REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Belgii założenie firmy pozbawione jest zbędnych formalności. Obowiązki w tym zakresie zostały ograniczone do minimum. Inwestor może otrzymać sporą pomoc finansową, co powoduje, że Belgia oceniana jest jako kraj przyjazny przedsiębiorcom.


Ustawodawca belgijski zadbał, aby rozpoczęcie działalności gospodarczej dla zagranicznych inwestorów było jak najmniej kłopotliwe.

REKLAMA

REKLAMA


Jak wyjaśnił Wojciech Sawicki, senior konsultant w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, podstawową decyzją dla podmiotu zdecydowanego na rozpoczęcie działalności w Belgii jest wybór formy prawnej.


- Przed rozpoczęciem działalności w Belgii warto skontaktować się z Okienkiem przedsiębiorstw. Jest to instytucja odpowiedzialna za informowanie i doradzanie osobom rozpoczynającym działalność. Doradza ona mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom zarówno na etapie początkowym, jak i już po rozpoczęciu działalności - radził Wojciech Sawicki.


WAŻNA LICZBA

REKLAMA

33 proc. - wynosi podstawowa stawka CIT w Belgii

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dodał, że akredytację udzieloną przez belgijskie Ministerstwo Gospodarki do prowadzenia Okienka przedsiębiorstw posiada dziesięć firm. Działają one w około 230 biurach na terytorium całego kraju.


Forma do wyboru


Inwestorzy najczęściej wybierają jedną z form prawnych, które ograniczają ich odpowiedzialność. Są to: spółka akcyjna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; partnerska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.


Jak wskazał Wojciech Sawicki, spółka akcyjna wybierana jest przez większych inwestorów. Minimalny kapitał zakładowy spółki akcyjnej to 61,5tys. euro. Kapitał zakładowy musi zostać opłacony w całości. Jedynie w sytuacji, gdy kapitał zakładowy przekracza kwotę 61,5 tys. euro, każda z akcji musi zostać opłacona co najmniej w 25 proc. (nie mniej jednak niż 61,5 tys. euro). Do założenia spółki akcyjnej potrzebne są co najmniej dwie osoby. Akcjonariuszami mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.


- Zarząd spółki akcyjnej powinien składać się z trzech dyrektorów. Wyjątkowo w przypadku, gdy akcje spółki należą do dwóch podmiotów, w skład zarządu mogą wchodzić dwaj dyrektorzy. Interesująca może wydawać się możliwość wyznaczenia na dyrektora innej spółki - dodał ekspert Accreo Taxand.


Z jego danych wynika także, że spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością może założyć jeden podmiot. Niższa niż w spółce akcyjnej jest kwota minimalnego kapitału zakładowego, która wynosi 18 550 euro. Każdy z założycieli musi opłacić udziały w kapitale zakładowym w wysokości co najmniej 20 proc. przed podpisaniem umowy spółki. Jednocześnie minimalna kwota, jaka musi zostać opłacona, to 6,2 tys. euro. W przypadku gdy spółka zakładana jest przez jeden podmiot, minimalna kwota, jaka musi zostać opłacona, wynosi 12,4 tys. euro.


W skład zarządu musi wchodzić co najmniej jeden menedżer. Podobnie jak w spółce akcyjnej, menadżerem może być inna spółka.


- Elastyczną formą prawną prowadzenia działalności korzystną dla grupy podmiotów pragnących wnieść wkład zarówno rzeczowy (aport), jak i pieniężny, jest partnerska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W celu jej ustanowienia potrzebni są trzej partnerzy. Kapitał zakładowy składa się z dwóch części: stały wkład pieniężny zgodny z umową spółki, nie mniej jednak niż 18 550 euro oraz część zróżnicowana, której wysokość zależy od wchodzących i wychodzących ze spółki partnerów, wzrostu kapitału oraz zwrotów udziałów - wyjaśniał Wojciech Sawicki.


Według niego, założenie spółki kapitałowej składa się co do zasady z następujących etapów: przygotowanie statutu spółki; przygotowanie planu finansowego; zdeponowanie kapitału zakładowego na koncie bankowym; sporządzenie raportu szacunkowego w przypadku wkładu o charakterze rzeczowym (aport); sporządzenie statutu spółki w formie aktu notarialnego; publikacja w dzienniku urzędowym (Moniteur Belge) informacji o założeniu spółki; otrzymanie numeru, pod którym spółka została zarejestrowana; rejestracja VAT.


- Inną, popularną wśród zagranicznych inwestorów, formą prowadzenia działalności w Belgii jest oddział. Zaletą oddziału jest brak wymogu określenia kapitału założycielskiego. Jednocześnie przy założeniu oddziału nie jest konieczne korzystanie z usług belgijskiego notariusza - wskazywał nasz rozmówca.


Opodatkowanie CIT


Konsekwencją prowadzenia działalności w formie spółki kapitałowej (spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, partnerska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest objęcie jej dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Standardowa stawka CIT w Belgi wynosi 33 proc. Małe i średniej wielkości spółki mogą korzystać z obniżonych stawek CIT (w tym celu muszą jednak zostać spełnione określone warunki).


- W konsekwencji w przypadku, gdy dochód małej lub średniej spółki nie przekracza 25 tys. euro, stawka CIT wynosi 24,25 proc. Jeżeli dochód takiej spółki wynosi pomiędzy 25 tys. a 90 tys. euro stawka CIT wynosi 31 proc.Natomiast dla dochodu pomiędzy 90 tys. 322,5 tys. euro - 34,5 proc. Jednocześnie dochody spółek dużych, a także małych i średnich, które nie spełniają określonych warunków, są opodatkowane stawką 33 proc. - podkreślił Wojciech Sawicki.


Dochody osobiste


Osoby fizyczne rozliczają się z belgijskim fiskusem według progresywnej skali podatkowej. Stawki PIT obowiązują w stosunku do dochodów osiągniętych przez osoby fizyczne będące rezydentami i jednocześnie nie obejmują podatków miejskich (lokalnych). Podstawą opodatkowania u osób fizycznych niebędących rezydentami są tylko dochody osiągane ze źródeł w Belgii. Nierezydenci płacą dodatkowo 7 proc. podatku od całości dochodów osiąganych w Belgii.


Podatek u źródła


Z informacji Wojciecha Sawickiego wynika, że dywidendy wypłacane spółce zagranicznej przez spółkę belgijską, przy spełnieniu określonych warunków, są zwolnione z belgijskiego podatku u źródła. W innym przypadku mają zastosowanie przepisy polsko-belgijskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wówczas stosuje się stawki 15 lub 5 proc.


- Również odsetki i należności licencyjne przy spełnieniu określonych warunków wynikających z dyrektywy mogą być zwolnione z belgijskiego podatku u źródła. Jeżeli warunki te nie są spełnione, w odniesieniu do tego typu dochodu osiąganego przez polskiego rezydenta podatkowego zastosowanie ma 5-proc. stawka podatku u źródła - dodał Wojciech Sawicki.


Rozliczenia VAT


Podstawowa stawka VAT w Belgii wynosi 21 proc. Do niektórych towarów i usług mogą mieć zastosowanie obniżone stawki VAT: 0, 6 oraz 12 proc.


- Stawkę 12-proc. stosuje się m.in. do margaryny, opłat radiowo-telewizyjnych i budownictwa socjalnego; stawka 6 proc. ma zastosowanie głównie do produktów żywnościowych i farmaceutycznych, a także książek i czasopism, natomiast stawka 0 proc. do towarów eksportowanych oraz gazet codziennych. Warto zauważyć, że 1 kwietnia 2007 r. Belgia wprowadziła przepisy umożliwiające tworzenie grup podatkowych dla potrzeb VAT. Stanowi to istotne ułatwienie dla przedsiębiorców - tłumaczył Wojciech Sawicki.


Dodał, że zgodnie z nową regulacją podmioty odrębne pod względem prawnym (np. spółki posiadające osobowość prawną) i równocześnie gospodarczo lub organizacyjnie powiązane przy spełnieniu określonych warunków mogą zostać uznane za jednego podatnika VAT. W konsekwencji transakcje dokonywane pomiędzy podmiotami wchodzącymi w skład grupy VAT nie podlegają VAT. Ponadto grupa VAT składa jedną deklarację podatkową, a zobowiązania związane z VAT jednych podmiotów mogą być kompensowane przez otrzymanie zwrotu VAT przez inne.


Utworzenie grupy VAT obniża koszty działalności podmiotów, które w ramach stałej współpracy świadczą sobie nawzajem usługi lub dostarczają towary.


ALTERNATYWA DLA MAŁYCH PRZEDSIĘBIORCÓW

Mniejsze podmioty mogą rozważyć także inne formy prowadzenia działalności. Są to: prowadzenie działalności jednoosobowej (osoba fizyczna), spółka jawna oraz spółka komandytowa.

Skala PIT w Belgii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA