Podstawy korzystania z klienta pocztowego

REKLAMA
REKLAMA
Większością kont pocztowych możesz zarządzać z poziomu strony WWW. Ale często się zdarza, że posiadasz kilka kont pocztowych i potrzebujesz w miarę sprawnie je obsługiwać. Wtedy z pomocą przychodzą kompleksowe programy do obsługi poczty nazywane klientami poczty.
REKLAMA
REKLAMA
W systemach operacyjnych z rodziny Windows standardowo mamy dostęp klienta pocztowego o nazwie Outlook Express. Jest to podstawowy program do obsługi poczty, który na początek jest dobrą alternatywą dla paneli WWW. Polecamy również skorzystanie z jednego z niżej wymienionych klientów.
- Mozilla Thunderbird
- The Bat!
- Microsoft Outlook
Zanim zaczniemy korzystać z naszego wybranego programu musimy dodać w nim nasze konto pocztowe. Proces konfiguracji konta w każdym z programów jest podobny. Pokażemy Ci jak przygotować do pracy klienta Mozilla Thunderbird.
Konfiguracja klienta pocztowego
Przed przystąpieniem do konfiguracji naszego klienta poczty należy przygotować następujące informacje:
REKLAMA
- nazwę konta i hasło (odpowiednio login oraz password)
- nazwę serwera poczty przychodzącej (POP3);
- nazwę serwera poczty wychodzącej (SMTP);
- sprawdź czy usługodawca wymaga używania bezpiecznego uwierzytelniania przy wysyłaniu poczty.
Wszystkie powyższe informacje dostępne są na stronie WWW usługodawcy.
| Uwaga! Zazwyczaj przy pierwszym uruchomieniu klienta pocztowego, uruchamia się automatyczny kreator tworzenia nowego konta. |
Po zebraniu tych informacji możesz przystąpić do konfiguracji programu pocztowego. W tym celu uruchom kreator kont i po kolei wykonuj następujące czynności:
- wybierz Konto pocztowe;
- uzupełnij pola według wskazówek wyświetlonych przez kreator i przejdź do następnego okna;
- zaznacz serwer POP, a w pole poniżej wpisz adres serwera pozyskany ze strony usługodawcy;
- należy podać login, który służy do uwierzytelniania użytkownika poczty poprzez WWW. W zależności od portalu, na którym założyliśmy konto może to być tylko część naszego adresu mailowego znajdującego się przed znakiem @ np. jkowalski, lub też cały adres;
- nazwa konta, którą tutaj podajemy może być dowolna. Służy ona jedynie do odróżniania kont w samym programie pocztowym. Możemy przecież jednym programem obsługiwać kilka kont pocztowych.
Na tym etapie kończy się pierwsza część konfigurowania konta w programie. Drugą częścią jest ustawienie serwera poczty wychodzącej (SMTP). Należy w tym celu w oknie dialogowym Konfiguracja kont, zaznaczyć na liście serwer poczty wychodzącej. Umożliwi to dodanie nowego serwera poczty wychodzącej. Wybierz opcję Dodaj i wypełnij poszczególne pola, gdzie:
- Opis - dowolna nazwa umożliwiająca łatwiejszą identyfikację w programie pocztowym;
- Nazwa serwera – tutaj wpisz nazwę serwera poczty wychodzącej, którą wcześniej pobrałeś ze strony usługodawcy.
Jeżeli usługodawca wymaga bezpiecznego uwierzytelniania hasła należy zaznaczyć Używaj identyfikatora oraz hasła, a w pole poniżej wpisać wykorzystywany login do łączenia się z pocztą. Następnie wybieramy kwestie związaną z szyfrowaniem połączenia SSL lub TLS (jeśli dostępne) i klikamy [OK]. Na koniec zamykamy kreatora kont i możemy się cieszyć skonfigurowanym programem pocztowym.
Warto pamiętać, że w dowolnym programie pocztowym konfiguracja odbywa się w podobny sposób. Musimy podać login, hasło, serwery poczty przychodzącej i wychodzącej oraz wybrać opcję bezpiecznego uwierzytelniania.
Podstawy obsługi
Obsługa klienta pocztowego jest intuicyjna. Praktycznie sprowadza się do odbierania i wysyłania poczty, oraz do redagowania wiadomości.
Niezależnie od użytkowanego programu pocztowego pobranie nowych wiadomości często następuje wraz z uruchomieniem klienta poczty. Jeśli pobieranie nie odbywa się automatycznie, wystarczy poszukać w głównym oknie programu przycisku Pobierz lub Odbierz/Wyślij, a program połączy się z serwerem i pobierze nowe wiadomości.
Aby utworzyć nową wiadomość poszukaj przycisku Napisz lub Nowa poczta. W wywołanym oknie zobaczymy kilka pól. Na początek znajdź przycisk Dołącz, Załącz lub Wstaw załącznik służący do dodawania załączników do wiadomości.
Teraz zajmij się polem odbiorców wiadomości. Odbiorcę naszego maila wpisujemy w pole Do. W przypadku większej ilości adresatów należy ich adresy mailowe oddzielić znakiem średnika. Pole poniżej o nazwie DW (Do Wiadomości) służy do wprowadzania adresatów, którzy otrzymają wiadomość przy okazji. Warto również wiedzieć o polu UDW (Ukryte Do Wiadomości), dzięki któremu żaden z adresatów wiadomości nie dowie się, do kogo jeszcze była adresowana przesyłka.
Gdy wypełnisz wszystkie pola i załączysz plik do wiadomości pozostaje tylko odszukać przycisk Wyślij i użycie go. Program pocztowy połączy się z serwerem i wyśle wiadomość. Za kilka sekund odbiorca odczyta to, co chciałeś mu przekazać.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA