REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finanse na start - case study - część III

 Talento
Firma konsultingowa
Finanse na start - case study
Finanse na start - case study
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W części I opisaliśmy genezę założenia firmy ubiegającej się o dofinansowanie realizacji projektu ze środków unijnych. W części II poznaliśmy charakterystykę projektu realizowanego w ramach POIG. W tej części omówimy etapy realizacji projektu.

Zespół projektowy

W celu realizacji projektu stworzono zespół, na który składają się:

REKLAMA

Analityk systemowy zatrudnienie w pierwszym etapie projektu w celu dopracowania założeń systemu oraz optymalizacji jego budowy od strony techniczno-informatycznej. W wyniku pracy analityka powstała dokumentacja systemu, z której korzystają informatycy-koderzy na etapie programowania poszczególnych funkcji programu.
Konsultant ds. bezpieczeństwa systemu bezpieczeństwo danych finansowo-księgowych stanowi priorytet każdej firmy. E-usługa musi posiadać odpowiednie systemy zabezpieczeń, aby odpowiednio chroniła dane wrażliwe i budziła zaufanie wśród potencjalnych odbiorców.
Project manager – koordynowanie projektu i nadzorowanie jego wykonania. Koordynacja projektu od strony merytorycznej oraz pierwszych integracji z przewidzianymi systemami finansowo-księgowymi.
Koderzy – zatrudnieni informatycy będą kodowali program oraz kolejne rozwiązania (integracja z kolejnymi systemami).
Administrator systemu – nadzór nad poprawnym działaniem serwerów oraz zapewnienie jego bezpieczeństwa i bezawaryjności działania przez cały czas trwania Projektu.
Tester oprogramowania – przetestowanie oraz usunięcie ewentualnych niedociągnięć przed rozpoczęciem etapu wdrożenia u klienta.

Przeczytaj także: Jaką drogą pozyskiwać dotacje

Etapy realizacji projektu

Projekt ze względów organizacyjnych został podzielony na 4 etapy:
Etap 1. Stworzenie jądra systemu FINEUS.
W skład tego etapu wchodzi zakup niezbędnego sprzętu i oprogramowania, zatrudnienie zespołu projektowego oraz stworzenie jądra programu FINEUS (wraz z testami nowego oprogramowania). Na tym etapie będą podejmowane również działania promocyjne projektu.

Etap 2. Integracja systemu FINEUS z systemem finansowo-księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładano, że firma podpisze pierwszą umowę na wdrożenie nowo stworzonego systemu informatycznego FINEUS i jego integrację z systemem finansowo-księgowym przedsiębiorstwa klienta – przyjęto, że będzie to popularny system księgowy CDN OPT!MA. Założono, że firma Talento Consulting Sp. j. zacznie generować pierwsze przychody. Na tym etapie powstaje oprogramowanie do integracji z systemem rachunkowo-księgowym firmy, z którą miała zostać podpisana umowa. Obowiązki controllera finansowego będzie pełnił zatrudniony project manager (osoba z adekwatnym do tego wykształceniem finansowym). Wydatki operacyjne na tym etapie zaczynają być pokrywane z przychodów firmy.

Etap 3. Integracja systemu FINEUS z systemem finansowo-księgowym SYMFONIA.

To podpisanie kolejnej umowy o wdrożenie systemu, zostanie stworzona kolejna integracja z systemem finansowo-księgowym, w tym etapie przewidziana została integracja FINEUSA z systemem SYMFONIA. W przypadku, gdy firma, z którą zostanie podpisana umowa będzie posiadała analogiczny system do poprzednio wdrażanego (CDN OPT!MA) prace rozwojowe zaplanowano przeprowadzić niezależnie (dostosowanie do jednego z najpopularniejszych systemów finansowo-księgowych na rynku – SYMFONIA). Na tym etapie przychód ma pochodzić zarówno ze sprzedaży wdrożeń systemu, jak i z pierwszych opłat abonamentowych.

Etap 4. Integracja systemu FINEUS z systemem finansowo-księgowym Microsoft Dynamics.

To podpisanie kolejnej umowy wdrożeniowej oraz integrację FINEUSA z kolejnym programem finansowo-księgowym (Microsoft Dynamics). Przychody firmy miały pochodzić z wdrożeń systemu i z opłat.

FINEUS jako e-usługa

Według definicji zamieszczonej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego, dotyczącym wdrażania działania 8.1., przez e-usługi należy rozumieć „usługi świadczone w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji”.
W przypadku FINEUSA, e-usługa polega na stworzeniu systemu controllingu przeznaczonego dla MSP, który funkcjonuje on-line i w pełni automatycznie. 

Polecamy serwis Mała firma

Wydatki kwalifikowane

Wydatki zaplanowane w projekcie:

  • zatrudnienie osób na umowę o dzieło, przede wszystkim na zatrudnienie analityka programowego oraz konsultantów do spraw bezpieczeństwa systemu (na początkowym etapie projektu niezbędne jest przeprowadzenie analiz od strony technicznej oraz weryfikacji poprawności projektu systemu),
  • zakup niezbędnego sprzętu (głównie serwery, komputery i oprogramowanie),
  • zatrudnienie przez okres trwania projektu informatyków pracujących nad projektem oraz osoby prowadzącej konsultacje od strony merytorycznej systemu,
  • szkolenia specjalistyczne dla informatyków dotyczące realizowanego projektu, w szczególności bezpieczeństwa aplikacji,
  • najem pomieszczeń przez okres trwania projektu wraz z podstawowymi kosztami funkcjonowania biura,
  • marketing oraz działania PR (w szczególności na budowę portalu wiedzowego, projekt i wydruk profesjonalnych materiałów reklamowych oraz organizację spotkań dla zainteresowanych zakupem programu przedsiębiorców).

Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu wynosiła ponad 600 tys. PLN. Decyzję o dofinansowaniu projektu przedsiębiorstwo uzyskało w grudniu, zaś umowa o dofinansowanie została podpisana w styczniu. Było więc istotne zaplanowanie projektu tak, by pierwsze wydatki kwalifikowane nie były ponoszone wcześniej, niż w styczniu.

Problemy występujące przy realizacji projektu:

  • zbyt późne podpisanie umów (umowa o dofinansowanie została podpisana dopiero pod koniec stycznia, co opóźniło projekt (planowany termin rozpoczęcia realizacji 02-01-2009),
  • pośpiech przy planowaniu planu promocji (konieczność zmiany w pierwszym etapie realizacji projektu – przesunięcia w wydatkach),
  • opóźniania w rozliczaniu wniosków o płatność wynikające z braku odpowiedniej współpracy z Instytucją Zarządzającą.

Podsumowanie realizacji projektu z PO IG 8.1.

Projekt aktualnie jest realizowany, a jego realizacja przebiega bez zastrzeżeń. Brak znacznych problemów w realizacji wynika głównie z doświadczenia zespołu projektowego oraz z odpowiedniego harmonogramu realizacji prac. Planowanie projektu na okres roku, było bardzo korzystne z punktu widzenia występowania opóźnień w realizacji (bezproblemowe przyjęcie aneksu przesuwającego termin realizacji projektu).

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka działanie 6.1 „Paszport do eksportu”

Przedsiębiorstwo od początku tworzenia e-usługi przewidywało możliwość eksportu wypracowanych w kraju rozwiązań na rynki międzynarodowe. Po rozwinięciu usługi na rynku polskim (zakończeniu realizowanego obecnie projektu PO IG 8.1. przewidywane jest na czerwiec 2010 roku) planowane jest wprowadzenie produktu firmy na rynki zagraniczne. W szczególności wnioskodawca jest zainteresowany możliwościami eksportu e-usługi na rynki o szczególnie dużej ilości MSP, tj. Niemiec, krajów skandynawskich oraz Hiszpanii.
Prace w ramach I Etapu działania 6.1. zostały przewidziane na III i IV kwartał 2009 roku. Pozwolą one na przygotowanie Planu Eksportu i rozpoczęcie działań prowadzących do eksportu e-usługi od początku 2010 roku. Wniosek aktualnie przeszedł ocenę formalną i znajduje się w ocenie merytorycznej.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka działanie 8.2.

Wsparciem w ramach działania 8.2 będą objęte mikro-, małe- lub średnie przedsiębiorstwa, współpracujące na podstawie zawartych umów o współpracy z co najmniej dwoma innymi przedsiębiorstwami (planowana jest współpraca z innymi mikroprzedsiębiorcami). W ramach działania planowana jest integracja kilku systemów informatycznych (różnych firm) i automatyzacja realizowanych między sobą procesów biznesowych związanych z księgowością. Docelowo ma powstać platforma, która umożliwi tworzenie wspólnych danych finansowych dla kilku spółek.

Podsumowanie

Planowanie rozwoju firmy w oparciu o fundusze unijne z jednej strony stanowi bardzo kuszącą perspektywę dla przedsiębiorcy, z drugiej jednak jest bardzo ryzykowne. Otrzymanie dotacji w drodze konkursu bardzo często związane jest z czynnikiem losowym. Jeśli jednak decydujemy się na taką strategię powinniśmy planować przyszłość firmy w perspektywie długoterminowej i zakładać dużą elastyczność działań (zmiany w wytycznych, zmiany terminów).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

REKLAMA

Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

REKLAMA

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

REKLAMA