REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma zmienia formalności celne

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnia nowelizacja Wspólnotowego Kodeksu Celnego zmienia podejście do kontroli celnych. Kontrole będą oparte na analizie ryzyka i będą łączyć się z nowymi obowiązkami przedsiębiorców. Korzyścią dla przedsiębiorców będzie stosowanie deklaracji elektronicznych.

Rozporządzenie (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 kwietnia 2005 r. zmieniające Wspólnotowy Kodeks Celny (rozporządzenie zmieniające WKC) zapoczątkowało proces zmian mających na celu przeprowadzenie gruntownej reformy wspólnotowych przepisów celnych. Jak podaje Joanna Pęczek-Czerwińska, starszy konsultant w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, u podłoża reformy leżały z jednej strony wydarzenia 11 września 2001 r. i konieczność przeciwdziałania międzynarodowemu terroryzmowi. Z drugiej strony, zapewnienie płynności handlu międzynarodowego między państwami UE i krajami trzecimi.

REKLAMA

REKLAMA

- Za główny cel reformy obrano ustanowienie wspólnego ramowego systemu zarządzania ryzykiem z wykorzystaniem technologii automatycznego przetwarzania danych. System ten ma zapewnić równowagę pomiędzy kontrolą celną a swobodą działalności gospodarczej - tłumaczy Joanna Pęczek-Czerwińska.

Definicja zarządzania ryzykiem

Rozporządzeniem zmieniającym wprowadzono do WKC nową istotną definicję zarządzania ryzykiem. Szymon Parulski, menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, zwraca uwagę, że zarządzanie ryzykiem oznacza systematyczne rozpoznawanie ryzyka oraz wprowadzanie wszelkich środków niezbędnych, aby ograniczyć możliwość jego wystąpienia. Obejmuje ono działania takie jak, zbieranie danych i informacji, analizę i ocenę ryzyka, zlecanie i podejmowanie działania oraz regularne monitorowanie i przegląd procesu oraz jego wyników, w oparciu o międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe źródła i strategie.

REKLAMA

- Oparcie działalności urzędów na analizie ryzyka umożliwi selektywny wybór towarów do kontroli (tj. towarów i transakcji o podwyższonym ryzyku). Przyczyni się przez to do zwiększenia wykrywalności przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby kontroli - stwierdza Szymon Parulski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Upoważniony przedsiębiorca

To nie koniec nowości, jakie wprowadzono dzięki zmianom w WKC. Najbardziej znanym rozwiązaniem jest powołanie do życia instytucji upoważnionego przedsiębiorcy (Authorised Economic Operator, AEO).

Jak tłumaczą eksperci Ernst & Young, instytucja AEO została oparta na wytycznych Światowej Organizacji Ceł. Inicjatywa ta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa międzynarodowych łańcuchów dostaw poprzez zarządzanie ryzykiem celnym i przestrzeganie przepisów celnych przez przedsiębiorców. Dodatkowo jej celem jest zwiększenie szybkości i efektywności przepływu towarów oraz ułatwienia w korzystaniu z procedur celnych. AEO jest uznawany we wszystkich państwach UE.

Wnioski o uzyskanie statusu AEO można składać od 1 stycznia 2008 r.

Jak podkreśla Szymon Parulski, status AEO może być przyznany podmiotom mającym siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty. Podmioty spoza UE będą mogły ubiegać się o certyfikat AEO po zawarciu przez UE odpowiedniej umowy z krajem trzecim. Od wymogu posiadania siedziby w UE zwolnione są również linie lotnicze i przedsiębiorstwa żeglugowe, posiadające w UE oddział regionalny.

Wskazuje też, że w zależności od rodzaju świadectwa i prowadzonej działalności firmy muszą spełniać określone kryteria. Dla wszystkich AEO są to: przestrzeganie wymogów celnych, odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi/transportowymi, a także wiarygodność finansowa. W przypadku AEO bezpieczeństwo i ochrona dodatkowym wymogiem jest spełnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa i ochrony.

- W związku z oparciem kontroli celnych na analizie ryzyka AEO, jako wiarygodny podmiot, narażony będzie na mniej kontroli. W przypadku wytypowania przesyłki do kontroli będzie ona przeprowadzona w pierwszej kolejności. Kolejną korzyścią będzie sprawniejsze przyznawanie pozwoleń na stosowanie procedur uproszczonych (np. odprawy w miejscu) czy też pozwoleń na potwierdzanie wspólnotowego statusu towarów. Udogodnienia te będą polegać na tym, że organ celny nie będzie powtarzać procedury sprawdzania firmy w zakresie pokrywających się wymogów, np. przestrzeganie przepisów celnych. AEO będzie wypełniać mniej danych w skróconych deklaracjach przywozowych/wywozowych, które wejdą w życie 1 lipca 2009 r. - mówi Joanna Pęczek-Czerwińska.

System kontroli importu i eksportu

Na gruncie rozporządzenia zmieniającego WKC i rozporządzenia wykonawczego od 1 lipca 2009 r. wejdą w życie nowe zasady dotyczące wprowadzania towarów na obszar celny UE. Na podmiotach uczestniczących w imporcie spoczywać będzie obowiązek składania elektronicznych przywozowych deklaracji skróconych przed wprowadzeniem towarów na obszar celny UE. Deklaracje te będą obsługiwane przez System Kontroli Importu (ICS - Import Control System). ICS będzie oparty na wymianie komunikatów między przedsiębiorcami i urzędami celnymi oraz między władzami celnymi UE. Na podstawie otrzymanych deklaracji urzędy będą przeprowadzać analizy ryzyka.

- Organy celne będą mogły zezwolić, aby zamiast składania deklaracji przywozowej przedsiębiorcy przesyłali do urzędów celnych powiadomienia i umożliwiali władzom celnym dostęp do systemów komputerowych. Termin na złożenie deklaracji będzie uzależniony od rodzaju transportu, np. dla kontenerowego transportu morskiego deklarację będzie trzeba składać na co najmniej 24 godziny przed przybyciem towarów. W transporcie kolejowym termin ten został skrócony do dwóch godzin. Złożenie deklaracji skróconej nie będzie konieczne, jeśli przed upływem powyższych terminów zostanie złożona deklaracja celna - wskazuje Szymon Parulski.

Przepisy rozporządzenia zmieniającego WKC i rozporządzenia wykonawczego stanowią również podstawę dla wdrożenia Systemu Kontroli Eksportu (ECS - Export Control System). ECS umożliwia elektroniczną obsługę zgłoszeń wywozowych (np. do procedury wywozu, uszlachetniania biernego) i opiera się na wymianie komunikatów elektronicznych między firmami i urzędami celnymi oraz między władzami celnymi UE. ECS wiąże się więc ze zmianą zasad dokonywania zgłoszeń celnych. Papierowe zgłoszenia (SAD) zostały zastąpione komunikatami elektronicznymi. Potwierdzenie wywozu poza UE w ECS stanowi komunikat IE 599 (jest to odpowiednik 3. karty SAD).

- Obecnie w Polsce wywozowe zgłoszenia mogą być składane zarówno w wersji papierowej (dokument SAD, system CELINA), jak i w postaci elektronicznej w ECS (w urzędzie celnym należy jednak przedstawić dokumenty towarzyszące wysyłce - faktury, pozwolenia, ADT). Okres przejściowy będzie trwać jeszcze do 1 lipca 2009 r., kiedy to obligatoryjne będzie już korzystanie z ECS - wyjaśnia Joanna Pęczek-Czerwińska.

Wskazuje też, że początkowo w Polsce zgłoszenia wywozowe miały być dokonywane tylko w ECS już od 31 sierpnia 2007 r. Jednak w związku z opieszałością polskich eksporterów i różnym poziomem zaawansowania prac nad wdrażaniem ECS w państwach UE termin na przejście na ECS został wydłużony przez Ministerstwo Finansów i obecnie wynika z przepisów UE.

Wdrożenie ECS wiąże się również z nowymi zasadami potwierdzania eksportu dla celów VAT. W celu potwierdzenia prawa do 0-proc. VAT podatnicy powinni przechowywać komunikaty IE 599 w wersji elektronicznej w formacie XML. Dużym ułatwieniem dla eksporterów powinno być tzw. ręczne generowanie przez urzędy celne komunikatu IE 599 na podstawie dowodów alternatywnych, np. dokumentów transportowych czy też deklaracji importowych nabywcy.

JAKIE ŚWIADECTWO MOŻE OTRZYMAĆ PRZEDSIĘBIORCA

Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o trzy rodzaje świadectw:

• świadectwo AEO - uproszczenia celne, umożliwiające korzystanie z uproszczeń przewidzianych w przepisach celnych,

• świadectwo AEO - bezpieczeństwo i ochrona, umożliwiające korzystanie z ułatwień w zakresie kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony z chwilą wprowadzenia towarów na obszar celny UE lub z chwilą opuszczania obszaru celnego UE przez te towary,

• świadectwo AEO - uproszczenia celne oraz bezpieczeństwo i ochrona, łączące korzyści przewidziane dla powyższych świadectw.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA