REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawność językowa Twoją wizytówką

Subskrybuj nas na Youtube
Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej.
Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kulturę osobistą człowieka tworzy nie tylko jego zachowanie, sposób ubierania się, ale także to, jak się wypowiada. Czysta wymowa, staranny sposób formułowania myśli oraz dbałość o poprawność językową w służbowej korespondencji jest wysoko ceniona nie tylko przez znawców etykiety, ale także przez pracodawców i kontrahentów.

Poprawnie i płynnie wypowiadająca się osoba, bez problemu poradzi sobie z różnego rodzaju prezentacjami, poprowadzeniem szkolenia, przewodniczeniem zebraniom, poprowadzeniem korespondencji firmowej. Dbając o poprawność językową w mailach i pismach oficjalnych wystawiamy naszej firmie nienaganną wizytówkę. Ponadto możemy być pewni, że nasza korespondencja będzie o wiele poważniej potraktowana.

REKLAMA

Jak dbać o poprawność językową?

Przypomnij sobie podstawowe zasady gramatyczne, stylistyczne, ortograficzne i interpunkcyjne. Szczególnie ważne są zasady:

  1. Stawiania przecinków, myślników i średników;
  2. Stawiania znaków interpunkcyjnych przy wyliczaniu i punktowaniu;
  3. Pisania wielką literą wszelkich nazw własnych i tytułów;
  4. Unikania strony biernej – nadaje to dynamiki tekstowi;
  5. Pisania pełnymi zdaniami, najlepiej w formie: podmiot, orzeczenie i dopełnienie;
  6. Pisania „nie” z różnymi częściami mowy;
  7. Odmiany i pisowni skrótów i skrótowców;
  8. Odmiany liczebników;
  9. Odmiany nazwisk;
  10. Dzielenia wyrazów.

Zobacz: Czy znasz elementy mailowej etykiety?

Zapoznaj się również z dokładnymi nazwami firm, z którymi współpracujesz, niektóre nazwy przedsiębiorstw pisze się bowiem specjalnie małą literą. A przedstawiciele tych firm irytują się, gdy nazwę ich firmy wrzucamy do jednego worka ze wszystkimi nazwami własnymi i piszemy z wielkiej.

Najczęściej popełniane błędy w korespondencji służbowej i pismach

  1. Nieprzestrzeganie zasad etykiety językowej:
    a) Zaczynanie maila od słowa „Witam”;
    b) Zwraca nie się do obcej osoby zwrotem „Szanowna Pani Aniu”, „Szanowny Panie Adamie”;
    c) Skracanie w pismach tytułów np. dyr., prof.;
    d) Kończenie maili, skierowanych do obcych osób słowem „pozdrawiam”, zamiast „z poważaniem”.
  2. Nieprzestrzeganie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych:
    a) Ignorowanie polskich znaków diakrytycznych w mailach służbowych;
    b) Błędy w pisowni wyrazów z cząstką „nie”;
    c) Ignorowanie przecinków i innych znaków przystankowych;
    d) Błędne dzielenie wyrazów podczas przenoszenia;
    e) Nieodmienianie nazwisk i imion.
  3. Niekonsekwencja
    a) Niejednolite zapisywanie liczebników – raz słownie, a drugi raz cyfrą;
    b) Niejednolite zapisywanie wyrazu procent w wersji pełnej, skróconej (proc.) i znakowej(%);
    c) Mieszanie stylów funkcjonalnych polszczyzny: potocznego z urzędowym.

Zobacz: Mentor pilnie poszukiwany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeśli podczas przygotowywania dokumentów, pism czy listów napotkasz na jakiś problem językowy najlepiej poradzić się osoby, która uchodzi za autorytet w dziedzinie poprawności językowej. Dobrze mieć także pod ręką najnowszy słownik ortograficzny oraz słownik poprawnej polszczyzny. W istotnych kwestiach spornych proponuję zgłosić się z oficjalnym zapytaniem do Rady Języka Polskiego lub jednostki poradniczej przy wybranym uniwersytecie.

Namawiam też do ograniczonego zaufania do funkcji sprawdzania pisowni w komputerowym edytorze tekstów. Między innymi program ten nie zna wszystkich nazw własnych, nie jest w stanie sprawdzić wszystkich błędów interpunkcyjnych i nie potrafi odróżniać homonimów – wyrazów o innym znaczeniu, ale o tej samej budowie (np. zamek czy korona).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA