Budowanie sieci kontaktów biznesowych
REKLAMA
REKLAMA
Badania przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2009 roku przez The Network wśród internautów wykazały, że blisko połowa respondentów otrzymała pracę za granicą dzięki informacjom uzyskanym od członków rodziny lub znajomych. Co daje posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów towarzyskich i biznesowych? Przede wszystkim masz dostęp do większej liczby informacji, wcześniej niż inni możesz dowiedzieć się o planach wprowadzenia nowej, korzystniejszej oferty kredytowej w banku, możesz szybciej załatwić niektóre sprawy urzędowe, czy okazyjnie kupić bilet na wycieczkę zagraniczną. Sami nie jesteśmy w stanie dotrzeć do tych wszystkich wiadomości, wyszukać wszystkich okazji, ale dzięki informacjom uzyskanym od innych – wiemy więcej. Na płaszczyźnie zawodowej posiadanie rozgałęzionej sieci kontaktów ma jeszcze większe znaczenie – dzięki kontaktom osobistym masz szansę wynegocjować korzystniejsze dla twojej firmy warunki kontraktu, pozyskać nowego klienta, łatwiej uzyskasz pomoc w rozwiązaniu problemów.
REKLAMA
Zobacz: O dobry wizerunek firmy powinni dbać wszyscy
Jak budować sieć kontaktów biznesowych?
1. Nawiązuj znajomości szczere, życzliwe, bezinteresowne. Nie patrz na nowo poznaną osobę, jako na potencjalnego klienta.
2. Bądź gotowy do udzielenia pomocy, kiedy ty będziesz jej potrzebował z pewnością znajda się osoby, które ci jej udzielą.
3. Nawiązywanie kontaktów to całodzienna praca, jeden z twoich zawodowych obowiązków, który nie ustaje po wyjściu z biura. Nigdy nie wiesz kogo i gdzie spotkasz – możesz stracić szansę na podpisanie ważnej umowy, jeśli twój partner w interesach zobaczy, jak z ignorancją odnosisz się do kelnera w restauracji.
4. Nawiązuj kontakty nie tylko z osobami, które pracują w twojej i pokrewnej branży. Udzielaj się na spotkaniach towarzyskich. Możesz zapisać się do drużyny sportowej skupiającej pracowników twojej firmy, zaangażować się w działalność charytatywną.
5. Bądź specjalistą – postaraj się zgłębić pewien wycinek wiedzy i w razie potrzeby udzielaj informacji innym. Dzięki temu współpracownicy będą postrzegać się jako autorytet w tej dziedzinie.
6. Bądź otwarty na zawieranie nowych znajomości.
7. Pielęgnuj już nawiązane kontakty – pamiętaj o życzeniach imieninowych, podziękowaniach za wyświadczoną przysługę, dotrzymuj słowa i wywiązuj się z obietnic.
Zobacz: Plan życia zawodowego
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA