (ograniczonej koncesjami) należy potwierdzić posiadanie właściwych zezwoleń. Dodatkowo projekt nie może naruszać norm etycznych i zasad współżycia społecznego.

Punkt Realizacja projektu poszerzono o podpunkt Identyfikacja i neutralizacja zagrożeń dla planowanej realizacji działań. Należy odnieść się do możliwości wystąpienia różnych zagrożeń dla projektu, w szczególności związanych z realizacją rzeczową projektu, a także z jego przebiegiem finansowym, w tym z zagrożeniami związanymi z utratą płynności finansowej. Wnioskodawca powinien zaplanować i przedstawić działania naprawcze na wypadek faktycznego wystąpienia tych zagrożeń.

Polecamy Umowy w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany zostały także wprowadzone w punkcie Trwałość projektu. Dotyczą one następujących kwestii:

  • Opis zasobów oraz inwestycji odtworzeniowych niezbędnych dla kontynuacji świadczenia e-usługi — w tym podpunkcie należy opisać zasoby, które będą wymagały wymiany lub modernizacji w okresie trwałości projektu. Analizy dokonuje się w podziale na poszczególne lata okresu trwałości. Opis ten powinien dotyczyć rozbudowy zasobów w związku z planowanym rozwojem firmy.
  • Trwałość źródeł przychodów i zarys długookresowej strategii marketingowej — należy przewidzieć możliwe zmiany w zakresie źródeł przychodów. W tym celu trzeba przeprowadzić krótką analizę popytu na produkt w okresie trwałości projektu, a także uwzględnić wpływ zmian w zakresie źródeł przychodów z e-usługi na zakres towarzyszącej im kampanii marketingowej.
  • Koszty stałe i zmienne w trakcie okresu trwałości — kalkulacja — w tym podpunkcie należy przedstawić kalkulację bieżących kosztów prowadzenia działalności związanej z planowaną e-usługą w okresie trwałości projektu. Kalkulacja ta powinna obejmować wszystkie wydatki, z wyłączeniem wydatków na inwestycje.

Aplikując o dofinansowanie projektu nie należy poprzestawać na lekturze powyższego opisu zmian wprowadzonych przez PARP. Niezbędne jest szczegółowe zapoznanie się z dokumentacją konkursową. 

Artykuł jest fragmentem książki Dotacje na e-biznes. Pozyskiwanie środków z UE w ramach PO IG 8.1 autorstwa Agaty Łukaszewskiej. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA