REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiegają kontrole projektów innowacyjnych?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak przebiegają kontrole projektów innowacyjnych?
Jak przebiegają kontrole projektów innowacyjnych?

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektów współfinansowanych ze środków europejskich może stać się przedmiotem kontroli poszczególnych instytucji. Podczas kontroli badane jest m.in. czy projekt jest rzeczywiście realizowany lub wykonany, a poniesione wydatki należycie udokumentowane.

REKLAMA

Jedną z typów kontroli, która może zostać przeprowadzona na beneficjencie projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest tzw. „kontrola na miejscu”. Zgodnie z nazwą kontrola ta jest przeprowadzana w miejscu realizacji projektu, w siedzibie beneficjenta. Kontrola ta ma na celu zbadanie czy inwestycja będąca przedmiotem unijnego dofinansowania jest realizowana w zgodzie z zawartą umową o dofinansowanie.

REKLAMA

Warto dodać, że kontrola ta dotyczy nie tylko projektów wybieranych w trybie konkursowym, ale także systemowym i indywidualnym. Musimy również pamiętać, że kontrola na miejscu może zostać wszczęta przed podpisaniem umowy o dofinansowanie i jest to tzw. kontrola ex ante projektu, w trakcie oraz po zakończeniu realizacji projektu. Kontrole na miejscu przeprowadzają Instytucja Pośrednicząca oraz Instytucja Wdrażająca w zakresie delegowanych uprawnień lub inne instytucje uprawnione do przeprowadzania kontroli na podstawie odrębnych przepisów lub upoważnień.

Zasady przeprowadzania kontroli w projektach innowacyjnych realizowanych w ramach POIG zawierają m.in. „Wytyczne w zakresie Procesu kontroli dla Instytucji Pośredniczących
i Instytucji Wdrażających dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013”.

Przeczytaj także: Jak napisać protest od decyzji o nieprzyznaniu dotacji z UE?

Kontrola „na miejscu”

W ramach kontroli na miejscu weryfikacji mogą podlegać wydatki poniesione przez beneficjenta w ramach realizowanego projektu unijnego. Kontrola taka polega na sprawdzeniu czy towary i usługi współfinansowane w ramach projektów zostały rzeczywiście dostarczone, a zadeklarowane wydatki zostały faktycznie poniesione zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu. Ponadto, weryfikacja wydatków podczas kontroli na miejscu realizacji projektu służy sprawdzeniu spójności informacji zawartych we wnioskach o płatność i sprawozdaniach ze stanem faktycznym oraz zbadaniu zgodności poniesienia wydatków z zasadami prawa wspólnotowego i krajowego w tym z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja o planowanej kontroli

Wszyscy beneficjenci projektów unijnych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka przed przybyciem Zespołu kontrolującego są pisemnie powiadamiani o planowanej kontroli. Wyjątek od tej zasady stanowią kontrole doraźne, które przeprowadzane są w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie nieprawidłowości w realizacji projektu przez beneficjenta. W takim przypadku beneficjent projektu unijnego nie jest informowany o planowanej kontroli na miejscu.

Pismo informujące o kontroli powinno zawierać informacje takie jak termin jej przeprowadzenia, zakres oraz wskazywać podmiot przeprowadzający kontrolę.

Przebieg kontroli

Kontrola przeprowadzana jest przez Zespół kontrolujący, w składzie co najmniej dwóch osób, z czego jedna pełni funkcję kierownika zespołu. Kontrola przeprowadzana jest na podstawie przygotowanych list sprawdzających.

Lista powinna być sporządzona w formie tabelarycznej. Lista sprawdzająca będzie stanowić załącznik do informacji pokontrolnej.

Polecamy ABC funduszy unijnych

REKLAMA

Prawidłowo przeprowadzona kontrola projektów, polega na sprawdzeniu dokumentacji finansowej i rzeczowej, (jak np. sprawdzenie w ewidencji środków trwałych ujęcia zakupionych urządzeń), umów, dokumentacji związanej z wyborem przez beneficjenta wykonawców i dostawców towarów i/lub usług, dokonania oględzin przedmiotu projektu, przeprowadzenia rozmów z odpowiednimi osobami, zebrania wyjaśnień.

Przeprowadzona kontrola powinna dostarczyć informacji co do rzeczywistego wykonania zobowiązań z umowy o dofinansowanie. Kontrola powinna, również dostarczyć informacji co do zgodności realizacji projektu lub wykonywania delegowanych zadań z prawem wspólnotowym i krajowym.

Podczas przeprowadzania kontroli kontrolujący mogą gromadzić dowodu potwierdzające stan faktyczny. Mogą to być pisemne wyjaśnienia, zdjęcia, wypisy z dokumentów, kserokopie dokumentów źródłowych, protokół oględzin i inne dokumenty stanowiące podstawę do potwierdzenia stanu faktycznego.

Po przeprowadzeniu kontroli, Zespół kontrolujący jest zobowiązany do przygotowania informacji pokontrolnej wraz z listami sprawdzającymi.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Informacja pokontrolna powinna zostać sporządzona w terminie nie później niż 21 dni od dnia zakończenia kontroli.

Jeżeli jednostka kontrolowana nie zgłasza zastrzeżeń do informacji pokontrolnej, kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba przez niego upoważniona podpisuje informację pokontrolną i przekazuje ją jednostce kontrolującej w terminie do 14 dni od dnia jej doręczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zaczną obowiązywać e-Doręczenia. Z rejestrowanego doręczenia elektronicznego będą musieli korzystać także przedsiębiorcy

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że od 1 stycznia 2025 r. zaczną w Polsce powszechnie obowiązywać e-Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców.

Przedsiębiorco, zostało Ci kilka dni na optymalizację podatkową

Przedsiębiorco, zostało Ci kilka dni na optymalizację podatkową. Czym jest optymalizacja podatkowa? 65 proc. właścicieli firm szukających sposobów na zmniejszenie obciążeń podatkowych decyduje się na ten krok.

Świadczenie interwencyjne 2024 - wnioski i zmiana wysokości

Co to jest świadczenie interwencyjne? Dla kogo zostało przewidziane w 2024 roku? Od kiedy można składać wnioski? Jakie zmiany w wysokości świadczenia interwencyjnego zostały poczynione?

Webinar: Składka zdrowotna przedsiębiorców - jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?

Praktyczny webinar „Składka zdrowotna przedsiębiorców – jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?” poprowadzi Dariusz Suchorowski, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, ekspert INFORAKADEMII. Podczas webinaru przedstawiona zostanie kwestia rozliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców po zmianach od stycznia 2025 oraz 2026 roku. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Restrukturyzacja coraz popularniejsza. Dane na 2024 rok i prognozy na 2025

Z grudniowego raportu MGBI wynika, że w 2024 r. liczba postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce osiągnęła rekordowe wyniki, co pokazuje, że przedsiębiorcy coraz częściej są świadomi, że jest alternatywa dla upadłości. Jakie są prognozy na 2025 rok?

Kto dzisiaj wysyła tradycyjne kartki świąteczne?

Czy w czasach postępującej cyfryzacji przedsiębiorcy wysyłają jeszcze do kontrahentów tradycyjne kartki świąteczne? Czy elektroniczna forma składania życzeń stała się już tak bardzo powszechna, że mało kto pamięta jeszcze o "analogowych" listach?

Co trzecia firma nie organizuje wigilii ani innych spotkań integracyjnych dla pracowników

Nie tylko korporacje, ale także mikro, małe i średnie firmy przykładają wagę do inicjatyw integracyjnych dla swoich pracowników. Jednak nie wszystkie. W najmniejszych firmach jednak standardem jest brak zarówno firmowych wigilii, jak i spotkań integracyjnych z innej okazji.

Restrukturyzacja a upadłość. Jakie możliwości ma przedsiębiorca w kryzysie [WYWIAD]

Czy wszystkie firmy mogą skorzystać z restrukturyzacji? Czym różni się ona od upadłości? Co w sytuacji, gdy się nie powiedzie? Odpowiedzi na pytania dla Infor.pl udziela Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny w kancelarii Kruczek+Partnerzy.

REKLAMA

Znów mocno rosną składki ZUS: kto ile zapłaci w 2025 roku

Jednym z kluczowych elementów tych kosztów są składki na ZUS. W 2025 roku przedsiębiorców czeka znacząca podwyżka, co wynika ze wzrostu prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Jaki ZUS dla nowych firm w 2025: ile składek płaci się na początku działalności gospodarczej. O ile wyższe składki ZUS dla firm działających już od dawna?

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

REKLAMA