REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

Hasło
Jak często zmieniać hasło, by nie ułatwiać cyberataku?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?
rozwiń >

Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc?

Chyba każda osoba, która kiedykolwiek pracowała w dużej firmie, przypomni sobie udrękę związaną z wymyślaniem nowych haseł co 30 dni. Dla niektórych to męczący obowiązek, inni co miesiąc złoszczą się na wymagania IT, a niektórzy traktują to jako żart, wymyślając coraz dziwniejsze twory. Paradoksalnie, okazuje się, że częste zmiany hasła mogą być pomocne dla cyberprzestępców. Większość z wymyślonych z obowiązku haseł często bywa słaba i łatwa do złamania. Jak często w takim razie powinniśmy zmieniać hasła?

REKLAMA

Zmiana hasła po czasie od 30 do 90 dni?

REKLAMA

Do niedawna oficjalne zalecenia mówiły, że hasło powinniśmy zmieniać po okresie od 30 do 90 dni. Czasy się zmieniają i obecnie ciężko jest wyobrazić sobie, że zmieniamy tak często hasło do każdego z naszych kont internetowych, dodatkowo pamiętając o tym, aby żadne z nich się nie powtórzyło. Co więcej, okazuje się, że częste zmiany w powtarzanych interwałach czasowych mogą stanowić pomoc dla cyberprzestępców.

- Badania pokazują, że użytkownicy wybierają słabsze hasła, kiedy wiedzą, że i tak niebawem będą musieli je zmienić. Zwykle kolejne hasła są bardzo podobne do poprzednich i przewidywalne np. na końcu dodaje się kolejną cyfrę. W ten sposób, jeśli nasze hasło zostało w przeszłości złamane, cyberprzestępcy mogą zrobić to ponownie bez większego wysiłku – mówi Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

Co więcej, jeśli często musimy zmieniać hasła, istnieje znacznie większa szansa na to, że zapomnimy je albo co gorsza, zaczniemy zapisywać na kartkach lub w plikach, a to stanowi jeden z największych grzechów cyberbezpieczeństwa.

Ryzyka częstych zmian haseł są na tyle poważne, że instytucje takie jak brytyjskie National Cyber Security Centre oficjalnie odradzają firmom wymuszanie ich na swoich pracownikach i pracownicach.

Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

Oczywiście istnieją sytuacje, w których zmiana hasła jest absolutnie konieczna. Oto najważniejsze z nich:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Twoje hasło wyciekło podczas cyberataku. Prawdopodobnie zostaniesz o tym poinformowany przez firmę, która utraciła dane, ale warto regularnie sprawdzać bezpieczeństwo swoich danych w serwisach rządowych jak np. https://bezpiecznedane.gov.pl/ lub skorzystać ze znanego serwisu https://haveibeenpwned.com/
  2. Twoje hasło jest słabe i łatwe do odgadnięcia np. znalazł się na jednej z list najpopularniejszych haseł. Cyberprzestępcy lubią sprawdzać, czy takie hasła działają na różnych, losowo wybranych kontach. Bardzo często w ten sposób udaje im się gdzieś włamać.
  3. Używasz tego samego hasła w kilku różnych miejscach. Jeśli przestępcom uda się włamać na jedno konto, mogą automatycznie dostać się do wszystkich innych.
  4. Dowiadujesz się, na przykład dzięki oprogramowaniu zabezpieczającemu, że Twoje urządzenie zostało zaatakowane przez złośliwe oprogramowanie.
  5. Podałeś komuś swoje hasło.
  6. Logowałeś się na publicznie dostępnym komputerze.
Ważne

W każdej z wyżej wymienionych sytuacji kluczowa jest jedna zasada: nowe hasło musi być silne i nie może się powtarzać na innych kontach, aby naprawdę zabezpieczyć dostęp do naszego konta. 

Wieloskładnikowe uwierzytelnianie

-To pierwsza i podstawowa zasada, którą wpaja się użytkownikom od dawna. Zawsze korzystajmy z wieloskładnikowego uwierzytelnienia, gdzie tylko to możliwe. Bardzo istotna jest również ostrożność w zachowywaniu haseł w przeglądarkach. Na pozór wydaje się to dobrym i wygodnym rozwiązaniem, jednak jest to zagrożenie dla bezpieczeństwa naszych danych. Przeglądarki są popularnym celem cyberprzestępców, którzy mogą wykorzystywać złośliwe oprogramowanie i przechwytywać hasła – ostrzega Beniamin Szczepankiewicz.

Menadżer haseł - czy korzystać?

Warto korzystać z menadżerów haseł, które pozwalają tworzyć i zapamiętywać bezpieczne, długie i niepowtarzalne hasła do wielu kont. Niektóre z nich monitorują jakość naszych haseł oraz sprawdzają czy nasze hasło nie pojawiło się darknecie i na czas alarmują użytkownika.

PassKeys

Na szczęście świat powoli zmierza w nowym kierunku tj. pozbycia się haseł takich jakie znamy do tej pory, gdyż coraz bardziej promowane są rozwiązania bezhasłowe. Bardzo prawdopodobne, że takie technologie jak „PassKeys” niedługo rozpowszechnią się na tyle, że zapomnimy o klasycznych hasłach na wielu portalach z których korzystamy.

Źródło: DAGMA Bezpieczeństwo IT

Autopromocja
oprac. Emilia Panufnik

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA