REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Luksemburgu

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Luksemburgu podatek dochodowy od osób fizycznych płaci się według stawek progresywnych wynoszących od 0 do 38 proc. PIT uzależniony jest od wysokości dochodu oraz zakwalifikowania podatnika do jednej z trzech klas podatkowych. W konsekwencji istnieje 17 różnych stawek.

Wielkie Księstwo Luksemburga ze swoim korzystnym dla inwestorów systemem podatkowym uchodzi za atrakcyjne miejsce do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak podaje Aleksandra Kosonowska, starszy konsultant w Accreo Taxand, wszelkiego rodzaju ulgi i odliczenia podatkowe powodują, że Luksemburg posiada również korzystne rozwiązania podatkowe w zakresie osobistych rozliczeń osób fizycznych, dowodem czego może być fakt, że podatki płaci jedynie 60 proc. mieszkańców.

REKLAMA

Rozliczenia PIT

Podatek dochodowy od osób fizycznych mieszkańcy Luksemburga płacą według stawek progresywnych wynoszących od 0 do 38 proc. Według Aleksandry Kosonowskiej stawki podatku są uzależnione od wysokości osiąganego dochodu oraz zakwalifikowania podatnika do jednej z trzech klas podatkowych (np. osoby posiadające dzieci lub osoby po 64 roku życia należą do klasy 1a, osoby rozliczające się wspólnie w ramach związków partnerskich zalicza się do klasy 2). W konsekwencji istnieje 17 różnych stawek.

- Kwota wolna od podatku od 1 stycznia 2008 r. dla klasy 1 wynosi 10 335 euro, natomiast dla dwóch pozostałych 20 670 euro - podaje Aleksandra Kosonowska.

Osoby fizyczne są dodatkowo zobowiązane do uiszczania 2,5-proc. obliczonego podatku dochodowego na rzecz funduszu dla bezrobotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natalia Krupa, konsultant w Accreo Taxand, podkreśla, że składki na ubezpieczenie zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy wynoszą 13 proc. w przypadku pracowników fizycznych oraz 10,80 proc. w pozostałych przypadkach, natomiast osób prowadzących własną działalność gospodarczą 21,60 proc. Zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie są odprowadzane za podatnika przez pracodawcę.

Podatek przedsiębiorców

Podatek dochodowy od osób prawnych płacony jest na podstawie skali progresywnej. Stawki podatku wynoszą od 20 do 22 proc. osiąganego dochodu.

Oprócz stawki podstawowej każdy podmiot obciążony jest dodatkowo tzw. opłatą solidarnościową w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, wpłacaną na rzecz funduszu dla bezrobotnych.

REKLAMA

Ponadto jak wyjaśnia Joanna Fiema, konsultant w Accreo Taxand, podmioty gospodarcze są opodatkowane podatkiem lokalnym (Municipal Business Tax), którego stawka ustalana jest w zależności od miejsca prowadzenia działalności. Średnia wysokość tego podatku wynosi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

- Niektóre podmioty działające jako osoby prawne (w formie spółki akcyjnej, spółki komandytowo-akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) objęte są specjalnym reżimem podatkowym. Dotyczy to w szczególności funduszy inwestycyjnych typu SICAV/SICAF (Société d'Investissement a Capital Variable), SICAR (Société d'Investissement en Capital a Risque) lub SIF (Specialized Investment Fund) - podaje Joanna Fiema.

Obowiązki VAT

Eksperci Accreo Taxand wyjaśniają, że Luksemburg posiada najniższą obok Cypru podstawową stawkę VAT wśród państw Unii Europejskiej, wynoszącą 15 proc. Niższe stawki w wysokości 3 proc., 6 proc. i 12 proc. obowiązują na niektóre wyroby (np. tytoń, wina, artykuły farmaceutyczne, książki itp.).

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji dla potrzeb VAT, bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Dokumenty rejestracyjne powinny być złożone w ciągu 15 dni od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności.

Terminy składania deklaracji zależą od wysokości obrotów. Podmioty, których obroty nie przekraczają 112 tys. euro, są zobowiązane do składania deklaracji raz w roku. Podatnicy z obrotami w przedziale 112 tys. - 620 tys. euro składają deklaracje kwartalne i roczne. Natomiast podmioty osiągające obroty powyżej 620 tys. euro mają obowiązek rozliczać się co miesiąc do 15 dnia następnego miesiąca.

Prowadzenie firmy

REKLAMA

W Luksemburgu obowiązuje swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, którą można prowadzić osobiście lub w formie spółki akcyjnej (S.A.), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (S.á.r.l.), spółki komandytowo-akcyjnej (S.e.c.a.), spółki komandytowej (S.e.c.s.), spółki jawnej (S.e.n.c.) oraz spółki cywilnej (Société Civile). Formą, która nie ma swojego polskiego odpowiednika, jest Société Coopérative (S.C.); wyróżnia ją m.in. liczba wspólników, których powinno być co najmniej siedmiu.

Aleksandra Kosonowska podaje, że minimalny kapitał zakładowy S.A. i S.e.c.a. wynosi ok. 31 tys. euro, przy czym dla powstania spółek wystarczy, jeżeli w momencie ich założenia kapitał został opłacony w 25 proc. Natomiast w przypadku S.á r.l. minimalny kapitał zakładowy wynosi 12,5 tys. euro i powinien być w całości opłacony w momencie zakładania spółki. Luksemburskie prawo handlowe (podobnie jak polskie) wymaga formy aktu notarialnego dla umów założycielskich S.A., S.á r.l. i S.e.c.a. Wysokość wkładów oraz forma umowy w przypadku pozostałych spółek (S.e.c.s., S.e.n.c., S.C., S. Civile) zależy wyłącznie od woli założycieli.

Aby rozpocząć działalność gospodarczą w Luksemburgu - jak wyjaśnia Natalia Krupa - przyszły przedsiębiorca jest zobowiązany do poczynienia odpowiednich kroków formalnych. Każdy podmiot musi zostać zgłoszony we właściwym miejscowo urzędzie podatkowym oraz zarejestrowany w urzędzie właściwym w sprawach ubezpieczeń społecznych (Centre Commun de la Se`curite` Socjale). W przypadku przedsiębiorców zatrudniających pracowników wymagane jest również zarejestrowanie się w towarzystwie ubezpieczeniowym (Association d'Assurance contre les Accidents).

- Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w Luksemburgu wiąże się z uiszczeniem niezbędnych opłat, takich jak opłata kapitałowa (capital duty), która w zależności od formy prowadzonej działalności wynosi 0,5 proc. kapitału zakładowego lub określana jest ryczałtowo, opłata notarialna, której wysokość zależy od wielkości kapitału zakładanej spółki, oraz opłaty od wpisu do rejestru podmiotów gospodarczych, a także publicznego ogłoszenia w dzienniku urzędowym (Le Mémorial) - dodaje Joanna Fiema.

Kolejnym istotnym obowiązkiem przed rozpoczęciem działalności, bez względu na jej formę, może być otworzenie odrębnego rachunku bankowego. Banki luksemburskie w przypadku nowych klientów rozpoczynających działalność gospodarczą często wymagają referencji od innych banków. Ponadto pożądane jest także przedstawienie prognozowanych obrotów na otwieranym rachunku.

Eksperci Accreo Taxand ostrzegają, że często można spotkać się z odmową rejestracji spółki wynikającą z niewłaściwego doboru nazwy, która powinna dostatecznie odróżniać się od nazw spółek dotychczas zarejestrowanych. Przedsiębiorcy planujący utworzenie spółki w Luksemburgu powinni na to zwrócić uwagę.

Prowadzenie działalności w pewnych gałęziach gospodarki (handel, produkcja czy rzemiosło) wymagać może uzyskania odpowiedniego pozwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w Ministe`re des Classes Moyennes na urzędowym formularzu. Formularze te dostępne są na stronie ministerstwa www.mcm.public.lu oraz w izbie handlowej (Chambre de Commerce). Wnioskodawca musi potwierdzić swoje kwalifikacje np. dyplomem ukończenia studiów lub zaświadczeniem z poprzedniej pracy (nierezydenci składają certyfikat wydany przez izbę handlową). Jeśli wniosek składany jest w imieniu spółki, należy dołączyć statut spółki lub jego projekt. Proces rejestracyjny trwa do dwóch miesięcy - rejestracja działalności, która nie wymaga uzyskania pozwolenia, trwa krócej.

W przypadku polskich przedsiębiorców zamierzających rozpocząć działalność w Luksemburgu warto rozważyć rozpoczęcie działalności w formie oddziału lub przedstawicielstwa, których otwarcie z reguły wymaga mniej formalności i przebiega szybciej niż założenie spółki.

Skala podatkowa CIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skala PIT w Luksemburgu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA