Finanse na start - case study - część II
REKLAMA
REKLAMA
Innowacyjność projektu
Zgodnie z definicją zawartą w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (POIG), sformułowaną w oparciu o Oslo Manual projekt „FINEUS – e-controlling finansowy dla MSP” wykazuje innowacyjność produktową, marketingową i organizacyjną.
REKLAMA
Innowacyjność produktowa
REKLAMA
Usługa FINEUS jest zupełnie nowa w skali kraju. Usługa controllingu świadczona przez Internet w formie niewymagających od odbiorców specjalistycznej wiedzy, przygotowywanych przez fachowców raportów o stanie przedsiębiorstwa, nie była dotychczas świadczona. Istnieją podmioty oferujące oprogramowanie raportujące, ale nie są one dostosowywane do szczególnych potrzeb przedsiębiorców z różnych branż oraz specjalności. Ponadto często wymagają zatrudnienia analityków interpretujących uzyskiwane wyniki i zestawienia. Innym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy jest zatrudnienie controllera finansowego, który będzie przygotowywał odpowiednie analizy umożliwiające podejmowanie decyzji zarządczych.
Firmy sprzedające oprogramowanie z zakresu controllingu oferują na ogół jedynie programy wspomagające procesy zarządcze, podczas gdy klienci są zainteresowani otrzymywaniem produktów tych systemów, czyli przystępnie napisanych, pogłębionych raportów wraz z zaleceniami decyzyjnymi.
Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy
Innowacyjność marketingowa
REKLAMA
Innowacyjność marketingowa polega na zastosowaniu innej polityki cenowej, niż dotychczas oferowana na rynku, co umożliwi pozyskanie nowych grup klientów dla których produkty tej klasy nie były dostępne. Dotychczas jedynie duże korporacje mogły pozwolić sobie na zatrudnienie kontrolerów finansowych oraz na nabycie specjalistycznych narzędzi analitycznych. Dzięki przewadze technologicznej polegającej na ujednoliceniu różnych typów danych dostępnych u klienta, a także udostępnianiu ich analitykowi przez Internet, możliwe jest znaczące podniesienie efektywności wykonywanych usług doradczych. W szczególności możliwa jest praca analityków o wysokich kwalifikacjach i rozległym doświadczeniu dla klientów, których obecnie na to nie stać. Wynika to z faktu optymalnego wykorzystania pracy analityka finansowego dla nie mniej niż 4 podmiotów.
Dodatkowo ze względu na bezpośrednie (poprzez Internet) korzystanie z baz danych klienta możliwe jest ograniczenie kosztów delegacji służbowych oraz rozszerzanie funkcjonalności programu. Kolejną przewagę konkurencyjną w zakresie kosztów przedsiębiorstwo zamierza uzyskać poprzez integrację systemu z posiadającymi największy udział w rynku systemami finansowo-księgowymi (FK) oraz systemami klasy ERP. Dzięki zmienionej formie świadczenia usługi, oferowanie jej drogą elektroniczną – proponowana przez firmę cena będzie około czterokrotnie niższa od ceny rynkowej.
Innowacyjność organizacyjna
Innowacyjność organizacyjna w przypadku projektu jest bezpośrednio związana ze świadczonymi przez firmę usługami. Zastosowanie nowego modelu działalności biznesowej umożliwi obniżenie kosztów firmy, a wraz z nimi cen oferowanej usługi oraz zapewni większy komfort pracy osobom zatrudnianym na stanowisku audytora/controllera finansowego oraz klientom. Nowy model zastosowany przez firmę polega na przeniesieniu działalności tradycyjnie świadczonej w miejscu pracy do sieci internetowej. Usługa będzie realizowana w dominującej części on-line.
Przeczytaj także: Dotacje unijne na realizację szkoleń, usług doradczych oraz studiów podyplomowych
Grupa docelowa
Nabywcami usługi będą klienci z branży przedsiębiorstw małych i średnich zatrudniających 30 – 250 osób i obrotach niższych, niż 130 mln PLN. Nabywcami ze względu na charakter usługi są przedsiębiorcy, właściciele przedsiębiorstw, a także poszczególne zakłady i departamenty przedsiębiorstw.
Koncepcja i model biznesowy:
- Zadaniem FINEUS jest dostarczanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych raportów oraz analiz z zakresu controllingu finansowego dla ścisłego kierownictwa firmy – klienta odpowiedzialnego za podejmowanie decyzji strategicznych oraz za kontrole kosztów w przedsiębiorstwie (zarząd, właściciel, dyrektor finansowy, główny księgowy, dyrektor produkcji, dyrektor sprzedaży, dyrektor zakupów, itd.).
- Usługa będzie realizowana on-line. Dane finansowo-księgowe klienta będą pobierane, poprzez autorski interfejs informatyczny do hurtowni danych w celu ujednolicenia ich formatu. Dzięki temu audytor-controller odpowiedzialny za klienta w prosty i efektywny sposób przygotuje wymagane raporty i analizy. Opracowanie dostępne będzie dla klienta on-line po zalogowaniu. Bogaty interfejs graficzny tzw. dashboard umożliwi natychmiastowe odnajdywanie parametrów świadczących o ujawnionych zagrożeniach.
- Korzystając z jednorodnego formatu danych przygotowywanie raportów i analiz dla kolejnych klientów będzie proste i efektywne, dzięki czemu każdy audytor-controller finansowy będzie odpowiedzialny za obsługę co najmniej 4 do 10 klientów.
Proces techniczny świadczenia usługi będzie realizowany w następujący sposób:
1. Audyt firmy, w szczególności audyt kosztów, przychodów, wyników, inwestycji, projektów, strategii, B+R, HR, marketingu i dystrybucji. W następnym etapie ustalane będą centra kosztów, przychodów, wyników, inwestycji, projekty które zostaną poddane bieżącej okresowej analizie (miesiąc, kwartał, rok) w kontekście zatwierdzonych planów, budżetów oraz strategii, w tym strategii restrukturyzacji.
2. Zaprojektowanie systemu informatycznego, a w szczególności określenie jakości i dostępności baz danych w firmie wraz z zaleceniami dotyczącymi sposobu rejestrowania (np. dodawania znaczników dotyczących przynależności dokumentów finansowych do poszczególnych centrów kosztów).
3. Kodowanie systemu informatycznego na bazie zatwierdzonej dokumentacji projektowej.
4. Wykonywanie przez audytora-controllera okresowych opracowań w formie raportów na temat zmian w poszczególnych obszarach funkcjonowania podmiotu tj. obszary główne (płynność, rentowność, zadłużenie, koszty, przychody, majątek) oraz obszary szczegółowe (analiza poszczególnych centrów kosztów, centrów przychodów, centrów wyników, centrów inwestycji i projektów).
Opłaty za korzystanie z systemu będą każdorazowo negocjowane z firmą, w której system będzie wdrażany, będą one pobierane po każdym etapie świadczenia usługi. Po zakończeniu wdrożenia od klienta będą pobierane opłaty abonamentowe za każdy okres użytkowania systemu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.