REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie  jedynie połowa sukcesu na drodze do zrealizowania inwestycji.
Pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie jedynie połowa sukcesu na drodze do zrealizowania inwestycji.
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie oraz podpisanie umowy na realizację projektu to jedynie połowa sukcesu na długiej drodze do zrealizowania inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych. Drugą połowę stanowi poprawne rozliczenie środków otrzymanych z Unii Europejskiej.

Już samo poprawne sporządzenie wniosku o dofinansowanie projektu z UE oraz niezbędnych załączników stanowi dla większości przedsiębiorców nie lada wyczyn. Przeczytanie dokumentacji konkursowej, oszacowanie wartości projektu i sprecyzowanie terminów jego realizacji, a wreszcie wypełnienie wniosku o dofinansowanie kosztuje sporo czasu i… nerwów. A i tak urzędnicy znajdują w nadesłanej dokumentacji jakieś uchybienia formalne, które wymagają poprawy. Jednak kiedy wniosek spełni już wszystkie wymagania konkursowe, uzyska odpowiednią liczbę punktów i zostanie podpisana umowa o dofinansowanie projektu ze środków UE, trzeba uzbroić się w kolejną porcję cierpliwości.

REKLAMA

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Rozliczanie pozyskanych na projekt środków unijnych jest proste i przyjemne, jeżeli wszystkie etapy jego realizacji idą zgodnie z zapisami zawartymi we wniosku, umowie oraz harmonogramie rzeczowo-finansowym. Ale jak wszystko może przebiegać zgodnie z dokumentacją, jeżeli od złożenia wniosku do podpisania umowy mija najczęściej kilka, kilkanaście miesięcy, a inwestycja została zaplanowana jeszcze później, w tym czasie zmieniły się ceny, warunki, w których realizowany będzie projekt i przede wszystkim – sytuacja gospodarcza? Choć rzeczywistość często odbiega od planu zawartego we wniosku, to każdą wydaną złotówkę trzeba prawidłowo rozliczyć.

Co to znaczy: rozliczyć projekt?

REKLAMA

Najprościej ujmując, rozliczanie projektu współfinansowanego ze środków unijnych, to proces sprawozdawczości i udokumentowania wykonanych zadań, poniesionych kosztów kwalifikowalnych i niekwalifikowanych oraz proces realizacji wskaźników produktu i rezultatu w odniesieniu do zapisów zawartych we wniosku i umowie o dofinansowanie.

Rozliczanie projektu wiąże się z przedstawianiem wniosków o płatność (o tym w kolejnych częściach artykułu) wraz z wymaganymi załącznikami. Najważniejszymi są: umowy z dostawcami środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, różnorodnych usług, wystawione za nie faktury oraz potwierdzenia przelewów, które poświadczają zapłatę za otrzymane produkty czy usługi. Jeśli w ramach projektu dofinansowane były wynagrodzenia pracowników, to konieczne jest także dostarczenie listy płac oraz potwierdzenia przelewów obowiązkowych składek do ZUS-u czy US.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Dotacje dla wiejskich mikroprzedsiębiorców

Podstawowymi elementami systemu rozliczania dotacji są przede wszystkim: zapisy umowy o dofinansowanie, kwalifikowalność wydatków (każdy program operacyjny ma własny system zasad kwalifikowalności wydatków), wnioski o płatność, wnioski o zaliczkę, monitoring realizacji inwestycji, informacja i promocja projektu, archiwizacja dokumentacji projektowej. Równie ważne są odrębne konta analityczne w systemie finansowo-księgowym (dla projektu realizowanego przy współudziale środków Unii Europejskiej konieczne jest prowadzenie odrębnej księgowości) i wyodrębnione do projektu konto bankowe – najczęściej są to dwa konta: konto to obsługi płatności zaliczkowych oraz konto do płatności refundacyjnych.

Adriana Zalewska, analityk
DC Consultant Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych Sp. z o. o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA