REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak rozliczyć projekt unijny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większa grupa przedsiębiorców kończy lub zakończyła realizacje swoich inwestycji. Z pewnością chciałaby jak najszybciej rozliczyć projekt i otrzymać na swój rachunek bankowy środki z dotacji.


O czym przedsiębiorca powinien pamiętać, na co zwracać szczególną uwagę przygotowując rozliczenie zrealizowanego projektu? Pamiętając o wymaganiach związanych z rozliczaniem projektu, działania z tym związane powinny być elementem przygotowywania wniosku o dotacje. Tylko takie podejście jest w stanie uchronić przedsiębiorcę przed niespodziankami w momencie składania wniosku o płatność.

REKLAMA

 

REKLAMA


Każdy z programów podlega innym kryteriom, dlatego nie można podejmować działań opartych tylko na bazie już zdobytych doświadczeń lub przyzwyczajeń. Trzeba ściśle kierować się instrukcjami, które mają być pomocą w przygotowaniu rozliczenia końcowego, oraz sięgać do najważniejszego dokumentu, tj. umowy o dofinansowanie projektu.

Umowa o dofinansowanie projektu to dokument, który trzeba szczegółowo przeanalizować i precyzyjnie przestrzegać zapisów w nim zawartych.
Często zdarza się, iż ten kluczowy dokument trafia na półkę, co w konsekwencji rodzi w późniejszym okresie szereg problemów, z utratą dotacji włącznie. Istotne w tym wypadku jest spełnienie wymogów formalnych związanych z terminowym dostarczeniem do właściwej instytucji końcowego rozliczenia projektu. Zgodnie z zapisami zawartymi umowie o dofinansowanie projektu, przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia w Regionalnej Instytucji Finansującej końcowego rozliczenia inwestycji w terminie 25 dni od daty jej zakończenia.

Aby otrzymać zwrot środków wraz końcowym rozliczeniem, przedsiębiorca składa wniosek o płatność oraz dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów, np. potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie faktur, dowody płatności, wyciągi bankowe. Do tych dokumentów dochodzą dodatkowe, specyficzne dla realizowanego projektu. Jeśli np. elementem realizowanego projektu był zakup używanych środków trwałych, to do końcowego rozliczenia inwestycji trzeba załączyć dokumenty potwierdzające, iż dany środek w ostatnich siedmiu latach nie był finansowany ze środków publicznych. Spełnienie tego wymogu staje się często problematyczne, zwłaszcza gdy poprzedni sprzedający zlikwidował działalność.


Rozwiązaniem tego problemu jest złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia wyjaśniającego zaistniałą sytuację. To rozwiązanie jest akceptowane przez instytucję zarządzającą i nie będzie stanowić przeszkody w wypłacie dotacji. Kwalifikowalność kosztów to kolejne zagadnienie, które musi być dokładnie przeanalizowane w momencie przygotowywania projektu oraz po jego zakończeniu. Aby wydatek został uznany za kwalifikowany, musi spełniać kilka kryteriów, m.in. musi być poniesiony w okresie realizacji projektu i przedsiębiorca może go udokumentować.

Na etapie rozliczania inwestycji weryfikowana jest także kategoria wydatków niekwalifikowanych.
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca nie może samowolnie rezygnować z realizacji części działań, mimo iż nie stanowią one wydatków kwalifikowanych. Warto pamiętać, że taka samowolna zmiana harmonogramu działań wpływa na realizację całości projektu i zwykle stanowi naruszenie umowy o dofinansowanie.


Szczególnym zagadnieniem jest planowanie wskaźników produktu, rezultatu i oddziaływania. W tym przypadku istotna jest pewna ostrożność i realizm już w momencie planowania inwestycji. Przedsiębiorca, podpisując umowę o dofinansowanie, decyduje się utrzymywać inwestycje przez min. pięć lat. Trwałość projektu jest weryfikowana właśnie przez monitorowanie wskaźników utrzymania projektu na poziomie produktu i jego rezultatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


MARIUSZ NOWAK

specjalista ds. funduszy europejskich, Centrum Obsługi Małych Przedsiębiorstw, Fortis Bank Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA