REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć działalność gospodarczą w Rumunii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy rumuński rynek jest atrakcyjny dla zagranicznych przedsiębiorców. Jak wiele polskich firm prowadzi działalność gospodarczą w tym kraju?

Czy rumuński rynek jest atrakcyjny dla zagranicznych przedsiębiorców. Jak wiele polskich firm prowadzi działalność gospodarczą w tym kraju?

REKLAMA

REKLAMA

Według Ambasady RP w Rumunii na rynku rumuńskim działa blisko 500 spółek z udziałem polskiego kapitału. Do najważniejszych inwestycji zrealizowanych przez polskie spółki należą inwestycje firmy CanPack z 2005 roku oraz inwestycje dokonane w zeszłym roku przez Asseco.

Większość zagranicznych inwestorów narzeka na biurokrację i niestabilność ustawodawczą, które utrudniają dokonywanie długoterminowych planów biznesowych. Niemniej jednak po wejściu do UE Rumunia jest coraz mniej narażona na działanie tych dwóch czynników. Tak wiec potencjalni inwestorzy z Polski powinni przygotować się jedynie na południową mentalność mieszkańców tego kraju.

Rumunia to ponad 22 milionów konsumentów, przy czym jedynie 10 proc. mieszka w Bukareszcie. Nie należy zapominać o innych dużych miastach, liczących blisko lub ponad 300 tysięcy mieszkańców, takich jak Konstanca, Jassy, Timisoara, Kluż-Napoka, Gałacz, Braszów czy Krajowa. W 2006 roku liczba zagranicznych inwestycji w Rumunii uległa zwiększeniu w stosunku do 2005 roku i sięgnęła wartości 9,1 mld euro. 60 proc. zagranicznych inwestycji pochodziło z innych państw UE, a przede wszystkim z następujących pięciu krajów: Holandii, Austrii, Francji, Niemiec i Włoch.

REKLAMA

Które sektory gospodarki są najbardziej atrakcyjne dla zagranicznych inwestorów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zagraniczni inwestorzy najchętniej inwestują w sektor telekomunikacyjny (22,01 proc.), usługowy (12,26 proc.), handlowy (11,13 proc.), budowy maszyn (9,94proc.), przemysłu drzewnego (10,15 proc.), energetycznego (7,70 proc.), budowlanego i materiałów budowlanych (5,55 proc.), sektor przemysłu elektronicznego (3,51 proc.) oraz metalurgicznego (3,54 proc.). Najbardziej głośne inwestycje w ostatnim czasie to przeniesienie przez Nokię zakładów do Transylwanii i inwestycje Renault w okolicach Pitesti.

Jaką formę działalności zaproponowałaby pani polskim przedsiębiorcom, którzy chcieliby wspólnie prowadzić działalność gospodarczą w Rumunii?

Inwestorzy mają do wyboru kilka rodzajów spółek: osobowe i kapitałowe. Do spółek osobowych należą: spółka jawna societate in nume colectiv (SNC), spółka komandytowa societate in comandita simpla (SCS) oraz spółka komandytowo-akcyjna societate in comandita pe actiuni (SCA).

Jeśli chodzi o spółki kapitałowe, to mamy do wyboru spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością societate cu raspundere limitata (SRL) i spółkę akcyjną societate pe actiuni (SA). Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednak najczęściej wybieraną formą prowadzenia działalności gospodarczej w Rumunii, ze względu na proste wymagania i procedury administracyjne oraz niewielkie wymagania kapitałowe. Spółka akcyjna to korzystne rozwiązane dla inwestorów planujących wprowadzenie spółki na giełdę.

Zagraniczni inwestorzy mogą też utworzyć w Rumunii oddział. Podlega on rejestracji w Rejestrze Handlowym, właściwym miejscowo dla siedziby oddziału, przy czym spółka matka ma obowiązek wyznaczenia pełnomocnika oddziału. Zagraniczny przedsiębiorca może tez założyć w Rumunii przedstawicielstwo, ale nie może ono prowadzić działalności gospodarczej. Musi zostać zarejestrowane w Ministerstwie Małych i Średnich Przedsiębiorstw, które wydaje stosowne zezwolenie podlegające opłacie 800 euro rocznie.

Czy obywatele polscy potrzebują jakichkolwiek dodatkowych zezwoleń do ustanowienia spółki w Rumunii?

Nie. Przepisy dotyczące inwestycji zagranicznych w Rumunii zostały zawarte w ustawie nr 92/1997. Zgodnie z jej przepisami - zagraniczni inwestorzy mogą wybrać dowolny rodzaj spółki spośród spółek określonych w rumuńskim prawie. Ustawa nie zawiera również żadnych ograniczeń w kwestii wyboru sektora gospodarki i zapewnia równe traktowanie inwestorów rumuńskich i zagranicznych, rezydentów i nierezydentów. Zatem polscy inwestorzy zamierzający rozpocząć działalność gospodarczą w Rumunii muszą przestrzegać tych samych przepisów prawa co obywatele tego kraju w analogicznej sytuacji.

Jaka jest wymagana kwota kapitału zakładowego dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej? Czy istnieją jakieś ograniczenia jeśli chodzi o liczbę wspólników tych spółek?

Kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinien wynosić co najmniej 200 lei (około 60 euro) i dzielić się na udziały o minimalnej wartości nominalnej w wysokości 10 lei (około 3 euro). Jeśli chodzi o spółki akcyjne, zgodnie z ostatnią nowelizacją prawa spółek, minimalna kwota kapitału zakładowego to 90 tys. lei (około 27 715 euro), przy czym minimalna wartość nominalna jednej akcji powinna wynosić 0,1 leja.

W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może ona zostać ustanowiona przez jednego lub więcej wspólników, ale maksymalnie 50. Do zawiązania spółki akcyjnej wymaganych jest natomiast co najmniej dwóch akcjonariuszy.

Jakich procedur należy dopełnić, by założyć spółkę w Rumunii i jak długo trwa załatwienie tych formalności?

Zakładanie spółek w Rumunii składa się z kilku etapów, nie jest jednak czasochłonne. Po otrzymaniu zaświadczenia z Rejestru Handlowego potwierdzającego, że firma spółki nie jest zastrzeżona, założyciel spółki musi zdeponować wymaganą kwotę na rachunku bankowym i uzyskać zaświadczenie o dostępności tych środków. Obu formalności należy dopełnić tego samego dnia. Ponadto założyciel spółki musi uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami wydane przez urząd podatkowy kraju, którego jest obywatelem lub rezydentem i dokonać rejestracji w delegaturze Urzędu Rejestru Handlowego właściwej miejscowo dla siedziby wnioskodawcy - w terminie trzech dni od daty rozpatrzenia.

Rejestracji dla celów podatku VAT dokonuje właściwy urząd podatkowy. Kod rejestracji dla celów podatku VAT jest poprzedzony kodem RO i jest wydawany w terminie trzech dni od daty złożenia właściwej dokumentacji.

Ile kosztuje założenie spółki w Rumunii?

Koszty procedury ustanowienia spółki, czyli koszty uzyskania stosownych zaświadczeń i opłaty skarbowe, wynoszą około 150 euro.

Jakie podatki płacą przedsiębiorcy w Rumunii? Czy forma prawna ma wpływ na stawkę podatkową?

Zgodnie z rumuńskim prawem podatkowym forma prawna spółki nie ma wpływu na stawkę podatkową, bowiem wszystkie spółki podlegają tym samym podatkom, czyli podatkowi dochodowemu od osób prawnych, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 16 proc. Jednak mikroprzedsiębiorstwa, których obroty nie przekraczają kwoty 100 tys. euro oraz których czynności zarządzania nie przekraczają 50 proc. rocznego dochodu, mogą stosować indywidualną stawkę podatku zależną od wysokości ich przychodów, 2,5 proc. w 2008 roku i 3 proc. w roku 2009. Ponadto dochody osób fizycznych podlegają opodatkowaniu stawką 16 proc., poza wyjątkowymi przypadkami. Jeśli chodzi o VAT, to podstawowa jego stawka wynosi 19 proc., natomiast obniżona stawka VAT wynosząca 9 proc. obowiązuje na książki i gazety, produkty lecznicze oraz usługi zakwaterowania w sektorze turystycznym.

Czy istnieje wymóg uzyskania koncesji w stosunku do niektórych sektorów gospodarki?

Tak. Rozporządzenie rządu nr 34/2006 zawiera wykaz rodzajów działalności związanych głównie z sektorem wodnym, energetycznym, transportowym i usług pocztowych, dla których wymagane jest posiadanie koncesji. Ponadto powyższe rozporządzenie określa procedurę wydawania koncesji. Koncesje są przyznawane w drodze otwartych lub ograniczonych przetargów publicznych, dialogu konkurencyjnego, negocjacji lub konkursu ofert.

Jakie są ograniczenia związane z zakupem ziemi w Rumunii przez obcokrajowców?

Od czasu wejścia Rumunii do Unii Europejskiej, czyli od 1 stycznia 2007 r., obywatele państw UE będący rezydentami Rumunii lub spółki ustanowione zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwach UE i posiadające oddział w Rumunii mogą dokonywać zakupu ziemi na takich samych warunkach co obywatele tego kraju. Jednak osoby fizyczne lub prawne, które nie są rezydentami Rumunii lub nie posiadają oddziału w tym kraju, będą miały prawo do nabycia ziemi w Rumuni dla celów mieszkalnych lub gospodarczych dopiero od 31 grudnia 2011 r.

Czy istnieją jakieś ograniczenia związane z najmem powierzchni handlowych?

Nie ma specjalnych regulacji prawnych dotyczących najmu powierzchni handlowych w Rumunii. Zastosowanie znajdują tutaj ogólne zasady rumuńskiego kodeksu cywilnego. Umowy najmu mogą być zawierane w formie umowy na czas określony lub nieokreślony, z zastrzeżeniem, że najem wieczysty jest prawnie zabroniony. Nie istnieją ograniczenia, jeśli chodzi o kwotę czynszu, strony mogą ustalić dowolną kwotę dla konkretnej nieruchomości.

Ioana Knoll-Tudor, prawnik w warszawskim biurze GLN. Absolwentka Wydziału Prawa Europejskiego w College of Europe. Studiowała na Uniwersytecie w Paryżu (Paris II Assas) i w Barcelonie. Posiada tytuł doktora nauk prawnych European University Institute we Florencji. Od 2007 roku jest członkiem madryckiej Izby Adwokackiej. Specjalizuje się w międzynarodowym i europejskim prawie gospodarczym, zagadnieniach związanych z prawem spółek, a także w rozwiązywaniu sporów sądowych i arbitrażu.

Rozmawwiała MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

Podstawa prawna

• Prawo spółek nr 31/1990 ze zm.

• Ustawa nadzwyczajna nr 92/1997 o inwestycjach zagranicznych

• Rozporządzenie nadzwyczajne nr 34/2006 dotyczące koncesji

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA