REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pamięta o bezpieczeństwie w trakcie pracy zdalnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii – wynika z badania „Finansowy Barometr ING”. Ilu jednak z tych 8 mln podczas pracy zdalnej pamiętało o bezpieczeństwie?

Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej

REKLAMA

Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu. Takie komputery są odpowiednio konfigurowane przez pracowników działów IT, którzy dbają o to, aby znajdowały się na nich najnowsze aktualizacje oprogramowania, a systemy antywirusowe były w pełni aktywne i aktualne. Problem pojawił się w momencie przejścia na pracę zdalną, gdy pracownicy zostali zmuszeni do zabierania sprzętu do domów oraz wykonywania obowiązków ze swoich czterech kątów. Wskutek tego wiele organizacji utraciło realną kontrolę nad bezpieczeństwem służbowych komputerów.

REKLAMA

Niestety, pracownicy często zapominają o rozgraniczeniu życia prywatnego od życia osobistego wykorzystując sprzęt służbowy do prywatnych celów. Nie powinno się przechowywać na firmowych urządzeniach rozmaitej zawartości, jak zdjęcia z wakacji czy gry. Musimy pamiętać, że pobierając wszelkie dokumenty, programy z niesprawdzonych źródeł w sieci, możemy zaimplementować również złośliwe oprogramowanie. W konsekwencji może to doprowadzić do kradzieży wrażliwych danych dla naszego przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, że jeżeli pobrane pliki pochodzą z nielegalnego źródła, naraża to pracodawcę na problemy prawne. Z tego powodu musimy pamiętać, żeby zachować szczególną ostrożność podczas pozyskiwania plików z Internetu oraz nie zapominajmy o ograniczeniu ilości przechowywanych prywatnych danych na komputerze służbowym – dla swojego dobra oraz pracodawcy.

Firmy powinny odpowiednio konfigurować sprzęt wydawany pracownikom, a więc zadbać o aktualne systemy antywirusowe, najlepiej z centralną konsolą do zarządzania i centralną aktualizacją, a także tak skonfigurować konto użytkownika, aby zablokować pobieranie i instalowanie nieautoryzowanego oprogramowania.

W jaki sposób lepiej chronić skrzynkę pocztową?

REKLAMA

Kolejną istotną kwestią jest dostęp do systemów informacyjnych używanych przez organizacje. Problem nasila się w przypadku, kiedy dostęp do systemu nie jest ograniczony dla konkretnych adresów IP, ale został wystawiony do sieci publicznej i każdy z dowolnego miejsca może uzyskać do niego dostęp, mając jedynie połączenie z Internetem. Często takim systemem jest poczta, która jak potwierdza historia ministra Dworczyka, jeżeli nie jest odpowiednio zabezpieczona, okazuje się łatwym celem dla cyberprzestępców.

Aby zapewnić minimalny poziom zabezpieczeń dla naszej poczty e-mail, zadbajmy przede wszystkim o ustawienie silnych haseł. Mówiąc o silnym haśle należy myśleć o min. 12 znakowym ciągu, zawierającym zarówno litery, cyfry, jak i znaki specjalne. Kolejną składową bezpiecznego systemu pocztowego jest włączona dwuetapowa weryfikacja. Jest to nic innego jak kolejny składnik logowania. Po podaniu hasła system poprosi nas po raz kolejny, abyśmy „udowodnili mu”, że jesteśmy osobą, która właśnie się loguje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do najpopularniejszej metody dwuskładnikowego systemu logowania należy kod, który przychodzi za pomocą wiadomości SMS. Jednak ta metoda ma swoje poważne wady – kod można przechwycić. Z tego powodu najbezpieczniejszą metodą dwuskładnikowego logowania jest używanie fizycznych kluczy zabezpieczeń (U2F). Jest to zabezpieczenie, które jak dotąd nie zostało przełamane. Oczywiście, zakup kluczy wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, więc jeżeli będą one zbyt wysokie, warto rozważyć wdrożenie darmowej aplikacji służącej do podwójnej autentyfikacji (np. Google Authenticator).

Podsumowując – pamiętajmy, że to człowiek jest zawsze najsłabszym punktem systemu bezpieczeństwa. To właśnie dlatego przełożeni nigdy nie powinni lekceważyć roli szkoleń pracowniczych o ochronie danych, zarówno tych onboardingowych, ale także cyklicznych, aktualizujących wiedzę na temat aktualnych zagrożeń.

Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA