REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega status Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego (AEO)

Przemysław Molik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. we wszystkich państwach Unii Europejskiej wprowadzona została nowa instytucja prawa celnego - Upoważniony Podmiot Gospodarczy (AEO). Kto może ubiegać się o ten status?

Status AEO może zostać przyznany każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej (WE). Pojęcie przedsiębiorcy oznacza w tym kontekście osobę, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest włączona w czynności określone przepisami prawa celnego. Statusu AEO nie mogą uzyskać więc przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą działalności związanej z cłami. Na przykład nie otrzyma statusu AEO podmiot posiadający swoją siedzibę w UE, który dostarcza surowce znajdujące się w wolnym obrocie do posiadającego siedzibę w UE producenta lub eksportera. Taka sama sytuacja dotyczy przewoźnika, który transportuje towary jedynie w wolnym obrocie na obszarze celnym WE.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście od zasady, z której wynika, że AEO może uzyskać jedynie przedsiębiorca mający siedzibę na obszarze celnym WE, istnieją wyjątki. I tak, status AEO może otrzymać przedsiębiorca niemający siedziby w WE w dwóch przypadkach:

a) gdy umowa międzynarodowa między WE a krajem trzecim, w którym przedsiębiorca posiada siedzibę, przewiduje wzajemne uznawanie świadectw AEO; a także

b) gdy wniosek o przyznanie świadectwa AEO zostaje złożony przez linie lotnicze lub przedsiębiorstwo żeglugowe nieposiadające siedziby w WE, lecz mające tam oddział regionalny i korzystające z uproszczeń celnych.

REKLAMA

Status AEO mogą więc uzyskać przedsiębiorcy z kategorii: producenci, eksporterzy, spedytorzy, prowadzący składy towarowe (składowanie czasowe), agencje celne, przewoźnicy i importerzy. W przypadku AEO nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa, które wnioskuje o przyznanie omawianego statusu, jednak, w określonych przypadkach, przygotowanie do uzyskania takiego certyfikatu może okazać się dla małych przedsiębiorców zbyt kosztowne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie warunki i kryteria przyznawania świadectwa AEO określają przepisy prawa celnego?

Podmiot wnioskujący musi spełniać odpowiednie warunki i kryteria wskazane we Wspólnotowym Kodeksie Celnym.

Kryterium przestrzegania wymogów celnych oznacza, że w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających złożenie wniosku nie doszło do poważnego naruszenia przepisów celnych przez którąkolwiek ze wskazanych osób: wnioskodawcę, osoby kierujące przedsiębiorstwem wnioskodawcy lub nadzorujące takie przedsiębiorstwo, przedstawiciela prawnego reprezentującego wnioskodawcę w sprawach celnych oraz osobę odpowiedzialną w przedsiębiorstwie za sprawy celne. Jeżeli przedsiębiorstwo istnieje krócej niż trzy lata, organy celne oceniają przestrzeganie przez nie wymogów celnych na podstawie dostępnej im dokumentacji i informacji.

Odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi i transportowymi oznacza, że system ten jest zgodny z ogólnymi zasadami rachunkowości prowadzonymi przez państwo członkowskie, w którym prowadzona jest księgowość oraz ułatwia kontrolę celną opartą na audycie, tzn. że organy celne powinny posiadać możliwość przetwarzania danych przekazywanych przez wnioskodawcę.

Wypłacalność finansowa z kolei oznacza dobrą sytuację finansową, która umożliwia wnioskodawcy regulowanie jego zobowiązań stosownie do rodzaju prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wypłacalność powinna być udowodniona w odniesieniu do ostatnich trzech lat.

Jeżeli chodzi o odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony, przedsiębiorca powinien wykazywać wysoki stopień wiedzy o środkach bezpieczeństwa i ochrony zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w kontaktach z klientami, dostawcami i usługodawcami zewnętrznymi.

W jaki sposób organy celne będą mogły przeprowadzać kontrolę u przedsiębiorców?

Badanie dokonywane przez organy celne ma na celu sprawdzenie, czy przedsiębiorca spełnia wymienione kryteria. Sprawdzić to będzie można poprzez weryfikację dokumentów dotyczących przedsiębiorcy i osób u niego zatrudnionych (w przypadku przestrzegania przepisów i obowiązków celnych) oraz poprzez badanie własnych informacji i zasobów dokumentacyjnych organów celnych. W tym przypadku organy celne mogą także dokonać pewnej oceny, czy dane zdarzenie jest faktycznym naruszeniem wymogów celnych czy też nie. Właściwy organ może uznać przestrzeganie wymogów celnych za odpowiednie, o ile naruszenie tych wymogów jest nieistotne w stosunku do liczby lub wielkości operacji celnych, do których się ono odnosi oraz jeżeli nie budzi ono wątpliwości, co do dobrej wiary wnioskodawcy.

Jeżeli organ będzie badał system zarządzania ewidencjami handlowymi przez przedsiębiorcę, to takie badanie będzie już miało charakter empiryczny i będzie wymagało obecności przedstawicieli organu w siedzibie przedsiębiorcy. Kluczowe dla organu będą takie kwestie, jak: czy stosowany przez przedsiębiorcę system księgowy umożliwia organowi celnemu fizyczny i elektroniczny dostęp do swoich ewidencji księgowych i transportowych? Czy przedsiębiorca posiada system logistyczny odróżniający towary wspólnotowe i niewspólnotowe? Istotne będą również aspekty związane z posiadanymi przez przedsiębiorcę środkami technologicznymi zapewniającymi ochronę przed nieuprawnionym dostępem oraz zabezpieczające dokumentację.

Sprawdzenie kryterium wypłacalności będzie wiązało się z weryfikacją dokumentacji przedstawionej przez wnioskodawcę oraz informacji własnych organu (np. niezaleganie z należnościami celnymi).

Najwięcej wątpliwości może budzić sprawdzanie przez organy celne standardów bezpieczeństwa i ochrony w przedsiębiorstwie wnioskodawcy. Przy badaniu tego zagadnienia sprawdzeniu podlegają nie tylko wewnętrzne systemy kontrolne, ale także tak specjalistyczne zagadnienia, jak bezpieczeństwo materiałów, z których zbudowano budynki wnioskodawcy użytkowane w związku z prowadzoną działalnością.

Można przypuszczać, że organ celny dla szczegółowego sprawdzenia istotnych obszarów działalności wnioskodawcy będzie musiał skorzystać z pomocy specjalistów zewnętrznych.

Jakie działania powinny podjąć firmy, aby przygotować się do złożenia wniosku o przyznanie certyfikatu AEO?

Przed złożeniem wniosku o nadanie statusu AEO przedsiębiorca powinien dokonać stosownej samooceny, która pozwoli mu na zweryfikowanie własnego przekonania o możliwości uzyskania omawianego certyfikatu. Pomocne w tej samoocenie powinny być wytyczne wydane przez Komisję Europejską - Dyrekcję Generalną ds. Podatków i Unii Celnej (TAXUD/2006/1450).

W zakres samooceny wchodzi na przykład odpowiedź na pytanie, w jaki sposób przedsiębiorca koordynuje środki dotyczące bezpieczeństwa i ochrony. Wnioskodawca powinien wskazać osobę lub jednostkę w przedsiębiorstwie odpowiedzialną za taką koordynację. Brak odpowiedzialnego wskazuje, że ten obszar wykazuje pewne braki.

Kolejne pytanie dotyczy udokumentowanych procedur w zakresie bezpieczeństwa oraz sposobu, w jaki są one przekazywane personelowi oraz osobom odwiedzającym przedsiębiorstwo. Jakie rodzaje zdarzeń miały miejsce w ubiegłym roku i jaki rodzaj środków zaradczych podjęto, czy ocena zagrożeń obejmuje te rodzaje zdarzeń, jakie są procedury rejestracji i zgłaszania takich zdarzeń.

W ramach samooceny należy sprawdzić również, czy przedsiębiorstwo posiada już certyfikat innej agencji lub organu publicznego w zakresie bezpieczeństwa. Istotne jest również, czy istnieją szczególne wymogi dotyczące bezpieczeństwa przywożonych lub wywożonych przez przedsiębiorstwo towarów. Trzeba także sprawdzić, czy przedsiębiorstwo korzysta z usług agencji ochrony, a jeżeli tak, to czy ta agencja dokonała oceny zagrożeń w przedsiębiorstwie.

Należy także ocenić, czy towarzystwo ubezpieczeniowe przedsiębiorstwa nakłada na nie wymogi związane z bezpieczeństwem i czy takie wymogi nakładają klienci przedsiębiorstwa.

Jakie bezpośrednie korzyści wiążą się z posiadaniem statusu AEO?

Jak wskazuje rozporządzenie wykonawcze, przedsiębiorcy ci wyróżniają się w sposób pozytywny spośród innych przedsiębiorców. Powinni być więc uważani za solidnego partnera w łańcuchu dostaw.

Korzyści, które będą widoczne dla przedsiębiorstwa już od 1 stycznia 2008 r. to:

• mniejsza liczba kontroli fizycznych i kontroli dokumentów (AEO niższa punktacja ryzyka i korzystanie z szybszej odprawy granicznej);

• priorytetowe traktowanie przesyłki w przypadku wytypowania do kontroli (konieczna kontrola w pierwszej kolejności);

• wybór miejsca kontroli (przeniesienie kontroli do innego miejsca, o ile będzie to skutkowało mniejszym opóźnieniem lub mniejszymi kosztami);

• łatwiejszy dostęp do uproszczeń celnych (w przypadku występowania o uproszczenia organy celne nie będą już badały warunków, które zbadały w trakcie wydawania AEO).

Jak funkcjonowanie statusu AEO może wpłynąć na inne obszary działalności gospodarczej niezwiązanej z cłem?

Inwestycje dokonane przez przedsiębiorcę w celu poprawy jego standardów bezpieczeństwa i ochrony mogą przynieść pozytywne efekty w następujących obszarach: kontrola przepływu towarów od producenta do konsumenta, bezpieczeństwo pracowników, opracowanie norm, wybór dostawców i inwestycje, bezpieczeństwo transportu i przewozów, budowanie świadomości infrastruktury organizacyjnej, współpraca między stronami łańcucha dostaw, aktywne inwestycje technologiczne oraz dobrowolne przestrzeganie wymogów bezpieczeństwa.

Tomasz Rudyk

starszy menedżer w zespole cła i handlu zagranicznego PricewaterhouseCoopers

Notował Przemysław Molik

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA