REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dane w firmie i gdzie zgłosić?

Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi  - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny.
W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie dokonać zmiany danych w spółce i w działalności gospodarczej? Które dane należy zgłaszać, gdzie i w jaki sposób zrobić to najszybciej?

Jakie dane w firmie można zmienić?

Przedsiębiorca może zmienić wiele danych firmy m.in.:

REKLAMA

REKLAMA

  • nazwę,
  • swoje nazwisko,
  • adres doręczeń,
  • kod PKD,
  • adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu (o ile te dane zostały zgłoszone do CEIDG),
  • numer konta.

Jednak przy każdej zmianie należy pamiętać, aby wprowadzić je do wpisu działalności gospodarczej w CEIDG oraz w innych rejestrach, w których istnieje firma np. do rejestrów publicznych.

Jakie dane można zmienić w CEIDG?

Najważniejsze dane firmy, które wymagają aktualizacji w CEIDG, to między innymi:

  • siedziba firmy i adres wykonywania działalności, adres do doręczeń
  • nazwa firmy (nazwisko)
  • przedmiot działalności (kody PKD)
  • okresy rozliczeniowe podatku (miesięczne, kwartalne)
  • forma opodatkowania
  • miejsce przechowywania dokumentów księgowych
  • zmiana formy prowadzenia dokumentacji (na przykład przejście na księgi rachunkowe)
  • rachunek bankowy.

Informacje o zmianach, które są zgłaszane w CEIDG, automatycznie trafiają do ZUS i urzędu skarbowego. Zmiana danych w CEIDG nie wiąże się z żadnymi kosztami.

REKLAMA

Które zmiany zgłosić do publicznych rejestrów?

W przypadku prowadzenia działalności regulowanej i wpisanej do rejestru działalności regulowanych lub działalności prowadzonej na podstawie koncesji czy zezwolenia, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o zmianie danych firmy urząd, który wydał pozwolenie na działalność. Dane firmy, o których zmianie należy poinformować, zależą od tego, jakie dane są wpisane do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od rejestru należy zawsze poinformować właściwy urząd o zmianie miejsca prowadzenia regulowanej działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca powinien przekazać informację o zmianie danych firmy do rejestru działalności regulowanej w ciągu 14 dni od zdarzenia powodującego zmianę tych danych. Złożony wniosek zostanie sprawdzony, a po wpisaniu zmian zostanie wystawione zaświadczenie o dokonaniu wpisu.

Zgłoszenie zmiany adresu

W przypadku płatników VAT, którzy zmieniają adres firmy istotne jest zgłoszenie tej zmiany do urzędu skarbowego na formularzu VAT-R, w szczególności jeżeli w wyniku zmiany adresu firmy zmienia się także właściwość urzędu skarbowego.

W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi  - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny. Ważnym aspektem zmiany adresu jest fakt, że nieodnotowanie tej zmiany w rejestrach może prowadzić do wysyłania korespondencji na stary adres. Taka korespondencja, choć do adresata nie dotrze, będzie miała moc prawną doręczenia.

Kiedy wykreślenie firmy z rejestru?

Jeżeli przedsiębiorca nie dokona aktualizacji danych, może zostać wezwany do ich uzupełnienia, a w najgorszym przypadku może zostać wykreślony z rejestru przedsiębiorstw.

Wykreślenie z rejestru jest możliwe, kiedy organ stwierdzi, że:

  • przedsiębiorca trwale zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej
  • przedsiębiorca utracił uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej
  • przedsiębiorca nie złożył wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA