REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Belgii można zarejestrować firmę w okienku dla przedsiębiorców

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polak, zakładając działalność gospodarczą w Belgii, musi dopełnić takich samych formalności, jak obywatel tego kraju. Działalność gospodarcza dzieli się na handlową, rzemieślniczą i przemysłową.

Obywatele Unii Europejskiej, mogą prowadzić działalność gospodarczą na terenie Belgii w formie samozatrudnienia lub jednego z kilku rodzajów spółek prawa belgijskiego. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre rodzaje działalności wymagają uzyskania odpowiednich zezwoleń. W takim przypadku zezwolenie należy otrzymać jeszcze przed dokonaniem rejestracji firmy w belgijskim rejestrze handlowym.

REKLAMA

Gdzie rejestrować

REKLAMA

Ustawodawstwo Belgii rozróżnia handlową, rzemieślniczą i przemysłową działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie firmy podlegają rejestracji w rejestrze handlowym (La Banque-Carrefour des Entreprises), który działa przy Ministerstwie Gospodarki. Takim obowiązkiem nie są objęci przedstawiciele wolnych zawodów, do których zalicza się m.in. adwokatów i lekarzy. Muszą oni jedynie zarejestrować się w korporacjach zawodowych.

Należy pamiętać, że utrudnieniem dla osób zakładających działalność w Belgii może być federalna struktura tego państwa. Wiąże się ona bowiem ze skomplikowanym podziałem kompetencji w administracji pomiędzy urzędami federalnymi oraz regionalnymi. Pewnym utrudnieniem może być także podział językowy kraju. W zależności od regionów lub wspólnot językowych w Belgii obowiązują trzy języki oficjalne: niderlandzki, francuski i niemiecki.

Warto pamiętać, że na terenie kraju działają tzw. okienka przedsiębiorstw, które prowadzą szerokie usługi informacyjne i doradcze dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Udzielane przez nie porady są w zasadzie bezpłatne. Niewielka odpłatność obowiązuje przy rejestracji oraz wystawianiu różnego rodzaju dokumentów, np. wyciągów z rejestru handlowego. Okienka takie prowadzi dziesięć firm posiadających akredytację belgijskiego Ministerstwa Gospodarki. Dysponują one około 230 biurami na terenie całego kraju. Ich pełna lista dostępna jest na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki: www.mineco.fgov.be.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma na własny rachunek

REKLAMA

Najprostszą i najchętniej podejmowaną przez Polaków formą prowadzenia działalności gospodarczej w Belgii jest samozatrudnienie (independant). Taką działalność może podjąć osoba, która ukończyła 18 lat. Musi ona przedstawić zaświadczenia: o niekaralności, z gminy o zameldowaniu, a także z banku o posiadaniu konta. Ponadto aby prowadzić działalność w jednym z zawodów uznanych w Belgii za reglamentowane, należy wykazać kwalifikacje profesjonalne. Aby utworzyć firmę trzeba dysponować lokalem odpowiednim do prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo może mieć jednak siedzibę np. w mieszkaniu właściciela.

Rejestracji dokonują wspomniane już okienka przedsiębiorstw. Procedura trwa około tygodnia. Gdy złożona dokumentacja zostanie zaakceptowana, przedsiębiorca otrzymuje wypis z rejestru handlowego (extrait). Przydzielony zostaje mu także numer rejestracyjny, który po dokonaniu rejestracji w administracji fiskalnej staje się również numerem VAT.

ADRESY INTERNETOWE

• www.mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/diplo/intro_fr. asp - informacje na temat wymogów, jakie należy spełnić przy zakładaniu reglamentowanej działalności

• www.rsvz-inasti.fgov.be - centralna instytucja ubezpieczeniowa dla prowadzących działalność w formie samozatrudnienia (Institut National d'Assurances pour Travailleurs Indépendants - INAST),

• http://www.mineco.fgov.be - pełny wykaz zawodów reglamentowanych oraz dziedzin wymagających uzyskania zezwoleń i licencji

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA