REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę w Rumunii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w Rumunii podlegają jednolitemu 16-proc. podatkowi dochodowemu. Stawka ta przewidziana jest zarówno dla PIT, jak i CIT. Najpopularniejszą, jak też najefektywniejszą formą prowadzenia firmy w Rumunii jest spółka z o.o.

Przedsiębiorcy rozważający rozpoczęcie działalności w Rumunii po wejściu tego państwa do Unii Europejskiej mogą skorzystać ze wszystkich przywilejów związanych z funkcjonowaniem wspólnego rynku oraz zasady swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zauważa Szymon Czerwiński, konsultant w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, siła robocza w tym państwie należy do najtańszych w Europie, możliwe jest rozpoczęcie działalności w oparciu o prywatyzowane lub postawione w stan upadłości rodzime przedsiębiorstwa, administracja nie jest zaś tak rygorystyczna jak choćby w Polsce.

- Jednak ze względu na barierę językową inwestorzy na starcie powinni skorzystać z niedrogiej pomocy rumuńskich regionalnych izb handlowo-przemysłowych, których personel doskonale porusza się w gąszczu przepisów dotyczących procedur, opłat czy wymogów dokumentacyjnych - dodaje Szymon Czerwiński.

Własna działalność

REKLAMA

Specyfiką rumuńskiej gospodarki jest stosunkowo niewielka liczba przedsiębiorców działających stricte na własny rachunek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność indywidualna bądź w formie spółki osobowej cieszy się małą popularnością zarówno wśród inwestorów rumuńskich, jak i zagranicznych ze względu na pełną odpowiedzialność właścicieli całym ich majątkiem za zobowiązania związane z jej wykonywaniem. Podobnie jak w Polsce do spółek osobowych zaliczane są: spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna oraz partnerska.

Z informacji naszego rozmówcy wynika, że rozpoczynający działalność na własną rękę lub w formie spółki osobowej powinni postarać się o zezwolenie wydane przez urząd miasta, które jest właściwe ze względu na przyszłą siedzibę planowanej działalności. Starając się o pozwolenie, należy dysponować lokalem przeznaczonym do prowadzenia przedsiębiorstwa. Kolejnym etapem procesu rejestracyjnego jest zgłoszenie zamiaru prowadzenia działalności do rejestru handlowego (do rozpoczęcia działalności wystarczy samo zgłoszenie).

- Niezbędna będzie również rejestracja we właściwym urzędzie podatkowym oraz w urzędzie pracy w przypadku, gdy w ramach działalności planowane jest zatrudnienie pracowników. Osoby profesjonalnie wykonujące zawody wymagające specjalnych kwalifikacji (np. lekarze czy prawnicy), występując o zezwolenie, muszą legitymować się dokumentem potwierdzającym posiadane uprawnienia zawodowe - dodaje Szymon Czerwiński.

Firma na dużą skalę

Ekspert z Accreo Taxand wyjaśnia, że przedsiębiorcy funkcjonujący w Rumunii w przeważającej mierze prowadzą działalność za pomocą spółek kapitałowych. Mogą być one założone nawet przez jednego wspólnika (dwóch akcjonariuszy w przypadku spółki akcyjnej).

- Organami rumuńskich spółek kapitałowych są: zarząd, zgromadzenie wspólników oraz rada nadzorcza bądź komisja rewizyjna. W roli członków organów mogą występować również osoby prawne, które reprezentuje wpisana do rejestru spółki osoba fizyczna. W odróżnieniu jednak do rozwiązań stosowanych w naszym kraju prawo rumuńskie nie reguluje zasad funkcjonowania spółek przed dokonaniem wpisu do rejestru. W praktyce przyjmuje się więc, że zarówno spółki osobowe, jak i kapitałowe mogą działać jako spółki w organizacji, posiadając ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Czynności dokonane w tym okresie muszą być potwierdzone przez wspólników po dokonaniu wpisu spółki - wyjaśnia Szymon Czerwiński.

Zwraca też uwagę, że podobnie jak i w Polsce najpopularniejszą formą prowadzenia średniej wielkości działalności w Rumunii jest spółka z o.o. Oprócz stosunkowo prostej procedury rejestracyjnej cechuje się ona niedużymi wymaganiami co do wysokości minimalnego kapitału zakładowego, który wynosi ok. 200 zł, co w połączeniu z ograniczoną odpowiedzialnością udziałowców czyni tę formę prowadzenia działalności bardzo atrakcyjną.

- Formą przeznaczoną dla większych projektów inwestycyjnych jest spółka akcyjna o minimalnym kapitale założycielskim wynoszącym ok. 100 tys. zł. Minimalna wartość jednej akcji stanowi ok. 0,1 zł. Na kapitał założycielski spółek handlowych nie mogą składać się wierzytelności. Dopuszczalne jest natomiast wnoszenie aportów, lecz organ rejestrowy domaga się zwykle sporządzenia wyceny takiego aportu, co skutkuje przedłużaniem procesu rejestracji. Kapitał zakładowy musi być zdeponowany na rachunku bankowym - stwierdza nasz rozmówca.

Według niego atrakcyjnymi z punktu widzenia zagranicznego inwestora formami prowadzenia działalności są oddziały. Mogą one funkcjonować tylko w takim zakresie, w jakim operuje zagraniczna spółka macierzysta. Natomiast przedstawicielstwa - podobnie jak w Polsce - służą prowadzeniu działalności wyłącznie w zakresie reprezentacji i reklamy.

Spółki handlowe oraz oddziały spółek zagranicznych muszą zostać wpisane do rejestru prowadzonego przez izby przemysłowo-handlowe, które są właściwe ze względu na siedzibę spółki lub oddziału. Procedura uzyskania wpisu trwa około miesiąca.

Opodatkowanie

W Rumunii stawki podatku dochodowego od osób fizycznych oraz od osób prawnych są jednolite i wynoszą 16 proc.

- Zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, jak również prowadzący działalność indywidualnie oraz w formie spółki osobowej są opodatkowani od wartości netto uzyskiwanego dochodu (tj. po potrąceniu kosztów). Kalkulacja wysokości podatku do zapłaty następuje przy uwzględnieniu zróżnicowanych, zależnych od uzyskanego dochodu i liczby osób będących na utrzymaniu podatnika, kwot wolnych od podatku - tłumaczy Szymon Czerwiński.

Wskazuje jednocześnie, że podatnikami CIT są zarówno przedsiębiorstwa rumuńskie, jak i przedsiębiorstwa zagraniczne w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności na terenie Rumunii (oczywiście, z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym zwłaszcza dotyczących zakładu). Zasady opodatkowania są zbliżone do tych funkcjonujących w Polsce; przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia straty w kolejnych pięciu latach, zasady dokonywania amortyzacji są analogiczne do polskich, również podobnie skonstruowany jest system potrącania podatku z tytułu zysków kapitałowych. Stawka podatku od zysków kapitałowych wynosi 16 proc.

Inne zobowiązania

Podstawowa stawka VAT w Rumunii wynosi 19 proc. Stawka obniżona do 9 proc. stosowana jest w przypadku transakcji sprzedaży leków, książek, gazet i czasopism czy zakwaterowania w hotelach. Zwolnienie od podatku obejmują m.in. usługi edukacyjne, finansowe czy opieki zdrowotnej. Za podatników VAT uznaje się podmioty, których roczny obrót przekroczy ok. 200 tys. zł.

- Katalog towarów podlegających podatkowi akcyzowemu w Rumunii jest zbliżony do polskiego. Podatek ten jest jednak również pobierany m.in. od sprzedaży kawy czy wyrobów z kryształu. Na terenie Rumunii istnieje sześć stref wolnocłowych, które są wyłączone z jej obszaru celnego, choć podlegają jej administracji i prawodawstwu. Działalność w ramach stref jest często zwolniona z opodatkowania - podkreśla Szymon Czerwiński.

OPŁATY ZA FIRMĘ

Podstawowym kosztem założenia działalności w formie spółki jest opłata z tytułu wpisu do rejestru handlowego wynosząca ok. 1,2 tys. zł (ok. 800 zł w przypadku oddziału). Opłata za ogłoszenie o wpisie do rejestru wynosi ok. 100 zł. Inwestorzy nie mogą zapomnieć o kosztach opłat notarialnych, otwarcia rachunku w banku czy tłumaczeń przysięgłych.

Przedstawicielstwa podlegają wpisowi do odrębnego rejestru (koszt ok. 4 tys. zł).

WYJĄTKI OD JEDNOLITEGO OPODATKOWANIA

Najważniejszym wyjątkiem od zasady jednolitego opodatkowania dochodów stanowi sposób opodatkowania mikroprzedsiębiorstw - przez które rozumie się te uzyskujące dochód do wysokości ok. 100 tys. zł rocznie przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 9 osób. Takie przedsiębiorstwa płacą podatek dochodowy w wysokości 3 proc. postawy liczonej od wartości obrotu.

Równie ciekawe rozwiązanie stanowi ryczałtowe opodatkowanie przedstawicielstw, które płacą podatek w wysokości ok. 15 tys. zł rocznie.

INNE PODATKI W RUMUNII

Przedsiębiorcy będący właścicielami budynków są zobowiązani odprowadzać podatek w wysokości 0,1-0,2 proc. podstawy skalkulowanej w oparciu o powierzchnię i rodzaj budynku. Wysokość podatku gruntowego ustalana jest kwotowo na podstawie hektara powierzchni z uwzględnieniem położenia oraz kategorii gruntu.

Zatrudniając pracowników w Rumunii, nie można zapomnieć o płaceniu składek związanych z zabezpieczeniem społecznym. W zależności od profilu działalności przedsiębiorstwa, wielkości zatrudnienia i wysokości dochodów uzyskiwanych przez pracownika (lub podatnika w ramach działalności indywidualnej) z wynagrodzeń brutto potrąca się składki w wysokości od 28,25 do 41,75 proc.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA