REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania z energii?

Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?
Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie energią, zwłaszcza w czasach kryzysu, staje się jednym z najważniejszych narzędzi do optymalizacji kosztów funkcjonowania firmy. Jakie są wymagania prawne dla przedsiębiorców?

Jakie są obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania z energii?

REKLAMA

Wśród najistotniejszych obecnie wymagań znajduje się obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego, który to zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, należy wykonywać co 4 lata. Obowiązkowi temu podlega przedsiębiorca, który zgodnie z Ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki - zatrudniał średniorocznie więcej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły 43 milionów euro.

REKLAMA

Z obowiązku wykonania audytu energetycznego może być zwolniony przedsiębiorca, który wdrożył system zarządzania energią lub system zarządzania środowiskowego EMAS. Jednak warunkiem jest przeprowadzenie w ramach tych systemów audytu energetycznego.

Co ważne, zapisy w ustawie, wzbudzają wątpliwości interpretacyjne i powodują, iż to przedsiębiorstwa muszą wziąć na siebie ryzyko niewykonania audytu, w przypadku wdrożenia u siebie jednego z ww. systemów.

Dlaczego warto zarządzać energią?

Zarządzanie energią, bez względu na wielkość organizacji, ma na celu pozyskanie informacji na temat obecnego oraz planowanego korzystania z energii, jak również określenie działań związanych z optymalizacją zużycia energii i poprawą wyniku energetycznego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Zatem, aby przedsiębiorca mógł efektywnie zarządzać energią, powinien być świadomy zarówno swoich obszarów znaczącego wykorzystania energii, jak i czynników mających na nie wpływ. Ważne są też aspekty związane z efektywnością ekonomiczną planowanych i również już realizowanych przedsięwzięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie narzędzia ma zatem przedsiębiorca? Możemy zdecydować się na wykonanie podstawowej analizy energetycznej (wykazującej nadmierne koszty bieżące), wykonanie audytu energetycznego, wdrożenie systemu zarządzania energią wg ISO 50001, stosowanie technologii skoncentrowanych na OZE (np. instalacja PV), czy też kogenerację.

Bez względu na wybór narzędzia, celem przedsiębiorcy jest finalnie ograniczenie zużycia energii i związanych z nią kosztów. Sprawne zarządzanie energią, pozwoli nie tylko na zabezpieczanie zgodności prawnej, poprawę wyniku energetycznego firmy, ale również ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, co zwłaszcza istotne jest w dobie zrównoważonego rozwoju.

Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?

Niewykonanie obowiązków prawnych, może być dla przedsiębiorcy niezwykle kosztowne, bowiem za brak wykonania obowiązkowego audytu, może zostać ukarany karą pieniężną wynoszącą do 5% przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Jeśli natomiast przedsiębiorca nie dostosuje się do wprowadzonych, w związku z zagrożeniami dostaw energii, ograniczeń poboru energii, narazić się może na jeszcze bardziej dotkliwe kary. W tym przypadku bowiem kara pieniężna może wynosić nawet 15 % przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Jednak kary za niewykonanie obowiązków prawnych to niejedyne koszty, na które narażony jest przedsiębiorca. Bardzo często ponosi on opłaty związane z niewłaściwym gospodarowaniem energią.

Jednym z takich przypadków będą „kary ukryte na fakturach”. Często zdarza się, iż przedsiębiorca ponosi dodatkowe opłaty dystrybucyjne, związane z brakiem optymalizacji energetycznej w firmie. Koszty ukryte są w opłatach dystrybucyjnych wskazanych na fakturach. Przeprowadzona analiza energetyczna, może pozwolić na ich zdecydowane ograniczenie lub czasem całkowite wyeliminowanie.

Jak zmniejszyć zużycie energii?

Rozwiązania, które oferują firmy consultingowe, powinny być przede wszystkim dopasowane do konkretnego przedsiębiorstwa. Zarówno jego potrzeb, jak i procesów. Czego zatem możemy oczekiwać? Firmy specjalizujące się w obszarze zarządzania energią wykonają audyt energetyczny, który pozwoli spełnić wymagania prawne, a jednocześnie umożliwi opracowanie skutecznego planu na zmniejszenie jej zużycia. Dodatkowo, warto rozważyć wprowadzenie oszczędności poprzez montaż fotowoltaiki czy zastosowanie kogeneracji.

Co ważne, dopasowanie najlepszych rozwiązań energetycznych, a w efekcie skuteczne obniżenie kosztów to jedno, korzyścią pośrednią jest również pozytywny wpływ tych działań na wizerunek marki.  Obecnie konsumenci zwracają dużą uwagę na firmy działające na rzecz ekologii. Warto być jedną z nich i skorzystać na wielu poziomach.  

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA