REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pamięta o bezpieczeństwie w trakcie pracy zdalnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii – wynika z badania „Finansowy Barometr ING”. Ilu jednak z tych 8 mln podczas pracy zdalnej pamiętało o bezpieczeństwie?

Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej

REKLAMA

Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu. Takie komputery są odpowiednio konfigurowane przez pracowników działów IT, którzy dbają o to, aby znajdowały się na nich najnowsze aktualizacje oprogramowania, a systemy antywirusowe były w pełni aktywne i aktualne. Problem pojawił się w momencie przejścia na pracę zdalną, gdy pracownicy zostali zmuszeni do zabierania sprzętu do domów oraz wykonywania obowiązków ze swoich czterech kątów. Wskutek tego wiele organizacji utraciło realną kontrolę nad bezpieczeństwem służbowych komputerów.

REKLAMA

Niestety, pracownicy często zapominają o rozgraniczeniu życia prywatnego od życia osobistego wykorzystując sprzęt służbowy do prywatnych celów. Nie powinno się przechowywać na firmowych urządzeniach rozmaitej zawartości, jak zdjęcia z wakacji czy gry. Musimy pamiętać, że pobierając wszelkie dokumenty, programy z niesprawdzonych źródeł w sieci, możemy zaimplementować również złośliwe oprogramowanie. W konsekwencji może to doprowadzić do kradzieży wrażliwych danych dla naszego przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, że jeżeli pobrane pliki pochodzą z nielegalnego źródła, naraża to pracodawcę na problemy prawne. Z tego powodu musimy pamiętać, żeby zachować szczególną ostrożność podczas pozyskiwania plików z Internetu oraz nie zapominajmy o ograniczeniu ilości przechowywanych prywatnych danych na komputerze służbowym – dla swojego dobra oraz pracodawcy.

Firmy powinny odpowiednio konfigurować sprzęt wydawany pracownikom, a więc zadbać o aktualne systemy antywirusowe, najlepiej z centralną konsolą do zarządzania i centralną aktualizacją, a także tak skonfigurować konto użytkownika, aby zablokować pobieranie i instalowanie nieautoryzowanego oprogramowania.

W jaki sposób lepiej chronić skrzynkę pocztową?

REKLAMA

Kolejną istotną kwestią jest dostęp do systemów informacyjnych używanych przez organizacje. Problem nasila się w przypadku, kiedy dostęp do systemu nie jest ograniczony dla konkretnych adresów IP, ale został wystawiony do sieci publicznej i każdy z dowolnego miejsca może uzyskać do niego dostęp, mając jedynie połączenie z Internetem. Często takim systemem jest poczta, która jak potwierdza historia ministra Dworczyka, jeżeli nie jest odpowiednio zabezpieczona, okazuje się łatwym celem dla cyberprzestępców.

Aby zapewnić minimalny poziom zabezpieczeń dla naszej poczty e-mail, zadbajmy przede wszystkim o ustawienie silnych haseł. Mówiąc o silnym haśle należy myśleć o min. 12 znakowym ciągu, zawierającym zarówno litery, cyfry, jak i znaki specjalne. Kolejną składową bezpiecznego systemu pocztowego jest włączona dwuetapowa weryfikacja. Jest to nic innego jak kolejny składnik logowania. Po podaniu hasła system poprosi nas po raz kolejny, abyśmy „udowodnili mu”, że jesteśmy osobą, która właśnie się loguje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do najpopularniejszej metody dwuskładnikowego systemu logowania należy kod, który przychodzi za pomocą wiadomości SMS. Jednak ta metoda ma swoje poważne wady – kod można przechwycić. Z tego powodu najbezpieczniejszą metodą dwuskładnikowego logowania jest używanie fizycznych kluczy zabezpieczeń (U2F). Jest to zabezpieczenie, które jak dotąd nie zostało przełamane. Oczywiście, zakup kluczy wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, więc jeżeli będą one zbyt wysokie, warto rozważyć wdrożenie darmowej aplikacji służącej do podwójnej autentyfikacji (np. Google Authenticator).

Podsumowując – pamiętajmy, że to człowiek jest zawsze najsłabszym punktem systemu bezpieczeństwa. To właśnie dlatego przełożeni nigdy nie powinni lekceważyć roli szkoleń pracowniczych o ochronie danych, zarówno tych onboardingowych, ale także cyklicznych, aktualizujących wiedzę na temat aktualnych zagrożeń.

Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA