REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawność językowa Twoją wizytówką

Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej.
Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kulturę osobistą człowieka tworzy nie tylko jego zachowanie, sposób ubierania się, ale także to, jak się wypowiada. Czysta wymowa, staranny sposób formułowania myśli oraz dbałość o poprawność językową w służbowej korespondencji jest wysoko ceniona nie tylko przez znawców etykiety, ale także przez pracodawców i kontrahentów.

Poprawnie i płynnie wypowiadająca się osoba, bez problemu poradzi sobie z różnego rodzaju prezentacjami, poprowadzeniem szkolenia, przewodniczeniem zebraniom, poprowadzeniem korespondencji firmowej. Dbając o poprawność językową w mailach i pismach oficjalnych wystawiamy naszej firmie nienaganną wizytówkę. Ponadto możemy być pewni, że nasza korespondencja będzie o wiele poważniej potraktowana.

REKLAMA

Jak dbać o poprawność językową?

Przypomnij sobie podstawowe zasady gramatyczne, stylistyczne, ortograficzne i interpunkcyjne. Szczególnie ważne są zasady:

  1. Stawiania przecinków, myślników i średników;
  2. Stawiania znaków interpunkcyjnych przy wyliczaniu i punktowaniu;
  3. Pisania wielką literą wszelkich nazw własnych i tytułów;
  4. Unikania strony biernej – nadaje to dynamiki tekstowi;
  5. Pisania pełnymi zdaniami, najlepiej w formie: podmiot, orzeczenie i dopełnienie;
  6. Pisania „nie” z różnymi częściami mowy;
  7. Odmiany i pisowni skrótów i skrótowców;
  8. Odmiany liczebników;
  9. Odmiany nazwisk;
  10. Dzielenia wyrazów.

Zobacz: Czy znasz elementy mailowej etykiety?

Zapoznaj się również z dokładnymi nazwami firm, z którymi współpracujesz, niektóre nazwy przedsiębiorstw pisze się bowiem specjalnie małą literą. A przedstawiciele tych firm irytują się, gdy nazwę ich firmy wrzucamy do jednego worka ze wszystkimi nazwami własnymi i piszemy z wielkiej.

Najczęściej popełniane błędy w korespondencji służbowej i pismach

  1. Nieprzestrzeganie zasad etykiety językowej:
    a) Zaczynanie maila od słowa „Witam”;
    b) Zwraca nie się do obcej osoby zwrotem „Szanowna Pani Aniu”, „Szanowny Panie Adamie”;
    c) Skracanie w pismach tytułów np. dyr., prof.;
    d) Kończenie maili, skierowanych do obcych osób słowem „pozdrawiam”, zamiast „z poważaniem”.
  2. Nieprzestrzeganie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych:
    a) Ignorowanie polskich znaków diakrytycznych w mailach służbowych;
    b) Błędy w pisowni wyrazów z cząstką „nie”;
    c) Ignorowanie przecinków i innych znaków przystankowych;
    d) Błędne dzielenie wyrazów podczas przenoszenia;
    e) Nieodmienianie nazwisk i imion.
  3. Niekonsekwencja
    a) Niejednolite zapisywanie liczebników – raz słownie, a drugi raz cyfrą;
    b) Niejednolite zapisywanie wyrazu procent w wersji pełnej, skróconej (proc.) i znakowej(%);
    c) Mieszanie stylów funkcjonalnych polszczyzny: potocznego z urzędowym.

Zobacz: Mentor pilnie poszukiwany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej. Dobrze mieć także pod ręką najnowszy słownik ortograficzny oraz słownik poprawnej polszczyzny. W istotnych kwestiach spornych proponuję zgłosić się z oficjalnym zapytaniem do Rady Języka Polskiego lub jednostki poradniczej przy wybranym uniwersytecie.

Namawiam też do ograniczonego zaufania do funkcji sprawdzania pisowni w komputerowym edytorze tekstów. Między innymi program ten nie zna wszystkich nazw własnych, nie jest w stanie sprawdzić wszystkich błędów interpunkcyjnych i nie potrafi odróżniać homonimów – wyrazów o innym znaczeniu, ale o tej samej budowie (np. zamek czy korona).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA