REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pamięta o bezpieczeństwie w trakcie pracy zdalnej?

Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Blisko 8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii – wynika z badania „Finansowy Barometr ING”. Ilu jednak z tych 8 mln podczas pracy zdalnej pamiętało o bezpieczeństwie?

Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej

REKLAMA

Podstawowym czynnikiem redukującym ryzyko utraty danych podczas home office’u to używanie służbowego sprzętu. Takie komputery są odpowiednio konfigurowane przez pracowników działów IT, którzy dbają o to, aby znajdowały się na nich najnowsze aktualizacje oprogramowania, a systemy antywirusowe były w pełni aktywne i aktualne. Problem pojawił się w momencie przejścia na pracę zdalną, gdy pracownicy zostali zmuszeni do zabierania sprzętu do domów oraz wykonywania obowiązków ze swoich czterech kątów. Wskutek tego wiele organizacji utraciło realną kontrolę nad bezpieczeństwem służbowych komputerów.

REKLAMA

Niestety, pracownicy często zapominają o rozgraniczeniu życia prywatnego od życia osobistego wykorzystując sprzęt służbowy do prywatnych celów. Nie powinno się przechowywać na firmowych urządzeniach rozmaitej zawartości, jak zdjęcia z wakacji czy gry. Musimy pamiętać, że pobierając wszelkie dokumenty, programy z niesprawdzonych źródeł w sieci, możemy zaimplementować również złośliwe oprogramowanie. W konsekwencji może to doprowadzić do kradzieży wrażliwych danych dla naszego przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, że jeżeli pobrane pliki pochodzą z nielegalnego źródła, naraża to pracodawcę na problemy prawne. Z tego powodu musimy pamiętać, żeby zachować szczególną ostrożność podczas pozyskiwania plików z Internetu oraz nie zapominajmy o ograniczeniu ilości przechowywanych prywatnych danych na komputerze służbowym – dla swojego dobra oraz pracodawcy.

Firmy powinny odpowiednio konfigurować sprzęt wydawany pracownikom, a więc zadbać o aktualne systemy antywirusowe, najlepiej z centralną konsolą do zarządzania i centralną aktualizacją, a także tak skonfigurować konto użytkownika, aby zablokować pobieranie i instalowanie nieautoryzowanego oprogramowania.

W jaki sposób lepiej chronić skrzynkę pocztową?

REKLAMA

Kolejną istotną kwestią jest dostęp do systemów informacyjnych używanych przez organizacje. Problem nasila się w przypadku, kiedy dostęp do systemu nie jest ograniczony dla konkretnych adresów IP, ale został wystawiony do sieci publicznej i każdy z dowolnego miejsca może uzyskać do niego dostęp, mając jedynie połączenie z Internetem. Często takim systemem jest poczta, która jak potwierdza historia ministra Dworczyka, jeżeli nie jest odpowiednio zabezpieczona, okazuje się łatwym celem dla cyberprzestępców.

Aby zapewnić minimalny poziom zabezpieczeń dla naszej poczty e-mail, zadbajmy przede wszystkim o ustawienie silnych haseł. Mówiąc o silnym haśle należy myśleć o min. 12 znakowym ciągu, zawierającym zarówno litery, cyfry, jak i znaki specjalne. Kolejną składową bezpiecznego systemu pocztowego jest włączona dwuetapowa weryfikacja. Jest to nic innego jak kolejny składnik logowania. Po podaniu hasła system poprosi nas po raz kolejny, abyśmy „udowodnili mu”, że jesteśmy osobą, która właśnie się loguje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do najpopularniejszej metody dwuskładnikowego systemu logowania należy kod, który przychodzi za pomocą wiadomości SMS. Jednak ta metoda ma swoje poważne wady – kod można przechwycić. Z tego powodu najbezpieczniejszą metodą dwuskładnikowego logowania jest używanie fizycznych kluczy zabezpieczeń (U2F). Jest to zabezpieczenie, które jak dotąd nie zostało przełamane. Oczywiście, zakup kluczy wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, więc jeżeli będą one zbyt wysokie, warto rozważyć wdrożenie darmowej aplikacji służącej do podwójnej autentyfikacji (np. Google Authenticator).

Podsumowując – pamiętajmy, że to człowiek jest zawsze najsłabszym punktem systemu bezpieczeństwa. To właśnie dlatego przełożeni nigdy nie powinni lekceważyć roli szkoleń pracowniczych o ochronie danych, zarówno tych onboardingowych, ale także cyklicznych, aktualizujących wiedzę na temat aktualnych zagrożeń.

Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA