REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

Hasło
Jak często zmieniać hasło, by nie ułatwiać cyberataku?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?
rozwiń >

Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc?

Chyba każda osoba, która kiedykolwiek pracowała w dużej firmie, przypomni sobie udrękę związaną z wymyślaniem nowych haseł co 30 dni. Dla niektórych to męczący obowiązek, inni co miesiąc złoszczą się na wymagania IT, a niektórzy traktują to jako żart, wymyślając coraz dziwniejsze twory. Paradoksalnie, okazuje się, że częste zmiany hasła mogą być pomocne dla cyberprzestępców. Większość z wymyślonych z obowiązku haseł często bywa słaba i łatwa do złamania. Jak często w takim razie powinniśmy zmieniać hasła?

REKLAMA

Zmiana hasła po czasie od 30 do 90 dni?

REKLAMA

Do niedawna oficjalne zalecenia mówiły, że hasło powinniśmy zmieniać po okresie od 30 do 90 dni. Czasy się zmieniają i obecnie ciężko jest wyobrazić sobie, że zmieniamy tak często hasło do każdego z naszych kont internetowych, dodatkowo pamiętając o tym, aby żadne z nich się nie powtórzyło. Co więcej, okazuje się, że częste zmiany w powtarzanych interwałach czasowych mogą stanowić pomoc dla cyberprzestępców.

- Badania pokazują, że użytkownicy wybierają słabsze hasła, kiedy wiedzą, że i tak niebawem będą musieli je zmienić. Zwykle kolejne hasła są bardzo podobne do poprzednich i przewidywalne np. na końcu dodaje się kolejną cyfrę. W ten sposób, jeśli nasze hasło zostało w przeszłości złamane, cyberprzestępcy mogą zrobić to ponownie bez większego wysiłku – mówi Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

Co więcej, jeśli często musimy zmieniać hasła, istnieje znacznie większa szansa na to, że zapomnimy je albo co gorsza, zaczniemy zapisywać na kartkach lub w plikach, a to stanowi jeden z największych grzechów cyberbezpieczeństwa.

Ryzyka częstych zmian haseł są na tyle poważne, że instytucje takie jak brytyjskie National Cyber Security Centre oficjalnie odradzają firmom wymuszanie ich na swoich pracownikach i pracownicach.

Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

Oczywiście istnieją sytuacje, w których zmiana hasła jest absolutnie konieczna. Oto najważniejsze z nich:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Twoje hasło wyciekło podczas cyberataku. Prawdopodobnie zostaniesz o tym poinformowany przez firmę, która utraciła dane, ale warto regularnie sprawdzać bezpieczeństwo swoich danych w serwisach rządowych jak np. https://bezpiecznedane.gov.pl/ lub skorzystać ze znanego serwisu https://haveibeenpwned.com/
  2. Twoje hasło jest słabe i łatwe do odgadnięcia np. znalazł się na jednej z list najpopularniejszych haseł. Cyberprzestępcy lubią sprawdzać, czy takie hasła działają na różnych, losowo wybranych kontach. Bardzo często w ten sposób udaje im się gdzieś włamać.
  3. Używasz tego samego hasła w kilku różnych miejscach. Jeśli przestępcom uda się włamać na jedno konto, mogą automatycznie dostać się do wszystkich innych.
  4. Dowiadujesz się, na przykład dzięki oprogramowaniu zabezpieczającemu, że Twoje urządzenie zostało zaatakowane przez złośliwe oprogramowanie.
  5. Podałeś komuś swoje hasło.
  6. Logowałeś się na publicznie dostępnym komputerze.
Ważne

W każdej z wyżej wymienionych sytuacji kluczowa jest jedna zasada: nowe hasło musi być silne i nie może się powtarzać na innych kontach, aby naprawdę zabezpieczyć dostęp do naszego konta. 

Wieloskładnikowe uwierzytelnianie

-To pierwsza i podstawowa zasada, którą wpaja się użytkownikom od dawna. Zawsze korzystajmy z wieloskładnikowego uwierzytelnienia, gdzie tylko to możliwe. Bardzo istotna jest również ostrożność w zachowywaniu haseł w przeglądarkach. Na pozór wydaje się to dobrym i wygodnym rozwiązaniem, jednak jest to zagrożenie dla bezpieczeństwa naszych danych. Przeglądarki są popularnym celem cyberprzestępców, którzy mogą wykorzystywać złośliwe oprogramowanie i przechwytywać hasła – ostrzega Beniamin Szczepankiewicz.

Menadżer haseł - czy korzystać?

Warto korzystać z menadżerów haseł, które pozwalają tworzyć i zapamiętywać bezpieczne, długie i niepowtarzalne hasła do wielu kont. Niektóre z nich monitorują jakość naszych haseł oraz sprawdzają czy nasze hasło nie pojawiło się darknecie i na czas alarmują użytkownika.

PassKeys

Na szczęście świat powoli zmierza w nowym kierunku tj. pozbycia się haseł takich jakie znamy do tej pory, gdyż coraz bardziej promowane są rozwiązania bezhasłowe. Bardzo prawdopodobne, że takie technologie jak „PassKeys” niedługo rozpowszechnią się na tyle, że zapomnimy o klasycznych hasłach na wielu portalach z których korzystamy.

Źródło: DAGMA Bezpieczeństwo IT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA