REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole w przedsiębiorstwie

Julita Mortka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z polskimi przepisami, przedsiębiorca podlega wielu ograniczeniom oraz kontrolom. Jakim kontrolom może zostać poddany przedsiębiorca?

Przedsiębiorca

Stosownie do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004, Nr 173, poz. 1807 z późn. zm):

REKLAMA

REKLAMA

"przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą".

Działalność gospodarcza zaś, to działalność wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany.

Ile może trwać kontrola przedsiębiorcy?

Kontrola, poza przypadkami przewidzianymi w ustawie, powinna być przeprowadzona po uprzednim zawiadomieniu przedsiębiorcy o takim zamiarze. Nie może być również prowadzona jednocześnie większa liczba kontroli niż jedna, z pewnymi wyjątkami. Również czas trwania kontroli jest ściśle uregulowany i uzależniony od wielkości przedsiębiorcy.

REKLAMA

W przypadku mikroprzedsiębiorców okres ten wynosi 12 dni roboczych, małych przedsiębiorców- 18, średnich przedsiębiorców- 24, pozostałych- 48.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola powinna być przeprowadzona w godzinach pracy przedsiębiorstwa kontrolowanego. Oczywiście przedsiębiorca może wyrazić zgodę na jej przeprowadzenie w innych godzinach. Warto również zwrócić uwagę na terminy, którymi jest związany organ przeprowadzający kontrolę. Mianowicie, kontrola może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. W przypadku niezachowania tychże terminów, należy ponownie zawiadomić przedsiębiorcę o planach kontroli.

Zobacz: Sprzeciw wobec kontroli działalności gospodarczej

Uprawnienia przedsiębiorcy w czasie kontroli

Przedsiębiorca nie jest bezradny w sytuacji, gdy kontrola nie jest przeprowadzana w sposób prawidłowy. Przede wszystkim, osoba kontrolująca powinna posiadać odpowiednią legitymację, którą powinna okazać przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca lub osoba przez niego upoważniona może również być obecna podczas przeprowadzania kontroli. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia prawidłowości wykonania kontroli oraz jej zakresu. Należy podkreślić, iż zakres ten nie może wykraczać poza zakres udzielonego upoważnienia.

W sytuacji, gdy jednak dojdzie do naruszenia jego uprawnień, przedsiębiorcy przysługują uprawnienia odszkodowawcze za poniesione szkody. Co więcej, przedsiębiorca może w terminie 3 dni roboczych od wszczęcia kontroli zgłosić na piśmie sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów prawa. Powinien wówczas uzasadnić swoje stanowisko, powołując się na konkretne naruszenia. Warto zwrócić uwagę, iż sprzeciw powoduje wstrzymanie czynności kontrolnych a organ jest zobowiązany w krótkim, bo trzydniowym terminie ustosunkować się do niego.

Jeżeli rozstrzygnięcia okażą się niekorzystne dla kontrolowanego, wówczas może wystąpić na drogę administracyjną.

 Zobacz: Kontrole ZUS i PIP w zakładzie pracy

Kiedy organ kontroli może przyjść znienacka?

Jak, już wspomniałam powyżej, organy kontroli powinny zawiadomić o terminie planowanej kontroli, tak aby przedsiębiorca mógł przygotować niezbędne dokumenty. W wyjątkowych sytuacjach, gdy mogłoby dojść do naruszenia interesu publicznego, kontrola może być przeprowadzona także bez zawiadomienia.

Ustawodawca wymienia tu następujące sytuacje:

1) kontrola na podstawie prawa wspólnotowego,

2) kontrola w celu uniknięcia popełnienia przestępstwa,

3) kontrola na podstawie ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw,

4) kontrola na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów,

5) kontrola uzasadniona bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska,

6) kontrola na skutek braku możliwości dostarczenia zawiadomienia.

Po przeprowadzonej kontroli, powinno być to udokumentowane w księdze kontroli, którą przechowuje i prowadzi przedsiębiorca.

Zobacz: Kontrola skarbowa w firmie

Źródło: Consuldimo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA