REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinna zostać sporządzona opinia o nowej technologii - działanie 4.3 POIG

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Działanie 4.3 POIG
Działanie 4.3 POIG

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z załączników do dokumentacji aplikacyjnej składanej przez przedsiębiorcę o przyznanie premii technologicznej jest opinia o nowej technologii. Z uwagi na fakt, iż kompletność dokumentacji jest badana na etapie oceny formalnej warto temu specyficznemu załącznikowi przyjrzeć się nieco bliżej.

Po pierwsze – kto może sporządzić opinie o nowej technologii?

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, opinię o nowej technologii mogą sporządzić:

REKLAMA

  • jednostki naukowe prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe tj. podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych lub wyższych szkół zawodowych w rozumieniu statutów tych szkół, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk, jednostki badawczo-rozwojowe, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, jednostki organizacyjne posiadające status jednostek badawczo-rozwojowych, Polska Akademia Umiejętności;
  • centra badawczo-rozwojowe;
  • stowarzyszenia naukowo – techniczne o zasięgu ogólnopolskim, którego zakres działalności oraz zasięg powinny potwierdzać załączone dokumenty.

Polecamy: Kredyt technologiczny dla innowacyjnych przedsiębiorców - działanie 4.3 POIG

Po drugie – jak powinna zostać sporządzona opinia o nowej technologii?

Już wiemy, które z instytucji są uprawnione do wydawania opinii o nowej technologii. Teraz czas zastanowić się jakie informacje powinna zawierać. 

Opinia, uwzględniająca wszystkie informacje i oświadczenia o których mowa poniżej, powinna być sporządzona w czytelnej i zwięzłej formie.

W zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami, opinia powinna zostać sporządzona w sposób identyfikujący jej wystawcę tzn. na papierze firmowym, oznaczona pieczęciami oraz podpisami osób, które ją wystawiły. Opinia powinna zawierać następujące informacje i oświadczenia wystawcy opinii:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nazwę technologii planowanej do wdrożenia,
  • opis technologii,
  • wykazanie, że jest to technologia w postaci prawa własności przemysłowej lub usługi badawczo rozwojowej (wartości niematerialnych i prawnych),
  • wykazanie, że technologia ta umożliwia wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług,
  • stwierdzenie, że technologia ta nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat (ewentualnie podanie okresu, od jakiego technologia ta jest stosowane, wskazanie podstawy/źródła danych, na podstawie których stwierdzono okres stosowania technologii na świecie),
  • wskazanie źródła nowej technologii (własna, nabyta, inne źródło).

Dodatkowo opinia powinna zawierać informacje wystawcy sporządzone wspólnie z przedsiębiorcą ubiegającym się o przyznanie wsparcia w zakresie:

  • charakterystyki technologii oraz przedstawienia właściwości świadczących o możliwości jej wdrożenia do wytwarzania nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług,
  • opisu sposobu wdrożenia technologii do wytwarzania nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług mających być wynikiem realizacji inwestycji technologicznej finansowanej kredytem technologicznym,
  • wykazu i uzasadnienia zastosowania środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do wdrożenia technologii do wytwarzania nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług mających być wynikiem realizacji inwestycji technologicznej finansowanej kredytem technologicznym,
  • opisu towarów, procesów lub usług mających być wynikiem inwestycji technologicznej finansowanej kredytem technologicznym.

Opinia powinna zawierać deklarację bezstronności, tj. oświadczenie wystawcy opinii, że nie jest powiązany z przedsiębiorcą wnioskującym o przyznanie premii technologicznej w sposób, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sporządzonej opinii.

Zobacz również: serwis ABC Małej Firmy

Brak opinii załączonej do wniosku o dofinansowanie uniemożliwia jego prawidłową ocenę i może prowadzić do odrzucenia wniosku na etapie oceny formalnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA