REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BSA radzi: Osiem krokow do wdrożenia systemu zarzadzania oprogramowaniem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

BSA - organizacja powołana aby chronić prawa producentów oprogramowania stworzyła system ośmiu kroków, które ułatwią każdemu przedsiębiorcy kontrolę nad legalnością oprogramowania w jego firmie.

Zielone światło

REKLAMA

Wdrożenie procedur zarządzania oprogramowaniem oznacza istotną zmianę w kulturze organizacji, dlatego należy upewnić się, że zarówno kadra kierownicza jak i pracownicy popierają takie podejście i rozumieją konieczność właściwego zarządzania oprogramowaniem.

Wyznaczenie pracownika odpowiedzialnego za oprogramowanie

Trudno jest zarządzać oprogramowaniem w firmie bez wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za jego nadzorowanie. Niekoniecznie musi to być ktoś z działu informatycznego, jakkolwiek osoba posiadająca doświadczenie w zarządzaniu programami komputerowymi i zakupach oprogramowania będzie najlepszym kandydatem. Jeśli wyznaczona została tylko jedna osoba, co jest częste szczególnie w małych firmach, należy jasno zdefiniować jej zadania w opisie stanowiska pracy.

Audyt oprogramowania i licencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uzyskać precyzyjne informacje na temat tego, jakie oprogramowanie jest faktycznie używane w firmie i jakich wymaga licencji, konieczne jest przeprowadzenie
inwentaryzacji posiadanego oprogramowania.

Bardzo ważne jest posiadanie aktualnej wiedzy na temat tego jakie oprogramowanie jest zainstalowane w firmowych komputerach i ile komputerów jest faktycznie używanych, oraz czy znajdują się na nich kopie oprogramowania, które mogły zostać zainstalowane samowolnie przez pracowników. Tak przygotowany raport pozwoli na zdefiniowanie potencjalnych obszarów zagrożeń i podjęcie środków zaradczych.

Stworzenie bazy danych posiadanego oprogramowania

Stworzenie bazy danych, w której gromadzone będą aktualne informacje na temat posiadanego oprogramowania stanowi klucz do sukcesu w strategii zarządzania oprogramowaniem. Korzyści będą bezcenne, niezależnie od tego, czy użyjemy zwykłego arkusza kalkulacyjnego czy zainwestujemy w specjalistyczną aplikację.

Centralizacja zakupów i dystrybucji oprogramowania

Bez spójnej strategii zaopatrzenia nie będzie możliwe osiągnięcie pełnych korzyści z wdrożenia procedur zarządzania oprogramowaniem.

Ustalenie zasad i procedur

Najlepszym środkiem zapobiegawczym jest kontrola oprogramowania, które trafia do firmy. Zwiększy ją ustanowienie jasno określonych zasad dla pracowników, z których dowiedzą się co jest dozwolone, a co zabronione. Upewnienie się, że pracownicy rozumieją procedury i przestrzegają zasad pozwoli na większą kontrolę nad tym jak oprogramowanie trafia do firmy.

Regularny monitoring

Należy pamiętać, że zarządzanie oprogramowaniem jest procesem ciągłym i dla sprawnego funkcjonowania wymaga stałego nadzoru poprzez regularne audyty oprogramowania. Skorzystaj z pomocy niezależnego konsultanta Aby pomóc firmom uniknąć zagrożeń związanych z używaniem oprogramowania bez licencji, BSA udostępniło na swojej stronie internetowej (www.bsa.org) porady i narzędzia służące do zarządzania oprogramowaniem.

Źródło: BSA (Business Software Alliance)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

REKLAMA