REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Belgii założenie firmy pozbawione jest zbędnych formalności. Obowiązki w tym zakresie zostały ograniczone do minimum. Inwestor może otrzymać sporą pomoc finansową, co powoduje, że Belgia oceniana jest jako kraj przyjazny przedsiębiorcom.


Ustawodawca belgijski zadbał, aby rozpoczęcie działalności gospodarczej dla zagranicznych inwestorów było jak najmniej kłopotliwe.

REKLAMA


Jak wyjaśnił Wojciech Sawicki, senior konsultant w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, podstawową decyzją dla podmiotu zdecydowanego na rozpoczęcie działalności w Belgii jest wybór formy prawnej.


- Przed rozpoczęciem działalności w Belgii warto skontaktować się z Okienkiem przedsiębiorstw. Jest to instytucja odpowiedzialna za informowanie i doradzanie osobom rozpoczynającym działalność. Doradza ona mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom zarówno na etapie początkowym, jak i już po rozpoczęciu działalności - radził Wojciech Sawicki.


WAŻNA LICZBA

33 proc. - wynosi podstawowa stawka CIT w Belgii

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dodał, że akredytację udzieloną przez belgijskie Ministerstwo Gospodarki do prowadzenia Okienka przedsiębiorstw posiada dziesięć firm. Działają one w około 230 biurach na terytorium całego kraju.


Forma do wyboru


Inwestorzy najczęściej wybierają jedną z form prawnych, które ograniczają ich odpowiedzialność. Są to: spółka akcyjna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; partnerska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

REKLAMA


Jak wskazał Wojciech Sawicki, spółka akcyjna wybierana jest przez większych inwestorów. Minimalny kapitał zakładowy spółki akcyjnej to 61,5tys. euro. Kapitał zakładowy musi zostać opłacony w całości. Jedynie w sytuacji, gdy kapitał zakładowy przekracza kwotę 61,5 tys. euro, każda z akcji musi zostać opłacona co najmniej w 25 proc. (nie mniej jednak niż 61,5 tys. euro). Do założenia spółki akcyjnej potrzebne są co najmniej dwie osoby. Akcjonariuszami mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.


- Zarząd spółki akcyjnej powinien składać się z trzech dyrektorów. Wyjątkowo w przypadku, gdy akcje spółki należą do dwóch podmiotów, w skład zarządu mogą wchodzić dwaj dyrektorzy. Interesująca może wydawać się możliwość wyznaczenia na dyrektora innej spółki - dodał ekspert Accreo Taxand.


Z jego danych wynika także, że spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością może założyć jeden podmiot. Niższa niż w spółce akcyjnej jest kwota minimalnego kapitału zakładowego, która wynosi 18 550 euro. Każdy z założycieli musi opłacić udziały w kapitale zakładowym w wysokości co najmniej 20 proc. przed podpisaniem umowy spółki. Jednocześnie minimalna kwota, jaka musi zostać opłacona, to 6,2 tys. euro. W przypadku gdy spółka zakładana jest przez jeden podmiot, minimalna kwota, jaka musi zostać opłacona, wynosi 12,4 tys. euro.


W skład zarządu musi wchodzić co najmniej jeden menedżer. Podobnie jak w spółce akcyjnej, menadżerem może być inna spółka.

REKLAMA


- Elastyczną formą prawną prowadzenia działalności korzystną dla grupy podmiotów pragnących wnieść wkład zarówno rzeczowy (aport), jak i pieniężny, jest partnerska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W celu jej ustanowienia potrzebni są trzej partnerzy. Kapitał zakładowy składa się z dwóch części: stały wkład pieniężny zgodny z umową spółki, nie mniej jednak niż 18 550 euro oraz część zróżnicowana, której wysokość zależy od wchodzących i wychodzących ze spółki partnerów, wzrostu kapitału oraz zwrotów udziałów - wyjaśniał Wojciech Sawicki.


Według niego, założenie spółki kapitałowej składa się co do zasady z następujących etapów: przygotowanie statutu spółki; przygotowanie planu finansowego; zdeponowanie kapitału zakładowego na koncie bankowym; sporządzenie raportu szacunkowego w przypadku wkładu o charakterze rzeczowym (aport); sporządzenie statutu spółki w formie aktu notarialnego; publikacja w dzienniku urzędowym (Moniteur Belge) informacji o założeniu spółki; otrzymanie numeru, pod którym spółka została zarejestrowana; rejestracja VAT.


- Inną, popularną wśród zagranicznych inwestorów, formą prowadzenia działalności w Belgii jest oddział. Zaletą oddziału jest brak wymogu określenia kapitału założycielskiego. Jednocześnie przy założeniu oddziału nie jest konieczne korzystanie z usług belgijskiego notariusza - wskazywał nasz rozmówca.


Opodatkowanie CIT


Konsekwencją prowadzenia działalności w formie spółki kapitałowej (spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, partnerska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest objęcie jej dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Standardowa stawka CIT w Belgi wynosi 33 proc. Małe i średniej wielkości spółki mogą korzystać z obniżonych stawek CIT (w tym celu muszą jednak zostać spełnione określone warunki).


- W konsekwencji w przypadku, gdy dochód małej lub średniej spółki nie przekracza 25 tys. euro, stawka CIT wynosi 24,25 proc. Jeżeli dochód takiej spółki wynosi pomiędzy 25 tys. a 90 tys. euro stawka CIT wynosi 31 proc.Natomiast dla dochodu pomiędzy 90 tys. 322,5 tys. euro - 34,5 proc. Jednocześnie dochody spółek dużych, a także małych i średnich, które nie spełniają określonych warunków, są opodatkowane stawką 33 proc. - podkreślił Wojciech Sawicki.


Dochody osobiste


Osoby fizyczne rozliczają się z belgijskim fiskusem według progresywnej skali podatkowej. Stawki PIT obowiązują w stosunku do dochodów osiągniętych przez osoby fizyczne będące rezydentami i jednocześnie nie obejmują podatków miejskich (lokalnych). Podstawą opodatkowania u osób fizycznych niebędących rezydentami są tylko dochody osiągane ze źródeł w Belgii. Nierezydenci płacą dodatkowo 7 proc. podatku od całości dochodów osiąganych w Belgii.


Podatek u źródła


Z informacji Wojciecha Sawickiego wynika, że dywidendy wypłacane spółce zagranicznej przez spółkę belgijską, przy spełnieniu określonych warunków, są zwolnione z belgijskiego podatku u źródła. W innym przypadku mają zastosowanie przepisy polsko-belgijskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wówczas stosuje się stawki 15 lub 5 proc.


- Również odsetki i należności licencyjne przy spełnieniu określonych warunków wynikających z dyrektywy mogą być zwolnione z belgijskiego podatku u źródła. Jeżeli warunki te nie są spełnione, w odniesieniu do tego typu dochodu osiąganego przez polskiego rezydenta podatkowego zastosowanie ma 5-proc. stawka podatku u źródła - dodał Wojciech Sawicki.


Rozliczenia VAT


Podstawowa stawka VAT w Belgii wynosi 21 proc. Do niektórych towarów i usług mogą mieć zastosowanie obniżone stawki VAT: 0, 6 oraz 12 proc.


- Stawkę 12-proc. stosuje się m.in. do margaryny, opłat radiowo-telewizyjnych i budownictwa socjalnego; stawka 6 proc. ma zastosowanie głównie do produktów żywnościowych i farmaceutycznych, a także książek i czasopism, natomiast stawka 0 proc. do towarów eksportowanych oraz gazet codziennych. Warto zauważyć, że 1 kwietnia 2007 r. Belgia wprowadziła przepisy umożliwiające tworzenie grup podatkowych dla potrzeb VAT. Stanowi to istotne ułatwienie dla przedsiębiorców - tłumaczył Wojciech Sawicki.


Dodał, że zgodnie z nową regulacją podmioty odrębne pod względem prawnym (np. spółki posiadające osobowość prawną) i równocześnie gospodarczo lub organizacyjnie powiązane przy spełnieniu określonych warunków mogą zostać uznane za jednego podatnika VAT. W konsekwencji transakcje dokonywane pomiędzy podmiotami wchodzącymi w skład grupy VAT nie podlegają VAT. Ponadto grupa VAT składa jedną deklarację podatkową, a zobowiązania związane z VAT jednych podmiotów mogą być kompensowane przez otrzymanie zwrotu VAT przez inne.


Utworzenie grupy VAT obniża koszty działalności podmiotów, które w ramach stałej współpracy świadczą sobie nawzajem usługi lub dostarczają towary.


ALTERNATYWA DLA MAŁYCH PRZEDSIĘBIORCÓW

Mniejsze podmioty mogą rozważyć także inne formy prowadzenia działalności. Są to: prowadzenie działalności jednoosobowej (osoba fizyczna), spółka jawna oraz spółka komandytowa.

Skala PIT w Belgii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA