REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić dane w firmie i gdzie zgłosić?

Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi  - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny.
W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie dokonać zmiany danych w spółce i w działalności gospodarczej? Które dane należy zgłaszać, gdzie i w jaki sposób zrobić to najszybciej?

Jakie dane w firmie można zmienić?

Przedsiębiorca może zmienić wiele danych firmy m.in.:

REKLAMA

  • nazwę,
  • swoje nazwisko,
  • adres doręczeń,
  • kod PKD,
  • adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu (o ile te dane zostały zgłoszone do CEIDG),
  • numer konta.

Jednak przy każdej zmianie należy pamiętać, aby wprowadzić je do wpisu działalności gospodarczej w CEIDG oraz w innych rejestrach, w których istnieje firma np. do rejestrów publicznych.

Jakie dane można zmienić w CEIDG?

Najważniejsze dane firmy, które wymagają aktualizacji w CEIDG, to między innymi:

  • siedziba firmy i adres wykonywania działalności, adres do doręczeń
  • nazwa firmy (nazwisko)
  • przedmiot działalności (kody PKD)
  • okresy rozliczeniowe podatku (miesięczne, kwartalne)
  • forma opodatkowania
  • miejsce przechowywania dokumentów księgowych
  • zmiana formy prowadzenia dokumentacji (na przykład przejście na księgi rachunkowe)
  • rachunek bankowy.

Informacje o zmianach, które są zgłaszane w CEIDG, automatycznie trafiają do ZUS i urzędu skarbowego. Zmiana danych w CEIDG nie wiąże się z żadnymi kosztami.

Które zmiany zgłosić do publicznych rejestrów?

W przypadku prowadzenia działalności regulowanej i wpisanej do rejestru działalności regulowanych lub działalności prowadzonej na podstawie koncesji czy zezwolenia, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o zmianie danych firmy urząd, który wydał pozwolenie na działalność. Dane firmy, o których zmianie należy poinformować, zależą od tego, jakie dane są wpisane do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od rejestru należy zawsze poinformować właściwy urząd o zmianie miejsca prowadzenia regulowanej działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca powinien przekazać informację o zmianie danych firmy do rejestru działalności regulowanej w ciągu 14 dni od zdarzenia powodującego zmianę tych danych. Złożony wniosek zostanie sprawdzony, a po wpisaniu zmian zostanie wystawione zaświadczenie o dokonaniu wpisu.

Zgłoszenie zmiany adresu

W przypadku płatników VAT, którzy zmieniają adres firmy istotne jest zgłoszenie tej zmiany do urzędu skarbowego na formularzu VAT-R, w szczególności jeżeli w wyniku zmiany adresu firmy zmienia się także właściwość urzędu skarbowego.

W przypadku braku aktualizacji danych związanych ze sprawami podatkowymi  - przedsiębiorca może otrzymać karę grzywny. Ważnym aspektem zmiany adresu jest fakt, że nieodnotowanie tej zmiany w rejestrach może prowadzić do wysyłania korespondencji na stary adres. Taka korespondencja, choć do adresata nie dotrze, będzie miała moc prawną doręczenia.

Kiedy wykreślenie firmy z rejestru?

Jeżeli przedsiębiorca nie dokona aktualizacji danych, może zostać wezwany do ich uzupełnienia, a w najgorszym przypadku może zostać wykreślony z rejestru przedsiębiorstw.

Wykreślenie z rejestru jest możliwe, kiedy organ stwierdzi, że:

  • przedsiębiorca trwale zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej
  • przedsiębiorca utracił uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej
  • przedsiębiorca nie złożył wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA