REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Luksemburgu

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Luksemburgu podatek dochodowy od osób fizycznych płaci się według stawek progresywnych wynoszących od 0 do 38 proc. PIT uzależniony jest od wysokości dochodu oraz zakwalifikowania podatnika do jednej z trzech klas podatkowych. W konsekwencji istnieje 17 różnych stawek.

Wielkie Księstwo Luksemburga ze swoim korzystnym dla inwestorów systemem podatkowym uchodzi za atrakcyjne miejsce do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak podaje Aleksandra Kosonowska, starszy konsultant w Accreo Taxand, wszelkiego rodzaju ulgi i odliczenia podatkowe powodują, że Luksemburg posiada również korzystne rozwiązania podatkowe w zakresie osobistych rozliczeń osób fizycznych, dowodem czego może być fakt, że podatki płaci jedynie 60 proc. mieszkańców.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenia PIT

Podatek dochodowy od osób fizycznych mieszkańcy Luksemburga płacą według stawek progresywnych wynoszących od 0 do 38 proc. Według Aleksandry Kosonowskiej stawki podatku są uzależnione od wysokości osiąganego dochodu oraz zakwalifikowania podatnika do jednej z trzech klas podatkowych (np. osoby posiadające dzieci lub osoby po 64 roku życia należą do klasy 1a, osoby rozliczające się wspólnie w ramach związków partnerskich zalicza się do klasy 2). W konsekwencji istnieje 17 różnych stawek.

- Kwota wolna od podatku od 1 stycznia 2008 r. dla klasy 1 wynosi 10 335 euro, natomiast dla dwóch pozostałych 20 670 euro - podaje Aleksandra Kosonowska.

REKLAMA

Osoby fizyczne są dodatkowo zobowiązane do uiszczania 2,5-proc. obliczonego podatku dochodowego na rzecz funduszu dla bezrobotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natalia Krupa, konsultant w Accreo Taxand, podkreśla, że składki na ubezpieczenie zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy wynoszą 13 proc. w przypadku pracowników fizycznych oraz 10,80 proc. w pozostałych przypadkach, natomiast osób prowadzących własną działalność gospodarczą 21,60 proc. Zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie są odprowadzane za podatnika przez pracodawcę.

Podatek przedsiębiorców

Podatek dochodowy od osób prawnych płacony jest na podstawie skali progresywnej. Stawki podatku wynoszą od 20 do 22 proc. osiąganego dochodu.

Oprócz stawki podstawowej każdy podmiot obciążony jest dodatkowo tzw. opłatą solidarnościową w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, wpłacaną na rzecz funduszu dla bezrobotnych.

Ponadto jak wyjaśnia Joanna Fiema, konsultant w Accreo Taxand, podmioty gospodarcze są opodatkowane podatkiem lokalnym (Municipal Business Tax), którego stawka ustalana jest w zależności od miejsca prowadzenia działalności. Średnia wysokość tego podatku wynosi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

- Niektóre podmioty działające jako osoby prawne (w formie spółki akcyjnej, spółki komandytowo-akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) objęte są specjalnym reżimem podatkowym. Dotyczy to w szczególności funduszy inwestycyjnych typu SICAV/SICAF (Société d'Investissement a Capital Variable), SICAR (Société d'Investissement en Capital a Risque) lub SIF (Specialized Investment Fund) - podaje Joanna Fiema.

Obowiązki VAT

Eksperci Accreo Taxand wyjaśniają, że Luksemburg posiada najniższą obok Cypru podstawową stawkę VAT wśród państw Unii Europejskiej, wynoszącą 15 proc. Niższe stawki w wysokości 3 proc., 6 proc. i 12 proc. obowiązują na niektóre wyroby (np. tytoń, wina, artykuły farmaceutyczne, książki itp.).

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji dla potrzeb VAT, bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Dokumenty rejestracyjne powinny być złożone w ciągu 15 dni od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności.

Terminy składania deklaracji zależą od wysokości obrotów. Podmioty, których obroty nie przekraczają 112 tys. euro, są zobowiązane do składania deklaracji raz w roku. Podatnicy z obrotami w przedziale 112 tys. - 620 tys. euro składają deklaracje kwartalne i roczne. Natomiast podmioty osiągające obroty powyżej 620 tys. euro mają obowiązek rozliczać się co miesiąc do 15 dnia następnego miesiąca.

Prowadzenie firmy

W Luksemburgu obowiązuje swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, którą można prowadzić osobiście lub w formie spółki akcyjnej (S.A.), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (S.á.r.l.), spółki komandytowo-akcyjnej (S.e.c.a.), spółki komandytowej (S.e.c.s.), spółki jawnej (S.e.n.c.) oraz spółki cywilnej (Société Civile). Formą, która nie ma swojego polskiego odpowiednika, jest Société Coopérative (S.C.); wyróżnia ją m.in. liczba wspólników, których powinno być co najmniej siedmiu.

Aleksandra Kosonowska podaje, że minimalny kapitał zakładowy S.A. i S.e.c.a. wynosi ok. 31 tys. euro, przy czym dla powstania spółek wystarczy, jeżeli w momencie ich założenia kapitał został opłacony w 25 proc. Natomiast w przypadku S.á r.l. minimalny kapitał zakładowy wynosi 12,5 tys. euro i powinien być w całości opłacony w momencie zakładania spółki. Luksemburskie prawo handlowe (podobnie jak polskie) wymaga formy aktu notarialnego dla umów założycielskich S.A., S.á r.l. i S.e.c.a. Wysokość wkładów oraz forma umowy w przypadku pozostałych spółek (S.e.c.s., S.e.n.c., S.C., S. Civile) zależy wyłącznie od woli założycieli.

Aby rozpocząć działalność gospodarczą w Luksemburgu - jak wyjaśnia Natalia Krupa - przyszły przedsiębiorca jest zobowiązany do poczynienia odpowiednich kroków formalnych. Każdy podmiot musi zostać zgłoszony we właściwym miejscowo urzędzie podatkowym oraz zarejestrowany w urzędzie właściwym w sprawach ubezpieczeń społecznych (Centre Commun de la Se`curite` Socjale). W przypadku przedsiębiorców zatrudniających pracowników wymagane jest również zarejestrowanie się w towarzystwie ubezpieczeniowym (Association d'Assurance contre les Accidents).

- Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w Luksemburgu wiąże się z uiszczeniem niezbędnych opłat, takich jak opłata kapitałowa (capital duty), która w zależności od formy prowadzonej działalności wynosi 0,5 proc. kapitału zakładowego lub określana jest ryczałtowo, opłata notarialna, której wysokość zależy od wielkości kapitału zakładanej spółki, oraz opłaty od wpisu do rejestru podmiotów gospodarczych, a także publicznego ogłoszenia w dzienniku urzędowym (Le Mémorial) - dodaje Joanna Fiema.

Kolejnym istotnym obowiązkiem przed rozpoczęciem działalności, bez względu na jej formę, może być otworzenie odrębnego rachunku bankowego. Banki luksemburskie w przypadku nowych klientów rozpoczynających działalność gospodarczą często wymagają referencji od innych banków. Ponadto pożądane jest także przedstawienie prognozowanych obrotów na otwieranym rachunku.

Eksperci Accreo Taxand ostrzegają, że często można spotkać się z odmową rejestracji spółki wynikającą z niewłaściwego doboru nazwy, która powinna dostatecznie odróżniać się od nazw spółek dotychczas zarejestrowanych. Przedsiębiorcy planujący utworzenie spółki w Luksemburgu powinni na to zwrócić uwagę.

Prowadzenie działalności w pewnych gałęziach gospodarki (handel, produkcja czy rzemiosło) wymagać może uzyskania odpowiedniego pozwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w Ministe`re des Classes Moyennes na urzędowym formularzu. Formularze te dostępne są na stronie ministerstwa www.mcm.public.lu oraz w izbie handlowej (Chambre de Commerce). Wnioskodawca musi potwierdzić swoje kwalifikacje np. dyplomem ukończenia studiów lub zaświadczeniem z poprzedniej pracy (nierezydenci składają certyfikat wydany przez izbę handlową). Jeśli wniosek składany jest w imieniu spółki, należy dołączyć statut spółki lub jego projekt. Proces rejestracyjny trwa do dwóch miesięcy - rejestracja działalności, która nie wymaga uzyskania pozwolenia, trwa krócej.

W przypadku polskich przedsiębiorców zamierzających rozpocząć działalność w Luksemburgu warto rozważyć rozpoczęcie działalności w formie oddziału lub przedstawicielstwa, których otwarcie z reguły wymaga mniej formalności i przebiega szybciej niż założenie spółki.

Skala podatkowa CIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skala PIT w Luksemburgu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA