REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w Rumunii podlegają jednolitemu 16-proc. podatkowi dochodowemu. Stawka ta przewidziana jest zarówno dla PIT, jak i CIT. Najpopularniejszą, jak też najefektywniejszą formą prowadzenia firmy w Rumunii jest spółka z o.o.

Przedsiębiorcy rozważający rozpoczęcie działalności w Rumunii po wejściu tego państwa do Unii Europejskiej mogą skorzystać ze wszystkich przywilejów związanych z funkcjonowaniem wspólnego rynku oraz zasady swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zauważa Szymon Czerwiński, konsultant w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, siła robocza w tym państwie należy do najtańszych w Europie, możliwe jest rozpoczęcie działalności w oparciu o prywatyzowane lub postawione w stan upadłości rodzime przedsiębiorstwa, administracja nie jest zaś tak rygorystyczna jak choćby w Polsce.

- Jednak ze względu na barierę językową inwestorzy na starcie powinni skorzystać z niedrogiej pomocy rumuńskich regionalnych izb handlowo-przemysłowych, których personel doskonale porusza się w gąszczu przepisów dotyczących procedur, opłat czy wymogów dokumentacyjnych - dodaje Szymon Czerwiński.

Własna działalność

REKLAMA

Specyfiką rumuńskiej gospodarki jest stosunkowo niewielka liczba przedsiębiorców działających stricte na własny rachunek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność indywidualna bądź w formie spółki osobowej cieszy się małą popularnością zarówno wśród inwestorów rumuńskich, jak i zagranicznych ze względu na pełną odpowiedzialność właścicieli całym ich majątkiem za zobowiązania związane z jej wykonywaniem. Podobnie jak w Polsce do spółek osobowych zaliczane są: spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna oraz partnerska.

Z informacji naszego rozmówcy wynika, że rozpoczynający działalność na własną rękę lub w formie spółki osobowej powinni postarać się o zezwolenie wydane przez urząd miasta, które jest właściwe ze względu na przyszłą siedzibę planowanej działalności. Starając się o pozwolenie, należy dysponować lokalem przeznaczonym do prowadzenia przedsiębiorstwa. Kolejnym etapem procesu rejestracyjnego jest zgłoszenie zamiaru prowadzenia działalności do rejestru handlowego (do rozpoczęcia działalności wystarczy samo zgłoszenie).

- Niezbędna będzie również rejestracja we właściwym urzędzie podatkowym oraz w urzędzie pracy w przypadku, gdy w ramach działalności planowane jest zatrudnienie pracowników. Osoby profesjonalnie wykonujące zawody wymagające specjalnych kwalifikacji (np. lekarze czy prawnicy), występując o zezwolenie, muszą legitymować się dokumentem potwierdzającym posiadane uprawnienia zawodowe - dodaje Szymon Czerwiński.

Firma na dużą skalę

Ekspert z Accreo Taxand wyjaśnia, że przedsiębiorcy funkcjonujący w Rumunii w przeważającej mierze prowadzą działalność za pomocą spółek kapitałowych. Mogą być one założone nawet przez jednego wspólnika (dwóch akcjonariuszy w przypadku spółki akcyjnej).

- Organami rumuńskich spółek kapitałowych są: zarząd, zgromadzenie wspólników oraz rada nadzorcza bądź komisja rewizyjna. W roli członków organów mogą występować również osoby prawne, które reprezentuje wpisana do rejestru spółki osoba fizyczna. W odróżnieniu jednak do rozwiązań stosowanych w naszym kraju prawo rumuńskie nie reguluje zasad funkcjonowania spółek przed dokonaniem wpisu do rejestru. W praktyce przyjmuje się więc, że zarówno spółki osobowe, jak i kapitałowe mogą działać jako spółki w organizacji, posiadając ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Czynności dokonane w tym okresie muszą być potwierdzone przez wspólników po dokonaniu wpisu spółki - wyjaśnia Szymon Czerwiński.

Zwraca też uwagę, że podobnie jak i w Polsce najpopularniejszą formą prowadzenia średniej wielkości działalności w Rumunii jest spółka z o.o. Oprócz stosunkowo prostej procedury rejestracyjnej cechuje się ona niedużymi wymaganiami co do wysokości minimalnego kapitału zakładowego, który wynosi ok. 200 zł, co w połączeniu z ograniczoną odpowiedzialnością udziałowców czyni tę formę prowadzenia działalności bardzo atrakcyjną.

- Formą przeznaczoną dla większych projektów inwestycyjnych jest spółka akcyjna o minimalnym kapitale założycielskim wynoszącym ok. 100 tys. zł. Minimalna wartość jednej akcji stanowi ok. 0,1 zł. Na kapitał założycielski spółek handlowych nie mogą składać się wierzytelności. Dopuszczalne jest natomiast wnoszenie aportów, lecz organ rejestrowy domaga się zwykle sporządzenia wyceny takiego aportu, co skutkuje przedłużaniem procesu rejestracji. Kapitał zakładowy musi być zdeponowany na rachunku bankowym - stwierdza nasz rozmówca.

Według niego atrakcyjnymi z punktu widzenia zagranicznego inwestora formami prowadzenia działalności są oddziały. Mogą one funkcjonować tylko w takim zakresie, w jakim operuje zagraniczna spółka macierzysta. Natomiast przedstawicielstwa - podobnie jak w Polsce - służą prowadzeniu działalności wyłącznie w zakresie reprezentacji i reklamy.

Spółki handlowe oraz oddziały spółek zagranicznych muszą zostać wpisane do rejestru prowadzonego przez izby przemysłowo-handlowe, które są właściwe ze względu na siedzibę spółki lub oddziału. Procedura uzyskania wpisu trwa około miesiąca.

Opodatkowanie

W Rumunii stawki podatku dochodowego od osób fizycznych oraz od osób prawnych są jednolite i wynoszą 16 proc.

- Zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, jak również prowadzący działalność indywidualnie oraz w formie spółki osobowej są opodatkowani od wartości netto uzyskiwanego dochodu (tj. po potrąceniu kosztów). Kalkulacja wysokości podatku do zapłaty następuje przy uwzględnieniu zróżnicowanych, zależnych od uzyskanego dochodu i liczby osób będących na utrzymaniu podatnika, kwot wolnych od podatku - tłumaczy Szymon Czerwiński.

Wskazuje jednocześnie, że podatnikami CIT są zarówno przedsiębiorstwa rumuńskie, jak i przedsiębiorstwa zagraniczne w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności na terenie Rumunii (oczywiście, z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym zwłaszcza dotyczących zakładu). Zasady opodatkowania są zbliżone do tych funkcjonujących w Polsce; przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia straty w kolejnych pięciu latach, zasady dokonywania amortyzacji są analogiczne do polskich, również podobnie skonstruowany jest system potrącania podatku z tytułu zysków kapitałowych. Stawka podatku od zysków kapitałowych wynosi 16 proc.

Inne zobowiązania

Podstawowa stawka VAT w Rumunii wynosi 19 proc. Stawka obniżona do 9 proc. stosowana jest w przypadku transakcji sprzedaży leków, książek, gazet i czasopism czy zakwaterowania w hotelach. Zwolnienie od podatku obejmują m.in. usługi edukacyjne, finansowe czy opieki zdrowotnej. Za podatników VAT uznaje się podmioty, których roczny obrót przekroczy ok. 200 tys. zł.

- Katalog towarów podlegających podatkowi akcyzowemu w Rumunii jest zbliżony do polskiego. Podatek ten jest jednak również pobierany m.in. od sprzedaży kawy czy wyrobów z kryształu. Na terenie Rumunii istnieje sześć stref wolnocłowych, które są wyłączone z jej obszaru celnego, choć podlegają jej administracji i prawodawstwu. Działalność w ramach stref jest często zwolniona z opodatkowania - podkreśla Szymon Czerwiński.

OPŁATY ZA FIRMĘ

Podstawowym kosztem założenia działalności w formie spółki jest opłata z tytułu wpisu do rejestru handlowego wynosząca ok. 1,2 tys. zł (ok. 800 zł w przypadku oddziału). Opłata za ogłoszenie o wpisie do rejestru wynosi ok. 100 zł. Inwestorzy nie mogą zapomnieć o kosztach opłat notarialnych, otwarcia rachunku w banku czy tłumaczeń przysięgłych.

Przedstawicielstwa podlegają wpisowi do odrębnego rejestru (koszt ok. 4 tys. zł).

WYJĄTKI OD JEDNOLITEGO OPODATKOWANIA

Najważniejszym wyjątkiem od zasady jednolitego opodatkowania dochodów stanowi sposób opodatkowania mikroprzedsiębiorstw - przez które rozumie się te uzyskujące dochód do wysokości ok. 100 tys. zł rocznie przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 9 osób. Takie przedsiębiorstwa płacą podatek dochodowy w wysokości 3 proc. postawy liczonej od wartości obrotu.

Równie ciekawe rozwiązanie stanowi ryczałtowe opodatkowanie przedstawicielstw, które płacą podatek w wysokości ok. 15 tys. zł rocznie.

INNE PODATKI W RUMUNII

Przedsiębiorcy będący właścicielami budynków są zobowiązani odprowadzać podatek w wysokości 0,1-0,2 proc. podstawy skalkulowanej w oparciu o powierzchnię i rodzaj budynku. Wysokość podatku gruntowego ustalana jest kwotowo na podstawie hektara powierzchni z uwzględnieniem położenia oraz kategorii gruntu.

Zatrudniając pracowników w Rumunii, nie można zapomnieć o płaceniu składek związanych z zabezpieczeniem społecznym. W zależności od profilu działalności przedsiębiorstwa, wielkości zatrudnienia i wysokości dochodów uzyskiwanych przez pracownika (lub podatnika w ramach działalności indywidualnej) z wynagrodzeń brutto potrąca się składki w wysokości od 28,25 do 41,75 proc.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA