REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć działalność gospodarczą w Luksemburgu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca może prowadzić działalność w Luksemburgu samodzielnie lub jako spółka. W zależności od formy prawnej prowadzonej działalności dochody uzyskane w tym państwie będą podlegały podatkowi dochodowemu od osób prawnych lub fizycznych.


Luksemburg to najmniejsze i najbogatsze państwo Unii Europejskiej. Jest również jednym z najatrakcyjniejszych miejsc dla zagranicznych inwestorów.


Wybór formy


Podstawowe formy prowadzenia działalności gospodarczej w Luksemburgu zasadniczo nie różnią się od tych dostępnych w Polsce. Działalność gospodarczą można bowiem prowadzić osobiście lub w formie następujących spółek: spółki akcyjnej (S.A.), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (S.á.r.l.), spółki komandytowo-akcyjnej (S.e.c.a.), spółki komandytowej (S.e.c.s.), spółki jawnej (S.e.n.c.) oraz spółki cywilnej (Société Civile).


- Formą, która nie ma swojego polskiego odpowiednika, jest Société Coopérative (S.C.), wyróżnia ją m.in. liczba wspólników, których powinno być co najmniej siedmiu - dodaje Natalia Krupa, konsultant podatkowy w Accreo Taxand.


Minimalny kapitał zakładowy spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej wynosi około 31 tys. euro, przy czym dla powstania spółek wystarczy, jeżeli w momencie ich założenia kapitał został opłacony w 25 proc. Natomiast w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością minimalny kapitał zakładowy wynosi 12,5 tys. euro i powinien być w całości opłacony w momencie zakładania spółki. Luksemburskie prawo handlowe (podobnie jak polskie) wymaga, aby umowy założycielskie spółek: akcyjnej i komandytowo-akcyjnej oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostały zawarte w formie aktu notarialnego. W przypadku pozostałych spółek wysokość wkładów oraz forma umowy zależy wyłącznie od woli założycieli.


Skala podatkowa dla osób fizycznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Stawka podatku dla osób prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Polscy przedsiębiorcy pragnący podjąć działalności w Luksemburgu mogą również rozważyć rozpoczęcie działalności w formie oddziału lub przedstawicielstwa. Ich otwarcie z reguły wymaga mniej formalności niż założenie spółki, również sam proces rejestracji tego typu działalności przebiega szybciej.


- Luksemburg to jednak przede wszystkim doskonałe miejsce dla prowadzenia działalności w formie funduszy inwestycyjnych - przekonuje Natalia Krupa.


Koszty założenia


Dodatkowe koszty związane z założeniem spółki w Luksemburgu to: opłata notarialna (jej wysokość zależy od wielkości kapitału zakładanej spółki np. dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o kapitale 12,5 tys. euro wynosi ona ok. 125 euro+ VAT), opłata kapitałowa, czyli capital duty (w zależności od formy prowadzonej działalności wynosi 1 proc. kapitału zakładowego - płatna również w przypadku podwyższenia kapitału spółki, w niektórych przypadkach jest określana ryczałtowo), opłata od wpisu do rejestru podmiotów gospodarczych oraz publicznego ogłoszenia w dzienniku urzędowym (Mémorial).


Każdy nowy podmiot musi być zgłoszony we właściwym miejscowo urzędzie podatkowym. Ponadto powinien on również dokonać rejestracji w urzędzie właściwym w sprawach ubezpieczeń społecznych (Centre Commun de la Securite Sociale), a gdy zatrudnia pracowników, podlega rejestracji w Towarzystwie Ubezpieczeniowym (Association d'Assurance contre les Accidents).


- Zakładając spółkę w Luksemburgu, warto zwrócić uwagę na odpowiedni dobór nazwy spółki. Wybrana nazwa powinna dostatecznie odróżniać się od nazw spółek dotychczas zarejestrowanych, często bowiem można spotkać się z odmową rejestracji spółki nawet ze względu na nieznaczną zbieżność w tym zakresie - przypomina Natalia Krupa.


Należy również pamiętać, że rozpoczęcie działalności gospodarczej w Luksemburgu (prowadzonej zarówno osobiście, jak i w ramach spółki) może powodować konieczność otworzenia odrębnego rachunku bankowego - co wiąże się z dodatkowymi formalnościami i kosztami.


Dodatkowe zezwolenia


Pomimo że w Luksemburgu obowiązuje swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku pewnych gałęzi gospodarki, takich jak handel, produkcja czy rzemiosło, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego pozwolenia. W celu rozpoczęcia działalności w wymienionych gałęziach należy złożyć wniosek w Ministerstwie do Spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Ministere des Classes Moyennes) na urzędowym formularzu. Formularze te dostępne są na stronie ministerstwa www.mcm.public.lu oraz w Izbie Handlowej (Chambre de Commerce). Ponadto wnioskodawca musi potwierdzić swoje kwalifikacje np. dyplomem ukończenia studiów lub zaświadczeniem z poprzedniej pracy (nierezydenci składają certyfikat wydany przez Izbę Handlową). Jeśli wniosek składany jest w imieniu spółki, należy dołączyć status spółki lub jego projekt.


- Opisany proces rejestracyjny trwa do dwóch miesięcy. Natomiast rejestracja działalności, która nie wymaga uzyskania pozwolenia, trwa krócej - tłumaczy Natalia Krupa.


Podatek dochodowy


Osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania w Luksemburgu, płacą podatek dochodowy według stawek progresywnych, wynoszących od 0 do 38,95 proc. Stawki podatku są uzależnione od stanu cywilnego podatnika oraz liczby posiadanych dzieci.


Zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie odprowadza za podatnika pracodawca. Pracodawca i pracownik płacą identyczne składki ubezpieczeniowe - każdy po 13 proc. w przypadku pracowników fizycznych lub 10,80 proc. w pozostałych przypadkach. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą opłacają składki w wysokości 21,60 proc.


Co ciekawe, każdy podmiot obciążony jest dodatkowo opłatą solidarnościową w wysokości 2,5 lub 4 proc. obliczonego podatku dochodowego wpłacaną na rzecz funduszu dla bezrobotnych - zwraca uwagę Natalia Krupa.


Należy również wspomnieć o podmiotach, które pomimo że działają jako osoby prawne (tzn. S.A., S.e.c.a. lub S.á r.l) to jednak są objęte specjalnym reżimem podatkowym. Dotyczy to w szczególności funduszy inwestycyjnych typu SICAV/SICAF (Société d'Investissement a Capital Variable), SICAR (Société d'Investissement en Capital a Risque) lub SIF (Specialized Investment Fund).


WAŻNE ADRESY

l IZBA HANDLOWA

Chambre de Commerce du Grand-Duché de Luxembourg

L-2981 Luxembourg, tel. (0-0352) 42 39 39-330, www.cc.lu

l MINISTERSTWO DS. MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW

Ministere des Classes Moyennes, 6 av. Emile Reuter

L-2420 Luxembourg, tel. (0-0352) 478-4711/15/17/ 18/19, www.mcm.public.lu

l CENTRUM ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

Centre Commun de la Securite Sociale 125, rte d'Esch

1471 Luxembourg, tel. (0-0352) 40 14 11, www.ccss.lu

l REJESTR HANDLOWY

Registre de Commerce et des Soiciétés 13, rue Erasme

L-2961 Luxembourg, tel. (0-0352) 26 428-1, www.rcsl.lu


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA