REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotuj plan rozwoju eksportu i zdobądź rynki zagraniczne – działanie 6.1 POIG – część I

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
działanie 6.1 POIG
działanie 6.1 POIG

REKLAMA

REKLAMA

Twoja firma dobrze prosperuje, jesteś zainteresowany wejściem na rynki zagraniczne? Na dobry początek możesz  otrzymać dofinansowanie na tego typu działania ze środków europejskich. Przewiduje to działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Mowa tu o „Paszporcie do eksportu” – działaniu, które wspiera przedsiębiorców w działalności eksportowej, przyczyniając się do promocji polskiej przedsiębiorczości na arenie międzynarodowej. Działanie to pozwala przedsiębiorcom uczestniczącym w wymianie handlowej na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży całkowitej, nawiązanie i zintensyfikowanie kontaktów z partnerami zagranicznymi, zwiększenie rozpoznawalności polskich marek za granicą oraz udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. 

REKLAMA

Ubieganie się o dotację przebiega w dwóch etapach. Przedsiębiorca zainteresowany tą formą pomocy musi w pierwszej kolejności przygotować plan rozwoju eksportu (etap I) a następnie wdrożyć go w życie (etap II). 

Kto może otrzymać dotację?

Z dofinansowania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy, posiadający siedzibę przedsiębiorstwa na terenie Polski i którzy w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go otrzymali dofinansowanie nie przekraczające równowartości 200 tys euro, uzyskali przychody ze sprzedaży zagranicznej w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożą wniosek o udzielenie wsparcia, w kwocie nie przekraczającej 30% całkowitej sprzedaży oraz nie zalegają z płatnościami zobowiązań publiczno – prawnych (np. ZUS).

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Etap I - Przygotowanie Planu rozwoju eksportu

W ramach etapu I refundacji będą podlegać koszty poniesione na opracowanie planu rozwoju eksportu jako wyniku usługi doradczej. Potencjalny wykonawca planu powinien zostać wybrany z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości. Plan powinien w sposób kompleksowy określać strategię eksportową przedsiębiorcy do realizacji w kolejnych dwóch latach. Plan ten powinien uwzględniać m.in. analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy, powinien badać wybrane rynki docelowe, wskazywać i uzasadniać wybór działań do realizacji w ramach strategii eksportowej, określać szacowaną wielkość kosztów niezbędnych do poniesienia w wyniku realizacji strategii, harmonogram wdrażania strategii eksportowej. Po zatwierdzeniu planu rozwoju eksportu, przedsiębiorca może przystąpić do jego realizacji (etap II) poprzez wdrożenie co najmniej dwóch działań rekomendowanych w dokumencie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Serwis Mała firma

REKLAMA

Poziom dofinansowania w ramach przygotowania planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 80% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, natomiast maksymalna kwota dofinansowania możliwa do uzyskania na realizację projektu w ramach I etapu wynosi 10 000 PLN.

Firma X specjalizuje się w produkcji kosmetyków. Firma zamierza rozszerzyć swoją działalność poprzez wejście na rynki zagraniczne. Właściciel firmy złożył wniosek o dofinansowanie do Regionalnej Instytucji Finansującej w zakresie przygotowania planu rozwoju eksportu (PRE). Właściciel zamierza zlecić przygotowanie planu profesjonalnej firmie doradczej. Może liczyć na pokrycie 80% wydatków związanych z przygotowaniem PRE. W PRE przeanalizowano interesujący firmę X rynek docelowy, możliwe działania promocyjne, obowiązujące przepisy prawne oraz źródła finansowania. Właściciel firmy wraz z doradcą zadbał, aby plan zawierał realny i szczegółowy harmonogram realizacji. Ponadto udowodnił, że założone w planie działania przyczynia się do faktycznego wzrostu eksportu. PRE został przekazany do Regionalnej Instytucji Finansującej w celu weryfikacji. Po pozytywnej weryfikacji planu przez RIF, przedsiębiorca zawnioskował o dotację na jego realizację.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA