REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje na usługi doradcze i inwestycje w ramach programów regionalnych

Łukasz Kusak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze zbliżającym się ostatecznym zatwierdzeniem szesnastu regionalnych programów operacyjnych (RPO) i planowanym rozpoczęciem przyjmowania wniosków o dofinansowanie Minister Rozwoju Regionalnego wydał dwa rozporządzenia dotyczące udzielania firmom pomocy regionalnej na usługi doradcze oraz na inwestycje. Regulują one przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy przedsiębiorcom.

Udzielanie pomocy regionalnej na doradztwo

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego w regionach poprzez ułatwienie firmom dostępu do usług doradczych mających wpływ na wzrost ich konkurencyjności.

Pomoc może być udzielana na realizację projektu w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym, polegającego na zakupie usług doradczych od podmiotów zewnętrznych. Dofinansowanie będzie można uzyskać na usługi dotyczące:

• jakości, a w szczególności projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego, a także uzyskiwania i odnawiania certyfikatów zgodności dla wyrobów, usług, surowców, maszyn i urządzeń, aparatury kontrolno-pomiarowej lub kwalifikacji personelu, a także wydawania deklaracji zgodności producenta w tym zakresie,

REKLAMA

• wykorzystywania zaawansowanych technologii informatycznych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• opracowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa,

• projektowania, wdrażania i doskonalenia nowego produktu lub usługi lub opracowywania planów marketingowych,

• tworzenia i rozwoju współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a przedsiębiorcami w zakresie transferu technologii i innowacji,

• przygotowania do uczestniczenia w programach badawczych i innowacyjnych,

• tworzenia sieci kooperacyjnych przedsiębiorstw,

• łączenia się przedsiębiorstw,

• prowadzenia przedsiębiorstwa na terytorium Unii Europejskiej,

• wprowadzania przez przedsiębiorcę produktów na nowe rynki zagraniczne,

• pozyskiwania zewnętrznego finansowania na rozwój działalności gospodarczej.

Do wydatków kwalifikowanych zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki poniesione na sfinansowanie usług doradczych. Wydatki te pomniejsza się o podatek od towarów i usług, chyba że przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia.

Maksymalny poziom dofinansowania w przypadku ubiegania się o dofinansowanie przez przedsiębiorcę wynosi 50% kosztów kwalifikowanych projektu.

Warto podkreślić, że pomoc nie może być udzielona na usługi doradztwa stałego i okresowego, związanego z bieżącą działalnością operacyjną przedsiębiorstwa, takiego jak doradztwo podatkowe, usługi prawne, podatkowe itp.

Podmiot starający się o dotację w ramach regionalnego programu operacyjnego składa wniosek o dofinansowanie do podmiotu udzielającego pomocy. Takimi podmiotami będą właściwe urzędy marszałkowskie.

Udzielanie pomocy regionalnej na inwestycje

Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana na realizację nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją. Przez pojęcie „nowa inwestycja” należy rozumieć:

• inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z: utworzeniem i rozbudową przedsiębiorstwa, wprowadzeniem nowych produktów, zasadniczą zmianą procesu produkcyjnego,

• nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub byłoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił.

Warto zaznaczyć, że nową inwestycją nie jest inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych oraz nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.

Tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją oznacza przyrost liczby pracowników, w stosunku do średniej z poprzednich 12 miesięcy, w wyniku realizacji nowej inwestycji, w okresie trzech lat od dnia jej zakończenia. Do liczby pracowników wlicza się pracowników w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracowników sezonowych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Do wydatków kwalifikowanych podlegających dofinansowaniu w ramach nowej inwestycji zalicza się wydatki niezbędne do jej realizacji poniesione na:

• nabycie prawa własności i wieczystego użytkowania gruntów oraz nieruchomości zabudowanej,

• nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym: budowli i budynków (jeśli ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu), maszyn i urządzeń, narzędzi, przyrządów i aparatury, wyposażenia technicznego dla prac biurowych oraz infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją,

• nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, pod warunkiem że będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc, będą podlegać amortyzacji, będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych oraz będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 5 lat (3 lata w przypadku mikro-, małego i średniego przedsiębiorcy).

Warto podkreślić, iż nabycie środków trwałych może nastąpić także w drodze leasingu.

W sytuacji gdy projektodawca należy do sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), może otrzymać także dofinansowanie na pokrycie kosztów prac związanych z przygotowaniem nowej inwestycji oraz usług doradczych z nią związanych (na poziomie maksymalnie 50% wydatków kwalifikowanych). Wymienione wydatki należy pomniejszyć o VAT, chyba że przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia.

Maksymalna intensywność pomocy w przypadku projektów inwestycyjnych jest zróżnicowana w zależności od obszaru, którego dotyczy. I tak, maksymalna wysokość dofinansowania wynosi:

• 30% wydatków kwalifikowanych - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy oraz w okresie od 1 stycznia 2011 r. do końca 2013 r. - na obszarze województwa mazowieckiego,

• 40% - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego (do końca grudnia 2010 r. także na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem Warszawy),

• 50% - na obszarach pozostałych województw.

Maksymalna intensywność pomocy może zostać podwyższona o 20% w przypadku mikro- i małego przedsiębiorcy, a o 10% - w przypadku średniego przedsiębiorcy.

WAŻNE!

W celu dokonania oceny, czy przedsiębiorstwo można zaliczyć do mikro-, małego lub średniego przedsiębiorstwa, warto skorzystać z kwalifikatora MSP zamieszczonego na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl).

Aby otrzymać dofinansowanie, musi być spełniony warunek zapewnienia tzw. trwałości realizacji projektu. Należy przez to rozumieć utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy przez minimum 3 lata od dnia jej zakończenia (5 lat w przypadku przedsiębiorstw nienależących do sektora MSP). Ponadto przedsiębiorca powinien wnieść wkład własny w wysokości co najmniej 25% wydatków kwalifikowanych, pochodzący ze źródeł własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania (np. kredytów).

Z wnioskiem o pomoc, podobnie jak ma to miejsce w przypadku dotacji na usługi doradcze, należy wystąpić do właściwego urzędu marszałkowskiego.

Należy zaznaczyć, że prace związane z nową inwestycją mogą się rozpocząć dopiero po złożeniu przez projektodawcę wniosku o dofinansowanie i uzyskaniu od podmiotu udzielającego pomocy pisemnego potwierdzenia, że nowa inwestycja kwalifikuje się do objęcia pomocą.

• rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 11 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy na usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych - Dz.U. Nr 193, poz. 1398

• rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych - Dz.U. Nr 193, poz. 1399

Łukasz Kusak

ekspert w zakresie finansów i funduszy europejskich

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

REKLAMA

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA