REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dane w firmie i gdzie zgłosić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi  - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny.
W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie dokonać zmiany danych w spółce i w działalności gospodarczej? Które dane należy zgłaszać, gdzie i w jaki sposób zrobić to najszybciej?

Jakie dane w firmie można zmienić?

Przedsiębiorca może zmienić wiele danych firmy m.in.:

REKLAMA

  • nazwę,
  • swoje nazwisko,
  • adres doręczeń,
  • kod PKD,
  • adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu (o ile te dane zostały zgłoszone do CEIDG),
  • numer konta.

Jednak przy każdej zmianie należy pamiętać, aby wprowadzić je do wpisu działalności gospodarczej w CEIDG oraz w innych rejestrach, w których istnieje firma np. do rejestrów publicznych.

Jakie dane można zmienić w CEIDG?

Najważniejsze dane firmy, które wymagają aktualizacji w CEIDG, to między innymi:

  • siedziba firmy i adres wykonywania działalności, adres do doręczeń
  • nazwa firmy (nazwisko)
  • przedmiot działalności (kody PKD)
  • okresy rozliczeniowe podatku (miesięczne, kwartalne)
  • forma opodatkowania
  • miejsce przechowywania dokumentów księgowych
  • zmiana formy prowadzenia dokumentacji (na przykład przejście na księgi rachunkowe)
  • rachunek bankowy.

Informacje o zmianach, które są zgłaszane w CEIDG, automatycznie trafiają do ZUS i urzędu skarbowego. Zmiana danych w CEIDG nie wiąże się z żadnymi kosztami.

Które zmiany zgłosić do publicznych rejestrów?

W przypadku prowadzenia działalności regulowanej i wpisanej do rejestru działalności regulowanych lub działalności prowadzonej na podstawie koncesji czy zezwolenia, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o zmianie danych firmy urząd, który wydał pozwolenie na działalność. Dane firmy, o których zmianie należy poinformować, zależą od tego, jakie dane są wpisane do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od rejestru należy zawsze poinformować właściwy urząd o zmianie miejsca prowadzenia regulowanej działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca powinien przekazać informację o zmianie danych firmy do rejestru działalności regulowanej w ciągu 14 dni od zdarzenia powodującego zmianę tych danych. Złożony wniosek zostanie sprawdzony, a po wpisaniu zmian zostanie wystawione zaświadczenie o dokonaniu wpisu.

Zgłoszenie zmiany adresu

W przypadku płatników VAT, którzy zmieniają adres firmy istotne jest zgłoszenie tej zmiany do urzędu skarbowego na formularzu VAT-R, w szczególności jeżeli w wyniku zmiany adresu firmy zmienia się także właściwość urzędu skarbowego.

W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi  - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny. Ważnym aspektem zmiany adresu jest fakt, że nieodnotowanie tej zmiany w rejestrach może prowadzić do wysyłania korespondencji na stary adres. Taka korespondencja, choć do adresata nie dotrze, będzie miała moc prawną doręczenia.

Kiedy wykreślenie firmy z rejestru?

Jeżeli przedsiębiorca nie dokona aktualizacji danych, może zostać wezwany do ich uzupełnienia, a w najgorszym przypadku może zostać wykreślony z rejestru przedsiębiorstw.

Wykreślenie z rejestru jest możliwe, kiedy organ stwierdzi, że:

  • przedsiębiorca trwale zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej
  • przedsiębiorca utracił uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej
  • przedsiębiorca nie złożył wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA