REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Program mentoringu

Marzena Czarnowska
Mentoring nie ma na celu wzajemnego dyskredytowania mentora i ucznia, ale prawdziwą i szczerą współpracę.
Mentoring nie ma na celu wzajemnego dyskredytowania mentora i ucznia, ale prawdziwą i szczerą współpracę.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze starogrecką mitologią Mentor był mieszkańcem Itaki, przyjacielem Odysa. Jemu król Itaki powierzył opiekę nad synem i żoną. Dlatego dziś o opiekunie, nauczycielu mówimy „mentor”.

Dlaczego mentoring?

W USA od blisko 30 lat wiele dużych firm korzysta z programów mentoringowych. Jest to zorganizowany sposób przeciwdziałania „wypaleniu zawodowemu” doświadczonych pracowników przy jednoczesnym wspieraniu młodych pracowników w okresie adaptacyjnym. O sukcesie każdego pracodawcy w dużej mierze decyduje dobór pracowników, relacje między nimi, a szczególnie brak konfliktów. Program mentoringu jest próbą odpowiedzi na dwa zjawiska:
1. doświadczeni pracownicy mogą odejść z firmy, w której ich zdaniem „nic więcej nie osiągną” lub zaczną ulegać wypaleniu zawodowemu, staną się tym samym mniej efektywni w pracy jak również pogorszą się ich kontakty ze współpracownikami, głównie młodszymi, których mogą traktować jak zagrożenie,
2. nowi pracownicy potrzebują czasu na adaptację do nowych warunków i wymagań, mają dużo zapału do pracy, ale mało doświadczenia, zamiast wywarzać otwarte drzwi mają szansę podążać drogą wydeptaną przez mentora.

REKLAMA

Polecamy: Jak odchodzić z pracy?

Mentoring nie ma na celu wzajemnego dyskredytowania mentora i ucznia, ale prawdziwą i szczerą współpracę, pozbawioną obaw typu: „Ja go nauczę, przekażę kontakty, a on zabierze mi stanowisko” oraz oskarżeń „On tylko czatuje na moje potknięcia, by udowodnić, że nigdy nie będę tak dobry jak on”.

Osoba mentora

By być mentorem trzeba mieć nie tylko szeroką wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie. Trzeba naprawdę lubić ludzi, a szczególnie tego nowego pracownika, który jeszcze niepewnie stawia kroki. Mentor musi myśleć w ten sposób o swoim uczniu: „Jakby go oszlifować to będzie prawdziwy diament, godny mnie następca”. Mentor musi być pewny swojego stanowiska i mieć w sobie coś z dobrotliwego nauczyciela, by ganić potknięcia, ale nie straszyć swego ucznia. Musi być życzliwy i cierpliwy. Mentorowi nie brakuje zapału, nie wypala się – to ktoś kto osiągnął mistrzostwo w swoim fachu i teraz chce się tym bogactwem podzielić. Jest on nie tylko wybawieniem dla nowicjusza, ale i podporą dla przełożonego, uprzedza i naprawia błędy nowego pracownika, kieruje nim i objaśnia wszelkie tajniki pracy w zespole. 

Czytaj także: Naucz się pracy w zespole

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA