REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finanse na start - case study - część III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Finanse na start - case study
Finanse na start - case study
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W części I opisaliśmy genezę założenia firmy ubiegającej się o dofinansowanie realizacji projektu ze środków unijnych. W części II poznaliśmy charakterystykę projektu realizowanego w ramach POIG. W tej części omówimy etapy realizacji projektu.

Zespół projektowy

W celu realizacji projektu stworzono zespół, na który składają się:

REKLAMA

REKLAMA

Analityk systemowy zatrudnienie w pierwszym etapie projektu w celu dopracowania założeń systemu oraz optymalizacji jego budowy od strony techniczno-informatycznej. W wyniku pracy analityka powstała dokumentacja systemu, z której korzystają informatycy-koderzy na etapie programowania poszczególnych funkcji programu.
Konsultant ds. bezpieczeństwa systemu bezpieczeństwo danych finansowo-księgowych stanowi priorytet każdej firmy. E-usługa musi posiadać odpowiednie systemy zabezpieczeń, aby odpowiednio chroniła dane wrażliwe i budziła zaufanie wśród potencjalnych odbiorców.
Project manager – koordynowanie projektu i nadzorowanie jego wykonania. Koordynacja projektu od strony merytorycznej oraz pierwszych integracji z przewidzianymi systemami finansowo-księgowymi.
Koderzy – zatrudnieni informatycy będą kodowali program oraz kolejne rozwiązania (integracja z kolejnymi systemami).
Administrator systemu – nadzór nad poprawnym działaniem serwerów oraz zapewnienie jego bezpieczeństwa i bezawaryjności działania przez cały czas trwania Projektu.
Tester oprogramowania – przetestowanie oraz usunięcie ewentualnych niedociągnięć przed rozpoczęciem etapu wdrożenia u klienta.

Przeczytaj także: Jaką drogą pozyskiwać dotacje

Etapy realizacji projektu

Projekt ze względów organizacyjnych został podzielony na 4 etapy:
Etap 1. Stworzenie jądra systemu FINEUS.
W skład tego etapu wchodzi zakup niezbędnego sprzętu i oprogramowania, zatrudnienie zespołu projektowego oraz stworzenie jądra programu FINEUS (wraz z testami nowego oprogramowania). Na tym etapie będą podejmowane również działania promocyjne projektu.

REKLAMA

Etap 2. Integracja systemu FINEUS z systemem finansowo-księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładano, że firma podpisze pierwszą umowę na wdrożenie nowo stworzonego systemu informatycznego FINEUS i jego integrację z systemem finansowo-księgowym przedsiębiorstwa klienta – przyjęto, że będzie to popularny system księgowy CDN OPT!MA. Założono, że firma Talento Consulting Sp. j. zacznie generować pierwsze przychody. Na tym etapie powstaje oprogramowanie do integracji z systemem rachunkowo-księgowym firmy, z którą miała zostać podpisana umowa. Obowiązki controllera finansowego będzie pełnił zatrudniony project manager (osoba z adekwatnym do tego wykształceniem finansowym). Wydatki operacyjne na tym etapie zaczynają być pokrywane z przychodów firmy.

Etap 3. Integracja systemu FINEUS z systemem finansowo-księgowym SYMFONIA.

To podpisanie kolejnej umowy o wdrożenie systemu, zostanie stworzona kolejna integracja z systemem finansowo-księgowym, w tym etapie przewidziana została integracja FINEUSA z systemem SYMFONIA. W przypadku, gdy firma, z którą zostanie podpisana umowa będzie posiadała analogiczny system do poprzednio wdrażanego (CDN OPT!MA) prace rozwojowe zaplanowano przeprowadzić niezależnie (dostosowanie do jednego z najpopularniejszych systemów finansowo-księgowych na rynku – SYMFONIA). Na tym etapie przychód ma pochodzić zarówno ze sprzedaży wdrożeń systemu, jak i z pierwszych opłat abonamentowych.

Etap 4. Integracja systemu FINEUS z systemem finansowo-księgowym Microsoft Dynamics.

To podpisanie kolejnej umowy wdrożeniowej oraz integrację FINEUSA z kolejnym programem finansowo-księgowym (Microsoft Dynamics). Przychody firmy miały pochodzić z wdrożeń systemu i z opłat.

FINEUS jako e-usługa

Według definicji zamieszczonej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego, dotyczącym wdrażania działania 8.1., przez e-usługi należy rozumieć „usługi świadczone w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji”.
W przypadku FINEUSA, e-usługa polega na stworzeniu systemu controllingu przeznaczonego dla MSP, który funkcjonuje on-line i w pełni automatycznie. 

Polecamy serwis Mała firma

Wydatki kwalifikowane

Wydatki zaplanowane w projekcie:

  • zatrudnienie osób na umowę o dzieło, przede wszystkim na zatrudnienie analityka programowego oraz konsultantów do spraw bezpieczeństwa systemu (na początkowym etapie projektu niezbędne jest przeprowadzenie analiz od strony technicznej oraz weryfikacji poprawności projektu systemu),
  • zakup niezbędnego sprzętu (głównie serwery, komputery i oprogramowanie),
  • zatrudnienie przez okres trwania projektu informatyków pracujących nad projektem oraz osoby prowadzącej konsultacje od strony merytorycznej systemu,
  • szkolenia specjalistyczne dla informatyków dotyczące realizowanego projektu, w szczególności bezpieczeństwa aplikacji,
  • najem pomieszczeń przez okres trwania projektu wraz z podstawowymi kosztami funkcjonowania biura,
  • marketing oraz działania PR (w szczególności na budowę portalu wiedzowego, projekt i wydruk profesjonalnych materiałów reklamowych oraz organizację spotkań dla zainteresowanych zakupem programu przedsiębiorców).

Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu wynosiła ponad 600 tys. PLN. Decyzję o dofinansowaniu projektu przedsiębiorstwo uzyskało w grudniu, zaś umowa o dofinansowanie została podpisana w styczniu. Było więc istotne zaplanowanie projektu tak, by pierwsze wydatki kwalifikowane nie były ponoszone wcześniej, niż w styczniu.

Problemy występujące przy realizacji projektu:

  • zbyt późne podpisanie umów (umowa o dofinansowanie została podpisana dopiero pod koniec stycznia, co opóźniło projekt (planowany termin rozpoczęcia realizacji 02-01-2009),
  • pośpiech przy planowaniu planu promocji (konieczność zmiany w pierwszym etapie realizacji projektu – przesunięcia w wydatkach),
  • opóźniania w rozliczaniu wniosków o płatność wynikające z braku odpowiedniej współpracy z Instytucją Zarządzającą.

Podsumowanie realizacji projektu z PO IG 8.1.

Projekt aktualnie jest realizowany, a jego realizacja przebiega bez zastrzeżeń. Brak znacznych problemów w realizacji wynika głównie z doświadczenia zespołu projektowego oraz z odpowiedniego harmonogramu realizacji prac. Planowanie projektu na okres roku, było bardzo korzystne z punktu widzenia występowania opóźnień w realizacji (bezproblemowe przyjęcie aneksu przesuwającego termin realizacji projektu).

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka działanie 6.1 „Paszport do eksportu”

Przedsiębiorstwo od początku tworzenia e-usługi przewidywało możliwość eksportu wypracowanych w kraju rozwiązań na rynki międzynarodowe. Po rozwinięciu usługi na rynku polskim (zakończeniu realizowanego obecnie projektu PO IG 8.1. przewidywane jest na czerwiec 2010 roku) planowane jest wprowadzenie produktu firmy na rynki zagraniczne. W szczególności wnioskodawca jest zainteresowany możliwościami eksportu e-usługi na rynki o szczególnie dużej ilości MSP, tj. Niemiec, krajów skandynawskich oraz Hiszpanii.
Prace w ramach I Etapu działania 6.1. zostały przewidziane na III i IV kwartał 2009 roku. Pozwolą one na przygotowanie Planu Eksportu i rozpoczęcie działań prowadzących do eksportu e-usługi od początku 2010 roku. Wniosek aktualnie przeszedł ocenę formalną i znajduje się w ocenie merytorycznej.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka działanie 8.2.

Wsparciem w ramach działania 8.2 będą objęte mikro-, małe- lub średnie przedsiębiorstwa, współpracujące na podstawie zawartych umów o współpracy z co najmniej dwoma innymi przedsiębiorstwami (planowana jest współpraca z innymi mikroprzedsiębiorcami). W ramach działania planowana jest integracja kilku systemów informatycznych (różnych firm) i automatyzacja realizowanych między sobą procesów biznesowych związanych z księgowością. Docelowo ma powstać platforma, która umożliwi tworzenie wspólnych danych finansowych dla kilku spółek.

Podsumowanie

Planowanie rozwoju firmy w oparciu o fundusze unijne z jednej strony stanowi bardzo kuszącą perspektywę dla przedsiębiorcy, z drugiej jednak jest bardzo ryzykowne. Otrzymanie dotacji w drodze konkursu bardzo często związane jest z czynnikiem losowym. Jeśli jednak decydujemy się na taką strategię powinniśmy planować przyszłość firmy w perspektywie długoterminowej i zakładać dużą elastyczność działań (zmiany w wytycznych, zmiany terminów).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA