REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za wykrywanie wirusów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kaspersky Lab Polska
Kto odpowiada za wykrywanie wirusów?
Kto odpowiada za wykrywanie wirusów?

REKLAMA

REKLAMA

Proces wykrywania szkodliwego oprogramowania i przywracania normalnych parametrów operacyjnych na komputerze składa się z trzech głównych kroków. Nie ma tu znaczenia, kto lub co podejmuje te kroki: człowiek czy maszyna. Jak przebiega wykrywanie niebezpiecznych dla firmowego komputera wirusów? Przeczytaj poradę eksperta.

Pierwszy krok obejmuje gromadzenie obiektywnych danych o badanym komputerze oraz działających na nim programach. Ten krok najlepiej przeprowadzić przy użyciu szybkiego, automatycznego sprzętu, który potrafi generować raporty nadające się do przetwarzania automatycznego oraz działać bez interwencji człowieka.

REKLAMA

REKLAMA

W drugim kroku zebrane dane są poddawane szczegółowej analizie. Na przykład, jeżeli raport zawiera informację o wykryciu podejrzanego obiektu, taki obiekt należy poddać kwarantannie i dokładnej analizie w celu określenia, jakie stanowi zagrożenie, a następnie trzeba podjąć decyzję odnośnie dalszych działań.

Trzeci krok stanowi rzeczywistą procedurę rozwiązania problemu, dla której można wykorzystać specjalny język skryptowy. Zawiera ona polecenia niezbędne do usunięcia wszelkich szkodliwych plików oraz przywrócenia prawidłowych parametrów operacyjnych komputera.

Jeszcze kilka lat temu kroki 2 i 3 były wykonywane jedynie przez analityków firm bezpieczeństwa IT oraz ekspertów działających na wyspecjalizowanych forach niemal bez użycia jakiejkolwiek automatyzacji. Jednak wraz ze wzrostem liczby użytkowników padających ofiarą szkodliwego oprogramowania, a tym samym potrzebujących specjalistycznej pomocy, pojawiło się wiele problemów:

REKLAMA

• Jeżeli protokoły i pliki kwarantanny są przetwarzane ręcznie, analityk wirusów otrzymuje ogromne ilości nieustannie zmieniających się informacji, które wymagają zintegrowania i pełnego zrozumienia – taki proces nie może być szybki.
• Człowiek posiada naturalne ograniczenia psychiczne i fizjologiczne. Specjalista może zmęczyć się i popełnić błąd; im bardziej złożone zadanie, tym większe prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Na przykład przeciążony pracą ekspert od szkodliwego oprogramowania może pominąć szkodliwy program lub usunąć nieszkodliwą aplikację.
• Analiza plików umieszczonych w kwarantannie jest bardzo czasochłonną operacją, ponieważ ekspert musi przeanalizować unikatowe cechy każdej próbki – tj. gdzie i w jaki sposób pojawiła się i co jest w niej podejrzanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jakie są wady i zalety chmury antywirusowej?

Jedynym rozwiązaniem tych problemów jest całkowita automatyzacja analizy oraz leczenia szkodliwego oprogramowania, jednak dotychczasowe próby wykorzystujące różne algorytmy nie przyniosły pozytywnych rezultatów. Głównym powodem tych niepowodzeń jest nieustanna ewolucja szkodliwego oprogramowania oraz fakt, że każdego dnia w Internecie pojawiają się dziesiątki nowych szkodliwych programów wykorzystujących coraz bardziej wyrafinowane metody osadzania się i ukrywania. Dlatego algorytmy wykrywania muszą być niezwykle złożone. Sprawę komplikuje ponadto fakt, że algorytmy te bardzo szybko dezaktualizują się - należy je nieustannie aktualizować i usuwać z nich błędy. Kolejnym problemem jest to, że skuteczność każdego algorytmu ograniczają umiejętności jego twórców.

Nieco skuteczniejsze wydaje się wykorzystanie do “łapania wirusów”  systemów eksperckich. Jednak twórcy antywirusowych systemów eksperckich borykają się z podobnymi problemami do tych wymienionych wyżej – skuteczność takiego systemu zależy od jakości wykorzystywanych przez niego reguł i baz wiedzy. Ponadto, bazy wiedzy muszą być nieustannie aktualizowane, co wymaga inwestycji w zasoby ludzkie.

Polecamy: Jakie są plusy i minusy VOiP?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA