REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc na innowacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu ma ruszyć kolejny nabór wniosków o dofinansowanie nowych, innowacyjnych inwestycji w przedsiębiorstwach.

Według harmonogramu konkursów w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka od 14 września do 15 października 2009 r. lub do wyczerpania środków przeprowadzony zostanie nabór wniosków o dotacje ze środków Działania 4.4 „Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym”. Wnioski będą przyjmować Regionalne Instytucje Finansujące (RIF).

REKLAMA

REKLAMA

Należy je przesyłać pocztą lub złożyć osobiście w RIF.

O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy mający siedzibę na terenie Polski, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - miejsce zamieszkania.

Przeznaczenie pomocy

REKLAMA

Wsparcie z Działania 4.4. może być przeznaczone na realizację projektów inwestycyjnych o wysokim potencjale innowacyjnym, polegających na zakupie lub wdrożeniu nowych rozwiązań technologicznych w produkcji i usługach, stosowanych na świecie nie dłużej niż 3 lata bądź posiadających stopień rozprzestrzenienia na świecie w danej branży nie przekraczający 15%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt mogą dotyczyć inwestycji w aktywa materialne oraz aktywa niematerialne i prawne związane z:

1) tworzeniem nowej firmy lub rozbudową istniejącej;

2) dywersyfikacją produkcji poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego, związaną z zastosowaniem nowych rozwiązań technologicznych prowadzących do powstania i wprowadzenia na rynek nowego lub zasadniczo ulepszonego produktu.

Efektem projektów musi być także zmniejszenie szkodliwego oddziaływania na środowisko prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej.

Poziom wsparcia jednego przedsiębiorcy może wynieść od 30 do 70%, przy czym maksymalna intensywność pomocy dla małych i średnich firm nie może przekroczyć w województwie (zgodnie z mapą regionalnej pomocy publicznej):

• kujawsko-pomorskim, lubelskiem, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim - 70% dla małych i 60% dla średnich przedsiębiorstw;

• dolnośląskim, pomorskim, śląskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim, a do 31 grudnia 2010 r. także w Warszawie - 60% dla małych i 50% dla średnich przedsiębiorstw;

• Warszawie, a od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. również na Mazowszu - 50% dla małych i 40% dla średnich przedsiębiorstw.

Jednocześnie wartość nie może być:

1) pojedynczego projektu - niższa niż 2,4 mln zł i przekroczyć 50 mln euro;

2) wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu - niższa niż 8 mln zł i wyższa niż 160 mln zł.

Kryteria wyboru projektów

Na dofinansowanie mogą liczyć projekty spełniające kryteria formalne i merytoryczne.

Kryteria formalne, poza poprawnością wniosku o dotację, przewidują m.in., że:

• realizacja projektu nie może się rozpocząć przed dniem złożenia wniosku o wsparcie;

• biznesplan projektu musi być spójny z wnioskiem o dofinansowanie;

• przedsiębiorca dysponuje niezbędnymi do realizacji inwestycji licencjami, pozwoleniami i koncesjami;

• przedsiębiorca z sektora małych i średnich firm musi zapewnić trwałość rezultatów projektu przez minimum 3 lata.

Kryteria merytoryczne obligatoryjne wymagają od wszystkich składających wnioski m.in., by:

1) projekt był opłacalny;

2) przedsiębiorca był w stanie (co muszą potwierdzić załączone do wniosku dokumenty, np. promesa kredytowa) sfinansować projekt;

3) wskaźniki produktu i rezultatu były obiektywnie weryfikowalne.

 

Natomiast fakultatywne kryteria merytoryczne, za które przedsiębiorca może otrzymać dodatkowe punkty podczas oceny projektu, przewidują m.in., że

• projekt zakłada zakup lub wdrożenie technologii znanej i stosowanej na świecie nie dłużej niż 1 rok bądź technologii, której stopień rozprzestrzenienia się na świecie w danej branży nie przekracza 5%;

technologia użyta w projekcie została lub zostanie objęta działaniami mającymi na celu ochronę praw własności przemysłowej albo produkt będący wynikiem inwestycji został lub zostanie objęty działaniami mającymi na celu ochronę praw własności przemysłowej;

• projekt w znaczącym stopniu wykorzystuje elementy prowadzonych lub zakupionych przez przedsiębiorcę wyników prac B+R;

• dodatkowym efektem projektu jest wprowadzenie nowych rozwiązań organizacyjnych lub marketingowych prowadzących do poprawy produktywności i efektywności;

• w ciągu 30 miesięcy po zakończeniu projektu procentowy udział przychodów z tytułu sprzedaży na rynku europejskim lub eksportu wytworzonych w wyniku realizacji projektu produktów, wyrobów lub usług w całkowitych przychodach z tytułu ich sprzedaży wyniesie powyżej 20%;

• w wyniku realizacji projektu nastąpi rozwój już istniejącego działu B+R przedsiębiorcy, utworzenie własnego działu B+R lub nawiązanie współpracy z jednostką naukową w zakresie rozwoju produktu;

• w wyniku realizacji projektu powstaną nowe miejsca pracy.

Ogłoszenie o naborze wraz ze szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi wniosków publikuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości na swojej stronie internetowej www.parp.gov.pl.

Anna Wiśniewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA