REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ESG firma
Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora MŚP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Co należy zmienić? Ekspert podpowiada jak przygotować się do raportowania.

Wiceprezes PragmaGO Jacek Obrocki zdradził, jak przygotować się do raportowania. Przypomniał, że od 2023 r. publikują fakultatywne raporty zrównoważonego rozwoju i przygotowują się do raportowania zgodnie z dyrektywą CSRD, która zacznie ich obowiązywać od 2027 r.

REKLAMA

Uważamy, że proces ten wymaga strategicznego podejścia. W PragmaGO rozpoczęliśmy go od dokładnej analizy naszego modelu biznesowego pod kątem kluczowych aspektów ESG i związanych z nimi działań. Zależy nam, aby były one nie tylko zgodne z regulacjami, ale przede wszystkim realnie wpływały na naszych interesariuszy. W drugim etapie wybraliśmy Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (nr 8,9 i 5). Są one skoncentrowane na wspieraniu inkluzywności oraz zapewnianiu równych szans ekonomicznych dla mikro- i małych przedsiębiorstw – powiedział Obrocki.

Trzyetapowe podejście do raportowania ESG

Dodał, że ich strategia na lata 2025-2027 przewiduje trzyetapowe podejście do raportowania. W 2025 roku przeprowadzimy analizę podwójnej istotności. W 2026 roku będziemy zbierać dane i testować mechanizmy raportowania (w szczególności w zakresie emisji CO2 w łańcuchu dostaw), a w 2027 roku złożymy nasz pierwszy raport zgodny z dyrektywą CSRD i europejskimi standardami sprawozdawczości ESRS. Będzie on podlegał audytowi zewnętrznemu. Proces ten wymaga ścisłej współpracy wielu działów i stałego monitorowania zmian legislacyjnych – wytłumaczył. Podkreślił, że bardzo istotne jest, aby każda (nawet mała) firma przeanalizowała, kiedy zacznie podlegać obowiązkowi raportowania zgodnie ze standardami ESRS.

Rynek pracy a ESG

REKLAMA

Obrocki odnosząc się do wpływu ESG na rynek pracy zauważył, że firmy, które traktują ESG poważnie, stają się bardziej atrakcyjne dla pracowników. Zwłaszcza dla młodszych pokoleń, które oczekują, że ich pracodawca będzie odpowiedzialny społecznie i środowiskowo – dodał. Zwrócił także uwagę na to, że coraz większe znaczenie ma także kultura organizacyjna oparta na równości i otwartości – ludzie chcą pracować w miejscach, gdzie nie ma uprzedzeń, a zasady równego traktowania i różnorodności nie są tylko hasłami, ale realnie wpływają na codzienność w firmie.

Co więcej, pracownicy coraz częściej chcą mieć realny wpływ na działania ESG swojej organizacji. Widzimy to w oddolnych inicjatywach, które pojawiają się w obszarach związanych z ochroną środowiska, a także zdrowiem fizycznym i psychicznym. W PragmaGO staramy się aktywnie wspierać takie inicjatywy – zarówno poprzez ich finansowanie, jak i promowanie wśród interesariuszy. Dzielimy się informacjami o nich w naszych kanałach społecznościowych oraz uwzględniamy je w rocznych raportach zrównoważonego rozwoju – powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert o ESG: brak ujednoliconych standardów raportowania, uproszczone wymogi dla sektora MŚP.

REKLAMA

W ocenie Obrockiego, kluczowe jest ujednolicenie standardów raportowania, aby firmy nie musiały stosować różnych wytycznych w zależności od rynku, na którym działają. Jednym z największych wyzwań w obszarze raportowania jest Scope 3, czyli emisje CO₂ powstające w całym łańcuchu wartości firmy – od dostawców po użytkowników końcowych – przekazał. Dodał, że dla każdej organizacji wygląda to inaczej, a metodologia pomiarów nie jest ujednolicona. Każda firma może podejść do obliczeń w indywidualny sposób, co utrudnia porównywanie wyników i weryfikację danych.

Dla PragmaGO ten element jest szczególnie wymagający, ponieważ jako dostawca finansowania dla firm nie produkujemy fizycznego produktu, którego ślad węglowy można stosunkowo łatwo zmierzyć. Musimy podejść do tego obszaru inaczej, uwzględniając wpływ naszych usług finansowych na klientów oraz gospodarkę. Idealnym rozwiązaniem byłby system obejmujący wszystkie podmioty gospodarcze, w którym emisje byłyby raportowane w sposób zunifikowany, co pozwoliłoby na łatwiejsze wyliczanie emisji w całym łańcuchu dostaw – wytłumaczył.

Jako kolejny istotny aspekt wskazał wsparcie dla mniejszych firm, które często nie mają zasobów na pełne wdrożenie ESG. Potrzebujemy uproszczenia wymogów dla sektora MŚP oraz większej automatyzacji raportowania i ujednolicenia metodologii, aby zmniejszyć biurokrację i ograniczyć koszty wdrożenia. ESG powinno być narzędziem wspierającym zrównoważony rozwój, a nie dodatkowym obciążeniem administracyjnym - podsumował.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA