REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wsparcie finansowe może otrzymać łotewski przedsiębiorca

EM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy realizujący przedsięwzięcia na terenie Łotwy mogą ubiegać się o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Jakie to będzie wsparcie i jaka może być jego wysokość?

REKLAMA

Dynamicznie rozwijająca się Łotwa, z najwyższym wzrostem PKB w Europie (11,9 proc. w 2006 roku) ma do rozdysponowania w latach 2007-2013 niemal 4,6 mld euro. Budżet ten został podzielony pomiędzy trzy programy operacyjne. Wysokość pomocy publicznej dostępnej dla przedsiębiorców jest niezależna od lokalizacji inwestycji i dla całego kraju wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Fundusze strukturalne zostaną rozdysponowane na przedsięwzięcia mające na celu szeroko rozumiany zrównoważony rozwój ekonomiczno-społeczny kraju, a przede wszystkim rozwój zasobów ludzkich, wzmocnienie konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy oraz rozwój infrastruktury. Nacisk położony też będzie na rozwój miast innych niż Ryga, w której mieszka niemal połowa populacji Łotwy.

REKLAMA

Przedsiębiorcy, głównie mali i średni, mogą ubiegać się o wsparcie z wybranych działań w ramach wszystkich dostępnych programów operacyjnych. Najważniejszym źródłem pomocy jest Program Operacyjny Przedsiębiorczość i Innowacje z budżetem w wysokości niemal 1,1 mld euro (w tym 736 mln euro ze środków UE). Wsparcie finansowe dla przedsiębiorców w ramach tego programu zostanie rozdysponowane w zakresie dwóch osi priorytetowych: Nauka i innowacje oraz Promocja przedsiębiorczości. Priorytetowe typy projektów związane są z komercjalizacją badań naukowych i transferem technologii, dostępem do rynku międzynarodowego oraz współfinansowaniem inwestycji w przedsiębiorstwa sektora MSP. Drugim ważnym źródłem pomocy dla przedsiębiorców będzie Program Operacyjny Zasoby Ludzkie i Zatrudnienie, którego budżet wynosi ponad 550 mln euro. Kluczowa dla sektora prywatnego jest oś priorytetowa Promocja Zatrudnienia i Zdrowie w Miejscu Pracy, w której przedsiębiorcy mogą ubiegać się o wsparcie na szkolenia oraz zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Usługi z budżetem w wysokości ponad 3,24 mld euro główny nacisk położony jest na pomoc dla podmiotów publicznych. Niemniej dofinansowanie mogą również uzyskać przedsiębiorcy świadczący usługi dla społeczności lokalnych na podstawie umów zawartych z gminami w ramach osi priorytetowych Jakość Środowiska dla Życia i Rozwoju Gospodarczego oraz Promocja Infrastruktury Środowiskowej i Energia Przyjazna Środowisku.

Szczegółowe informacje na temat dostępności funduszy strukturalnych dla przedsiębiorców planujących inwestycje na Łotwie można znaleźć na stronie internetowej Państwowej Agencji Rozwoju Regionalnego (State Regional Development Agency) http://www.vraa.gov.lv/, stronie internetowej poświęconej funduszom strukturalnym http://www.esfondi.lv/ oraz na stronach internetowych instytucji pośredniczących odpowiedzialnych za wdrażanie poszczególnych programów.

ŁUKASZ PUPEK

konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Taxand

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

(EM)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA