REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania z energii?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?
Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie energią, zwłaszcza w czasach kryzysu, staje się jednym z najważniejszych narzędzi do optymalizacji kosztów funkcjonowania firmy. Jakie są wymagania prawne dla przedsiębiorców?

Jakie są obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania z energii?

Wśród najistotniejszych obecnie wymagań znajduje się obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego, który to zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, należy wykonywać co 4 lata. Obowiązkowi temu podlega przedsiębiorca, który zgodnie z Ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki - zatrudniał średniorocznie więcej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły 43 milionów euro.

REKLAMA

REKLAMA

Z obowiązku wykonania audytu energetycznego może być zwolniony przedsiębiorca, który wdrożył system zarządzania energią lub system zarządzania środowiskowego EMAS. Jednak warunkiem jest przeprowadzenie w ramach tych systemów audytu energetycznego.

Co ważne, zapisy w ustawie, wzbudzają wątpliwości interpretacyjne i powodują, iż to przedsiębiorstwa muszą wziąć na siebie ryzyko niewykonania audytu, w przypadku wdrożenia u siebie jednego z ww. systemów.

Dlaczego warto zarządzać energią?

Zarządzanie energią, bez względu na wielkość organizacji, ma na celu pozyskanie informacji na temat obecnego oraz planowanego korzystania z energii, jak również określenie działań związanych z optymalizacją zużycia energii i poprawą wyniku energetycznego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Zatem, aby przedsiębiorca mógł efektywnie zarządzać energią, powinien być świadomy zarówno swoich obszarów znaczącego wykorzystania energii, jak i czynników mających na nie wpływ. Ważne są też aspekty związane z efektywnością ekonomiczną planowanych i również już realizowanych przedsięwzięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie narzędzia ma zatem przedsiębiorca? Możemy zdecydować się na wykonanie podstawowej analizy energetycznej (wykazującej nadmierne koszty bieżące), wykonanie audytu energetycznego, wdrożenie systemu zarządzania energią wg ISO 50001, stosowanie technologii skoncentrowanych na OZE (np. instalacja PV), czy też kogenerację.

Bez względu na wybór narzędzia, celem przedsiębiorcy jest finalnie ograniczenie zużycia energii i związanych z nią kosztów. Sprawne zarządzanie energią, pozwoli nie tylko na zabezpieczanie zgodności prawnej, poprawę wyniku energetycznego firmy, ale również ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, co zwłaszcza istotne jest w dobie zrównoważonego rozwoju.

Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?

Niewykonanie obowiązków prawnych, może być dla przedsiębiorcy niezwykle kosztowne, bowiem za brak wykonania obowiązkowego audytu, może zostać ukarany karą pieniężną wynoszącą do 5% przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Jeśli natomiast przedsiębiorca nie dostosuje się do wprowadzonych, w związku z zagrożeniami dostaw energii, ograniczeń poboru energii, narazić się może na jeszcze bardziej dotkliwe kary. W tym przypadku bowiem kara pieniężna może wynosić nawet 15 % przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Jednak kary za niewykonanie obowiązków prawnych to niejedyne koszty, na które narażony jest przedsiębiorca. Bardzo często ponosi on opłaty związane z niewłaściwym gospodarowaniem energią.

Jednym z takich przypadków będą „kary ukryte na fakturach”. Często zdarza się, iż przedsiębiorca ponosi dodatkowe opłaty dystrybucyjne, związane z brakiem optymalizacji energetycznej w firmie. Koszty ukryte są w opłatach dystrybucyjnych wskazanych na fakturach. Przeprowadzona analiza energetyczna, może pozwolić na ich zdecydowane ograniczenie lub czasem całkowite wyeliminowanie.

Jak zmniejszyć zużycie energii?

Rozwiązania, które oferują firmy consultingowe, powinny być przede wszystkim dopasowane do konkretnego przedsiębiorstwa. Zarówno jego potrzeb, jak i procesów. Czego zatem możemy oczekiwać? Firmy specjalizujące się w obszarze zarządzania energią wykonają audyt energetyczny, który pozwoli spełnić wymagania prawne, a jednocześnie umożliwi opracowanie skutecznego planu na zmniejszenie jej zużycia. Dodatkowo, warto rozważyć wprowadzenie oszczędności poprzez montaż fotowoltaiki czy zastosowanie kogeneracji.

Co ważne, dopasowanie najlepszych rozwiązań energetycznych, a w efekcie skuteczne obniżenie kosztów to jedno, korzyścią pośrednią jest również pozytywny wpływ tych działań na wizerunek marki.  Obecnie konsumenci zwracają dużą uwagę na firmy działające na rzecz ekologii. Warto być jedną z nich i skorzystać na wielu poziomach.  

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA