REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pamięta o bezpieczeństwie w trakcie pracy zdalnej?

Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii – wynika z badania „Finansowy Barometr ING”. Ilu jednak z tych 8 mln podczas pracy zdalnej pamiętało o bezpieczeństwie?

Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej

Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu. Takie komputery są odpowiednio konfigurowane przez pracowników działów IT, którzy dbają o to, aby znajdowały się na nich najnowsze aktualizacje oprogramowania, a systemy antywirusowe były w pełni aktywne i aktualne. Problem pojawił się w momencie przejścia na pracę zdalną, gdy pracownicy zostali zmuszeni do zabierania sprzętu do domów oraz wykonywania obowiązków ze swoich czterech kątów. Wskutek tego wiele organizacji utraciło realną kontrolę nad bezpieczeństwem służbowych komputerów.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, pracownicy często zapominają o rozgraniczeniu życia prywatnego od życia osobistego wykorzystując sprzęt służbowy do prywatnych celów. Nie powinno się przechowywać na firmowych urządzeniach rozmaitej zawartości, jak zdjęcia z wakacji czy gry. Musimy pamiętać, że pobierając wszelkie dokumenty, programy z niesprawdzonych źródeł w sieci, możemy zaimplementować również złośliwe oprogramowanie. W konsekwencji może to doprowadzić do kradzieży wrażliwych danych dla naszego przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, że jeżeli pobrane pliki pochodzą z nielegalnego źródła, naraża to pracodawcę na problemy prawne. Z tego powodu musimy pamiętać, żeby zachować szczególną ostrożność podczas pozyskiwania plików z Internetu oraz nie zapominajmy o ograniczeniu ilości przechowywanych prywatnych danych na komputerze służbowym – dla swojego dobra oraz pracodawcy.

Firmy powinny odpowiednio konfigurować sprzęt wydawany pracownikom, a więc zadbać o aktualne systemy antywirusowe, najlepiej z centralną konsolą do zarządzania i centralną aktualizacją, a także tak skonfigurować konto użytkownika, aby zablokować pobieranie i instalowanie nieautoryzowanego oprogramowania.

W jaki sposób lepiej chronić skrzynkę pocztową?

Kolejną istotną kwestią jest dostęp do systemów informacyjnych używanych przez organizacje. Problem nasila się w przypadku, kiedy dostęp do systemu nie jest ograniczony dla konkretnych adresów IP, ale został wystawiony do sieci publicznej i każdy z dowolnego miejsca może uzyskać do niego dostęp, mając jedynie połączenie z Internetem. Często takim systemem jest poczta, która jak potwierdza historia ministra Dworczyka, jeżeli nie jest odpowiednio zabezpieczona, okazuje się łatwym celem dla cyberprzestępców.

REKLAMA

Aby zapewnić minimalny poziom zabezpieczeń dla naszej poczty e-mail, zadbajmy przede wszystkim o ustawienie silnych haseł. Mówiąc o silnym haśle należy myśleć o min. 12 znakowym ciągu, zawierającym zarówno litery, cyfry, jak i znaki specjalne. Kolejną składową bezpiecznego systemu pocztowego jest włączona dwuetapowa weryfikacja. Jest to nic innego jak kolejny składnik logowania. Po podaniu hasła system poprosi nas po raz kolejny, abyśmy „udowodnili mu”, że jesteśmy osobą, która właśnie się loguje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do najpopularniejszej metody dwuskładnikowego systemu logowania należy kod, który przychodzi za pomocą wiadomości SMS. Jednak ta metoda ma swoje poważne wady – kod można przechwycić. Z tego powodu najbezpieczniejszą metodą dwuskładnikowego logowania jest używanie fizycznych kluczy zabezpieczeń (U2F). Jest to zabezpieczenie, które jak dotąd nie zostało przełamane. Oczywiście, zakup kluczy wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, więc jeżeli będą one zbyt wysokie, warto rozważyć wdrożenie darmowej aplikacji służącej do podwójnej autentyfikacji (np. Google Authenticator).

Podsumowując – pamiętajmy, że to człowiek jest zawsze najsłabszym punktem systemu bezpieczeństwa. To właśnie dlatego przełożeni nigdy nie powinni lekceważyć roli szkoleń pracowniczych o ochronie danych, zarówno tych onboardingowych, ale także cyklicznych, aktualizujących wiedzę na temat aktualnych zagrożeń.

Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA