REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania z energii?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?
Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie energią, zwłaszcza w czasach kryzysu, staje się jednym z najważniejszych narzędzi do optymalizacji kosztów funkcjonowania firmy. Jakie są wymagania prawne dla przedsiębiorców?

Jakie są obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania z energii?

REKLAMA

Wśród najistotniejszych obecnie wymagań znajduje się obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego, który to zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, należy wykonywać co 4 lata. Obowiązkowi temu podlega przedsiębiorca, który zgodnie z Ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki - zatrudniał średniorocznie więcej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły 43 milionów euro.

REKLAMA

Z obowiązku wykonania audytu energetycznego może być zwolniony przedsiębiorca, który wdrożył system zarządzania energią lub system zarządzania środowiskowego EMAS. Jednak warunkiem jest przeprowadzenie w ramach tych systemów audytu energetycznego.

Co ważne, zapisy w ustawie, wzbudzają wątpliwości interpretacyjne i powodują, iż to przedsiębiorstwa muszą wziąć na siebie ryzyko niewykonania audytu, w przypadku wdrożenia u siebie jednego z ww. systemów.

Dlaczego warto zarządzać energią?

Zarządzanie energią, bez względu na wielkość organizacji, ma na celu pozyskanie informacji na temat obecnego oraz planowanego korzystania z energii, jak również określenie działań związanych z optymalizacją zużycia energii i poprawą wyniku energetycznego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Zatem, aby przedsiębiorca mógł efektywnie zarządzać energią, powinien być świadomy zarówno swoich obszarów znaczącego wykorzystania energii, jak i czynników mających na nie wpływ. Ważne są też aspekty związane z efektywnością ekonomiczną planowanych i również już realizowanych przedsięwzięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie narzędzia ma zatem przedsiębiorca? Możemy zdecydować się na wykonanie podstawowej analizy energetycznej (wykazującej nadmierne koszty bieżące), wykonanie audytu energetycznego, wdrożenie systemu zarządzania energią wg ISO 50001, stosowanie technologii skoncentrowanych na OZE (np. instalacja PV), czy też kogenerację.

Bez względu na wybór narzędzia, celem przedsiębiorcy jest finalnie ograniczenie zużycia energii i związanych z nią kosztów. Sprawne zarządzanie energią, pozwoli nie tylko na zabezpieczanie zgodności prawnej, poprawę wyniku energetycznego firmy, ale również ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, co zwłaszcza istotne jest w dobie zrównoważonego rozwoju.

Jakie są kary w zakresie korzystania z energii?

Niewykonanie obowiązków prawnych, może być dla przedsiębiorcy niezwykle kosztowne, bowiem za brak wykonania obowiązkowego audytu, może zostać ukarany karą pieniężną wynoszącą do 5% przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Jeśli natomiast przedsiębiorca nie dostosuje się do wprowadzonych, w związku z zagrożeniami dostaw energii, ograniczeń poboru energii, narazić się może na jeszcze bardziej dotkliwe kary. W tym przypadku bowiem kara pieniężna może wynosić nawet 15 % przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Jednak kary za niewykonanie obowiązków prawnych to niejedyne koszty, na które narażony jest przedsiębiorca. Bardzo często ponosi on opłaty związane z niewłaściwym gospodarowaniem energią.

Jednym z takich przypadków będą „kary ukryte na fakturach”. Często zdarza się, iż przedsiębiorca ponosi dodatkowe opłaty dystrybucyjne, związane z brakiem optymalizacji energetycznej w firmie. Koszty ukryte są w opłatach dystrybucyjnych wskazanych na fakturach. Przeprowadzona analiza energetyczna, może pozwolić na ich zdecydowane ograniczenie lub czasem całkowite wyeliminowanie.

Jak zmniejszyć zużycie energii?

Rozwiązania, które oferują firmy consultingowe, powinny być przede wszystkim dopasowane do konkretnego przedsiębiorstwa. Zarówno jego potrzeb, jak i procesów. Czego zatem możemy oczekiwać? Firmy specjalizujące się w obszarze zarządzania energią wykonają audyt energetyczny, który pozwoli spełnić wymagania prawne, a jednocześnie umożliwi opracowanie skutecznego planu na zmniejszenie jej zużycia. Dodatkowo, warto rozważyć wprowadzenie oszczędności poprzez montaż fotowoltaiki czy zastosowanie kogeneracji.

Co ważne, dopasowanie najlepszych rozwiązań energetycznych, a w efekcie skuteczne obniżenie kosztów to jedno, korzyścią pośrednią jest również pozytywny wpływ tych działań na wizerunek marki.  Obecnie konsumenci zwracają dużą uwagę na firmy działające na rzecz ekologii. Warto być jedną z nich i skorzystać na wielu poziomach.  

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA