REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadzono we wniosku o dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1 - część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1
Dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w tym roku wprowadziła istotne zmiany we wnioskach o dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1. Pierwsza część artykułu opisała kilka z nich - teraz kolej na pozostałe.

Zmiany w szczegółowym opisie projektu

W punkcie E-usługa jako cel projektu na poziomie produktu należy szczegółowo przedstawić e-usługę poprzez odniesienie się do następujących podpunktów:

REKLAMA

REKLAMA

  • Geneza pomysłu, innowacyjność projektu, podstawowy opis planowanych e-usług – tu należy opisać, jak doszło do powstania pomysłu na e-usługę, kto jest autorem pomysłu i jaki jest udział tej osoby w realizacji projektu. Trzeba także przedstawić ogólną koncepcję e-usługi i jej świadczenia. Oprócz uzasadnienia innowacyjności e-usługi, o czym była mowa powyżej, należy określić jej główną funkcjonalność, czyli specyficzne zadanie, jakie wykonuje. Konieczne jest również przedstawienie założeń co do nazw handlowych poszczególnych e-usług i serwisu WWW, a także podanie adresu serwisu WWW, jeśli wnioskodawca już go posiada. Ponadto w punkcie tym trzeba określić, w jaki sposób projekt przyczynia się do realizacji celów strategicznych działania 8.1 PO IG.
  • Sposób świadczenia e-usług – opis funkcjonalny serwisu – w tym miejscu wnioskodawca musi tak scharakteryzować planowaną do wdrożenia e-usługę, aby było możliwe jednoznaczne stwierdzenie, że będzie ona spełniała wszystkie kryteria e-usługi. W tym celu niezbędne jest przedstawienie opisu specyfikacji funkcjonalnej planowanego serwisu, czyli schematu świadczenia e-usługi (np. opis przebiegu rejestracji w serwisie, zamówienia usługi, realizacji usługi, pobranie należności za wykonaną e-usługę itp.).
  • Projekt ma na celu przygotowanie, wdrożenie i świadczenie zaawansowanych e-usług o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym – w przypadku gdy projekt będzie miał na celu przygotowanie e-usługi o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym, należy przedstawić cechy każdej z planowanych do wdrożenia e-usług stanowiącej o ich przewadze względem podobnych usług istniejących na rynku. Trzeba ponadto określić wynikające z nich korzyści, posługując się parametrami mierzalnymi (wartościami liczbowymi wraz z jednostkami, które następnie wpisuje się w punkcie 20, w podpunkcie Wskaźniki produktu).

Modyfikacje wprowadzone w punkcie model biznesowy i analiza rynku.

  • Analiza SWOT – w tym podpunkcie należy dokonać analizy e-usługi z uwzględnieniem jej mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń związanych z planowaną do wdrożenia e-usługą. Każda z części analizy SWOT powinna wskazywać co najmniej trzy elementy. Ponadto analiza powinna dawać odpowiedzi na pytania: czy wskazane mocne strony pozwalają na wykorzystanie szans i zniwelowanie wpływu zagrożeń, czy wskazane słabe strony ogranicza możliwość wykorzystania szans i spotęgują ryzyko związane z wymienionymi zagrożeniami.
  • Zarys strategii marketingowej, analiza popytu na e-usługę oraz polityka cenowa firmy – tu należy opisać planowaną kampanię marketingową z uwzględnieniem perspektywy produktu, ceny i rodzaju dystrybucji. Kampania powinna zostać przedstawiona w powiązaniu z planowanymi przez wnioskodawcę celami dotyczącymi popytu. Należy określić, jak e-usługa będzie wpisywała się w zidentyfikowane potrzeby odbiorców, a także jaka będzie polityka cenowa firmy w zakresie planowanej e-usługi. Zarówno strategia marketingowa, jak i strategia cenowa muszą wynikać z analizy rynku oraz potrzeb grupy docelowej i umożliwiać realizację zakładanych celów finansowych.
  • Kalkulacja przychodów projektu w czasie ( w poszczególnych etapach i okresie trwałości, w podziale na źródła), rentowność, okres zwrotu – tu należy przedstawić kalkulację przychodów opartą na analizie popytu, przyjętą strategię cenową i model biznesowy. Konieczne jest obliczenie przychodów dla każdego z etapów oddzielnie i dla poszczególnych lat okresu jego trwałości. W ramach każdego przedziału czasowego trzeba ponadto dokonać rozbicia przychodów pomiędzy poszczególne, zidentyfikowane w ramach modelu biznesowego, źródła przychodów. Dla okresu trwałości projektu należy przedstawić analizę rentowności z uwzględnieniem wszystkich źródeł przychodów oraz z pominięciem przychodów innych niż te związane ze świadczeniem e-usługi.

Przeczytaj także: Jak otrzymać dofinansowanie na e-usługę

Przygotowanie do realizacji projektu został wzbogacony o następujące podpunkty:

  • Zasoby wiedzy, identyfikacja i preferencje odnośnie technologii informatycznych — należy określić, za pomocą jakich narzędzi informatycznych będzie możliwe zrealizowanie projektu, jakie technologie informatyczne wnioskodawca uważa za najbardziej adekwatne i dlaczego. Wnioskodawca powinien przedstawić także wariantowe technologie informatyczne możliwe do wykorzystania podczas wdrażania e-usługi.
  • Zasoby materialne dla realizacji projektu — stan obecny, analiza potrzeb — w tej części należy opisać aktualnie posiadane zasoby materialne, które będą wykorzystywane podczas realizacji projektu, oraz określić, jakie dodatkowo zasoby materialne będą niezbędne i które z nich zostaną zakupione ze środków projektu. Wybór trzeba szczegółowo uzasadnić.
  • Zasoby osobowe dla realizacji projektu — stan obecny i analiza potrzeb — należy opisać obecne zasoby kadrowe wnioskodawcy, które będą brały udział w realizacji projektu, przedstawić szczegółowo kompetencje, w tym wykształcenie, osób, które będą realizowały projekt, a także zakres zadań, jakie będzie wykonywała każda z nich, wraz z wymiarem czasu pracy w projekcie. Analogicznie należy opisać, jacy pracownicy zostaną zatrudnieni w trakcie realizacji projektu, jakie będą ich obowiązki, formy zatrudnienia i stopień zaangażowania etatowego w realizację projektu.
  • Zapotrzebowanie w zakresie usług obcych — w tym podpunkcie należy opisać planowane do zakupienia usługi obce i zakres prac, jaki będzie wykonany przy pomocy zleceniobiorców zewnętrznych. Konieczne jest uzasadnienie, dlaczego wnioskodawca nie jest w stanie wykonać określonych prac przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych.
  • Metodologia i uzasadnienie oszacowania wysokości poszczególnych wydatków — w odniesieniu do kwalifikowanych wydatków w ramach projektu należy podać wiarygodny sposób oszacowania danego wydatku, który będzie odpowiadał cenom rynkowym.
  • Świadczenie planowanych e-usług w aspekcie prawnym i etycznym — wnioskodawca zobowiązany jest do zbadania zgodności projektu z prawem obowiązującym w Polsce i innych krajach, w których przewiduje się świadczenie e-usługi. W przypadku działalności reglamentowanej (ograniczonej koncesjami) należy potwierdzić posiadanie właściwych zezwoleń. Dodatkowo projekt nie może naruszać norm etycznych i zasad współżycia społecznego.

Punkt Realizacja projektu poszerzono o podpunkt Identyfikacja i neutralizacja zagrożeń dla planowanej realizacji działań. Należy odnieść się do możliwości wystąpienia różnych zagrożeń dla projektu, w szczególności związanych z realizacją rzeczową projektu, a także z jego przebiegiem finansowym, w tym z zagrożeniami związanymi z utratą płynności finansowej. Wnioskodawca powinien zaplanować i przedstawić działania naprawcze na wypadek faktycznego wystąpienia tych zagrożeń.

REKLAMA

Polecamy Umowy w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany zostały także wprowadzone w punkcie Trwałość projektu. Dotyczą one następujących kwestii:

  • Opis zasobów oraz inwestycji odtworzeniowych niezbędnych dla kontynuacji świadczenia e-usługi — w tym podpunkcie należy opisać zasoby, które będą wymagały wymiany lub modernizacji w okresie trwałości projektu. Analizy dokonuje się w podziale na poszczególne lata okresu trwałości. Opis ten powinien dotyczyć rozbudowy zasobów w związku z planowanym rozwojem firmy.
  • Trwałość źródeł przychodów i zarys długookresowej strategii marketingowej — należy przewidzieć możliwe zmiany w zakresie źródeł przychodów. W tym celu trzeba przeprowadzić krótką analizę popytu na produkt w okresie trwałości projektu, a także uwzględnić wpływ zmian w zakresie źródeł przychodów z e-usługi na zakres towarzyszącej im kampanii marketingowej.
  • Koszty stałe i zmienne w trakcie okresu trwałości — kalkulacja — w tym podpunkcie należy przedstawić kalkulację bieżących kosztów prowadzenia działalności związanej z planowaną e-usługą w okresie trwałości projektu. Kalkulacja ta powinna obejmować wszystkie wydatki, z wyłączeniem wydatków na inwestycje.

Aplikując o dofinansowanie projektu nie należy poprzestawać na lekturze powyższego opisu zmian wprowadzonych przez PARP. Niezbędne jest szczegółowe zapoznanie się z dokumentacją konkursową. 

Artykuł jest fragmentem książki Dotacje na e-biznes. Pozyskiwanie środków z UE w ramach PO IG 8.1 autorstwa Agaty Łukaszewskiej. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA