REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Phishing – jak nie dać się oszukać w Internecie?

Kamil Rogala

REKLAMA

REKLAMA

Phishing – dla wielu osób to pojęcie obce, niestety prawda jest taka, że może ono dotknąć każdego, kto korzysta z Internetu. Phishing bowiem służy do wyłudzania danych. Są to najczęściej dane do konta pocztowego lub bankowego (login, hasło), numerów kart kredytowych, etc. Jak najczęściej wygląda atak phishingowy?

REKLAMA

W większości przypadków użytkownik komputera dostaje na swoją skrzynkę pocztową wiadomość od rzekomego banku lub sklepu internetowego, z którego usług często korzysta i nie podejrzewa możliwego oszustwa. Zazwyczaj w mailu oszust sugeruje konieczność weryfikacji danych, np. w celu uniknięcia zablokowania karty płatniczej etc. My niczego nie świadomi podążamy za podstawionym linkiem. Co dalej? 

REKLAMA

Bywa również tak, że warunkiem uniknięcia blokady, czy innych problemów (inwencja oszustów jest imponująca i za każdym razem może to być inny „problem”), jest podanie loginów i haseł czasem nawet danych osobowych w „celu potwierdzenia tożsamości”. Oprócz tego, bardzo często proszeni jesteśmy o numer karty kredytowej i jej PIN (podawanie takich danych jest już chyba szczególną głupotą). Następnie po kliknięciu w link do strony WWW podany w wiadomości otwiera się fałszywa strona wykonana na wzór oryginalnej, która do złudzenia podobna jest do tej, z której zwykle korzystamy. Jeśli wpiszemy na stronie wymagane od nas wcześniej dane, trafią one do oszusta, który w ten sposób uzyska dostęp do naszego konta. Zanim się zorientujemy, że było to oszustwo, nasze konto z pewnością będzie wyczyszczone, a możliwość odzyskania pieniędzy będzie niewielka. Jeśli „tylko” stracimy pieniądze, będzie to połowa nieszczęścia. W niektórych przypadkach, możemy spodziewać się np. zaciągniętych kredytów na wysokie sumy lub rachunków za spore zakupy.

Zobacz również: Fałszywi znajomi na portalach społecznościowych – jak nie dać się oszukać?

Jak chronić się przed oszustwami w Internecie?

REKLAMA

Najlepszym możliwym sposobem ochrony jest własna odpowiedzialność i ostrożność, a już przede wszystkim zerowe zaufanie w przypadku powyżej opisanych sytuacji. Żaden bank, ŻADEN, nie będzie nas prosił o dane osobowe, a już tym bardziej dane do konta drogą elektroniczną. Musimy być świadomi zagrożenia i odróżniać fałszywe wiadomości od prawdziwych. Aktualne oprogramowanie antywirusowe, antyszpiegowskie, czy nawet sama przeglądarka internetowa, może podnieść alarm, gdy wejdziesz na stronę podaną w sfałszowanej wiadomości, jednak nie powinniśmy ufać oprogramowaniu, tylko własnej intuicji. Musimy pamiętać, że żadna zaufana instytucja nigdy nie poprosi nas o podawanie loginów czy haseł. Jeśli z jakiegoś powodu, będziemy musieli uzupełnić swoje dane, najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do fizycznej placówki banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, za każdym razem gdy odwiedzamy stronę WWW banku lub innego portalu, warto sprawdzić poprawność adresu, np. czy przeglądarka wyświetla początek adresu jako https:// - literka „s” wskazuje, że połączenie jest bezpieczne. Jeśli jesteśmy na stronie WWW banku i w adresie nie ma literki „s” po „http” powinno to wzbudzić nasze podejrzenia. Sprawdźmy również, czy nasza przeglądarka pokazuje połączenie szyfrowane. Sugeruje to obecność kłódki w dolnym rogu okna przeglądarki. Jeśli kupujemy coś w sklepie internetowym, sprawdźmy również czy w miejscu gdzie mamy podać dane karty kredytowej jest protokół https oraz czy jest symbol kłódki w prawym dolnym rogu przeglądarki. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, zrezygnujmy z usług sklepu i opuśćmy stronę. Dla niektórych takie środki ostrożności mogą wydać się przesadzone, ale wystarczy, że choć raz padniemy ofiarą oszustwa i w przyszłości również będziemy tak „przesadnie” uważać. 

Zobacz również: Jak poradzić sobie z blokującymi system sterownikami?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

REKLAMA

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

REKLAMA

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA