REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Luksemburgu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Luksemburgu podatek dochodowy od osób fizycznych płaci się według stawek progresywnych wynoszących od 0 do 38 proc. PIT uzależniony jest od wysokości dochodu oraz zakwalifikowania podatnika do jednej z trzech klas podatkowych. W konsekwencji istnieje 17 różnych stawek.

Wielkie Księstwo Luksemburga ze swoim korzystnym dla inwestorów systemem podatkowym uchodzi za atrakcyjne miejsce do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak podaje Aleksandra Kosonowska, starszy konsultant w Accreo Taxand, wszelkiego rodzaju ulgi i odliczenia podatkowe powodują, że Luksemburg posiada również korzystne rozwiązania podatkowe w zakresie osobistych rozliczeń osób fizycznych, dowodem czego może być fakt, że podatki płaci jedynie 60 proc. mieszkańców.

REKLAMA

Rozliczenia PIT

Podatek dochodowy od osób fizycznych mieszkańcy Luksemburga płacą według stawek progresywnych wynoszących od 0 do 38 proc. Według Aleksandry Kosonowskiej stawki podatku są uzależnione od wysokości osiąganego dochodu oraz zakwalifikowania podatnika do jednej z trzech klas podatkowych (np. osoby posiadające dzieci lub osoby po 64 roku życia należą do klasy 1a, osoby rozliczające się wspólnie w ramach związków partnerskich zalicza się do klasy 2). W konsekwencji istnieje 17 różnych stawek.

- Kwota wolna od podatku od 1 stycznia 2008 r. dla klasy 1 wynosi 10 335 euro, natomiast dla dwóch pozostałych 20 670 euro - podaje Aleksandra Kosonowska.

Osoby fizyczne są dodatkowo zobowiązane do uiszczania 2,5-proc. obliczonego podatku dochodowego na rzecz funduszu dla bezrobotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natalia Krupa, konsultant w Accreo Taxand, podkreśla, że składki na ubezpieczenie zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy wynoszą 13 proc. w przypadku pracowników fizycznych oraz 10,80 proc. w pozostałych przypadkach, natomiast osób prowadzących własną działalność gospodarczą 21,60 proc. Zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie są odprowadzane za podatnika przez pracodawcę.

Podatek przedsiębiorców

Podatek dochodowy od osób prawnych płacony jest na podstawie skali progresywnej. Stawki podatku wynoszą od 20 do 22 proc. osiąganego dochodu.

Oprócz stawki podstawowej każdy podmiot obciążony jest dodatkowo tzw. opłatą solidarnościową w wysokości 4 proc. obliczonego podatku dochodowego, wpłacaną na rzecz funduszu dla bezrobotnych.

REKLAMA

Ponadto jak wyjaśnia Joanna Fiema, konsultant w Accreo Taxand, podmioty gospodarcze są opodatkowane podatkiem lokalnym (Municipal Business Tax), którego stawka ustalana jest w zależności od miejsca prowadzenia działalności. Średnia wysokość tego podatku wynosi 7,5 proc. podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

- Niektóre podmioty działające jako osoby prawne (w formie spółki akcyjnej, spółki komandytowo-akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) objęte są specjalnym reżimem podatkowym. Dotyczy to w szczególności funduszy inwestycyjnych typu SICAV/SICAF (Société d'Investissement a Capital Variable), SICAR (Société d'Investissement en Capital a Risque) lub SIF (Specialized Investment Fund) - podaje Joanna Fiema.

Obowiązki VAT

Eksperci Accreo Taxand wyjaśniają, że Luksemburg posiada najniższą obok Cypru podstawową stawkę VAT wśród państw Unii Europejskiej, wynoszącą 15 proc. Niższe stawki w wysokości 3 proc., 6 proc. i 12 proc. obowiązują na niektóre wyroby (np. tytoń, wina, artykuły farmaceutyczne, książki itp.).

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji dla potrzeb VAT, bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Dokumenty rejestracyjne powinny być złożone w ciągu 15 dni od momentu rozpoczęcia wykonywania czynności.

Terminy składania deklaracji zależą od wysokości obrotów. Podmioty, których obroty nie przekraczają 112 tys. euro, są zobowiązane do składania deklaracji raz w roku. Podatnicy z obrotami w przedziale 112 tys. - 620 tys. euro składają deklaracje kwartalne i roczne. Natomiast podmioty osiągające obroty powyżej 620 tys. euro mają obowiązek rozliczać się co miesiąc do 15 dnia następnego miesiąca.

Prowadzenie firmy

REKLAMA

W Luksemburgu obowiązuje swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, którą można prowadzić osobiście lub w formie spółki akcyjnej (S.A.), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (S.á.r.l.), spółki komandytowo-akcyjnej (S.e.c.a.), spółki komandytowej (S.e.c.s.), spółki jawnej (S.e.n.c.) oraz spółki cywilnej (Société Civile). Formą, która nie ma swojego polskiego odpowiednika, jest Société Coopérative (S.C.); wyróżnia ją m.in. liczba wspólników, których powinno być co najmniej siedmiu.

Aleksandra Kosonowska podaje, że minimalny kapitał zakładowy S.A. i S.e.c.a. wynosi ok. 31 tys. euro, przy czym dla powstania spółek wystarczy, jeżeli w momencie ich założenia kapitał został opłacony w 25 proc. Natomiast w przypadku S.á r.l. minimalny kapitał zakładowy wynosi 12,5 tys. euro i powinien być w całości opłacony w momencie zakładania spółki. Luksemburskie prawo handlowe (podobnie jak polskie) wymaga formy aktu notarialnego dla umów założycielskich S.A., S.á r.l. i S.e.c.a. Wysokość wkładów oraz forma umowy w przypadku pozostałych spółek (S.e.c.s., S.e.n.c., S.C., S. Civile) zależy wyłącznie od woli założycieli.

Aby rozpocząć działalność gospodarczą w Luksemburgu - jak wyjaśnia Natalia Krupa - przyszły przedsiębiorca jest zobowiązany do poczynienia odpowiednich kroków formalnych. Każdy podmiot musi zostać zgłoszony we właściwym miejscowo urzędzie podatkowym oraz zarejestrowany w urzędzie właściwym w sprawach ubezpieczeń społecznych (Centre Commun de la Se`curite` Socjale). W przypadku przedsiębiorców zatrudniających pracowników wymagane jest również zarejestrowanie się w towarzystwie ubezpieczeniowym (Association d'Assurance contre les Accidents).

- Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w Luksemburgu wiąże się z uiszczeniem niezbędnych opłat, takich jak opłata kapitałowa (capital duty), która w zależności od formy prowadzonej działalności wynosi 0,5 proc. kapitału zakładowego lub określana jest ryczałtowo, opłata notarialna, której wysokość zależy od wielkości kapitału zakładanej spółki, oraz opłaty od wpisu do rejestru podmiotów gospodarczych, a także publicznego ogłoszenia w dzienniku urzędowym (Le Mémorial) - dodaje Joanna Fiema.

Kolejnym istotnym obowiązkiem przed rozpoczęciem działalności, bez względu na jej formę, może być otworzenie odrębnego rachunku bankowego. Banki luksemburskie w przypadku nowych klientów rozpoczynających działalność gospodarczą często wymagają referencji od innych banków. Ponadto pożądane jest także przedstawienie prognozowanych obrotów na otwieranym rachunku.

Eksperci Accreo Taxand ostrzegają, że często można spotkać się z odmową rejestracji spółki wynikającą z niewłaściwego doboru nazwy, która powinna dostatecznie odróżniać się od nazw spółek dotychczas zarejestrowanych. Przedsiębiorcy planujący utworzenie spółki w Luksemburgu powinni na to zwrócić uwagę.

Prowadzenie działalności w pewnych gałęziach gospodarki (handel, produkcja czy rzemiosło) wymagać może uzyskania odpowiedniego pozwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w Ministe`re des Classes Moyennes na urzędowym formularzu. Formularze te dostępne są na stronie ministerstwa www.mcm.public.lu oraz w izbie handlowej (Chambre de Commerce). Wnioskodawca musi potwierdzić swoje kwalifikacje np. dyplomem ukończenia studiów lub zaświadczeniem z poprzedniej pracy (nierezydenci składają certyfikat wydany przez izbę handlową). Jeśli wniosek składany jest w imieniu spółki, należy dołączyć statut spółki lub jego projekt. Proces rejestracyjny trwa do dwóch miesięcy - rejestracja działalności, która nie wymaga uzyskania pozwolenia, trwa krócej.

W przypadku polskich przedsiębiorców zamierzających rozpocząć działalność w Luksemburgu warto rozważyć rozpoczęcie działalności w formie oddziału lub przedstawicielstwa, których otwarcie z reguły wymaga mniej formalności i przebiega szybciej niż założenie spółki.

Skala podatkowa CIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skala PIT w Luksemburgu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA