REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadzono we wniosku o dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1 - część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1
Dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w tym roku wprowadziła istotne zmiany we wnioskach o dofinansowanie projektu dla konkursu PO IG 8.1. Pierwsza część artykułu opisała kilka z nich - teraz kolej na pozostałe.

Zmiany w szczegółowym opisie projektu

W punkcie E-usługa jako cel projektu na poziomie produktu należy szczegółowo przedstawić e-usługę poprzez odniesienie się do następujących podpunktów:

REKLAMA

  • Geneza pomysłu, innowacyjność projektu, podstawowy opis planowanych e-usług – tu należy opisać, jak doszło do powstania pomysłu na e-usługę, kto jest autorem pomysłu i jaki jest udział tej osoby w realizacji projektu. Trzeba także przedstawić ogólną koncepcję e-usługi i jej świadczenia. Oprócz uzasadnienia innowacyjności e-usługi, o czym była mowa powyżej, należy określić jej główną funkcjonalność, czyli specyficzne zadanie, jakie wykonuje. Konieczne jest również przedstawienie założeń co do nazw handlowych poszczególnych e-usług i serwisu WWW, a także podanie adresu serwisu WWW, jeśli wnioskodawca już go posiada. Ponadto w punkcie tym trzeba określić, w jaki sposób projekt przyczynia się do realizacji celów strategicznych działania 8.1 PO IG.
  • Sposób świadczenia e-usług – opis funkcjonalny serwisu – w tym miejscu wnioskodawca musi tak scharakteryzować planowaną do wdrożenia e-usługę, aby było możliwe jednoznaczne stwierdzenie, że będzie ona spełniała wszystkie kryteria e-usługi. W tym celu niezbędne jest przedstawienie opisu specyfikacji funkcjonalnej planowanego serwisu, czyli schematu świadczenia e-usługi (np. opis przebiegu rejestracji w serwisie, zamówienia usługi, realizacji usługi, pobranie należności za wykonaną e-usługę itp.).
  • Projekt ma na celu przygotowanie, wdrożenie i świadczenie zaawansowanych e-usług o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym – w przypadku gdy projekt będzie miał na celu przygotowanie e-usługi o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym, należy przedstawić cechy każdej z planowanych do wdrożenia e-usług stanowiącej o ich przewadze względem podobnych usług istniejących na rynku. Trzeba ponadto określić wynikające z nich korzyści, posługując się parametrami mierzalnymi (wartościami liczbowymi wraz z jednostkami, które następnie wpisuje się w punkcie 20, w podpunkcie Wskaźniki produktu).

Modyfikacje wprowadzone w punkcie model biznesowy i analiza rynku.

  • Analiza SWOT – w tym podpunkcie należy dokonać analizy e-usługi z uwzględnieniem jej mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń związanych z planowaną do wdrożenia e-usługą. Każda z części analizy SWOT powinna wskazywać co najmniej trzy elementy. Ponadto analiza powinna dawać odpowiedzi na pytania: czy wskazane mocne strony pozwalają na wykorzystanie szans i zniwelowanie wpływu zagrożeń, czy wskazane słabe strony ogranicza możliwość wykorzystania szans i spotęgują ryzyko związane z wymienionymi zagrożeniami.
  • Zarys strategii marketingowej, analiza popytu na e-usługę oraz polityka cenowa firmy – tu należy opisać planowaną kampanię marketingową z uwzględnieniem perspektywy produktu, ceny i rodzaju dystrybucji. Kampania powinna zostać przedstawiona w powiązaniu z planowanymi przez wnioskodawcę celami dotyczącymi popytu. Należy określić, jak e-usługa będzie wpisywała się w zidentyfikowane potrzeby odbiorców, a także jaka będzie polityka cenowa firmy w zakresie planowanej e-usługi. Zarówno strategia marketingowa, jak i strategia cenowa muszą wynikać z analizy rynku oraz potrzeb grupy docelowej i umożliwiać realizację zakładanych celów finansowych.
  • Kalkulacja przychodów projektu w czasie ( w poszczególnych etapach i okresie trwałości, w podziale na źródła), rentowność, okres zwrotu – tu należy przedstawić kalkulację przychodów opartą na analizie popytu, przyjętą strategię cenową i model biznesowy. Konieczne jest obliczenie przychodów dla każdego z etapów oddzielnie i dla poszczególnych lat okresu jego trwałości. W ramach każdego przedziału czasowego trzeba ponadto dokonać rozbicia przychodów pomiędzy poszczególne, zidentyfikowane w ramach modelu biznesowego, źródła przychodów. Dla okresu trwałości projektu należy przedstawić analizę rentowności z uwzględnieniem wszystkich źródeł przychodów oraz z pominięciem przychodów innych niż te związane ze świadczeniem e-usługi.

Przeczytaj także: Jak otrzymać dofinansowanie na e-usługę

Przygotowanie do realizacji projektu został wzbogacony o następujące podpunkty:

  • Zasoby wiedzy, identyfikacja i preferencje odnośnie technologii informatycznych — należy określić, za pomocą jakich narzędzi informatycznych będzie możliwe zrealizowanie projektu, jakie technologie informatyczne wnioskodawca uważa za najbardziej adekwatne i dlaczego. Wnioskodawca powinien przedstawić także wariantowe technologie informatyczne możliwe do wykorzystania podczas wdrażania e-usługi.
  • Zasoby materialne dla realizacji projektu — stan obecny, analiza potrzeb — w tej części należy opisać aktualnie posiadane zasoby materialne, które będą wykorzystywane podczas realizacji projektu, oraz określić, jakie dodatkowo zasoby materialne będą niezbędne i które z nich zostaną zakupione ze środków projektu. Wybór trzeba szczegółowo uzasadnić.
  • Zasoby osobowe dla realizacji projektu — stan obecny i analiza potrzeb — należy opisać obecne zasoby kadrowe wnioskodawcy, które będą brały udział w realizacji projektu, przedstawić szczegółowo kompetencje, w tym wykształcenie, osób, które będą realizowały projekt, a także zakres zadań, jakie będzie wykonywała każda z nich, wraz z wymiarem czasu pracy w projekcie. Analogicznie należy opisać, jacy pracownicy zostaną zatrudnieni w trakcie realizacji projektu, jakie będą ich obowiązki, formy zatrudnienia i stopień zaangażowania etatowego w realizację projektu.
  • Zapotrzebowanie w zakresie usług obcych — w tym podpunkcie należy opisać planowane do zakupienia usługi obce i zakres prac, jaki będzie wykonany przy pomocy zleceniobiorców zewnętrznych. Konieczne jest uzasadnienie, dlaczego wnioskodawca nie jest w stanie wykonać określonych prac przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych.
  • Metodologia i uzasadnienie oszacowania wysokości poszczególnych wydatków — w odniesieniu do kwalifikowanych wydatków w ramach projektu należy podać wiarygodny sposób oszacowania danego wydatku, który będzie odpowiadał cenom rynkowym.
  • Świadczenie planowanych e-usług w aspekcie prawnym i etycznym — wnioskodawca zobowiązany jest do zbadania zgodności projektu z prawem obowiązującym w Polsce i innych krajach, w których przewiduje się świadczenie e-usługi. W przypadku działalności reglamentowanej (ograniczonej koncesjami) należy potwierdzić posiadanie właściwych zezwoleń. Dodatkowo projekt nie może naruszać norm etycznych i zasad współżycia społecznego.

Punkt Realizacja projektu poszerzono o podpunkt Identyfikacja i neutralizacja zagrożeń dla planowanej realizacji działań. Należy odnieść się do możliwości wystąpienia różnych zagrożeń dla projektu, w szczególności związanych z realizacją rzeczową projektu, a także z jego przebiegiem finansowym, w tym z zagrożeniami związanymi z utratą płynności finansowej. Wnioskodawca powinien zaplanować i przedstawić działania naprawcze na wypadek faktycznego wystąpienia tych zagrożeń.

Polecamy Umowy w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany zostały także wprowadzone w punkcie Trwałość projektu. Dotyczą one następujących kwestii:

  • Opis zasobów oraz inwestycji odtworzeniowych niezbędnych dla kontynuacji świadczenia e-usługi — w tym podpunkcie należy opisać zasoby, które będą wymagały wymiany lub modernizacji w okresie trwałości projektu. Analizy dokonuje się w podziale na poszczególne lata okresu trwałości. Opis ten powinien dotyczyć rozbudowy zasobów w związku z planowanym rozwojem firmy.
  • Trwałość źródeł przychodów i zarys długookresowej strategii marketingowej — należy przewidzieć możliwe zmiany w zakresie źródeł przychodów. W tym celu trzeba przeprowadzić krótką analizę popytu na produkt w okresie trwałości projektu, a także uwzględnić wpływ zmian w zakresie źródeł przychodów z e-usługi na zakres towarzyszącej im kampanii marketingowej.
  • Koszty stałe i zmienne w trakcie okresu trwałości — kalkulacja — w tym podpunkcie należy przedstawić kalkulację bieżących kosztów prowadzenia działalności związanej z planowaną e-usługą w okresie trwałości projektu. Kalkulacja ta powinna obejmować wszystkie wydatki, z wyłączeniem wydatków na inwestycje.

Aplikując o dofinansowanie projektu nie należy poprzestawać na lekturze powyższego opisu zmian wprowadzonych przez PARP. Niezbędne jest szczegółowe zapoznanie się z dokumentacją konkursową. 

Artykuł jest fragmentem książki Dotacje na e-biznes. Pozyskiwanie środków z UE w ramach PO IG 8.1 autorstwa Agaty Łukaszewskiej. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA