REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BSA radzi: Osiem krokow do wdrożenia systemu zarzadzania oprogramowaniem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

BSA - organizacja powołana aby chronić prawa producentów oprogramowania stworzyła system ośmiu kroków, które ułatwią każdemu przedsiębiorcy kontrolę nad legalnością oprogramowania w jego firmie.

Zielone światło

REKLAMA

Wdrożenie procedur zarządzania oprogramowaniem oznacza istotną zmianę w kulturze organizacji, dlatego należy upewnić się, że zarówno kadra kierownicza jak i pracownicy popierają takie podejście i rozumieją konieczność właściwego zarządzania oprogramowaniem.

Wyznaczenie pracownika odpowiedzialnego za oprogramowanie

Trudno jest zarządzać oprogramowaniem w firmie bez wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za jego nadzorowanie. Niekoniecznie musi to być ktoś z działu informatycznego, jakkolwiek osoba posiadająca doświadczenie w zarządzaniu programami komputerowymi i zakupach oprogramowania będzie najlepszym kandydatem. Jeśli wyznaczona została tylko jedna osoba, co jest częste szczególnie w małych firmach, należy jasno zdefiniować jej zadania w opisie stanowiska pracy.

Audyt oprogramowania i licencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uzyskać precyzyjne informacje na temat tego, jakie oprogramowanie jest faktycznie używane w firmie i jakich wymaga licencji, konieczne jest przeprowadzenie
inwentaryzacji posiadanego oprogramowania.

Bardzo ważne jest posiadanie aktualnej wiedzy na temat tego jakie oprogramowanie jest zainstalowane w firmowych komputerach i ile komputerów jest faktycznie używanych, oraz czy znajdują się na nich kopie oprogramowania, które mogły zostać zainstalowane samowolnie przez pracowników. Tak przygotowany raport pozwoli na zdefiniowanie potencjalnych obszarów zagrożeń i podjęcie środków zaradczych.

Stworzenie bazy danych posiadanego oprogramowania

Stworzenie bazy danych, w której gromadzone będą aktualne informacje na temat posiadanego oprogramowania stanowi klucz do sukcesu w strategii zarządzania oprogramowaniem. Korzyści będą bezcenne, niezależnie od tego, czy użyjemy zwykłego arkusza kalkulacyjnego czy zainwestujemy w specjalistyczną aplikację.

Centralizacja zakupów i dystrybucji oprogramowania

Bez spójnej strategii zaopatrzenia nie będzie możliwe osiągnięcie pełnych korzyści z wdrożenia procedur zarządzania oprogramowaniem.

Ustalenie zasad i procedur

Najlepszym środkiem zapobiegawczym jest kontrola oprogramowania, które trafia do firmy. Zwiększy ją ustanowienie jasno określonych zasad dla pracowników, z których dowiedzą się co jest dozwolone, a co zabronione. Upewnienie się, że pracownicy rozumieją procedury i przestrzegają zasad pozwoli na większą kontrolę nad tym jak oprogramowanie trafia do firmy.

Regularny monitoring

Należy pamiętać, że zarządzanie oprogramowaniem jest procesem ciągłym i dla sprawnego funkcjonowania wymaga stałego nadzoru poprzez regularne audyty oprogramowania. Skorzystaj z pomocy niezależnego konsultanta Aby pomóc firmom uniknąć zagrożeń związanych z używaniem oprogramowania bez licencji, BSA udostępniło na swojej stronie internetowej (www.bsa.org) porady i narzędzia służące do zarządzania oprogramowaniem.

Źródło: BSA (Business Software Alliance)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA