REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Phishing – jak nie dać się oszukać w Internecie?

Kamil Rogala

REKLAMA

REKLAMA

Phishing – dla wielu osób to pojęcie obce, niestety prawda jest taka, że może ono dotknąć każdego, kto korzysta z Internetu. Phishing bowiem służy do wyłudzania danych. Są to najczęściej dane do konta pocztowego lub bankowego (login, hasło), numerów kart kredytowych, etc. Jak najczęściej wygląda atak phishingowy?

REKLAMA

W większości przypadków użytkownik komputera dostaje na swoją skrzynkę pocztową wiadomość od rzekomego banku lub sklepu internetowego, z którego usług często korzysta i nie podejrzewa możliwego oszustwa. Zazwyczaj w mailu oszust sugeruje konieczność weryfikacji danych, np. w celu uniknięcia zablokowania karty płatniczej etc. My niczego nie świadomi podążamy za podstawionym linkiem. Co dalej? 

REKLAMA

Bywa również tak, że warunkiem uniknięcia blokady, czy innych problemów (inwencja oszustów jest imponująca i za każdym razem może to być inny „problem”), jest podanie loginów i haseł czasem nawet danych osobowych w „celu potwierdzenia tożsamości”. Oprócz tego, bardzo często proszeni jesteśmy o numer karty kredytowej i jej PIN (podawanie takich danych jest już chyba szczególną głupotą). Następnie po kliknięciu w link do strony WWW podany w wiadomości otwiera się fałszywa strona wykonana na wzór oryginalnej, która do złudzenia podobna jest do tej, z której zwykle korzystamy. Jeśli wpiszemy na stronie wymagane od nas wcześniej dane, trafią one do oszusta, który w ten sposób uzyska dostęp do naszego konta. Zanim się zorientujemy, że było to oszustwo, nasze konto z pewnością będzie wyczyszczone, a możliwość odzyskania pieniędzy będzie niewielka. Jeśli „tylko” stracimy pieniądze, będzie to połowa nieszczęścia. W niektórych przypadkach, możemy spodziewać się np. zaciągniętych kredytów na wysokie sumy lub rachunków za spore zakupy.

Zobacz również: Fałszywi znajomi na portalach społecznościowych – jak nie dać się oszukać?

Jak chronić się przed oszustwami w Internecie?

REKLAMA

Najlepszym możliwym sposobem ochrony jest własna odpowiedzialność i ostrożność, a już przede wszystkim zerowe zaufanie w przypadku powyżej opisanych sytuacji. Żaden bank, ŻADEN, nie będzie nas prosił o dane osobowe, a już tym bardziej dane do konta drogą elektroniczną. Musimy być świadomi zagrożenia i odróżniać fałszywe wiadomości od prawdziwych. Aktualne oprogramowanie antywirusowe, antyszpiegowskie, czy nawet sama przeglądarka internetowa, może podnieść alarm, gdy wejdziesz na stronę podaną w sfałszowanej wiadomości, jednak nie powinniśmy ufać oprogramowaniu, tylko własnej intuicji. Musimy pamiętać, że żadna zaufana instytucja nigdy nie poprosi nas o podawanie loginów czy haseł. Jeśli z jakiegoś powodu, będziemy musieli uzupełnić swoje dane, najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do fizycznej placówki banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, za każdym razem gdy odwiedzamy stronę WWW banku lub innego portalu, warto sprawdzić poprawność adresu, np. czy przeglądarka wyświetla początek adresu jako https:// - literka „s” wskazuje, że połączenie jest bezpieczne. Jeśli jesteśmy na stronie WWW banku i w adresie nie ma literki „s” po „http” powinno to wzbudzić nasze podejrzenia. Sprawdźmy również, czy nasza przeglądarka pokazuje połączenie szyfrowane. Sugeruje to obecność kłódki w dolnym rogu okna przeglądarki. Jeśli kupujemy coś w sklepie internetowym, sprawdźmy również czy w miejscu gdzie mamy podać dane karty kredytowej jest protokół https oraz czy jest symbol kłódki w prawym dolnym rogu przeglądarki. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, zrezygnujmy z usług sklepu i opuśćmy stronę. Dla niektórych takie środki ostrożności mogą wydać się przesadzone, ale wystarczy, że choć raz padniemy ofiarą oszustwa i w przyszłości również będziemy tak „przesadnie” uważać. 

Zobacz również: Jak poradzić sobie z blokującymi system sterownikami?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA