Program mentoringu
REKLAMA
REKLAMA
Dlaczego mentoring?
W USA od blisko 30 lat wiele dużych firm korzysta z programów mentoringowych. Jest to zorganizowany sposób przeciwdziałania „wypaleniu zawodowemu” doświadczonych pracowników przy jednoczesnym wspieraniu młodych pracowników w okresie adaptacyjnym. O sukcesie każdego pracodawcy w dużej mierze decyduje dobór pracowników, relacje między nimi, a szczególnie brak konfliktów. Program mentoringu jest próbą odpowiedzi na dwa zjawiska:
1. doświadczeni pracownicy mogą odejść z firmy, w której ich zdaniem „nic więcej nie osiągną” lub zaczną ulegać wypaleniu zawodowemu, staną się tym samym mniej efektywni w pracy jak również pogorszą się ich kontakty ze współpracownikami, głównie młodszymi, których mogą traktować jak zagrożenie,
2. nowi pracownicy potrzebują czasu na adaptację do nowych warunków i wymagań, mają dużo zapału do pracy, ale mało doświadczenia, zamiast wywarzać otwarte drzwi mają szansę podążać drogą wydeptaną przez mentora.
REKLAMA
Polecamy: Jak odchodzić z pracy?
Mentoring nie ma na celu wzajemnego dyskredytowania mentora i ucznia, ale prawdziwą i szczerą współpracę, pozbawioną obaw typu: „Ja go nauczę, przekażę kontakty, a on zabierze mi stanowisko” oraz oskarżeń „On tylko czatuje na moje potknięcia, by udowodnić, że nigdy nie będę tak dobry jak on”.
Osoba mentora
By być mentorem trzeba mieć nie tylko szeroką wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie. Trzeba naprawdę lubić ludzi, a szczególnie tego nowego pracownika, który jeszcze niepewnie stawia kroki. Mentor musi myśleć w ten sposób o swoim uczniu: „Jakby go oszlifować to będzie prawdziwy diament, godny mnie następca”. Mentor musi być pewny swojego stanowiska i mieć w sobie coś z dobrotliwego nauczyciela, by ganić potknięcia, ale nie straszyć swego ucznia. Musi być życzliwy i cierpliwy. Mentorowi nie brakuje zapału, nie wypala się – to ktoś kto osiągnął mistrzostwo w swoim fachu i teraz chce się tym bogactwem podzielić. Jest on nie tylko wybawieniem dla nowicjusza, ale i podporą dla przełożonego, uprzedza i naprawia błędy nowego pracownika, kieruje nim i objaśnia wszelkie tajniki pracy w zespole.
Czytaj także: Naucz się pracy w zespole
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.