REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ESG firma
Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora MŚP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Co należy zmienić? Ekspert podpowiada jak przygotować się do raportowania.

Wiceprezes PragmaGO Jacek Obrocki zdradził, jak przygotować się do raportowania. Przypomniał, że od 2023 r. publikują fakultatywne raporty zrównoważonego rozwoju i przygotowują się do raportowania zgodnie z dyrektywą CSRD, która zacznie ich obowiązywać od 2027 r.

REKLAMA

REKLAMA

Uważamy, że proces ten wymaga strategicznego podejścia. W PragmaGO rozpoczęliśmy go od dokładnej analizy naszego modelu biznesowego pod kątem kluczowych aspektów ESG i związanych z nimi działań. Zależy nam, aby były one nie tylko zgodne z regulacjami, ale przede wszystkim realnie wpływały na naszych interesariuszy. W drugim etapie wybraliśmy Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (nr 8,9 i 5). Są one skoncentrowane na wspieraniu inkluzywności oraz zapewnianiu równych szans ekonomicznych dla mikro- i małych przedsiębiorstw – powiedział Obrocki.

Trzyetapowe podejście do raportowania ESG

Dodał, że ich strategia na lata 2025-2027 przewiduje trzyetapowe podejście do raportowania. W 2025 roku przeprowadzimy analizę podwójnej istotności. W 2026 roku będziemy zbierać dane i testować mechanizmy raportowania (w szczególności w zakresie emisji CO2 w łańcuchu dostaw), a w 2027 roku złożymy nasz pierwszy raport zgodny z dyrektywą CSRD i europejskimi standardami sprawozdawczości ESRS. Będzie on podlegał audytowi zewnętrznemu. Proces ten wymaga ścisłej współpracy wielu działów i stałego monitorowania zmian legislacyjnych – wytłumaczył. Podkreślił, że bardzo istotne jest, aby każda (nawet mała) firma przeanalizowała, kiedy zacznie podlegać obowiązkowi raportowania zgodnie ze standardami ESRS.

Rynek pracy a ESG

Obrocki odnosząc się do wpływu ESG na rynek pracy zauważył, że firmy, które traktują ESG poważnie, stają się bardziej atrakcyjne dla pracowników. Zwłaszcza dla młodszych pokoleń, które oczekują, że ich pracodawca będzie odpowiedzialny społecznie i środowiskowo – dodał. Zwrócił także uwagę na to, że coraz większe znaczenie ma także kultura organizacyjna oparta na równości i otwartości – ludzie chcą pracować w miejscach, gdzie nie ma uprzedzeń, a zasady równego traktowania i różnorodności nie są tylko hasłami, ale realnie wpływają na codzienność w firmie.

REKLAMA

Co więcej, pracownicy coraz częściej chcą mieć realny wpływ na działania ESG swojej organizacji. Widzimy to w oddolnych inicjatywach, które pojawiają się w obszarach związanych z ochroną środowiska, a także zdrowiem fizycznym i psychicznym. W PragmaGO staramy się aktywnie wspierać takie inicjatywy – zarówno poprzez ich finansowanie, jak i promowanie wśród interesariuszy. Dzielimy się informacjami o nich w naszych kanałach społecznościowych oraz uwzględniamy je w rocznych raportach zrównoważonego rozwoju – powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert o ESG: brak ujednoliconych standardów raportowania, uproszczone wymogi dla sektora MŚP.

W ocenie Obrockiego, kluczowe jest ujednolicenie standardów raportowania, aby firmy nie musiały stosować różnych wytycznych w zależności od rynku, na którym działają. Jednym z największych wyzwań w obszarze raportowania jest Scope 3, czyli emisje CO₂ powstające w całym łańcuchu wartości firmy – od dostawców po użytkowników końcowych – przekazał. Dodał, że dla każdej organizacji wygląda to inaczej, a metodologia pomiarów nie jest ujednolicona. Każda firma może podejść do obliczeń w indywidualny sposób, co utrudnia porównywanie wyników i weryfikację danych.

Dla PragmaGO ten element jest szczególnie wymagający, ponieważ jako dostawca finansowania dla firm nie produkujemy fizycznego produktu, którego ślad węglowy można stosunkowo łatwo zmierzyć. Musimy podejść do tego obszaru inaczej, uwzględniając wpływ naszych usług finansowych na klientów oraz gospodarkę. Idealnym rozwiązaniem byłby system obejmujący wszystkie podmioty gospodarcze, w którym emisje byłyby raportowane w sposób zunifikowany, co pozwoliłoby na łatwiejsze wyliczanie emisji w całym łańcuchu dostaw – wytłumaczył.

Jako kolejny istotny aspekt wskazał wsparcie dla mniejszych firm, które często nie mają zasobów na pełne wdrożenie ESG. Potrzebujemy uproszczenia wymogów dla sektora MŚP oraz większej automatyzacji raportowania i ujednolicenia metodologii, aby zmniejszyć biurokrację i ograniczyć koszty wdrożenia. ESG powinno być narzędziem wspierającym zrównoważony rozwój, a nie dodatkowym obciążeniem administracyjnym - podsumował.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA