Kategorie

Prognoza rozwoju sektora mediów i rozrywki w Polsce i na świecie do 2020 roku (raport PwC)

Prognoza rozwoju sektora mediów i rozrywki w Polsce i na świecie do 2020 roku (raport PwC) /fot. Fotolia
Prognoza rozwoju sektora mediów i rozrywki w Polsce i na świecie do 2020 roku (raport PwC) /fot. Fotolia
Fotolia
Wartość polskiego sektora mediów i rozrywki w 2020 roku wyniesie 10,8 mld dol. – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020” (Entertainment and Media Outlook). W 2020 roku wydatki na reklamę internetową w Polsce osiągną poziom wydatków na reklamę telewizyjną.

Sektor rozrywki i mediów, choć bardzo zróżnicowany wewnętrznie, charakteryzuje się stałym i zrównoważonym wzrostem. Kurczenie się niektórych rynków, jak np. prasy drukowanej, współistnieje ze spektakularną ekspansją w innych obszarach (produkcji treści wideo), tworząc w ten sposób zmieniający się na wielu poziomach globalny krajobraz mediów. W 36 z 54 zbadanych przez PwC krajów wydatki na rozrywkę i media rosną szybciej niż PKB, często nawet o ponad 50 proc.

Reklama

Do 2020 r. najszybciej w ujęciu globalnym rozwijać się będzie reklama w Internecie – średniorocznie w tempie 11 proc. Natomiast na drugim miejscu uplasuje się wideo, gdzie na znaczeniu zyskują serwisy streamingowe wideo bez udziału operatorów telewizyjnych (ang. OTT – over the top), tzn. serwisy dostarczające treści filmowe i telewizyjne przez Internet bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną.

Według szacunków ekspertów PwC wartość rynku rozrywki i mediów w Polsce wyniesie w 2020 r. 10,8 mld dol. Dostęp do Internetu będzie stanowić największy segment tego rynku z 24,1 proc. udziałem. Najszybciej w nadchodzących latach będą rozwijały się segmenty rynku związane z technologiami cyfrowymi, w szczególności reklama w Internecie (średniorocznie w tempie 11,2 proc.), dostęp do Internetu (5,8 proc.) oraz gry wideo (6,2 proc.).

Rynek prasy w Polsce

Polski rynek prasy, obejmujący wydatki konsumentów oraz reklamę, nie zmieni się znacząco. Zdaniem ekspertów PwC w nadchodzących latach będziemy obserwować spadek przychodów ze sprzedaży o 17 proc., spowodowany głównie dalszą migracją czytelników do Internetu i coraz szerszego wykorzystania urządzeń mobilnych. Odwrotna tendencja ujawni się na rynku reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych, gdzie spodziewany jest wzrost z 14 do 21 mln dolarów w 2020 r.

Reklama

Stale rośnie jednak liczba użytkowników płatnych serwisów w naszym kraju, szczególnie osób czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Choć nie są to jeszcze liczby porównywalne z cyfrową rewolucją w Europie Zachodniej, to jednak podobnie jak w latach ubiegłych można się spodziewać dalszych stopniowych wzrostów w tym kanale dystrybucji.

„Liczba Polaków deklarująca regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych z roku na rok się powiększa, wydawcy w coraz większym stopniu muszą skupiać swoją strategię na rozwoju wielotematycznych platform w sieci, a nie tylko tradycyjnej prasy. Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do Internetu, tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku” – mówi Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku telekomunikacji, mediów, rozrywki i technologii.

Telewizja i treści wideo w Polsce

Wydatki konsumentów na telewizję i materiały wideo do użytku domowego będą rosły, chociaż wolniej niż wskazuje na to światowy trend. PwC szacuje tempo wzrostu na 1,1 proc. średniorocznie. W 2020 roku segment ten będzie wart w Polsce 2,2 mld dol.

Nasycony rynek oraz szybki wzrost dostępności cyfrowej telewizji naziemnej powoduje, iż oczekiwany jest spadek łącznej liczby abonentów (w tempie 0,15 proc. średniorocznie). Najbardziej widoczne będzie to w segmencie analogowej kablowej telewizji (średniorocznie w tempie 18,7 proc.), lecz także wśród abonentów telewizji satelitarnej oczekiwany jest spadek liczby gospodarstw ją odbierających (w tempie 0,4 proc. średniorocznie). Rosnąć będzie natomiast popularność telewizji internetowej (9,7 proc. średniorocznie), a także cyfrowej telewizji kablowej (6,2 proc. średniorocznie), w 2020 roku będą one docierać odpowiednio do ponad 0,5 mln i 3,6 mln gospodarstw domowych.

„W Polsce wzrost segmentu domowego wideo opierającego się na usługach elektronicznych będzie szybszy niż na świece i osiągając średnioroczne tempo na poziomie 18,4 proc. doprowadzi do podwojeniem wartości tego obszaru za 4 lata. Rynek ten jest bardzo konkurencyjny, co już obecnie skutkuje ciekawymi posunięciami obecnych na nim graczy. W styczniu 2016 roku do Polski wszedł Netflix, istotny gracz na rynku globalnym. I chociaż nie osiągnął jeszcze w Polsce dużej skali ze względu na niewielką liczbę polskojęzycznych materiałów oraz bardzo konkurencyjny rynek, w przyszłości może jednak odegrać istotną rolę” – zauważa Maciej Korzeniowski, partner w PwC, lider doradztwa dla sektora telekomunikacji, mediów i technologii.

Tak jak w wielu krajach, taki i w Polsce ciągle wyzwaniem dla branży pozostaje zjawisko piractwa treści wideo. Jak wynika z badania PwC „Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce” przeprowadzonego w 2013 roku, ok. 7,5 mln Polaków korzysta z nielegalnych serwisów internetowych oferujących treści wideo, co skutkuje stratami dla naszej gospodarki rzędu 500 – 700 mln złotych rocznie.

Reklama internetowa i telewizyjna w Polsce

W Polsce tempo wzrostu reklamy telewizyjnej będzie szybsze niż globalna średnia – 5,5proc. średniorocznego wzrostu będzie skutkowało osiągnięciem przez polski rynek reklamy telewizyjnej wartości 1,2 mld dol. w roku 2020.

Istotnym czynnikiem kształtującym rynek reklamy telewizyjnej, szczególnie widocznym w Polsce, było przejście od telewizji analogowej do cyfrowej telewizji naziemnej, które otworzyło nowe możliwości oferowania płatnych dodatkowych kanałów cyfrowych. Co więcej, pozwoliło to kanałom tematycznym dostępnym dzięki multipleksom cyfrowym dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Efektem jest rosnąca popularność tych kanałów kosztem najpopularniejszych, głównych kanałów, co skutkuje przesunięciem wydatków na reklamy właśnie do nich.

Z kolei polski rynek reklamy internetowej urośnie w średniorocznym tempie ponad 11 proc. do 1,17 mld dolarów w 2020 roku. Dominująca obecnie forma reklamy display będzie rozwijać się w tempie jednocyfrowym (ok. 8 proc. rocznie) natomiast największą dynamiką będą charakteryzować się reklama wideo (średnioroczny wzrost o ponad 32 proc.) oraz segment reklamy mobilnej (wzrosty o 16 proc. rocznie). Zgodnie z prognozą PwC wydatki na reklamę w wyszukiwarkach będą rosły w tempie rozwoju całego rynku reklamy w Internecie, tzn. ok. 11 proc. rocznie do roku 2020.

W skali globalnej w 2016 r. wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy przekroczą wielkość rynku reklamy telewizyjnej. Pomimo wysokiej prognozowanej dynamiki wzrostu rynku (ponad 11 proc. rocznie w latach 2016-2020) w Polsce zrównanie tych segmentów przewidywane jest dopiero na rok 2020, czyli ponad 10 lat po przełamaniu trendu np. w Wielkiej Brytanii.

Rynek gier w Polsce

Wartość polskiego rynku gier wideo wyniosła w 2015 roku 425 mln dol. i wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 7 proc. Zgodnie z prognozami autorów raportu PwC w 2020 r. wyniesie ona 573 mln dol. W przeciwieństwie do wielu rynków europejskich, polski jest skupiony w szczególności na grach na komputery PC, dzięki między innymi niższym cenom jednostkowym niż w innych krajach. Łącznie segment gier przeznaczonych na tradycyjne platformy (PC i konsole) odpowiadał w 2015 roku za 68% przychodów z gier i wynosił 290 mln dol., w naszej ocenie wartość ta wzrośnie do 376 mln dol. w 2020 roku.

Istotnym segmentem w ramach polskiego rynku gier wideo są także gry mobilne i społecznościowe. Jednak o ile w ostatnich latach ich udział w całkowitym rynku wyraźnie wzrastał, to do 2020 roku tempo rozwoju tego segmentu stopniowo będzie zbliżało się do przeciętnej dla całości rynku gier wideo. Wzrost w tym segmencie napędzany jest przez rozwój gier mobilnych, z których przychody wzrosną ze 105 mln dol. w 2015 do 151 dol. w 2020, podczas gdy przychody z gier przeglądarkowych zanotują minimalne spadki (przeciętnie o 0,2 proc. rocznie).

Eksperci PwC podkreślają, że specyfiką polskiego rynku w stosunku do krajów Europy Zachodniej jest ciągle relatywnie niski udział przychodów z gier online i mikro transakcji. W Polsce stanowią one cały czas mniej niż jedną trzecią (27,7 proc.) tego segmentu, podczas gdy na bardziej dojrzałych rynkach ich udział osiągnął 59%. Może to być skutkiem zarówno cały czas mniejszej dostępności łączy szerokopasmowych gwarantujących odpowiednią jakość rozgrywki, jak i specyfiki polskich graczy, mniej skłonnych do ponoszenia stałych bądź dodatkowych kosztów.

„Rok 2015 w polskim sektorze gier wideo trudno opisać innym słowem niż sukces komercyjny. Teraz pojawia się najważniejsze wyzwanie – nie „przejeść” sukcesu. Spółki z sektora gier wideo muszą w umiejętny sposób gospodarować środkami finansowymi, aby z jednej strony dobrze wybierać projekty, w które należy się angażować, z drugiej natomiast, myśląc mocno o kontynuacji sukcesu, nie przeinwestować. Rynek gier wideo zna bowiem przykłady firm, które na fali osiąganych sukcesów znacząco rosły a następnie traciły swoje udziały, po tym, jak kolejne tytuły nie wywoływały już wcześniejszego zachwytu” – podsumowuje Beata Tylman, dyrektor w zespole Innowacje i B+R w PwC.

Raport „Entertainment and Media Outlook” to przygotowywana co roku przez PwC kompleksowa analiza branży mediów i rozrywki, zarówno w ujęciu globalnym, jak też w rozbiciu na 54 krajowe rynki. Zawiera szczegółowy opis obecnej sytuacji w sektorze oraz prognozę jego rozwoju na kolejne 5 lat, w podziale na 13 segmentów. (PR)

Prezentacja badania E&M Outlook.pdf

Źródło: press.pl

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?

    Firma w mediach. Ogromna konkurencja rynkowa oraz wysokie wymagania ze strony samych konsumentów niejako wymuszają na biznesach cykliczną obecność w mediach. Aby regularnie pojawiać się na łamach prasy, tytułów online czy platformach influencerów należy wyjątkowo poważnie potraktować kwestię kontaktu z poszczególnymi redakcjami. W jaki sposób? Odpowiedzią są skuteczne działania media relations.

    Prawo, a zakłady bukmacherskie!

    2017 rok to przełomowa data w historii polskiej branży zakładów bukmacherskich. Właśnie wtedy weszła w życie nowelizacja ustawy o grach hazardowych, którą wprowadziło Prawo i Sprawiedliwość. Co zmieniło się po tej dacie pod kątem prawnym i jak było wcześniej?

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    30% Club Poland: „Różnorodność we władzach to wymierne korzyści spółki” [PODCAST]

    Dane dowodzą, że zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne. Ale czy faktycznie tak jest? Czy firma, która w swojej strategii stawia na różnorodność może liczyć na wymierne korzyści?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Ceny mieszkań w Europie rosną szybciej niż w Polsce

    Ceny mieszkań w Europie. Ceny mieszkań oderwały się od fundamentów? Szybciej w Europie niż w Polsce – sugerują dane Eurostatu. W Polsce przez ostatnie lata ceny rosły tylko trochę szybciej niż dochody ludności. W państwach Europy Zachodniej dynamika była nawet kilkukrotnie wyższa.

    Wynajem domów w Polsce

    Wynajem domów. Wynajem domów w Polsce stanowi około 3% - 5% rynku najmu, ale jest ciekawym rozwiązaniem. Osoby zastanawiające się nad wynajmem większego mieszkania, powinny wziąć pod uwagę również dom, bo stawki czynszów za 1 mkw. są konkurencyjne. Na popularność wynajmu domów w innych krajach wpływa m.in. udział budynków jednorodzinnych w zasobie mieszkaniowym i wskaźnik urbanizacji.

    Studencie - nie daj się oszukać. Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie, gdy sezon w pełni

    Wynajem mieszkania - studenci. Okres wakacji aż do września to typowy sezon najmu. Wiele osób stara się zaplanować na ten czas zmianę miejsca zamieszkania. Jest zazwyczaj trochę więcej wolnego, łatwiej o urlop w pracy, jest też korzystniej ze względu na zmianę szkoły dla dzieci. Równocześnie w tym samym czasie na rynku pojawiają się osoby studiujące. Młodzież rozpoczynająca studia w nowym mieście, studenci wyższych lat zmieniają lokum. Kwestie towarzyskie, uczuciowe czy chęć uzyskania większego komfortu - to najczęstsze przyczyny zmiany kwatery przez studentów.

    Kiedy warto prowadzić działalność w formie prostej spółki akcyjnej

    Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy mogą zacząć korzystać z nowej formy prowadzenia działalności, jaką jest prosta spółka akcyjna (PSA). W opracowaniu przedstawiamy, dla jakich przedsiębiorców taka forma prowadzenia działalności może być korzystna.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Ekspres kapsułkowy czy ciśnieniowy – który i dla kogo sprawdzi się lepiej?

    Ostatnimi czasy picie kawy przeniosło się z kawiarni pod strzechy. Nic dziwnego więc, że wiele osób stoi przed niezwykle trudnym wyborem – jaki ekspres do domu wybrać? Wśród wielu firm i modeli łatwo się zagubić. Jednak nie obawiajcie się! Odpowiadając na kilka prostych pytań, możemy łatwo stwierdzić, jaki ekspres będzie dla nas odpowiedni.

    Firmy szukają nowych pracowników

    Firmy szukają coraz więcej nowych pracowników. Liczba ofert pracy w urzędach pracy rośnie. Jakie są przyczyny?

    Dostępność infrastruktury miejskiej dla niepełnosprawnych - raport NIK

    Dostępność infrastruktury miejskiej dla niepełnosprawnych. Z przeprowadzonej przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku kontroli wynika, że miasta Gdynia, Kartuzy i Tczew inwestowały w infrastrukturę miejską, jednak nie w pełni zapewniły dostęp do niej osobom z utrudnionym poruszaniem się. Analizowały potrzeby i konsultowały je z mieszkańcami, jednak nie potrafiły egzekwować właściwych rekomendacji. Każda ze zbadanych przez NIK inwestycji miała jakąś przeszkodę, utrudniającą samodzielne przemieszczanie się po mieście.

    Ilu Polaków mieszka w domach jednorodzinnych a ilu w blokach?

    Dom jednorodzinny a mieszkanie w bloku. Marzenia o wyprowadzce z bloku do domu nie są w Polsce nowością. Już dziś w domach jednorodzinnych mieszka 55% rodaków – wynika z danych Eurostatu. Problem w tym, aby decyzję o wyprowadzce podjąć świadomie.

    Nie tylko negatywne skutki pandemii? [BADANIE]

    Według co czwartego Polaka pandemia przyniosła tyle samo następstw pozytywnych, co negatywnych. Tak wynika z badania zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InforMonitor.

    Kooperatywy mieszkaniowe - projekt ustawy w konsultacjach

    Kooperatywy mieszkaniowe. Projekt ustawy regulujący tworzenie kooperatyw mieszkaniowych zamieszczono 22 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji i skierowano do konsultacji publicznych. Jego celem jest upowszechnienie kooperatyw mieszkaniowych, a przez to zwiększenie dostępności mieszkań. W projekcie zrezygnowano niestety z propozycji ulgi podatkowej dla członków kooperatywy mieszkaniowej.

    Mieszkanie Plus znów w ogniu politycznego sporu. Co to oznacza dla najemców?

    Mieszkanie Plus - Koalicja Obywatelska domaga się zwiększenia ochrony najemców programu. Jednak objęci nią byliby także najemcy mieszkań oferowanych przez prywatne firmy i fundusze. Istnieje ryzyko, że więcej by na tym stracili niż zyskali.

    Jakie są długi spółek giełdowych w 2021 r.?

    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż zmniejszyło się zadłużenie spółek notowanych na giełdzie. Ile wynosi obecnie?

    Branża opakowań rośnie dzięki e-commerce [BADANIE]

    Pomimo wzrostu cen surowców branża opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ważnym impulsem rozwoju pozostaje e-commerce.

    Społeczne agencje najmu od 23 lipca. Kto i jak może skorzystać z SAN?

    Społeczne agencje najmu. 23 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Dzięki nowym przepisom mogą już powstawać społeczne agencje najmu (SAN) – podmioty pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami, którym dochody lub sytuacja życiowa utrudniają najem mieszkania w warunkach rynkowych. Kto i jak może skorzystać na działalności SAN?

    Ważny termin dla najemców centrów handlowych

    Covidowe prolongaty umów najmu można anulować tylko do 6 sierpnia 2021 r. Co z najemcami, którzy płacili czynsze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze na inwestycję? Z jakich programów korzystają Polacy? Czy fotowoltaika to oszczedności?