REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawność językowa Twoją wizytówką

Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej.
Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kulturę osobistą człowieka tworzy nie tylko jego zachowanie, sposób ubierania się, ale także to, jak się wypowiada. Czysta wymowa, staranny sposób formułowania myśli oraz dbałość o poprawność językową w służbowej korespondencji jest wysoko ceniona nie tylko przez znawców etykiety, ale także przez pracodawców i kontrahentów.

Poprawnie i płynnie wypowiadająca się osoba, bez problemu poradzi sobie z różnego rodzaju prezentacjami, poprowadzeniem szkolenia, przewodniczeniem zebraniom, poprowadzeniem korespondencji firmowej. Dbając o poprawność językową w mailach i pismach oficjalnych wystawiamy naszej firmie nienaganną wizytówkę. Ponadto możemy być pewni, że nasza korespondencja będzie o wiele poważniej potraktowana.

REKLAMA

Jak dbać o poprawność językową?

Przypomnij sobie podstawowe zasady gramatyczne, stylistyczne, ortograficzne i interpunkcyjne. Szczególnie ważne są zasady:

  1. Stawiania przecinków, myślników i średników;
  2. Stawiania znaków interpunkcyjnych przy wyliczaniu i punktowaniu;
  3. Pisania wielką literą wszelkich nazw własnych i tytułów;
  4. Unikania strony biernej – nadaje to dynamiki tekstowi;
  5. Pisania pełnymi zdaniami, najlepiej w formie: podmiot, orzeczenie i dopełnienie;
  6. Pisania „nie” z różnymi częściami mowy;
  7. Odmiany i pisowni skrótów i skrótowców;
  8. Odmiany liczebników;
  9. Odmiany nazwisk;
  10. Dzielenia wyrazów.

Zobacz: Czy znasz elementy mailowej etykiety?

Zapoznaj się również z dokładnymi nazwami firm, z którymi współpracujesz, niektóre nazwy przedsiębiorstw pisze się bowiem specjalnie małą literą. A przedstawiciele tych firm irytują się, gdy nazwę ich firmy wrzucamy do jednego worka ze wszystkimi nazwami własnymi i piszemy z wielkiej.

Najczęściej popełniane błędy w korespondencji służbowej i pismach

  1. Nieprzestrzeganie zasad etykiety językowej:
    a) Zaczynanie maila od słowa „Witam”;
    b) Zwraca nie się do obcej osoby zwrotem „Szanowna Pani Aniu”, „Szanowny Panie Adamie”;
    c) Skracanie w pismach tytułów np. dyr., prof.;
    d) Kończenie maili, skierowanych do obcych osób słowem „pozdrawiam”, zamiast „z poważaniem”.
  2. Nieprzestrzeganie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych:
    a) Ignorowanie polskich znaków diakrytycznych w mailach służbowych;
    b) Błędy w pisowni wyrazów z cząstką „nie”;
    c) Ignorowanie przecinków i innych znaków przystankowych;
    d) Błędne dzielenie wyrazów podczas przenoszenia;
    e) Nieodmienianie nazwisk i imion.
  3. Niekonsekwencja
    a) Niejednolite zapisywanie liczebników – raz słownie, a drugi raz cyfrą;
    b) Niejednolite zapisywanie wyrazu procent w wersji pełnej, skróconej (proc.) i znakowej(%);
    c) Mieszanie stylów funkcjonalnych polszczyzny: potocznego z urzędowym.

Zobacz: Mentor pilnie poszukiwany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej. Dobrze mieć także pod ręką najnowszy słownik ortograficzny oraz słownik poprawnej polszczyzny. W istotnych kwestiach spornych proponuję zgłosić się z oficjalnym zapytaniem do Rady Języka Polskiego lub jednostki poradniczej przy wybranym uniwersytecie.

Namawiam też do ograniczonego zaufania do funkcji sprawdzania pisowni w komputerowym edytorze tekstów. Między innymi program ten nie zna wszystkich nazw własnych, nie jest w stanie sprawdzić wszystkich błędów interpunkcyjnych i nie potrafi odróżniać homonimów – wyrazów o innym znaczeniu, ale o tej samej budowie (np. zamek czy korona).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA