REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć działalność gospodarczą w Luksemburgu

REKLAMA

Polski przedsiębiorca może prowadzić działalność w Luksemburgu samodzielnie lub jako spółka. W zależności od formy prawnej prowadzonej działalności dochody uzyskane w tym państwie będą podlegały podatkowi dochodowemu od osób prawnych lub fizycznych.


Luksemburg to najmniejsze i najbogatsze państwo Unii Europejskiej. Jest również jednym z najatrakcyjniejszych miejsc dla zagranicznych inwestorów.


Wybór formy


Podstawowe formy prowadzenia działalności gospodarczej w Luksemburgu zasadniczo nie różnią się od tych dostępnych w Polsce. Działalność gospodarczą można bowiem prowadzić osobiście lub w formie następujących spółek: spółki akcyjnej (S.A.), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (S.á.r.l.), spółki komandytowo-akcyjnej (S.e.c.a.), spółki komandytowej (S.e.c.s.), spółki jawnej (S.e.n.c.) oraz spółki cywilnej (Société Civile).


- Formą, która nie ma swojego polskiego odpowiednika, jest Société Coopérative (S.C.), wyróżnia ją m.in. liczba wspólników, których powinno być co najmniej siedmiu - dodaje Natalia Krupa, konsultant podatkowy w Accreo Taxand.


Minimalny kapitał zakładowy spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej wynosi około 31 tys. euro, przy czym dla powstania spółek wystarczy, jeżeli w momencie ich założenia kapitał został opłacony w 25 proc. Natomiast w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością minimalny kapitał zakładowy wynosi 12,5 tys. euro i powinien być w całości opłacony w momencie zakładania spółki. Luksemburskie prawo handlowe (podobnie jak polskie) wymaga, aby umowy założycielskie spółek: akcyjnej i komandytowo-akcyjnej oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostały zawarte w formie aktu notarialnego. W przypadku pozostałych spółek wysokość wkładów oraz forma umowy zależy wyłącznie od woli założycieli.


Skala podatkowa dla osób fizycznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Stawka podatku dla osób prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Polscy przedsiębiorcy pragnący podjąć działalności w Luksemburgu mogą również rozważyć rozpoczęcie działalności w formie oddziału lub przedstawicielstwa. Ich otwarcie z reguły wymaga mniej formalności niż założenie spółki, również sam proces rejestracji tego typu działalności przebiega szybciej.


- Luksemburg to jednak przede wszystkim doskonałe miejsce dla prowadzenia działalności w formie funduszy inwestycyjnych - przekonuje Natalia Krupa.


Koszty założenia


Dodatkowe koszty związane z założeniem spółki w Luksemburgu to: opłata notarialna (jej wysokość zależy od wielkości kapitału zakładanej spółki np. dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o kapitale 12,5 tys. euro wynosi ona ok. 125 euro+ VAT), opłata kapitałowa, czyli capital duty (w zależności od formy prowadzonej działalności wynosi 1 proc. kapitału zakładowego - płatna również w przypadku podwyższenia kapitału spółki, w niektórych przypadkach jest określana ryczałtowo), opłata od wpisu do rejestru podmiotów gospodarczych oraz publicznego ogłoszenia w dzienniku urzędowym (Mémorial).


Każdy nowy podmiot musi być zgłoszony we właściwym miejscowo urzędzie podatkowym. Ponadto powinien on również dokonać rejestracji w urzędzie właściwym w sprawach ubezpieczeń społecznych (Centre Commun de la Securite Sociale), a gdy zatrudnia pracowników, podlega rejestracji w Towarzystwie Ubezpieczeniowym (Association d'Assurance contre les Accidents).


- Zakładając spółkę w Luksemburgu, warto zwrócić uwagę na odpowiedni dobór nazwy spółki. Wybrana nazwa powinna dostatecznie odróżniać się od nazw spółek dotychczas zarejestrowanych, często bowiem można spotkać się z odmową rejestracji spółki nawet ze względu na nieznaczną zbieżność w tym zakresie - przypomina Natalia Krupa.


Należy również pamiętać, że rozpoczęcie działalności gospodarczej w Luksemburgu (prowadzonej zarówno osobiście, jak i w ramach spółki) może powodować konieczność otworzenia odrębnego rachunku bankowego - co wiąże się z dodatkowymi formalnościami i kosztami.


Dodatkowe zezwolenia


Pomimo że w Luksemburgu obowiązuje swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku pewnych gałęzi gospodarki, takich jak handel, produkcja czy rzemiosło, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego pozwolenia. W celu rozpoczęcia działalności w wymienionych gałęziach należy złożyć wniosek w Ministerstwie do Spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Ministere des Classes Moyennes) na urzędowym formularzu. Formularze te dostępne są na stronie ministerstwa www.mcm.public.lu oraz w Izbie Handlowej (Chambre de Commerce). Ponadto wnioskodawca musi potwierdzić swoje kwalifikacje np. dyplomem ukończenia studiów lub zaświadczeniem z poprzedniej pracy (nierezydenci składają certyfikat wydany przez Izbę Handlową). Jeśli wniosek składany jest w imieniu spółki, należy dołączyć status spółki lub jego projekt.


- Opisany proces rejestracyjny trwa do dwóch miesięcy. Natomiast rejestracja działalności, która nie wymaga uzyskania pozwolenia, trwa krócej - tłumaczy Natalia Krupa.


Podatek dochodowy


Osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania w Luksemburgu, płacą podatek dochodowy według stawek progresywnych, wynoszących od 0 do 38,95 proc. Stawki podatku są uzależnione od stanu cywilnego podatnika oraz liczby posiadanych dzieci.


Zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie odprowadza za podatnika pracodawca. Pracodawca i pracownik płacą identyczne składki ubezpieczeniowe - każdy po 13 proc. w przypadku pracowników fizycznych lub 10,80 proc. w pozostałych przypadkach. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą opłacają składki w wysokości 21,60 proc.


Co ciekawe, każdy podmiot obciążony jest dodatkowo opłatą solidarnościową w wysokości 2,5 lub 4 proc. obliczonego podatku dochodowego wpłacaną na rzecz funduszu dla bezrobotnych - zwraca uwagę Natalia Krupa.


Należy również wspomnieć o podmiotach, które pomimo że działają jako osoby prawne (tzn. S.A., S.e.c.a. lub S.á r.l) to jednak są objęte specjalnym reżimem podatkowym. Dotyczy to w szczególności funduszy inwestycyjnych typu SICAV/SICAF (Société d'Investissement a Capital Variable), SICAR (Société d'Investissement en Capital a Risque) lub SIF (Specialized Investment Fund).


WAŻNE ADRESY

l IZBA HANDLOWA

Chambre de Commerce du Grand-Duché de Luxembourg

L-2981 Luxembourg, tel. (0-0352) 42 39 39-330, www.cc.lu

l MINISTERSTWO DS. MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW

Ministere des Classes Moyennes, 6 av. Emile Reuter

L-2420 Luxembourg, tel. (0-0352) 478-4711/15/17/ 18/19, www.mcm.public.lu

l CENTRUM ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

Centre Commun de la Securite Sociale 125, rte d'Esch

1471 Luxembourg, tel. (0-0352) 40 14 11, www.ccss.lu

l REJESTR HANDLOWY

Registre de Commerce et des Soiciétés 13, rue Erasme

L-2961 Luxembourg, tel. (0-0352) 26 428-1, www.rcsl.lu


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

REKLAMA

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

REKLAMA

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA