REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega marketing szeptany

Mistrzowie Szeptów
Marketing szeptany
Marketing szeptany

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie marketingu szeptanego wywodzi się od potocznej "poczty pantoflowej" gdzie produkt/usługa był nieświadomie promowany za pomocą przekazów ustnych bądź też pisanych. Na czym jednak ten rodzaj marketingu polega?

Najstarszym przykładem "marketingu szeptanego" może być religia i przekazy z nią związane. Jeżeli przytoczymy temat religii jako przykład przekazu marketingowego łatwo można spostrzec że ten rodzaj marketingu działa w przypadku kiedy główne usługi/produkty promowane za pomocą dostępnych środków zawodzą. Głównym motorem marketingu szeptanego są tzw. "ewangeliści" czyli osoby które świadomie albo nie zachwalają lub przekazują informację o firmie, usłudze, produkcie innym osobom (czasami zupełnie nieznanym).

REKLAMA

Główną ideą marketingu szeptanego jest zwrócenie uwagi odbiorcy za pomocą niewielkich form wyrazu. Może to być coś szokującego, śmiesznego ale niekoniecznie, czasami odpowiednio dobrana informacja przynosi więcej zainteresowania niż coś szokującego. Można podzielić ten rodzaj marketingu na dwie grupy: 

  •  marketing bazujący na szoku,
  •  marketing bazujący na przekazie informacji. 

W obydwu przekazach jest zawarta informacja, ale wywołuje ona inną reakcję u odbiorcy która ma przynieść pozytywne korzyści z tym związane. Przy czym przez szok rozumie się wstrząs psychiczny wywołany reakcją na informację sprzeczną z poglądem moralnym danej jednostki.

Polecamy: Jak zarządzać kampania marketingową

Korzyści otrzymywane z szokowania

Natychmiastowy szum (czyli tzw. buzz) - oczywiście do momentu aż dana jednostka lub jednostki zweryfikują swoje poglądy i nie będą one już wywierały takiego wpływu jak wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Powrót osób po jakimś czasie - w przypadku pogodzenia lub zaakceptowania danej informacji przez umysł osoby z nią zetkniętą następuje powrót takiej osoby do źródła informacji, jeżeli tym źródłem była firma lub przedmiot nastąpi regres który pozwoli odbiorcy zapoznać się bliżej lub dokonać zakupu albo przemienić się w tzw. "ewangelistę".

Promowanie za pomocą szoku przynosi dwie korzyści (natychmiastową i rozłożoną w czasie) w zależności od tego jaki wpływ miał efekt "buzz" takie mamy odzwierciedlenie w przyszłości.

Korzyści otrzymywane z przekazu informacji

Przekaz informacji w dzisiejszych czasach odbywa się za pośrednictwem internetu, z prostej przyczyny, za dużo jest dostępnych informacji na rynku żeby można było wszystko zapamiętać w szczególności nazwiska, nazwy własne, nazwy towarów itd. Jedynym sposobem na zapamiętanie lub utrwalenie nazw jest do nich łatwy dostęp, który można uzyskać po wejściu do sieci. Przykładem przekazywania informacji może być pisanie na forum o tej samej i jednej usłudze lub firmie.

REKLAMA

Oczywiście ten sposób jest długotrwały więc natychmiastowych efektów nie ma co się spodziewać. Korzyści płynące z tego typu promocji są o wiele większe niż i trwalsze niż w przypadku "szoku". Ten rodzaj przekazu utrzymuje się w sieci dłuższy okres, poza tym jest dostępny w "archiwum" co za tym idzie w pewnym momencie możemy wywołać "buzz" z tym że nie na początku ale na końcu promocji. 

Porównując te dwa rodzaje do siebie można stwierdzić że w dwóch przypadkach mimo wszystko musimy uzupełnić sieć o wystarczające informacje dla odbiorcy, użytkownika który zetknie się z przekazem. W pierwszym przypadku mamy efekt "buzz" na początku działań co nie znaczy że nie musimy wykonywać drugiego przykładu, wręcz przeciwnie drugi przykład jest następstwem pierwszego w przypadku kiedy zaczniemy od "szoku".

W drugim przypadku efekt "buzz" następuję samoczynnie lub za pomocą niewielkiego wsparcia ze strony agencji, ale nie jest on związany w żadnym stopniu z szokiem tylko z sugestywnym i konsekwentnym przekazem informacji.

Zobacz także: Zasady kreowania e-wizerunku osób

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA